Kelle on, kelle ei.
Printable View
^Totta, makuasioita sanoi koira kun persettä nuoli:) ja moni sanoo että cyklo on se peli joka sopii niin mettään kuin kadulle, ikinä ei ole vaan sellaista metsässä vastaan tullu poislukien yhtä kimppalenkkiä missä pari ajomiestä sellaisilla veti, toinen vielä sinkula:eek:
Niin makuasioitahan ne on. En minä läskillä välitä tiellä tai muulla kovemmalla pinnalla juuri ajella ja en usko että asia mihinkään muuttuu vaikka pari kiloa painoakin otettaisiin pois. 29er jäykkäperä sen sijaan toimii lähes joka paikassa.
Ihan samaa mieltä läskistä, ehkä tuo "yleispyörä" nimitys oli väärä, mielessäni tarkoitin yleismaastopyörä.
Tuon väitteen voisin jo ostaakin. Yleismaastopyöränä hyvä, vaikka kyllä mä nyt kesäkelillä tuon täysjouston otan alleni ennemmin kuin läskin.
Toisessa keskustelussa sanottiin Canyonin ehkä lanseeraavan Dude AL version ensi vuonna. Yksi tarkoitus varmaan hinnaltaan edullisemman pään ostajien tavoittaminen.
Kun tiedetään että Canyonin alurungotkin on laatutavaraa niin alurunkoläski hyvillä osilla ja nykyisiä CF malleja edullisemmalla hinnalla ei olisi tosiaankaan hullumpi vaihtoehto.
Ei sillä että CF mallitkaan olisi mitenkään hinnalla pilattu laatuun nähden.
Varmasti myös osa ostajista vierastaa hiilikuiturunkoa itseni mukaan lukien. Voi kuulostaa oudolta sellaiselle aktiiviharrastajalle, joka on ajanut hiilikuiduilla vuosia, mutta itse en ainakaan hiilikuitua ostaisi muuksi kuin maantiepyöräksi. Eiköhän sieltä putkahda ensivuodeksi jäykkää alumiinimallia ja jousitettua 26" ja ehkä 27.5"?. Iloinen asia sinäänsä pyöräilylle, että erityisesti kylmissä maissa Fatbiket lisäävät myös talvella pyöräilyn vahvemmin lajistoon. Ja myös teollisuus pystyy laajentamaan aktiivikauttaan ympärivuotiseksi, kun syksyllä alkaa fatbike sesonki ja kesäpyörien alennusmyynnit.
Mikä siinä hiilikuidussa pelottaa? :seko: Kyllähän se paremmin kolhuja kestää kun moninkertasesti ohennetut alumiinit jos kyse nyt oli edes tästä.
Muutenki jos nyt vertaa varsinkin Canyonin kuiturunkoja alumiiniin niin tottakai hiilaria alle kun sellasenki saa alle kahteen tonniin. Varsinkin jos tietää, että läski on se juttu mikä kiinnostaa. Tuskin kuitenkaan puhuttaisiin suurista hintaeroista kun kuitunenkin saatu noin edulliseksi.
(vrt. 300€ hintaero alumiinisen ja kuitusen Enduracen samoilla osilla)
No jos ei ole sitä hiilikuitua koskaan omistanut niin eipä sen ominaisuuksista/vaatimuksista tiedä ja foorumit pullollaan ikävästi rikkoutuneita hiilikuiturunkokuvia. Mutta sivistäs nöösiä ja kerro hiilikuiturungon ominaisuuksista maastopyörissä suhteessa alumiiniseen runkoon? pitääkö varoa jotenkin pesussa kemikaaleja/naarmuuntumista? murtuuko helposti iskuista? jne
Kevyempi ja jäykempi, suodattaa pikkuvärinöitä, tosin läskissä renkaat hoitavat viimeisen.
Hiilikuitu on vahvempaa kuin alumiini.
Onko jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon hiilikuidussa? kestääkö kemikaaleja ja naarmuja ?
Hiilikuitu on varmasti vahvempaa ja periaatteessa melkein väsymätön materiaali. Mutta minusta näyttää selvästi siltä hiilikuiturunkojen valmistus sisältää selvästi enemmän kohtia joissa on mahdollisuus tulla työvirheitä tai materiaalivirheitä niin että jää heikko kohta joka rikkoutuu yllättävän helposti. Alumiinirungot, vaikka eivät niin vahvoja olisikaan, ovat tasalaatuisempia.
Koska mulla on usein ajatuksena pyörää hankkiessa käyttää sitä pitkän aikaa niin luotan alumiiniin. Jos mieleiseen pyörään tulisi joku vaurio runkoon niin hitsauttaminen on myös usein mahdollista. Hiilikuidun kohdalla korjaus on vaikeampi tapaus.
Jos hiilikuiturunkoon olisi saatavana pitempiä runkotakuuaikoja niin kyllä sitäkin voisin ajatella.
Aika helposti noi alumiinirungotki ajan saatossa väsyy ja murtuu. Ihmettelen suuresti alumiinin valintaa jos kerran kyse on pitkänajan pyörästä. Vaikka titaania jos hiilari epäilyttää.
Itse kyllä uskon, että nykyisten isojen valmistajien hiilarirungot ovat sen verran laadukkaita ja testattuja, että valmistusvirheetki on saatu rajattua hyvällä tuotevalvonnalla pieneksi. Ja jos sellainen valmistusvirhe on jäänyt runkoon niin luulisi sen kuitenkin takuun aikana ilmestyvän. Eri asia tietenkin jos firma ostaa halpoja openmarket runkoja ja teippaa niihin vaan omat logonsa jolloin tuotevalvonnasta ei ole mitään tietoa, mutta sillon kannattaa huomioida takuuaika.
Hiilariinhan saattaa tulla helposti murtuma jos isku tulee pienelle alueelle sopivassa kulmassa, mutta sama lommo siihen alumiiniinkin tulisi ja onko sekään sit turvallinen.
Ainakin maantiepuolella monella valmistajalla on elinikäiset takuut (ainakin huomattavasti pidemmät) hiilarirungoille kun taas alumiini on rajattu. Kerran tässä topikissa on kyse Canyonista niin enpä itse ole ainakaan nähnyt yhtäkään heidän hiilarirunkoaan murtuneen käytössä. Kuitenkin sama 6v takuu taisi olla kaikilla Canyonin rungoilla materiaalista riippumatta?
Jotenkin menee hermot tuohon saatavuushommaan Canyonin kanssa. Oma ties milloin tilattu Dude 9 unlimited on tulossa (???) viikolla 27, mulla nyt sivuilla L-kokoisen saatavuusaika onkin viikko 24. Reilu peli...
No niin, saksalaisella foorumilla on jo ensimmäisen saanut ilmoituksen Duden toimituksen käynnistymisestä. Kaipa niitä toimitusilmoituksia alkaa pikku hiljaa myös härmään tippumaan.
Hienoa. Ja heikommin ei muutenkaan mene kun 9.0 Unlimited S-koossa on jo loppuunmyyty.
Oisin varmaan jo tilannu tommosen jos niitä olis heti toimitukseen. Mutta kun ei ole.
Kovasti kuumottaisi tilata tuo Dude.
Mielellään vain ostaisi paikallisesta kaupasta läskin ja silloin oikeastaan Farley 6 on ainoa vaihtoehto, mutta toimitusaika syksyllä.
Onko Canyonin takuut toimineet hyvin, jos jotakin on ollut?
Fillaritorilla on myös just nyt useampikin pyörä myynnissä jos et välttämättä uutta halua.
Just pistin 9.0:sta tilauksen sisään ja luvattu toimitusviikko on 27, eli about kuukauden päästä. Tilasin fillarin jo nyt ensi talvikaudeksi, koska en viitsi ottaa sitä riskiä, että syksyllä toimitusajat ovat taas vuodenvaihteen väärällä puolella.
Yksi takuucase mulla on juuri nyt päällä. (Detaljit löytyvät "Canyonin maastopyörät" -ketjusta). Eiköhän se lutviudu aivan kohtuudella. Pistän päivityksiä jahka case etenee.
Ei kai tuossa valinnassa mitään erityisempää perehtyneisyyttä ole käytetty. Kuiturunko, kelvolliset osat ja vähintäänkin kohtuullinen testimenestys tuohon hintaan on aika hyvä kombo. Jos joku muu valmistaja myisi parempaa halvemmalla, olisin ostanut jonkun muun :-)
9.0 on ymmärtääkseni joustokeulamalleista edullisempi. Eroina kalliimpaan on mm jarrut, vaihdevivut, etuvaihtaja, hiilikuituohjaustanko, hiilikuitusatulatolppa ja Fizit:in satula.
Ajamisen kannalta ei taida isoja eroja 9.0SL:ssä olla em osien ansiosta? Kuitenkin 400€ hinnassa eroa josta jää rahaa taskuun vaikka jonkun osan mieleiseksi päivittäisikin?
Noin järkeilin. Halvempi on täysin riittävä mulle. Ruuvasin juuri SLX-jarrut yhteen maasturiin ja hyvin ne näyttävät pelittävän. Kuituinen tolppa tai ohjaustanko tuskin tekee kummoista eroa ajettavuuteen. Sopivan satulan valkkaan fillariin joka tapauksessa itse.
Käsittääkseni tämä Ritchey Flexlogic tolppa on nimenomaan "hieman" joustava eli tekee jäykkäperäisestä vähän persystävällisemmän ajettavan.
Sama lienee kuitutangon kanssa, jolla Blutollisen kanssa nyt ei ole merkitystä.
Itse satsasin tuon +400E noiden + painon takia. Halusin vähän edellistä keveämpää läskiä..
noh, toivottavasti loppuvkolla on viisaampi jos deliveryschedule pitää..
^^Kunnon kuitutankoon, kun totut et enään rautakangella aja vaikka olisikin joustokeula. Fätissä varsinkin kovakeulaisessa minusta yksi järkevimmistä päivitys kohteita on alutanko kuituiseksi(näissäkin on eroja). No joo en minäkään näe järkeä SL malliin tuolla hintaerolla. Olisi eri juttu, jos siinakin olisi 1X11 vaihteisto, niin kuin Unlimited mallissa. Kuitutolpankanssa varmaan sama asia kovapeissä ja se onkin minulla päivityslistalla, kunhan keksin jonkun hyvän kestävän/joustavan 31.6mm putkella.
Sori Johannes, mutta olet väärässä. Nää on näitä juttuja, joita ei voi ollenkaan yleistää. Perinteisesti teräs on se ikuinen materiaali. Paitti "siinä yhdessä rasitustestissä" jossa useampi laatuvalmistajan teräsrunkoinen maantiehimmeli ratkesi ennen aikojaan syynä metallin liiallinen kuumentuminen kasaan juotettaessa. Sama juttu se on kaikissa matskuissa, eli ryssimällä valmistusprosessin saa aikaan suden tuotteen. Vastaavasti rakentamalla oikein saa kaikista matskuista pyörän, joka kestää kauemmin, kuin ostajansa.
Kyselin asiakaspalvelusta Duden toimitusaikataulujen pitävyydestä. Heitä on ilmeisesti riivannut useammankin komponentin toimitusvaikeudet, renkaista lähtien. (Eipä noita Schwalbeja tosiaan ole vielä kaupan hyllyllä näkynytkään...) Nyt fillareita on kuitenkin alkanut lähteä tehtaalta vähän isommalla volyymillä.
Suomeen kuulemma Dudeja on tilattu Paljon.