Eikö tämä juuri ole se lattiapumppuun tarkoitettu vaihtopää?
SKS:n lattiapumpussa mulla ulkohalkaisijaltaan 11-12 mm:n letku. Letkullisissa käsipumpuissa on 6-8 mm:n letku.
Printable View
Eilen tuli tubelessoitua (onko tuo sana?) yksi maastopyörän kiekkosetti, eikä tullut mieleenkään laittaa muuta kuin Clik-venttiili.
Tänään ajattelin mennä lähikauppaan ostamaan kaikkiin talouden maastopyöriin Clik-sielut. Lezynen mukaantulo vakuuttaa tätä päätöstä entisestään IMHO.
Maantiepyörissä taas Clikin mollukka saa jäädä esteettisistä syistä asentamatta. Joku roti on oltava...
Mulla on nyt kolmessa pyörässä Clikit ja täytyy myöntää, että se pitää pumppaamisen helppoudessa sen minkä lupaakin. Omassa asteikossa hinta on linjassa toiminnan kanssa. Toisaalta omalla kohdallani Clik on ratkaisu ongelmaan, jota ei ollut.
Itse päätin laittaa hatut suojaamaan venttiilejä pölyltä yms.
Aika näyttää liimaako litku näitä yhtä helposti, kuin prestoja.
Sen sijaan olisin jättänyt maininnat yhteensopivuudesta presta-pumppujen kanssa tasolle, että saattaa toimia joidenkin pumppupäiden kanssa, mutta erityisesti on huomattava, että mittarillisella presta-pumpulla mittari näyttää luokkaa 1 bar enemmän, kuin mitä renkaassa todellisuudessa on.
Se että Clik korvaisi kaikkialla prestan pidän aika epätodennäkoisenä, sillä lukumääräisesti suurin on edullisten pyörien luokka, jossa valmistajat saattavat hyvinkin laskea joka euron tarkkaan.
Mittasin SKS:n letkuun liitettävän vaihtopään letkuliitännän: leveimmästä kohdasta 7.5 mm. Pakkauksessa on mukana kavennusholkki alle 10 mm:n letkuille, mutta ainakaan ulkohalkasijaltaan 6 mm:n letkua on aika työläs vaihtopään olakkeen yli tunkea, tai sitten täytyy olla hyvin joustavaa letkua.
Vaihtopään pakkauksessa lukee, että sopii kaikkiin letkuihin, mutta ehkä mulla sitten vain on käsipumpuissa poikkeukselista letkua.
SKS:n lattiapumppuun tuo laittaminen on toki yksinkertaista.
En jaksa kahlata koko ketjua, mutta toimiiko tämä myös rengaspainemittarien kanssa? Esimerkiksi tuon Topeakin kanssa?https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...897f42a6a8.jpg
Vaihdoin kaikkii pyöriin ja kiekkoihin Clikit heti kun ilmestyivät.
Kaikki tubelessina eikä mitään ongelmia ole ollut. Käyttömukavuudet valovuosia prestaa edellä. (pumppaaminen & paineen mittaaminen)
Omasta mielestä siis ihan mahtava uudistus. Prestaa ei todellakaan tule ikävä - good riddance!
^^käyt hakemassa venttiiliparin kivijalkaupasta ja kokeilet, mutta on todennäköistä että ei toimi.
Ton clikin pää ei ole mitoiltaan minkään vanhan venttiilin kokoinen, joten sopivuus vanhan kanssa on epävarmaa sanoi mainosmies mitä tahansa.
^ookoo… no sitten saa clikit mun puolesta vielä jäädä hyllyyn. En lähde noita turhaan uusimaan ja muutenkin alkaa venttiilille tulemaan hintaa.
^ei yhden parin ostaminen vielä tarkoita venttiilien uusimista, vaan asian selvittämistä -kokeilee ja pitää jos on tyytyväinen ja hylkää jos ei ole.
Ei homma voi muutamaan euroon kaatua?
^ ei se varmaan muutamaan euroon kaadukaan, mutta en nyt vielä näe tarvetta. Ehtiihän nuo sitten vaihtamaan myöhemminkin.
Kuten sanottu, niin ehkä suurin tarve olisi tuohon maantiepyörään, mutta kun tosiaan noissa mun tpu-sisureissa ei ole irroitettavaa sielua.
^mulla maantiepyörä oli nyt viimeinen oma pyörä, johon laitoin clikit -kun lattiapumppu on jo clik-päällä, niin touhusin ilmaa akkupumpulla ja onnistuin kiertämään presta-sielun irti pumppua irti ruuvatessa ja kun sielu oli ilmojen kanssa renkaasta poistunut, niin oli suhteellisen yksinkertaista ruuvata clik tilalle.
Pumppuun sopivia adaptereja on nyt kaksi, sekä tubeless- että sisurikorjaussarjan mukana. Yhteensopimattomat prestapumput laitan kassakaappiin, että eivät vahingossa lähde mukaan.
Pidemmän aikavälin kokemukset litkun kanssa kiinnostaa, alkaako jumiutumaan kuten prestat?
Ei ole itsellänikään ollut mitään ongelmia vaikka kaikki pyörät litkutettu. Tosin käytän Zefalin litkua joka ei muutenkaan aiheuta edes Prestoissa mitään ongemia. Taitaa olla aika laimeaa tuo litku, mutta istä kuluu niin paljon että helppo hakea Motonetista puteli kun on tuossa 1 km päässä pulju.
Magic Milkiä, tavallista ja Hi-Fibreä.
Aika näyttää, mihin roiskeet kuivuvat ja juuttuuko pumpun pää aikananaan ja jaksaako ventiilin jousi painaa venttiiliä kiinni. Se, että clikkiin ei litku kuivuessaan tarttuisi tuntuu epätodennäköiseltä, eikä pieniltä roiskeilta voine litkujen kanssa touhutessa välttyä.
Mutta litkuja on erillaisia.
Hmm.. Outoa. Aika monta pulloa olen itse käyttänyt eikä mitään ongelmia. Mutta jotenkin en ymmärrä tuota miksi joudut rassaamaan reikää kun laitat uutta ainetta ensimmäistä kertaa. Onko siellä vanhat litkunjämät jota rassaat vai tarkoitatko että tuo Zafal samantien tukkii venttiilin täyttövaiheessa?
Tiivistyslitku tiivistää, eikös sen niin pidä toimiakin?
Muc-Off No Puncture ei mulla tuki venttiiliä, mutta ilman tarkastus ei onnistu ennekuin painaa ilmaa sisään. Näin kai myös niissä isoisän aikaisissa venttiileissä.
Kuukauden käytön jälkeen yksikään neljästä clikillä varustetusta litkutetusta kiekkoparista ei ole osoittanut venttiilin osalta mitään ongelmaa. Jatketaan käyttöä ja katsotaan.
Oliko vielä adapteria, jolla prestaan kierrettävän minipumpun pään saa clikille?
Muutenhan tämä on ollut loistava parannus.
Ainakin noissa Lezynen minipumpuissa on pää jonka kääntämällä saa Schrader- tai Prestapään. En edes tajunnut asiaa ennenkuin joku siitä vinkkasi tässä ketjussa. Nyt kun on Clik adapteri tuossa niin käytännössä käy kolmeen eri venttiiliin tuo pumppu.
Ei yhtäkään ongelmaa ole vielä vastaan tullut -jatkan odottamista ja toivon että jotakin murhetta tulisi.
Vaihdoin Schwalben napsauttimen venttiilin kokonaan toiseen, kun alkuperäisen sielu ei ollutkaan vaihdettavissa. Nyt tilalla on Clik.
^mun versiossa musta korkki lähti käsin kiertämällä auki. Itse venttiilin juurimutteri oli todella piukassa ja vaati hyvien pihtien käyttöä. Tilalle asensin tavallisen tubeless-venttiilin. Tosin mistään en ole löytänyt mainintaa paljonko tubeless-venttiilin varsi painetta kestää, Clik-ventiilin yläraja taisi olla 10 bar.
Minäkin laitoin maasturiini Clik Valven kesällä. Tilasin setin, jossa venttiilien sielujen lisäksi pumppuun kiinni tuleva Clik-adapteri. Tuo adapteri napsahti helposti Topeak-merkkisen jalkapumpun autonventtiilipäähän.
Kokemukset Clik Valvesta ovat toistaiseksi pelkästään positiivisia. Todella käyttäjäystävällinen systeemi prestaventtiileihin verrattuna. Ei tarvitse ruuvailla venttiilin sielua auki kun haluaa pumpata ilmaa eikä ole pelkoa venttiilin sielun vääntymisestä. Vuosien varrella olen muutaman prestaventtiilin sielun onnistunut vääntämään kieroksi. Venttilinhattu on myös näppärä kun se napsahtaa kätevästi paikoilleen. Sitten kun vielä pumppu napsahtaa yhtä lailla vaivattomasti venttiilin päähän ja sieltä pois, niin mikäpä sen helpompaa. Pieniä asioita, mutta otan ilolla vastaan tällaisen systemin, joka on suunniteltu niin, että parantaa käyttäjäystävällisyyttä.
Jos jotain negatiivista hakemalla hakee, niin pumpun adapteri tuo pumpun päähän sen verran lisäpituutta, että olisi kätevämpää jos pumpun päästä ei tulisi niin massiivisen pitkä. Parasta olisi jos olisi valmiiksi Clik Valve -päällä varustettuja pumppuja.
Korjataan sen verran, että jäin pohtimaan ventiilin varren lujuuutta, joka olikin tapauksessani alumiinia, että leikkasin vanhasta maantiesisurista venttiilin varren irti (ei alumiinia), juureen ruuvasin tavallisen juurimutterin, perään sopiva o-rengas ja setti kiinni napsauttimeen -koeponnistus eikä suhistellut.
Jos pumppu on letkulla, niin siihen voi vaihtaa Clik Valve pään kun ostaa Clik Valve -sarjan, jossa tulee mukana Clik Valve -pää letkuun: https://www.bike-discount.de/en/schw...-tec-pump-head
SKS:llä näyttää olevan pari pumppua Clik Valve -päällä:
https://www.bike-discount.de/en/sks-...0.0-floor-pump
https://www.bike-discount.de/en/sks-...-tec-mini-pump
Jos pumppu on letkulla, niin siihen voi vaihtaa Clik Valve pään kun ostaa Clik Valve -sarjan, jossa tulee mukana Clik Valve -pää letkuun: https://www.bike-discount.de/en/schw...-tec-pump-head
SKS:llä näyttää olevan pari pumppua Clik Valve -päällä:
https://www.bike-discount.de/en/sks-...0.0-floor-pump
https://www.bike-discount.de/en/sks-...-tec-mini-pump
Joo, tuosta vaihtopäästä olin tietoinen, mutta ihannetilanteessa tarjolla olisi noita Clik Valve -päällä varustettuja pumppuja. Mielellään vielä niin, että olisi pää sekä prestalle, että Clik Valvelle. Hyvä, että jonkinlaisia Clik Valve -pumppuja on jo tullut, kuten linkkaamasi esimerkit osoittavat. Toivotaan, että jatkossa tulee lisää pumppumerkkejä/malleja, joilla Clik Valve pumppuja.
Schwalbe ja SKS on nahkahousujen firmoja, joten ne on kai tehneet asiassa yhteistyötä (ehkä hapankaali ja sianpotka illallisen yhteydessä?). Toivottavasti ei kuitenkaan niin, että SKS:lle on sovittu yksinoikeus tehdä Clik Valve -yhteensopivia pumppuja.
Clik ei oo Välpen vaan se on Clikin tuote/konsepti. Lisenssillä sitte mm. Välpe tehnyt noita. Just silmäilin mm. Wolftoothin venttiilejä ja pumppuja ja samoin Lezynen venoja ja pumppuja. Toki venttiilit voi olla vaikka Välpen tekemiä silti.
Sent from my CPH2663 using Tapatalk