^ Lisäsin vielä rautalankaa.
Pitäisi vähän kaivella, että onko mulla tallessa minkälaisia käppyröitä noilta Rusko-Vahto alueen reissuilta... Saattavat tosin olla jopa FRWD-ajalta ennen Garminia ja siten myös jo ummessa... :rolleyes:
Printable View
Voisi olla kiinnostava. Toisaalta olisi myös kiinnostava kokeilla meno-paluu-reitti polkuja pitkin. Kokeilin sitä pari vuotta sitten, mutta silloin aika loppui kesken. Jos lähtisi 06:00 aikaa pitäisi olla riittävästi. Tämä olisi hyvä Tahko-treeni ja tavalliselle kuolevaiselle varsinainen ajoaika olisi vähintään 13 tuntia. Sen jälkeen Tahko ei aiheuta ongelmia.
Löytyis myös mielenkiintoa kuhikselle ja takas lenkille. Oikeestaan molemmat variaatiot käy. Pakkosatasen muodossa taisi muutama kuski ajella metsiä pitkin taannoin saman setin.
Me ajettiin Tku-Kuhis-Tku pätkä pari kertaa tänä syksynä Pakkosatku-projektin merkeissä Sebastianin ja Tottin kanssa. Siis ihan maastoajoa Suokullan reitin polkuja pitkin. Satanen tulee täyteen jo siitä kun ajaa pari pummia ja kiertää Kangenmiekan kierroksen, ja siihen menee helposti 10-12 tuntia. Jos Kangenmiekasta ajaa vielä Kuhankuonolle asti ja takaisin Turkuun, aletaan puhua melkein vuorokauden reissusta. Kovat jätkät voi toki ajaa tuonkin varmaan päivässä, minä en. Jos jurnuttaa maastoa vain yhteen suuntaan ja asfalttia toiseen, voisi aikataulu olla jotenkin järkevä.
Hyvä vaihtoehto vois olla mennä paikallisbussilla Tortinmäkeen (Turun sisäinen liikenne, normaali bussilipun hinta, jos ei fillareista tule sanomista). Siitä voi ajaa ensin pohjoiseen Kuhankuonolle ja jatkaa Pukkipalon reittiä Kangenmiekan ohi ja sieltä kohti Turkua.
Toinen siisti vaihtoehto vois olla pikavuorolla Yläneelle, sieltä Vaskijärven kautta Kuhikselle jne. Sitä en tiedä miten pikavuorolla onnistuu fillarin kuljettaminen.
Tuossa linkissäni oli pieni retkikertomus yrityksestä pari vuotta sitten. Lähdin Varissuolta aamulla ja ajoin polkuja pitkin Suokullan reitille Halisten, Orikedon, Pomponrahkan ja Haunisten kautta. Sitten Suokullan reitti Kurjenrahkan luontotuvalle, läntinen reitti (Punaisen torin jälkeen siis Vajosuon länsipuolella, Pukkipalo jne). Takaisin sitten itäistä reittiä pitkin (Töykkälä, Vajosuo ja taas Kangenmiekkaan). Myllysuon jälkeen (siis ennen kun tulee Rehtsuolle paluumatkalle) tietä pitkin kotiin. Kokonaisajoaika 11,5 h + 1 h taukoja. Kolme tuntia lisää olisi varmasti riittänyt ajamaan polkuja pitkin kotiin.
Minä olen pääosin nautiskelija ja retkeilijä, enkä pyöräurheilija tai kova jätkä. Olisi se toki pitkä ajopäivä, mutta mielestäni täysin mahdollinen reitti. Matka on noin 140 km. Vähän tarttis varmasti treenata, mutta jotkuthan lähtee ilmeisesti ajamaan kolme kierrosta Tahko tänä vuonna, ja tämä olisi hyvä simulaatio.
Ajetaan vaan tuollainen lumien sulattua. Kuten Yeti kirjoittaa, pitkää Tahkoa varten täytyy kyllä yrittää vähän reenata. Huhti-toukokuun vaihteessa päivä on sen verran pitkä, että voidaan roikottaa aamunkoitosta hämärään polkimilla. Kunhan ei mennä kovaa.
Juu et. Perus löysä sohvajamppa. Jotain timantin ja kiven väliltä.
No tätä mä just vähän niinku tarkoitin. Eli moinen koitos sopii niille, jotka ajattelee selviytyvänsä Tahkolla kolme kierrosta. Ei tästä porukasta montaa taida löytyä. Vertaisin 140 kilsaa Suokullan reitillä mieluummin kolmeen kuin kahteen kierrokseen Tahkolla.
Jos kiinnostuneita on tuollaiseen kevennettyyn Suokullan retkeilyyn, esim. bussilla mestoille ja polkua takaisin, niin lähden mielelläni mukaan. Matin ja Yetin mukaan mun on turha lähteä edestakaiselle reitille vauhtia hidastamaan, menis niidenkin aikataulut plörinäksi.
Oli nättiä meininkiä tuossa Yetin linkissä. Jos joku ei tullut syssymmällä näitä katsoneeksi, tuossa kooste meidän viadolorosasta:
https://picasaweb.google.com/tjansso...atanen2092012#
Mää otin joitain vuosia sitten tilausbussin Maskun kauppakeskuksen parkkipaikalle ja siitä mentiin isolla porukalla Elijrvenkulmalle pyörät bussissa. Sieltä lähdettiin pudottelemaan polkuja pitkin Vaskijärven, Kurjenrahkan ja Rehtsuon kautta takaisin. Aki taisi duunata safkat puolimatkan ruokatauolle. Youtubissa on vaatimaton dokumenttikin tuosta reissusta. 80 km ja 11 tuntia kului aikaa. Silloin oli pitkospuut vielä kunnossa ja koko matkan ajettavissa. Yks Matti ajoi takajarrunlevyn kieroksi alkumatkasta ja tämä hioi mieheen lähtemättömän tumman kajon.
Ainakin Turku salo välillä onnistuu hyvin. Heittää fillarin kyytiin ja maksaa jonkun euron ylimääräistä. Tosin asiaa kysyttäessä suositeltiin ennakkovarausta, ettei käy niin, että fillari ei mahdukkaan kyytiin. Totesivat että kyllä sinne yleensä aina pari fillaria mahtuu, mutta takuu vain ennakkoon varanneille.Lainaus:
Toinen siisti vaihtoehto vois olla pikavuorolla Yläneelle, sieltä Vaskijärven kautta Kuhikselle jne. Sitä en tiedä miten pikavuorolla onnistuu fillarin kuljettaminen.
Jaaha, täällä ajellaaan taas aika isosti... mää taidan päätyä bussilla kuhikselle (Yläneen pikavuoro pysähtyy siihenkin nykyään) ja polkuja kotiin. Paattisten korkeudella voisi jättää Kervan laavun rauhaan (pitkästi tietä), ja kiertää padon takametsän polut, siltä takaisin retkeilyreitille. Tai jotain.
Salosta tuli mieleen Salo - Mathilda polkuretki-rojekti viime kesältä. Suosittelen, alle 100 tosin sekin :rolleyes:
No kyllä mulle tuo bussilla kuhiksellekin versio kelpaa.
Fillarilla metsiä pitkin edestakaisinkin voisi olla mielenkiintoinen, mutta ei alkueksästä mitenkään realistinen.
Minkä tasoinen tuo Salo Mathilda polku on? Pärjäisköhän siellä peräpyörän kanssa? Esim kalliobaana tai littoistenjärven kierto onnistuu peräpyörällä.
Pojalla on kyllä intoa lähteä pitkillekin matkoille, mutta en ole vielä päästänyt. Pelkään, ettei jaksa. Kun lumet lähtee, niin alamme nousujohteisesti testaamaan rajoja.
Helppoa polkua, metsä/hiekkatietä pääosin, loppumatkasta myös asfalttia, mutta kivoissa maisemissa. Välillä on vähän teknisempää (tyyliin Littoistenjärven polkua) ja matkalla on yksi vähän jyrkempi (mutta lyhyt) lasku ja yksi raskaampi nousu. Mutta kaikkiaan tuo on mukava reitti. Itse Salossa asuessa tuli useamman kerran kuukaudessa ajettua Lehmijärvelle asti ja sieltä takaisin Saloon.
Oliko jollain tietoa, onko Kuhikselle ajettu kelkalla latua?
Näin on kun mennään alkumatka virallista Salo - Lehmijärvi reittiä. tuo minun oma lenkki menee jo osittain hankalampaa maastoa (enska-kisapolkujakin), jopa hyvin pienen pätkän polutonta, mutta ajettavaa metsänpohjaa... tässä vastapäivään mennessä olisi tuo hyvä retkeilyreitti, mutta jos käyttää Salosta myötäpäivään menevän pätkän, on enemmän haastetta. Tavalliselle maasturille aivan mahtava pitkä lenkki, mun mielestä (niinkuin kirjoitin, Lehmijärven ohitus hienoa rantapolkua ei taida enää onnistua, sen uuden mökin takia?).
Ah, aivan. Itse olen ajanut Matildalle ainoastaan tuota reitti Likojärvelle asti ja siitä sitten asfalttia. Toisaalta joskus on tullut ajettua autolla Matildalle ja sieltä sitten fillarin kanssa Teijon polkuja, niistä osa on kyllä kieltämättä jo vähän vaikeampia.
Juu, ei pääse enää Lehmijärven ympäri kiertämään rantaa pitkin. Siellä on kaadettu puita ja pinottu niitä polun tukkeeksi, kun ihmiset ovat ilmeisesti kävelleet niiden mökkien pihojen kautta. Järven pääsee kyllä helposti kiertämään, kun ajaa pienen matkaa rantaa pitkin ja sitten kääntyy poispäin. Sieltä tulee hiekkatie vastaan ja sitä kun ajelee jonkin aikaa, niin pääsee kiertämään ne mökit.
Näkyy esim. tässä: http://connect.garmin.com/activity/205527752
Laitetaas tänne myös, FB jo ovat...
Vähän 90-luvun alun kotimaista mtb-kisailua. Löytyi omista vhs-nauhoista ja siirrettiin sen enenmpää editoimatta digitaaliseksi.
Siis aitoa tunnelmaa ja meininkiä.
Osa 1. Turku Hirvensalo XC 1990 tai 1991
http://www.youtube.com/watch?v=1KYzeOtkQJ0
Osa 2. Tampere Lamminpää XC 1990 / 1991 ja Messilä DH SM 1991/1992? ja Hirvensalo DH 1991/1992?
http://www.youtube.com/watch?v=6E9qcXNBZiM
Osa 3. Hirvensalo DH jatkuu ja Rovaniemi DH SM 1992/1993?
http://www.youtube.com/watch?v=YxFSfImVMmE
Osa 4. Rovaniemi Dh jatkuu.. ja vanhaa TdF maantietä lopussa...
http://www.youtube.com/watch?v=C8wnONosqa0
Joo sama tori ja ainoo pyöräilijä koko kylällä ja ei edes kukaan vastaan tullut Halikon kalliolla....:cool:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/k...ht=600&lang=fi
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/k...ht=600&lang=fi