ok, kiitos vastauksesta!
Printable View
ok, kiitos vastauksesta!
Woi bergele! Mistähän lähtisi kyselemään uutta vaihtajan korvaketta Bianchi Via Nirone Seiskaan?
Edit: Google tiesi kertoa ne kotimaan puljut, joilla on edustusta. Pitää varmaan mennä huomenna paikalliseen Sportiaan katsomaan, kuinka myyjä pyörittelee silmiään samalla kun kysyy "että siis minkä sinä tarvitset"... :)
Numero 38 on vm. 2011 Nironessa, yksi tuollainen tuli omasta lähihuollosta, meni kylläkin aikaa kun tilasivat jostain, yhdessä malliin vertaillen katseltiin paksusta bumaskasta. SUP Tampere vois panna postiinkin.
Okei, SUPia pähkäilin itsekin. Pitänee varmaan kilauttaa huomenna ja kysyä.
Edit: Ainakin Bike24.de:sta löytyy sopivan näköinen: https://www.bike24.de/1.php?content=...=1000,2,99,101
Terve! Tuli sellainen tenkkapoo, että etuvaihtajan vipu jää välillä liikkumaan tyhjää isommalle rattaalle yrittäessä. Siis pienimmällä ja keskimmäisellä rattaalla saa painaa vipua, mutta se ei kiristä vaijeria, vaan vipu liikkuu vastuksetta. Huomasin, että se ehkä johtuu siitä, että vipu ei palauta välillä täysin. Jos vetää itse vipua takaisinpäin, niin sen jälkeen se tuntuisi ottavan taas ja vaihde vaihtuu normaalisti. Näin ainakin alustavasti. Vika ei ilmene jatkuvasti, mutta aiempaa useammin.
En ole aukaissut vielä tuota, mutta olen tekemässä tilausta pyöränosista nettikaupasta, joten ajattelin kysäistä, kannattaako laittaa uusi vaihtajan liipasin saman tien tulemaan? Vai olisiko tuolla esim. jonkinlainen jousi löystynyt niin, että sen pystyisi korjaamaan itse? Vai onko jotain muoviosaa siellä kulunut niin, että sille ei voi mitään itse? Räjäytyskuvasta en itse mitään jousia erota. Vaihtaja on SLX SL-M670 (2/3).
Vaijeri saattaa olla turhan kireällä. Otappa säätö uusiksi, pienin vaihde päälle ja vaihtajan alarajoittimella (L) häkin sisempi aisa niin lähelle ketjua ettei se liioin satu ketjuun, tässä vaijerista vain löysät pois kireys, tämä on hyvä lähtökohta. Vaijerilla tarvitsee säätää vain kahta isompaa ratasta.
Kun vaihtaja on oikein suunnattu ja oikealla korkeudella sekä ylärajoitin siten ettei pääse yli nakkaamaan, niin pitäis tuon toimia. Vipua ei pidä aukaista eikä se helposti rikkoudu. Katso myös vaijerin oikea kulku ja voitele tarvittaessa sitä ja vaihtajan niveliä.
Kuis vanha vipu kyseessä,oletko voidellut sitä ? Siellä saattaa olla kuivahtaneet vassut jotka jumii niitä pieniä osia siel sisällä.
Älä avaa ensteks,vaan niis vivun rei`ist koitat sinne sisälle suihkuttaa vaik ptf2;ta ja sit liksuttelet niitä vipuja ees taas.
Saattaa voitelemalla lähtee pelittämään uuvestaan ...
Mitään varaosia vivun sisää ei saa, eli jos ei säätämällä ja öljyämällä lähde toimimaan, on uuden ostaminen seuraava toimenpide.
Pyöränä Bianchi impulso Ultegra/105 osilla. Kokeilin eräässä liikkeessä ultegran v-jarruja ja hämmästyin kuinka kevyesti jarrut toimivat. Pyörässä on alkuperäiset Reparto Corse jarrut jotka ovat aika jäykän oloiset ja jarru kahvoja saa puristaa aika kovaa että jarrut toimivat tehokkaasti. Johtuukohan tuon tyyppinen v-jarrujen jäykkyys jarrulängistä vai jostain muusta. Muuten jarrut kyllä toimivat hyvin. Pyörässä on Ultegran kahvat valmiina. Jarrujen jäykkyys aiheuttaa sen että tuntuma jarruihin on vähän hukassa kun vähäiseenkin jarrutukseen joutuu kahvaa puristamaan tarpeettoman paljon. Tämä ongelma ollut siis alusta asti, nyt pyörällä ajettu reilu 3000km.
Se ei ole mahdollista, koska vaihtaja on täsmälleen oikein säädetty (osaan tehdä sen erittäin hyvin) ja jo aikoja sitten, kun taas ongelma on alkanut hetki sitten. Vaijerikaan ei voi itsestään ainakaan kiristyä.
Vipu on pari tai kolme vuotta vanha. En ole huoltanut sitä mitenkään. Kiitos vinkistä. Kokeilen laittaa sinne jotain liukastetta. Ehkä voisin kokeilla, voiko sitä jotenkin puhdistaakin, jos siellä olisi vaikka hiekanjyvänen.
Hieman pelkäsinkin katsoessani räjäytyskuvaa, että ei sitä selvästikään ole tarkoitettu näprättäväksi. Ehkä minun on parempi kuitenkin ottaa uusi vipu jo varmuudeksi varastoon. Voihan sen vaihtaa joskus myöhemminkin, vaikka tämä ongelma menisikin muuten ohi.
Sellainen tuli mieleeni, että liekö on sattumaa, että tämä ilmeni sen jälkeen, kun tankohässäkkä roikkui vaijereiden varassa keulaa vaihtaessani. Ei kertaakaan ennen. Jos tämä oli lyhin piuha, niin se saattoi olla pelkästään tämän varassa. Olisiko sieltä voinut jotain kuitenkin hajota, koska muoviahan ne sisukset muistaakseni näissä vain ovat?
Näin spekulatiivisella tasolla pohdin, että huomaisinko eroa jarruissa jos vaihtaisin oman Piankini Reparto Corset esim Shimanon satavitosiin? Semmoiset saisi esim verkkokaupoista noin 70e hintaan, mutta ei taida olla vaivan arvoista...
Kertokaapas mitä eroa noilla mtb pyörien erilaisilla stongilla on. Itsellä on Cubessa alkuperäinen Cuben ns. Flat stonga eli lähestulkoon suora ja avopuolisen Cubessa on Cuben oma RTB stonga jossa on siis hieman droppia alaspäin keskellä stongaa. Mitä näillä on käytännössä eroa ajossa eli mitä tuolla dropilla haetaan jne. Tietää vain jos joskus vaihtaa stongaa että tietää mitä ostaa, jos haluaisi kokeilla jotain muutakuin tuota suoraa tankoa.
^Ettei se tanko ole asennettu väärin päin? Droppi pitäis olla varmaan risee, kuten kuvassa:
https://www.cube.eu/en/equipment/bik...0-x-15-mm-x-9/
Mutta tangon muodolla muutetaan ohjaamon geometriaa. Korkeuden muutoksen voi tehdä myös muuttamalla stemmin kulmaa.
Pyörissä on siis erilaiset stongat. Sen tiedän kun mallimerkinnät on erilaiset. Ja kyllä tanko ihan oikein siinä on. Ajattelin vain onko tuolla joku suurikin vaikutus ajotuntumaan yms. Minulla siis on tämä LTD PRO pyörässä CUBE Rise Trail Bar, 700mm ja avopuolisolla LTD SL mallissa CUBE Flat Race Bar, 720mm. Tämä jäljempänä olevassa on siis droppia paljon enemmän. Mutta jos ei niillä ole isoja vaikutuksia ajotuntumaan niin mennään nykyisellä. Pyörä muuten on sopiva eikä ajoasennossa mitään vikaa ole.
Eipä sitten pidäkään paikkaansa nuo pyörien speksit cuben sivuilla, koska nyt kun noita eri malleja katsoo niin minulla on Flat tanko kuten jo aiemmin sanoin ja toisessa on rise trail ihan selkeästi. Omaa silmää tuo rise trail tanko miellyttäisi enemmän. Liekö isoa vaikutusta ajoon jos sellaisen vaihtaisi tilalle.
Jos ei se oo rikki, niin miks pitää korjata?
Tangon vaihtaminen saattaa aiheuttaa yllättävää säätötarvetta satulan kulmaan ja tämä puolestaan saattaa vaikuttaa polkemiseen. Tai sitten se ei vaikuta mitään, etkä edes huomaa ajoasennosta tangon vaihtuneen. Tai sitten jotakin tältä väliltä.
Vettä vanteen sisällä... Sattuneesta syystä kuluvana kesänä jokunen lenkki sateessa ajettu, sillä seurauksella, että vanteen sisällä vettä. Hitaasti vannetta pyöräyttäessä kuuluu vanteesta pieni "lotina".
Onko miten yleistä? Ja saako vettä pois muuten kuin kumit ja vannenauha irti?
Onko ok laittaa prikka vaihtajan ja korvakkeen väliin, että saisi häkin siirtymään riittävästi ulos, kun ruuvia vääntämällä ei tunnu siirtyvän tarpeeksi?
Pinnan ja nippelin reikä saattaa vuotaa kun sitä ei millään ole tiivistettykään. Kumin irroittaminen on ainoa järkevä konsti saada vesi pois.
Ei. Jotain on pielessä jos pitää prikkojen kanssa viritellä, esim. vaihtajan korvake. Vai yritätkö rakentaa jotakin täysin spesiaalia?
Mikä on sitten pielessä? Korvakkeen pitäis olla suora kun on uusi, niin kuin on runkokin. Vaihtaja on ottanu vanhassa rungossa hieman hittiä. Mutta sekin pelasi moitteetta vanhassa rungossa, niin kuin pelaa moitteetta uudessakin prikan kanssa.Lainaus:
Ei. Jotain on pielessä jos pitää prikkojen kanssa viritellä, esim. vaihtajan korvake. Vai yritätkö rakentaa jotakin täysin spesiaalia?
Kyllähän vaihtajassa, toimivassa siis, liikerata riittää työntämään ketjun pakan ja haarukan väliin, kun rajoitin on täysin auki. Vikakohteitahan ei ole montaa; vaihtaja, korvake, runko.
Mulla on FUNN Fantom kiekot, ja ne tuli ostettua qr9. Nyt oon ruvennu miettimään rungon vaihtoa, ja etenkin 12x142mm akselilla tuntuu olevan kaikki tyylikkäimmät rungot, joten miten ostaa oikeat end capsit? Funn:n sivuilta löytyy räjäytyskuvat, ja niiden mukaan päivitys onnistuu, mutta end capseistä ei ole mitään mittoja eikä noita löydy tuolla tuotekoodilla? Ei kai nyt sentään nämä ole jotain standardi kokoisia? :O Ohjeen mukaan ne pitäis olla: CP16FMR3
http://www.funnmtb.com/upload_file/productsManual/productsManual_594.pdf
Toimiiko jarruvaijerin kuori (terässpiraalilla) vaihdevaijerin kuorena (vanhassa sisällä suorat langat)??
Miksi on erilaisia?
Tangon vaihto kesken, vain toista kuorta tarpeeksi tallilla...
Linkkaamassasi katalogissa on myös tuon CP16FMR3:n mitat; viimeinen sivu, oikea alakulma.
Todennäköisesti ei toimi kunnolla. Jarruvaijerin kuori, rakenteestaan johtuen, painuu kasaan ja tarkoitettu 0,4mm paksummalle vaijerille. Ulkomitassakin pitäisi olla millin ero, jolloin asettuminen kahvan, vaihtajan ja rungon vaijeriholkkeihin on heikkoa.
Jämä-duunimatka/käyttöpyörään jos tarvitsisi kestävät ketjut niin onko ne wippermanin ruostumattomat päteviä? Tällä hetkellä 7spd mutta kohta kun pitää ylijäämäosia siihen laittaan huollon merkeissä niin sitten 8spd. Katselin vain että että ne stainlekset taitaa kulua nopeasti? Ja kalliitahan ne on, eli olisiko saman valmistajan puolet halvempi nikkelöity järkevämpi.
Nyt kun sataa oikeastaan joka päivä ja duunifillari väkisin sitten sateessa niin nykyinen vanha ketju(10v tms) ei oikein ole tykännyt(voitelun jälkeenkin jäi kivan punaiseksi...) kun eihän sitä koko aikaa rasvaa. Tätä fillaria ei muutenkaan viitsi ropata kuin vain pakkotilanteessa. Mutta hyvä olla fillari jota ei niin pöllitä.
Muissa fillareissa ollut tapana KMC:tä käyttää mutta varmaan vähän turhaa tuollaiseen.
Onko kenelläkään havaintoa PK-seudun kivijaloissa tämäntapaisesta 15mm -> 9mm QR adapterista vai tilaanko suosiolla?
https://r2-bike.com/RITCHEY-Conversi...-Quick-Release
Vaikuttaa siltä, että etukiekko saattaisi vaatia pientä rihtausta, eli ei näytä täysin "ojennuksessa olevalta".
Kannattaako viedä äkkiä huoltoon (itse opettelua ehkä pidemmällä tähteimellä) vai haittaako pikkuvikaisuus ajoa, eli huonontuuko tilanne todennäköisesti ajan kanssa tms. riski?
Pieni vipatus ei meinaa mitään. Vika ei välttämättä edes pahene itsestään - riippuen mistä syystä kiekko ei ole enää suorassa. Jos syypää on esim. auki kiertyvä nippeli, vika pahenee koko ajan. Pahimmillaan tämä aiheuttaa keskeytyksen ja yleensä mahdollisimman hankalan tien taakse.
Jatkoa varten kannattaa opetella itse. Ei ole rakettitiedettä ja pinna-avain ei maksa juuri mitään. Rihtauspukki ei ole välttämättömyys.
iltapäivää
on pyörässä tommonen eturatas sydeemi kun truvativ 44-33-22. alkaa olla aika kuluneet hampaat ja yksi puoliksi poikki.
kun näitä myyydään ni ne on "crankset" missä on ilmeisesti muutakin kuin vain rattaat? voiko tähän vaihtaa rattaita yksittäin? tai kaikki rattaat muttei muuta sälää mikä kuuluu cranksettii?mistä ulkoimaisesta nettikaupasta kannattais tilata?
pyörällä ikää 4vuotta, onko tässä ajassa tullut joku "korvaava" tuote tilalle?
ja kun tässä nyt kyselyn makuun päästiin niin kuin tarkasti noiden täytyy mennä tuollaisessa suhteessa, siis tässä esim 44-33-22, voisiko olla esim 42,33,20? tai jotain muuta?
Jos pulteilla kiinnitettäviä rattaita niin voi vain ostaa uudet sopivalla hammastuksella kunhan katsot millä pultinväli-mitoituksella ovat. Jos, kuten joissain ihan halpapyörissä yhteen niitattu paketti niin silloin toki ei voi rattaita erikseen vaihtaa. Ei ole pakko olla juuri sama hammasmäärä, mutta muista että välitys muuttuu sen mukaan.
Kampisatsin voi myös hankkia kokonaan uuden, joko kammet/rattaat erikseen tai kampisarjan missä rattaa jo mukana. Pitää tietää millainen keskiö(=kampien kiinnitys) ja minkämittaiset kammet haluaa.
Saako xd vaparin vaihdettua kivuttomasti shimanoon ihan vaan tyylillä; xd vapari pois ja shimano napsauttamalla paikalleen ja päätyholkit kiinni?
Nyt tuli kipeä tarve uusille kiekoille ja crcltä aattelin Heistit tilata. Saatavilla on vain xd:tä ja shimanon vapari löytyy omasta takaa.
http://www.chainreactioncycles.com/m.../rp-prod148949
Sent from my iPhone using Tapatalk
^Siltähän tuo näyttäis. Jos 11-systeemi käytössä, niin kumpi on halvempi ostaa: pakka vai vapari?
^Vapari tosiaan löytyy takataskusta. Taidampa pistää kiekot tilaukseen. Kiitos.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Moi.
Ajatuksissa olisi rakentaa emännälle uusi takakiekko ja enempi vaihteita että polulla ajelu kiinnostaisi tulevaisuudessakin.
Takakiekoksi olisi tyrkyllä seuraavaa:http://www.on-one.co.uk/i/q/WBOOEELF...-mount-spacing
Sopiiko tuon kaveriksi esim seuraavat palikat:https://www.bike-discount.de/en/buy/...7637/wg_id-391
Tarviiko jotain muuta? esim työkaluja? Jotain muita palikoita?
Ekaa kertaa siis vastaava kasaan...
^Mihin pyörään olet tuota 11s settiä laittamassa? Mikä siinä nykyisessä takakiekossa on vikana?Edit: katsoinkin itse väärin....
Uudessa maantie-rattaassa 2*11 (Shimpan 105). Ketjulinja on selvästi lyhyt ja sitä kautta kulma eturattaalta taakse muodostuu jyrkemmäksi. Onko(han) kuinka normaalia, että pieni eturatas vs pienin takaratas ääntää etuhäkissä? Kun samaan aikaan isoin eturatas vs suurin takaratas pitää myös (hieman vähemmän) ääntä tulkitsen, että ketjun kulma noissa ääriasennoissa vaan on häkille liian suuri?