Jos spider mittauksessa oletetaan pyörimisnopeus poljinkierroksella vakioksi niin kyllä ovaalin käyttö virhettä lukemaan voi aiheuttaa.
Mutta markkinoilta poistunut powertap napa lienee ainakin immuuni tälle vaivalle.
Printable View
Muistaakseni assioma toimii virheettä ovaalien kanssa ja just tuon PMoin mainitseman syyn vuoksi.
Aiheesta oli fb:ssäkin juttua ja sitä varten törmäsin oheiseen:
https://powermetercity.com/2016/07/2...val-chainrings
”Huolestuttavaa” on havainto siitä, että ei-tasainen pyöritys niinikään vaikuttaa tulokseen. Veikkaan, että mun pyöritys on sen verran neliskanttista, että ovaalit hukkuu siihen kohinaan. Ja toisaalta trendi on IMHO tärkeämpi kuin se absoluuttinen arvo.
Jonkin aikaa ollut tässä ns "oval curious" ja mietin, että spiderin kyljessä tuon kokeilu sujuisi mutkattomasti. Harmillisesti tuli odottamaton kuluerä, joten pitänee toivutella tilin saldoja ensi kuun puolelle ennen varsinaista tilaamista. Ehtiipähän pohtia asiaa oikein huolella.
Pari vuotta on kahdessa, 1x pyörässä ollut ovaali kammenratas ja kahdessa 2x vehkeessä ei. Enpä mun pappavauhdissa eroa huomaa. Ulkonäössä kyllä, Absolute Blackin punainen kammenratas ja Ethirteenin samoin osin punainen pakka niin ohan ne niin söpöt... Siis mulla ei oo eikä tule tehomittareita, en viitsi itteäni masentaa eikä myös Nordea salli.
^mulla oli kaikissa pyörissä ovaalit ennen kun gravel vaihtui, ja kyllä mä huomaan että se pyöritys olis pyöreämpää ovaalilla. Ja ehkä hieman vähemmällä työllä kulkee samaa vauhtia kun pyöreällä. Maastossa taas huomannut että ovaalilla on helpompi pitää tasaista tehoa hankalassa mäessä.
Mre linkissä
Lastly, it has been theorized that oval chainrings may be more helpful to the amateur cyclist. Why? Because professional cyclists already have very efficient pedal strokes with minimal dead-spots.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
En tiedä sopiiko varsinaisesti ketjuun, mutta on vähän niinkuin jatkoa tuolle mun aiemmalle kysymykselle, niin pistän tänne :)
Äkkiseltään katsottuna ovaalia ratasta 107 bcd:llä oli tarjolla Garbarukilta ja Alugearilta. Molemmat lienee ihan hyviä vaihtoehtoja? Onko jompikumpi toista selvästi parempi työn jäljen ja tasaisuuden suhteen, tai onko toisen piikit paremman muotoiset tms? Molemmat mielestäni tuon katsomani rattaan osalta mainosti flat top yhteensopivuutta.
Semmoinen ero noissa toki oli, että joko Alugear ei omilla sivuilla osaa ilmoittaa varastosaldosta, jos ei ole varastossa, tai sitten heidän ratasta on heti saatavilla, kun taas Garbaruk piti tulla 2-4 viikon sisään. Toki jos maltan odotella, että on taas "ylimääräistä" tilillä (ilman yllätyksiä ensi kuussa viimeistään), niin oletettavasti molempia on silloin varastossa.
Tämmöset;
https://alugear.com/product/chainrin...or-quarq-road/
https://garbaruk.com/107-bcd-oval.html
Harmillisesti en löytänyt kuvaa kummastakaan rattaasta tuon tehomittari-spiderin kanssa, mutta irtonaisena tuo Alugear ehkä "hivelee" aavistuksen enemmän mun silmää.
PS. Vahvasti semmonen kutina siis, että mikään pohdiskelu ei tässä enää muuta sitä, että tilaan tuon 107 bcd:llä olevan spiderin.
Garbaruk on toiminut itsellä perus 11-v sekä 12-v Shimanon ja flattop ketjujen kanssa. En oikeen tiedä miten eturattaita arvioidaan, mutta ketjut on pysyneet paikallaan, eikä pidä ylimääräisiä ääniä. Mitään muutakaan epämieluisaa en ole havainnut. Toimii siis?
Jaa'a. Ajattelin ehkä sillä linjalla, että jos on tiedossa, että toisella esim laatu vaihtelee isosti, viimeistely on huonoa tms, ja toisaalta kyllä myös, että jos piikit sen malliset, ettei ketjut pysy, tai pitää hirveää meteliä tms. Mutta taitaa olla molemmat turvallisia valintoja, joten hinta/ulkonäkö/paino/saatavuus -akselilla valinta tapahtunee, joista 2 on niin lähellä toisiaan, että ulkonäkö ja saatavuus tilaushetkellä on lähinnä merkityksellisiä.
Ei kai niissä varsinaisesti mitään vikaa ole. Siis alugear,garbaruk jne. Alugearin kohdalla ketjulinja meni heti nappiin. Viimeistelyn osalta sanosin että parempaakin on nähty. Noita rattaita kun tarkastelee kätösissään on koneistuksissa eroa. Mutta sehän onkin yks hailee jos se vaan toimii. Muija on pyörittänyt alugearia sen 500km ja nyt jo paistaa paljas alumiini. Hammastuksissa on sen verran eroa että Sramin orkkiksella ketju hyvä että nousee rattaalta. Noissa muissa kokeiluissa ketju kyllä pysyy mutta kun menee vähän haastavampaan maastoon niin kaksi kertaa rouva on tiputtanut ketjut. En kyllä edes tiedä miten hän on siinä edes onnistunut. Maantiellä ei kertaakaan. Eli toimii kuten pitää. Ostin sen tsygään ketjuohjurin varalle. Omassa on nykyään Sramin oma. Noilla korvausosilla jotka eivät siis ole edes kevyempiä, ketjulinjan ollessa vinossa kuuluu kyllä helvetinmoinen rahina, kahina mitä näitä termejä nyt on. Ääniallergikkona vaihdoin takaisin originaalin eikä ääntä kuulu. Sanoisin lopputulemana että kokeile ihmeessä.
^ Täytyy kyllä tunnustaa, että ovaali-into sukelsi jonkin verran tuota lukiessa. Ei voi sanoa varsinaiseksi myyntipuheeksi tuota :D Toisaalta muistaakseni Sramin omaa 40 hampaista oli huonosti varastossa ja ovaalia 107 BCD:llä en Sramin merkillä löytänyt, että ehkä kuitenkin sitten katson mitä saa, jos tilaa tuommoisen Alugearin tai Garbarukin.
Mulla on Absoluteblackin ovaali ollut parisen tonnia eikä mitään kulumaa.
Mulla käytössä quarqin spider, maastopyörässä.
Tyhjää patterin alta aikayksikön, jää virrat tavallaan jotenkin "päälle".
Oliko näihin joku vippaskonsti, jolla saisin patterinkeston normaaliin. Normi tehdasnollaus/resetointi tehty, ei vaikutusta.
Cyclossa sama spider, siinä kestää patteri normaalin, n.reilu puolivuotta.
Mulla puolestaan ongelmana, että Quarg alkoi lenkillä näyttämään punaista ja tehotiedot ja yhteys mittariin katosi. Ongelmaa saattoi edeltää kivenisku kampiin. Pariston vaihto tai buuttausyritys kolikkojen ja pihtien avulla ei toimi. Kenelläkään vastaavia kokemuksia? Mittari vuodelta 2018. Mittari kaput? Jos on, niin kannattaako yrittää korjauttaa ja jos kyllä, niin missä?
Ainakin vanhemmissa quarqeissa on PC:n kautta toimiva softa, jolla laitteen voi testata. Mulle hajonnut quarg kertoi suoraan vääntösauvan olevan jumissa.
Edit: Olisiko täällä ohjeita.
https://www.sram.com/globalassets/do...leshooting.pdf
Latasin jonkin Apple sopivan appin (Galvin Legacy), joka ei näytä enää toimivan.
Tämä oli se softa, jolla pystyi testaamaan ainakin vanhempia Quarqeja. Pikaisesti kokeiltuna löysi kyllä uudenkin.
https://support.quarq.com/hc/en-us/a...gacy-Downloads
Taitaa nykyään olla SRAM AXS softa nykyään se toimiva softa. Tuo on ainakin omassa iPhonessani.
Paaton, kiitos. Latasin softan, mutta en saa sitä toimimaan. Ollenkaan. En pysty kokeilemaan tuota hakutoimintoa tai syöttämään ID:tä.
Tuo Sramin AXS appi toimii, mutta ei löydä laitetta.
Minä olen ladannut tuon joskus vuosi sitten vanhaa quarqia varten PC:lle ja näytti ihme kyllä löytävän suoraan uudenkin. Mutta en ole tosiaan ollenkaan varman, onko tuon enää edes tarkoitus toimia uudempiem mallien kanssa.
Tuossa oppaassahan puhutaan vain patterikotelon toiminnasta, mutta tuon varmaan olet jo tehnytkin. Itse olen oppinut vectoreiden kanssa rapsuttelemaan nämä kontaktipinnat puhtaaksi ja tarkistamaan riittävän jännityksen jousista.
Olen kyllä kuullut quarqin myös hajoavan kammen iskusta kiveen.
Mun malli on vanhempi, vuodelta 2018. Irrottelin ja putsailin tuon patterikotelon ja katselin muutekin tuota Quargin spideria. Onhan se ottanut osumaa, joten voi toki olla, että se on rikki.
Itselläni oli muutama vuosi sitten Quarqin Riken R joka lopetti toimintansa. Ei näyttänyt kadenssia eikä siten myöskään tehoja ja oikeastaan mitään. Pariston vaihdot eikä buuttaukset auttaneet. Päätin ostaa Quaqrin DZeron tilalle kun olivat ainakin silloin ihan siedettävissä hinnoissa.
No ei tuo mittari näytä tokenevan ja uutta tilalle ei taida mistään löytyä, kun on vanhempaa GXP keskiöön sopivaa mallia. Jos haluaa uuden tilalle, niin uudet DUB keskiöön sopivat eivät taida suoraan käydä? Pitäisi siis vaihtaa lisäksi keskiö? Ja pelkkä spideri ei riitä, vaan pitää hommata kampisetti + dub spideri Quarq?
^ juurikin niin kuin pohdit. Vai oliko täällä joku saanut vanhat kammet sopimaan dubbiin?
Eli r2:sta vaan dubin spideria, tai toni&tonilta suoraan hyllystä, ero hinnoissa oli pieni. Sopii ongelmitta paikalleen.
Itsekkin epäilin ettei kammen muoto sovi spiderin koloon, mutta istuu nätisti.
Jos otat shimanon rattailla, niin dura-acen jälkeen seuraavaksi parhaiten istuu r7000 rattaat. Kuvassa r8000.
Kiitos! Tonilta oon pyörän + tehomittarin hommannut, joten mielellään sieltä. Itselleni pitäisi olla 104 mm boost, jota ei taida olla heillä saatavilla.