Saahan sillä pienelläkin rieskalla kohtuu isolla teholla ajettua. 200-400w itellä käytössä ja kaikki hoituu pienellä.
Printable View
Saahan sillä pienelläkin rieskalla kohtuu isolla teholla ajettua. 200-400w itellä käytössä ja kaikki hoituu pienellä.
Rattaat ja ketjut on puhtaita ja hiljaisia, eikä ketju hinkkaa mihinkään. Matalalla teholla ajettaessa ääni on ihan maltillinen, mutta esim. eilisellä Zwift-lenkillä pienessä loppukirissä meteli nousi melkoiseksi. Pyörä/traineri on ollut olohuoneessa, ja vaimolta ja lapsilta on tullut kommenttia melusta..
Ajan tänään Zwiftissä harjoituksen ERG-moodissa ja seuraan onko isolla tai pienellä eturattaalla ajettaessa eroa äänessä.
Mitään ininää en ole tästä kuullut.
Mitä olen zwiftiä, bigringvr, ja bkoolin softaa ajellut niin sellainen tuntuma reisissä ollut että eroavaisuuksia olisi. Täytyisi testata lisää että voisi olla varma. Päivissäkin on eroavaisuuksia miten herkästi kampi pyörii.
Sent from my iPad using Tapatalk
Onkos jengillä kokemusta tuosta Elite Turbo muinista? Näyttäis olevan eräässä kolmikirjaimisessa urheiluvälinekaupassa ihan edukkaaseen hintaan, vaikka vertais sakemannin hintoihin.
^tuon seuraaja Turno on ollut vuoden käytössä, soiva peli ei siinä. Misuro-anturiin joutuu patterin vaihtamaan kerran tonniin, muuten ongelmaton ja muinia hiljaisempi
Löytyy pyörävuorokausi.sakemannilta kolmikirjainkaupan muinia edullisemmin [emoji6]
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Kiitoksia tipsistä, ihan houkutteleva tarjous. Itse lähinnä vaan mietin kuinka suuria noiden erot ovat. Juttuja kun lueskelee niin aina varautuu pahimpaan ja tulee ajateltua mahdollisia ongelmatilanteita/takuujuttuja mikä ois hitosti helpompaa liikkeeseen joka sijaitsee 10km päässä kuin lähteä postittamaan noita vekottimia mahdollisten vikojen tullessa saksaan...
Pari vuotta olen Turbomuinilla hinkannut. Erittäin hyvä ajotuntuma ja melko ongelmaton bluetooth-yhteys älyluuriin ja Trainerroadiin. Hiljainen. Melko tukeva. Tehot riittää. Integroitu kadenssimittari toimii. Nopeus/matka ei toimi mutta ei ole väliksikään. MisuroB-anturin/lähettimen patterit kestää pitkään ja helppo vaihtaa.
Miinuksia:
- Tosi huono tinainen pikalinkku. Onneksi helppo vaihtaa.
- Tehomittaus ei suora vaan laskennallinen, näyttää liikaa watteja. Ajan myötä näyttää entistä enemmän watteja, kun hihna löystyy. Sitä luulee kehittyvänsä mutta ei.
- Lämpötilaherkkä. Kun vintillä on nollassa tai pakkasella, Turbomuin menettää osan vastuksesta ja pitää polkea lämpimäksi, siihen menee vartti.
Hankin vuosi sitten Geniuksen ja aloitin TTS4:n kanssa. Ajot suoritan ERG moodissa. Yhdistelmä vastasi kovin hitaasti tehonmuutosportaisiin eikä huomioinut vaikka portaan alkuun hyökkäsi että tavoiteteho tuli varmasti saavutettua mutta ohjelma halusi nostaa hitaasti tehot ylös.
Tässä yksi kuvajainen jossa portaan pituus 20s. Juuri kun porras loppuu niin ohjelma on saanut tehon nostettua 160-400w, ja sitten pudotetaan hitaasti. Ei hyvä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...3&d=1544555264
Siiten kokeilin samaa Trainerroadilla, siinä postaat vaihtuu ihan hyvällä nopeudella. Niinpä käytänkin sitä.
Mielestäni TTS4/Genius ylikompensoi inertian ja siksi hetkellinen voimakas polkaisu ei nosta nopeutta.
Itse ajoin Elite Drivo 2:lla tänään Zwiftillä ja sen jälkeen testiajo BigRingVR:llä. Zwiftillä ajaessa kun virtuaalimäki alkaa tuntuu kuin vastusyksikkö reagoisi ensin liikaa ja sitten hieman hellittää otetta kun taas BRVR tuntuisi ohjaavan tasaisemmin vastusyksikköä. Pitääpi vielä vertailla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hyvää spekulointia ja keskustelua trainereiden ominaisuuksista, iso kiitos kaikille jo tässä vaiheessa jotka itseäni tässä projektissa vienyt eteenpäin.
Muin vaikutti pätevimmältä laitteelta omaan budjettiin kunnes Eskola mainitsi tuon tehoheittelyn hihnan löystyessä mikä hieman lannisti minua. Tällä hetkellä kuitenkin 400 euron hintaan näyttäs sakemannilta löytävän myös Elite Turnoa mikä on tällä hetkellä vahvoilla omissa papereissa!
Eiköhän noissa kaikissa joissa on hihna esiinny tehonheittelyä hihnan kireydestä tai sen löysyydestä johtuen. Itellä kokemusta muinista ja diretosta.
Ihan järkeenkäyvä ajatusmalli tuo nyt kun ajattelin tarkemmin. Miten jengi tarkkailee kehitystä sisällä suoritettavassa talvipyöräilyssä näissä vehkeissä jos sitä ei wateissa voi mitata? Vai millasista määreistä tossa heittelyssä mahtaa olla kyse, tuskin mitään yhtä oikeaa vastausta mutta jotain suuntaa antavaa? puhutaanko joistain wateista vai useista kymmistä? Millasella aikavälillä/treenimäärillä noita heittelyjä on alkanut olla havaittavissa?
No nyt olet asian ytimessä. Eli kohtuullisen turhaa seurailla watteja, jos niiden tarkkuudesta ei ole mitään käsitystä. Ajelee vaan sitten tuntemuksen ja sykkeen mukaan talven ja toivoo parasta.
Se turno taitaa muuten olla muin uudessa paketissa. Hyviä trainereita ne on, jos ei ota watteja mitenkään tosissaan. Melkein kannattaisi kyllä suosiolla budjetoida wattimittari pakettiin, koska watit kiinnostavat jo nyt tuon verran. Eli halvin tarjous muin ja vaikkapa 4iiii wattikampi merliniltä 350e hintaan. Noin 700e setti, jolla ajelet trainerroadia onnellisena läpi talven.
Itse kyllä tykännyt Muinin tuntumasta. Nyt kolmatta talvea sen kanssa ja ei ERG traineri vielä ole kiinnostanut. Watit tosin tulee erillisestä mittarista (Power2Max). Oma Muin näytti aika lailla 10% liian suuria watteja kautta linjan
Kuten taisin jo aiemmin kirjoittaa, itsellä niinkään ei ole väliä näyttääkö wattimittari 200W vai 220W todellisen tehon ollessa vaikkapa 210W, kunhan se virhemarginaali ois aina sama, täten pystyis noiden wattien avulla seuraan mahdollista kehitystä, mulla kun ulos ei ole wattimittaria niin ei pysty täten ulkotreeniin peilaamaan miten trainerillä menty vs ulkona. Olipa sekavasti selitetty, mutta toivottavasti joku sai kopin. Toisaalta samalla myös ymmärrän paaton viestin sisältämän pointin.
Itsellänikin on herännyt halu vaihtaa traineria. Suurin puute Elite Qubo Digital B+:ssa on, että se ei simuloi kuin 5-6 % saakka. Jos löytyisi jotain mikä kiristää 12 %:iin saakka, vähintäänkin 10 %.
Lisäksi ei tietenkään haittaisi, jos tehonmittaus olisi tarkempi. Veikkaan, että tämä näyttää kymmenkunta prosenttia ylimääräistä. Tämän osalta olen toistaiseksi ollut samaa mieltä kuin Nikkke yllä. Vaan jos jossain vaiheessa tulee vaikkapa wattipolkimia tai -kampia käyttöön, niin sitten saattaa mieli muuttua.
Joululomalla tulee sitten täälläkin ajettua Diretolla. Hakisin Velosportista vaikka heti, mutta ei ole tänään autoa käytettävissä.
Täytyy kyllä vähän kehua omaa laitetta, kun se on sitä mitä trainerin mielestäni kuulukin olla: kohdillaan oleva tehonmittaus ilman kalibrointitarpeita ja hiljainen käyttöääni mikä erityisen tärkeää näin kerrostaloasujalle.
Traineri on siis Tacx Neo (v1) ja harjoitussoftana on Trainerroad iPadilla. Ainoa ongelma on käyttäjän toisinaan pehmeä luonne, joka joustaa liikaa sweet spot treenien edessä.
Laitteen huonot puolet:
- niin hiljainen, että voimansiirron täytyy olla hyvin säädetty ja öljytty
- näistä on raportoitu paljon ylimääräisiä ääniä ja on paljon tuurista kiinni saako virheettömän version. Tacx lähettelee ilmeisesti ilmaiseksi laitteen avaustyökaluja, joilla ylimääräiset saa laitteen auki ja äänettömäksi. Mutta ei tälläistä säätämistä pitäisi tarvita tehdä yli 1000€ tuotteen kanssa.
- iso ja painava laite, jolle täytyy käytännössä on pysyvä paikka. Tuota ei mielellään siirtele.
Aikaisemmat verrokkilaitteet:
- Tacx Vortex Smart - ei enää ikinä kitkaversiota, koska ne ovat epätarkkoja ja vaatii säätöä mm. rengaspaineen takia + kova ääni
- Wahoo Kickr 2016 - muuten hyvä, mutta nämä vanhat versiot ovat turhan kovaäänisiä kerrostaloon. Viimeisimmät versiot on ilmeisesti parempia. Laatuongelmia näissäkin.
^^Kiitos! Hankinta tuli tehtyä jo aamupäivällä verkon kautta, ja sattumoisin järjestyi sitten myös Direton haku myymälästä.
Helppo koota kunnes.... en löydä pakka-avaintani... eikä V-O (meni kiinni), Biltema (virheellinen myymäläsaldo) eikä XXL (saldo 0) pysty auttamaan. Vielä täytyy siis mennä Quboilemaan.
Mitä ääniongelmia carp neossa on ollut, jonka vuoksi noita pitää availla?
Jos tarkoitat magneettiin mahdollisesti kertyvää likaa, niin tuota ei oikein voi laittaa valnistajan piikkiin, tai tietysti voi, jos se on laitteesta itsestään irronnutta. Vähän kuitenkin luulen, että ulkona ajaminen kerää moskaa.
Ilmeisesti ongelmat ovat liittyneet pilkälti juurikin tuohon magneetteihin tarttuvaan metalliroskaan. En tiedä tarkemmin kun ei osunut omalla kohdalle, mutta facebookin owners groupissa on paljon postauksia siitä, että noita ongelmia on ollut ihan tehtaalla tulleissakin laitteissa: https://www.facebook.com/groups/TacxNeoOwners/
Jep, facessa olikin juttua. Tosiaan noin vahvaan magneettiin voi helposti tarttua roskia kuljetuksenkin aikana.
Neo näemmä tosiaan lähettää nykyään ilmaiseksi ulosvetäjän, mikäli ääntää kuuluu. Kirskuva ääni ei kuitenkaan estä ajoa eikä vaurioita traineria. Metallia saisi olla aika paljon välissä, jotta se yltäisi käämeihin asti.
Facen juttujen perusteella otan kyllä suoraan yhteyttä neon asiakaspalveluun, mikäli mitään vikoja ilmenee. Tuntuu pelaavan aika hyvin.
Minulla lähtee kolmas talvi neon kanssa ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Ei ole käynyt edes mielessä vaihtaa traineria, eiköhän tuo kestä vielä vuosia. Neon rakenne oli oikeastaan tärkein syy valintaan. Tuossa nyt ei vaan ole mitään kuluvia tai säätöä vaativia osia. Tai no, kai moottorin laakerin joutuu jossain vaiheessa uusimaan. Mutta tuskin vielä muutamaan vuoteen. Wattimittarit vaihtuu ja lukemat heittää. Neo on siitä kiva, että tuloksia on helppo verrata vuodesta toiseen.
Elite Direto teki sitten minustakin "ylinopean". Kalibroin sen ja asetin renkaan kehämitan mielestäni oikein (2093mm), mutta niin vain matka taittuu Zwiftissä kovempaa kuin ennen ja mielestäni kovempaa kuin todellisuudessa. Zwift tarjoili kymmenen prosentin kasvua FTP:hen, samoin Epic KOM ja Jungle Lap menivät 5-10% eilistä nopeammin, vaikka yritystä oli hiukan vähemmän. Nyt on helpompi ymmärtää miksi Zwiftin kisoissa keskinopeudet ovat niin korkeita :D
Onko muita keinoja saada realismia nopeuksiin kuin pienentää renkaan ympärysmittaa My E-Training ohjelman kautta? Toinen juttu on, että vastus (ja teholukemat Zwiftissä) "hengittää" eli hiukan kevenee ja tiukkenee ehkä 4 sekunnin sykleissä. Pitäisikö "Power smoothing" arvo vaihtaa 2 sekunnista joko nollaan tai sitten pidempään tasoitukseen, esim 15 sek?
Muilta osin oli helppo setup ja hyvin toimii.
No kyllähän tuohon diretoon kannattaa luottaa enemmän mitä siihen aiempaan rimpulaan. Diretossa on sentään oikea tehomittari.
Edit: Stalkkasinkin ajon stravasta. Komeita tehoja. Jos nuo tehot tuntuvat liian isoilta, niin ota jostain tehomittari lainaan ja testaa. Takuunalainen laitehhan tuo on ja tosiaan sisältää tehomittarin. Itse en alkaisi millään renkaan ympäryksellä kikkailemaan.
^joo hyvät teholukemat verrattuna siihen mihin olen tottunut - ja aika maltillisilla sykkeillä. Kun sitten seurailin muutamia muita, jotka ajoivat samaa tahtia samoilla W/kg-luvuilla, niin joko Direto näyttää oikein tai samalla tavoin väärin kuin heillä :)
Mutta ei näillä tehoilla reaalimaailmassa pääse sellaista vauhtia kuin Zwiftissä. Pitääpä joululomalla verrata esimerkiksi RGT:hen.
Minulla on Garmin Vector 2 nyt traineripyörässä, mielestäni tehot ovat ihan linjassa Direton kanssa.
Joskus huomaa kyllä selkeää heittoa, silloin kalibrointi Eliten softalla auttaa.
Itselläni on Elite Drivo 2:n ja Quarq Riken R tehomittarin kesken ollut maksimissaan 5W eroavaisuudet keskitehoissa. Kalibrointi näyttäisi omalla kohdallanikin eron aika minimiin asettanut.
No, kunhan numerot jatkossa pysyvät linjassa, niin hyvähän se on jos sitten Vectorit ym. näyttävät samalla tavalla. Mutta miksi tämä "tehonlisäys" sai mun virtuaalijamppani ajamaan Zwiftissä kovempaa kuin oma ajoni reaalimaailmassa?
Siinä se ero juuri tuleekin kuten sanoit että välitykset saattaa loppua kesken eli tuntuu reisissä pahemmalta. Tässä aika hyvä demonstraatio.
Tämä tosiaan vähän ihmetyttää, mutta oliko niin, että diretossa mittari oli vasta hihnavedon jälkeen? Eli jos se noin on, niin kalibrinti tosiaankin kannattaa tehdä.
Hihnan kireyden muuttuessa teho voi helpostikkin vaihdella.
Mihinkähän se muuten käytännössä vertaa tehoa kalibroidessa?
Mulla on Trainer difficulty noin 95%. Sillä tavoin todellakin joutuu vaihtamaan kevyempää kun aletaan lähestyä 10 prosenttia. Qubon pahin puute oli juuri tuossa, ettei se noteerannut mäkiä kuin 5-6 %:iin saakka. Toki Zwift sitten kompensoi laskennallisesti vähentämällä nopeutta - mutta reisille nuo jyrkät ylämäet eivät antaneet sitä tuntumaa kuin piti.
Aikaisemmin keskinopeuksia ja jopa ylämäkien keskinopeuksia pystyi vertaamaan todellisuuteen. Olivat aika samankaltaisia, vaan eivät ole enää. Kun kerran ainoat samoina pysyvät suureet virtuaali- ja reaalipyöräilyn välillä ovat BPM ja W, niin pitää opetella unohtamaan km/h. Puoltaisi wattimittarin hankintaa myös ulkokäyttöön.
Tein kalibroinnin kahteen kertaan, kun en ensin uskonut lukemia. Samoina pysyi.
Jos aiemmin sama mäki on mennyt hiljempaa zwiftillä, niin myös w/kg on ollut pienempi. Helpoiten saat vauhtia ylös huijaamalla painoasi :)