Heh, hyvin tuntuu izmo muistavan viimevuotiset jutut. Taxia kyseltiin joo, mut ei löytynyt...niin eihän Pirkkaa tarvi lumen puutteessa perua kun jatkaa Kyröskosken juoksupätkää muutaman kymmenen kilometriä molempiin suuntiin:cool:
Printable View
Heh, hyvin tuntuu izmo muistavan viimevuotiset jutut. Taxia kyseltiin joo, mut ei löytynyt...niin eihän Pirkkaa tarvi lumen puutteessa perua kun jatkaa Kyröskosken juoksupätkää muutaman kymmenen kilometriä molempiin suuntiin:cool:
Joo, taitaa tämäkin jäädä toteutumatta tänä vuonna: http://www.paakaupunkihiihto.fi/
Koko tämä talvi on etelässä hiihdelty tykkilumen varassa...
Pirkkaan on aikaa vielä 6 viikkoa, ja siihen mennessä ehtii vielä sadealue poikineen niistää lunta tupaan. Nythän tilanne on helpottunut kun tykkiladut on avattu, mutta kyllä pari viikkoa sitten kuumotti vielä että miten oman osallistumisen kanssa käykään. Onneksi tuli tuo rullapuoli tutuksi syksyn aikana, joten yläkropan kuntotaso on nyt suunnilleen siinä missä se tähän aikaan vuodesta on hyvänäkin talvena. Jaloistahan Pirkka ei ole koskaan kiinni ollutkaan, käsistä kyllä...
Viime vuonna sijoitus parani 100 sijaa, kiitos umpisurkean kelin, vaikka olihan siinä kait kunnollakin jotain tekoa..
Minkäköhän takia tästä foorumista tulee hiihtofoorumi talvisin? (Juoksufoorumillahan ois ihan alueetkin tätä suksihommaa varten). Onhan tää nyt pyöräilijälle aika huono laji, tulee turhaan lihaa yläkroppaan, joka auttamattomasti hidastaa munkkilenkillä. Ja kestää turhan kauan tiputella se ylimääräinen ylämäissä hidastava massa pois.
Eikö ois parempi vaikka polkea traineria tai sitten käydä juoksemassa, ei tulisi turhia lihaksia.
Täällä Somessa suksijoilla on yleensä pyörä kulkenut hyvin ja päinvastaisesta Vastarannat ovat hyvänä esimerkkinä. Tosin viime vuosina hiihtäjät ovat vissin jättäneet pyörää vähän vähemmälle ja keskittyneet enempi lajinomaisiin harjoitteisiin.
Ohan niitä suksimisaiheita ja pyöräilyä Pakkiksellakin, eiköhän keskustelut lajista jos toisesta ohjaudu keskustelijoiden "ykköslajin" foorumeille. :)
Kusti Kittilällä kulkee se pyöräkin vaikka varsinainen hiihtäjä taitaa olla...
Jämi 42 on ilmo mutta niitä kilometrejä ei oo tullut kun nyt pakkanen jarruttaa....
No nythän se selevis minkätaatta ylämäessä ahistaa! Liikoo mahhoo:(
Ai hiihtäessä pala kasvaa niin pahasti, että ei pyörä kulje??? Ei varmaan kannata ajaa pyörälläkään ettei pohkeet vahingossa turpoa.
99,X% tän foorumin jengistä kantaa sellaista rasvamäärää kehossaan että on aivan sama onko siinä kehossa kilo-kaksi enemmän lihasta johtuen myös yläkropan aktivoinnista harjoittelussa. Vetää ensin ne rasvat sinne vitoseen ja sen jälkeen miettii sitä onko naruissa liikaa lihasta. Jos tolle tielle lähtee niin ei sit mitään itselle valehtelua inbodyllä vaan oikeita tuloksia.
Omakohtaisesti hiihdon kiinnostavuus on siinä että se on hauskaa, vaihtelua pyöräilyyn ja sitä voi helposti harrastaa ihan helvetisti olosuhteista välittämättä. Toi sisäpyöräily tökkää parin tunnin kohdalla ja ulkopyöräilyssä ei ole mitään järkeä kymmenen pakkasasteen jälkeen. Kropalle saa vähän erilaista ärsykettä ja selkä/niskavaivat pysyy myös poissa kuviosta. Lisäksi jostain syystä hiihdolla on ollut hyvinkin suotuisia vaikutuksia suorituskykyyn. Keväällä teiden auetessa hommassa pysyy tuore polte, kuin kesälaitumelle kirmaisi.
Noi ylimääräiset lihat tipahtaa hyvinkin nopeasti. Itselle on yleensä riittänyt kolmen viikon kipsaus ettei ole oikein mitään jäljellä.
Moi, Ei se lihasmassa hiihtämällä kasva vaan kuntosalilla:) "Lihaskimppu " Veikkanenkin harmitteli sitä ettei ole päässyt tänä talvena hiihtämään.
ei oo lihasta.... mutta ei sitä rasvaakaan ja samaa mieltä vaikka hiihtäis aamusta iltaan niin ei varmaan lihasta tuu
mutta jos hiihtäis 50 kg reppu selässä päivittäin jonkun ylämäen ja kesto noin 20 min ?
ei mulla tämmönen tietenkään ittellä tullut mieleen että kokeilisin:cool:
No nyt helepotti! Luulin jo et ruho on turvonnu massahiihoista joita oon harrastanu, ja vielä lisää suunnittelin hiihtäväni. Massahiihto-termi johti erheeseen...
Tykkilumella sitä täälläkin hiihellään! Oli kyllä joulukuun alussa kaikki ladut hiihtokelpoisia, mutta joulun aika söi lumet. En ihan äkkiä muista tällaista tilannetta näillä seuduilla!
Joo väärät on piristeet täälläkin eipä oo suksia luistattamalla päässyt lihakset liikaa kasvamaan.
Mahtavat kelit oli kyllä taas käydä hiihtään, sais tosin tulla hieman lisää lunta että pääsis kunnolla pertsaa lykkäämään.
Tampereella on myös aika vähän tähän aikaan lunta mutta kyllä se lumi tulee.. ehkä
http://saa.hylly.org/havaintokartta.html
Tuossa viime viikolla Jauhojärvi vaihtoi paitaa tv kameroita käydessä ja sanoisin että erittäin lihaksikas mutta ei rammaa liikaa massaa ja ei varmasti haittaisi pyörän kuljettamisvauhtia ylämäessäkään.
Moi,
"Musti" Jauhojärvi ja " poika" Martti Jylhä noudattavat J-P Pulkkisen laatimaa ruokaohjelmaa.
Oulussa olivat saaneet luonnon lumelle saaneet lykättyä perinteisen urat paikoin sai silti mennä luistelu uraa kun oli menny pohjia myöten.
Olihan mukava käydä pitkästä aikaa hiihtään Pertsaa (jo eilen).
Odotin että ois ottanut enemmänkin vastaan tuo hiihto , mutta kaippa nuo tämän vuoden liikut ollu sen verran reippaita että ei vastannut.
Itsellä ainakin on se tekniikka ainut joka niistä ensimmäisistä hiihtolenkeistä tekee raskaita. Muutaman lenkin jälkeen tekniikkakin alkaa taas olemaan kohdillaan, tasapaino paranee, näin ollen hiihtämisestäkin tulee kevyempää. Tämä siis luisteluhiihdossa.
Iltalehti kirjoitti aika provosoivasti Iisalmen vapaaehtoiseta latumaksusta tykkilumiladulla. http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014011317922365_uu.shtml
No, tuon julkaisun tyylin tuntien ihan normaali käytäntö. Tässä tapauksessa käyttäjiä kuulematta repäistään sellainen otsikko/juttu joka myy.
Varsinainen ihmetyksen aihe on ainakin minun mielestä jutussa olevat Suomen Ladun edustajan kommentit. Eipä tämäkään tyyppi vaivautunut kuulemaan ladun käyttäjiä,
vaan jostain kaukaa kirjoituspöytänsä takaa kommenttejaan heitteli. Hänen mukaansa jos latu on tehty säilötystä lumesta maksua voi jopa suositella, mutta tykillä tehdystä ei. Ainakin Vuokatissa ja
naapurikunnassa Lapinlahdella säilölumi on juurikin tykillä tehtyä. Kaiken lisäksi maksu on vapaaehtoinen, eikä ketään ilman latumaksu-merkkiä hiihtävää ole kivitetty. Itte olen lähes alusta saakka hiihtänyt ilman merkkiä eikä kukaan ole siitä avautunut. Suomen Ladun tyyppi ei tainnut käsittää olemassaolevia vaihtoehtoja- joko latumaksu tai ei latua ollenkaan.
Sen mitä olen jututtanut ihan tavan kuntohiihtäjiä, kukaan ei ole pitänyt 40 euron kausimaksua kohtuuttomana. Alle 12v maksua ei ole.
Onneksi tässä kävi kuten paikalliset, sekä naapurikuntien hiihdon harrastajat ounastelivat. Vapaaehtoisilla latumaksuilla saatiin turvattua lumettoman alkutalven olosuhteet.
Latumaksumerkkien kysyntä yllätti kaupungin liikuntatoimen. Merkkejä on tilattu jo kertaalleen lisää ja nyt ne ovat kuulemani mukaan taas loppu eikä uusia tilata?
http://www.savonsanomat.fi/savo/40-e...upaksi/1749852
Lisäksi tykkilumilatu mahdollisti kansallisten hiihtokisojen sekä PS-maakuntaviestin järjestämisen.
e: vaikka tuolla 1.6km kiekalla on joskus porukkaa ihan kiitettävästi mitään laturaivoon viittaavaa ei ole havaittu. Hyvin ovat paanalle mahtuneet niin spandex-kiitäjät kuin lapset, ukit ja mummot.
Ainut jutska mikä on jonoja peräänsä kerännyt, ovat tiukoissa trikoissa hiihtävät hiihtäjättäret. Ohitse ei taho päästä millään, varsinkaan tämmönen vanaha ja huonokuntonenhttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...lies/smile.png
Meinasin vaihtaa vanhoihin luistelusuksiin uudet Salomon Pilot siteet, ja houkuttaisi laittaa ne vanhoihin reikiin liiman kanssa.
Mutta mikäs se siteen paikka oikein pitäisi olla? Joskus on kuullut kinattavan, että joko painopisteeseen tai 10 mm sen taakse. Mutta onko sillä 10 mm siirrolla mitään käytännön merkitystä tavalliselle kuntohiihtäjälle?
Meinasin vaihtaa vanhoihin luistelusuksiin uudet Salomon Pilot siteet, ja houkuttaisi laittaa ne vanhoihin reikiin liiman kanssa.
Mutta mikäs se siteen paikka oikein pitäisi olla? Joskus on kuullut kinattavan, että joko painopisteeseen tai 10 mm sen taakse. Mutta onko sillä 10 mm siirrolla mitään käytännön merkitystä tavalliselle kuntohiihtäjälle?
Siteen siirtäminen taaksepäin parantaa suksen liukua ylämäessä, mutta heikentää suksen vakautta etenkin kovalla alustalla jos suksen painealue tulee lähelle kantapäätä.
Tämän seurauksena suksi tuppaa karkaamaan alta. Hyötyä pitää miettiä kumpaako pitää itselle merkittävämpänä. Jos hiihtää vähemmän jyrkkiä ylämäkiä ja kovalla kuluneella paanalla
sidettä tuskin kannattanee hilata taaksepäin jos entiset reiät on painopisteen kohdalla.
Kiitos tiedoista, vanhoihin reikiin vedin Pilotit kiinni. :)
Taidan jo uskoa että vaikka hyvältä ylämäkeen kuokatessa tuntuvatkin niin pitkät nuo minun 170 cm. sauvani ovat ( itse olen 178 cm.), en 'osaa' wassua ja luulenpa että etenkin siinä tuo pituus kiusaa, en saa pidettyä sauvoja siinä tahdissa kuin pitäisi ( se oikeampi lyhyt työntö) kun joudun siirtämään kädet niin eteen.
Moi, Yksilöllinen juttu mutta pitkiltä vaikuttavat, Itse olen 190 ja sauvojen pituus 175 . Wassukin sujuu mukavasti.
Ps sitä wassua kannattaa opetella aluksi loivaan ylämäkeen ja "tuoreilla voimilla" ts, kannattaa aina treenata heti lämmittelyn jälkeen ja siirtyä sitten kuokkaan heti kun väsyy/tekniikka pettää,
Itse hiihtelin joskus junnuna kilpaa 80 ja 90-luvulla ja silloin hiihdettiin vapaata ihan hiihtäjän mittaisilla sauvoilla eikä wassu ollut mikään ongelma. Ehkä jyrkempään nousuun on hankalaa, mutta kuntoilijat harvoin niihin jaksaa wassulla mennä.
No onhan noi nyt ihan hemmetin pitkät sauvat. Eikös luistelusauvan pituus oo karkeasti 0,9*oma pituus, pientä säätöä sitten tottumuksen ja tekniikan mukaan. Mulla on itellä 160cm sauvat ja oon 177 pitkä. Perinteisessä saa olla sitten vielä about 5cm lyhyemmät.
Olen ehdottomasti pitkien sauvojen kannalla. Eivät 170 senttiset tunnu pitkiltä 178 senttiselle hiihtäjälle. Pitkillä sauvoilla iskemäpiste siirtyy hieman taaemmaksi ja sauvakulma loivenee, jolloin työntö suuntautuu paremmin taakse. Ei niitä sen ylemmäksi tarvitse nostella tai viedä pitkälle eteen. Sellainen haitta tosin on, että ylämäissä takana hiihtäjät kopistelevat herkästi sommille, mutta sehän hoituu kiristämällä vauhtia :)
Miä taas olen alakanut pitää lyhyemmistä sauvoista. 190-senttisenä (-> suositus: 171 cm) vanhemmat 170-senttiset One Wayn:n 980-lötköt tuntuivat luontevimmilta kuin 172,5 senttiset Rex Revolutionit. Jälkimmäisten kanssa tuntuu siltä kuin hiihtoasentoa jäisi liian pystyyn, kun tavoitteena olisi kiusata keskivartalon lihaksia ja saada myös hyödynnettyä ylävartalon heiluriliikettä. Alaselkä ei oikein tykkää liian stattisesta hiihtoasennosta. En vissiin vain osaa kompensoida liian pitkiä sauvoja muuttamalla sauvakulmaa. Ei käsissä kyllä riitä jerkkuakaan hyödyntämään tätä loivempaa sauvakulmaa.:(
Itseasiassa juuri tuo asia oli mulla joskus tapetilla, olkapääni kipeytyipät luistellessani ( en ole osannut kuin kuokata) n. normipituisilla (162,5 cm.) sauvoilla, panin merkille että etenkin ylämäessä mennessäni sompa osui maahan miltei 90 ast. kulmassa mikä on ongelmallinen tuon voiman siirtymisen kannalta, laskeskelin että muutama sentti ei tee kesää :-P vaan että jos hankin 170 cm. palikat niin kosketuspiste siirtyy vajaat 40 cm. taaksepäin ja voiman siirtyminen rinteeseen tulee luontevammaksi. Eli taidan jatkaa noilla.
Saamattomuuttani olen kuokannut sen 10 talvea/ n.3000 km pelkästään oikealta kuokkaamalla, lauantaina sain 'tukiopetusta' tekniikkaan ja eiliseksi teemaksi otin tuon vasemmalta kuokkauksen opettelun, siinä kun 20 km. kuokkasin vasemmalta 'pakkotoistona' niin alkohan se sujua B-) . Jahka saa tuon selkäydintasolle niin se wassukin vois alkaa toimia ?!
Sama juttu... Kyllä se helposti liian pitkällä sauvalla mene käsien varassa roikkumiseksi ja keskivartalo jää hyödyntämättä. Ite olen myös lyhentänyt sauvaa ja tuntuu, että vieläkin lyhyempi vois olla. En kyllä pidä tätä ainoana totuunena. Tottumiskysymys varmasti. Maailman huippujakin verratessa löytyy varsin erilaista sauva pituutta. Oikein pitkää sauvaa tosin mielestäni vähempi. Nyt en nimeä muista, mutta joku noista itänaapurin menijöistä kuokkii varsin korkealta ja kovaa menee :) Mutta itsellä enempi perinteistä hiihtävänä normaali mitoitussuosituksen mukaan 0,85*oma pituus on eittämättä pitkä. Vuorohiihdossa ei pääse jalalla kunnolla suksen päälle ja potku jää tuhnuksi. Kaavan mukaan pitäisi olla 155 ja olen lyhentänyt 152 ja tuntuu, että sentin kestäs ottaa pois vieläkin.
En usko, että keskivartalon hyödyntäminen on sauvan pituudesta kiinni. Esimerkiksi nämä "pumppuhiihtäjät" käyttävät todella pitkää sauvaa (noin 5 cm alle oma pituus) ja keskivartalolla tehdään töitä olan kanssa. Hommaa voi kokeilla vaikka siten, että pitää kädet "lukossa" ja painelee vatsalla menemään. Siinä huomaa, miten pidempi sauva tarjoaa paremman kyydin.
Ööh, noi fysiikan lakeja noudattaen itse olen laittanut luistelusuksen siteen 10 mm. painopisteen ETUPUOLELLE jotta perä 'laahaisi' ja näin etuosa nousisi nätisti lumelta - olenko metsässä ?
Edit: Alk.p. lainauksessa ei kyllä mainittu kumpaa sidettä ( vapaa vai pertsa) oltiin 'virittelemässä' :-P ....... mikä toki vaikuttaa asiaan, tosin itse yhdistän sanan 'Pilot' luistelusiteeseen.
^voi ollakin, oliko sama nimimerkki jolla oli kantojen kopisemisen kanssa ongelmia taannoin?
Sauvojen mittaa kannattaa kokeilla, tarjouksista/netistä/käytettynä saa niin edullisesti hyviäkin keppejä että ei ole mitään syytä jättää testaamatta.
=Tauno;2161375]En usko, että keskivartalon hyödyntäminen on sauvan pituudesta kiinni. Esimerkiksi nämä "pumppuhiihtäjät" käyttävät todella pitkää sauvaa (noin 5 cm alle oma pituus) ja keskivartalolla tehdään töitä olan kanssa. Hommaa voi kokeilla vaikka siten, että pitää kädet "lukossa" ja painelee vatsalla menemään. Siinä huomaa, miten pidempi sauva tarjoaa paremman kyydin.[/QUOTE]
Pumppumiehet vaan hiihtää "pertsaa". Kyllä se pitkällä sauvalla multakin paremmin onnistuu, mutta jos tuohon pitäis yhdistää luistelupotku niin multa loppuu jerkku tai tekniikka. Tai molemmat :)
Hiihtolehdessä oli ohjeena vapaan suksessa 5-10mm painopisteen taakse. Mutta on merkkikohtaisia eroja. Eli jossain merkeissä kaiketi myös painopisteeseen. Pertsa tais olla 10-15mm taakse. Itellä Madshus ja ollut painopisteessä. Nyt siirsin tuon mukaan ja ei tunnu ihan yhtä hyvälle. Kuten jutussakin luisto paranee tuolta mutta pito menee hankalammaksi.
No eikös ne siteet ole jo ylläolevan perusteella poikkeavassa paikassa? :)
Salomon itse kehottaa laittamaan siteet 1cm tasapainopisteen taakse (ja 187aa pidemmissä S-merkkisissä suksissa 2cm taakse). Valmistajan ohje on kuitenkin vaan lähtökohta useimmissa tilanteissa mutta omissa kapuloissa väärässä kohdassa olevat siteet olleet kovin kurjat (alelaarin löytökapulat ja tuunatut vanhat vanhoihin reikiin) ja vahvistavat omaa tekniikkavirhettä etenkin potkun lopussa.
Tekniikkaa voi olla helpompi opetella lyhyellä suksella mutta kyllä siihen hiihdettävyyteen vaikuttaa suksen muut ominaisuudet melkeinpä enemmän.
Arvasin, että tältä foorumilta löytyy parhaat neuvot myös hiihtojuttuihin. Mulla olisikin yksi päätösvaikeus, johon kuulisin mieluusti kommenttejanne:
Olen hankkimassa luistelusuksia. Tällä hetkellä eniten kiinnostavat Rossignolin Delta Courset. Ovat hinnaltaan kipurajoilla (kun pitää kaikki muutkin varusteet ostaa samalla), mutta toisaalta suksia on kovasti kehuttu ja ovat voittaneet testejä sekä Suomessa että muualla. Siksi olen näihin päätymässä. Ongelmana onkin nyt mitoitus. Olen 162 cm pitkä ja painoa on n. 57 kg. Joka paikassa puhutaan, että suksen pitäisi olla 5-15 cm hiihtäjää pidempi, mutta kävin tänään katselemassa suksia hyväksi kehutussa liikkeessä, ja minulle suositeltiin 180-senttisiä suksia. En epäile lainkaan myyjän ammattitaitoa, mutta pelkään, että nuo ovat minulle hankalat hallita, kun olen vieläpä lyhytjalkaista sorttia. Siispä kyselisin, miltä tuo mitta teistä kuulostaa, ja pitäisikö kuitenkin ottaa lyhyemmät sukset (edellinen koko on 173 cm)?
Valmistajan ohjeet ovat nämä:
173cm 48kg - 60kg
180cm 56kg - 70kg
186cm 65kg - 82kg
192cm 80kg - ++kg
Näiden ohjeiden mukaan molemmat olisivat minulle mahdolliset, mutta kummat sitten lienevät optimaaliset?
Kyllä melkein lähtisin tuosta lyhyemmästä vaihtoehdosta, varsinkin jos tarkoitus on hiihtää kovemmilla baanoilla. Asiantuntijaliikkeessä voivat varmistaa, että suksen profiili on oikea. Lähinnä tuossa on riskinä saada liian löysä suksi tai sitten löysäkärkinen, jolloin toimivuus ei ole optimaalinen kovalla pohjalla.