Tulossa mukaan Koskelta klo 11.
t. V
Printable View
Tulossa mukaan Koskelta klo 11.
t. V
Hei kaikki!
HePon lenkkigurut kokoontuivat ja päättivät vuoden 2016 lenkkien aikataulut. Ne ovat sivulla https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/ .
Suurimmat muutokset.
1. Keskiviikkolenkki lähtee Kuninkaanmäestä klo 18.30 Mittatieltä.
2. Lauantain lenkin lähtöpaikka vaihdettiin Hakunilan urheilupuistoon kesän ajaksi. Sieltä pääsee hyvin suoraan maantielle ja sieltä saamme aikaiseksi uusia, vaihtelevia reittejä. Lauantain lenkit alkavat 23.4.
Sunnuntain lenkkien reitit julkaisemme sunnuntaina. Tämän viikon sunnuntaina (17.4) sataa, mutta lenkki ajetaan silti ja sen reitti on
Sunnuntai 17.4.2016 11:00 Vantaankoski 70 Roosa https://ridewithgps.com/routes/12909512 Sunnuntai 17.4.2016 11:00 Vantaankoski 110 Roosa https://ridewithgps.com/routes/12909533
Lenkkigurujen puolesta pj@hepo.fi
Näillä näkymin huomenna mukana, 80km ja keskinopeus 30-32km/h hujakoilla maistuis!
Huomenna koskelta 110 km jos vauhti max 30, muuten loikkaan lyhyempään.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Ryhmä 32+/80km ajeli viidellä kuskilla menomatkan 33,1 ja takaisin 31,2 eli koko matkan keskinopeus 32,2 :)
110km ryhmä oli epäonninen. Kärkimies kaatui koko tien levyisessä töyssyssä alamäen jälkeen ja ainakin 4 joutui kasaan. Yksi lähti ambulanssin kyydissä: Mahdollisesti olkapäässä murtuma ja aivotärähdys. Loput pystyivät jatkamaan matkaa. Onnettomuuden aiheuttaman pitkän tauon takia reitti ajettiin loppuun lyhennettynä, ~ 91km.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Juu aika kurjassa kunnossa ovat tiet monella suunnalla, nyt sattui ensin tupla snake bite potholesta ja sitten tuo kaatuminen. Ryhmä oli ehkä turhan suuri. Täytyy muutenkin jatkossa miettiä turvallista ajotapaa, jatkuva kuoppien osoittelu aiheuttaa liian paljon yhdellä kädellä ajamista jolloin pompusta etupyörä voi tulla asfalttiin huonossa asennossa ja sit mennään. Mielestäni on parempi pitää tiukasta kiinni ja seurata rengasta ja luottaa siihen että edessä otetaan ajolinjat kuoppien ja railojen ohi ajoissa. Toki huutelu myös auttaa skarppaamaan ja sormilla voi osoittaa irroittamatta otetta. Ja periaate on se että jos joku lyö päätänsä niin lanssi paikalle.
Lähtöpaikalla pisti silmään kypärätön kuski, joka oli ilmeisesti lähdössä lenkille mukaan. Hepon lenkkivarustelistan mukaan jokaisella oletetaan olevan kypärä, juurikin tämänkaltaisten valitettavien tapahtumien takia.
Muuan kuskeista oli jättänyt kypärän autoonsa josta sen ennen lähtöä haki. Ajamaan ei ymmärtääkseni kukaan lähtenyt kypärättä.
Hei,
Taidan olla tuon sairaalaan joutuneen pyöräilijän vaimo. Solisluu murtui, aivojen kuvat ok, mutta mies kyllä puhuu sekavia ja on muistamaton. Jää yöksi sairaalaan.
Voisitteko kertoa tarkemmin, mitä tapahtui?
Missähän mieheni pyörä mahtaa olla?
T. Annika Harlio
Kypärätön kuski haki kypärän ja ajoi meidän porukassa.
111 km lenkki kutistui tuon haverin ja rengasrikkojen vuoksi. Pyydetty reittijälki linkin takana. 91km 28,2km/h. Kova tuuli ja mäet hillitsivät vauhtia.
Vantaankoskella oli reilut 30, ehkä 35 lähtijää. Tähän ryhmään lähti 15, joka on lähellä ohjeellista ryhmän maksimia (16).
Olen 100% samaa mieltä. Sopivan yllättävään töyssyyn, kun yhdellä kädellä ajaa, niin otb-vaara on konkreettinen. Näin on käynyt myös itselle garminia näplätessä. Ilmalennon päätteksi potta halkesi päähän jne.. + pari kk toipuessa.
Toivottavasti näitä ei tule lisää...ja toipumista kaikille.
Lähetän aharliolle tarkempia tietoja yksityisviestillä. Käyttäjä jjyrki otti vastuulleen pyörän toimittamisen, se on turvassa. Hyvä, että nyt on toimiva kontakti.
Minäkin laitoin tiedot ja toivottavasti kaikki toipuvat mahdollisimman pikaisesti.
Olen tässä jo muutenkin alkanut suosia huutamista käsimerkkien sijaan erityisesti jos on tarve pitää itse kädet tangossa ohjaamisen takia. Tai vaikkei tarvitsisikaan - molempi parempi. Kun vauhtia on enemmän, tai letka on pitkä kestää käsimerkkien välittyminen liian kauan taaksepäin kun taas suu on juomista ja kunnon hengästymistä lukuunottamatta aina vapaana. Tänään olin kärjessä vasemmalla kun oikealla ollut kaatui. Näin töyssyn ja jos olisin käsimerkin sijaan huudellut, vieressä olleella olisi ollut mahdollisuus saada tieto.
Kärjen tulee näyttää merkki jo kymmenen metriä ennen kuoppaa tms., niin että muutkin ehtivät sen tajuta ja osoittaa turvallisesti. HePo-lenkeillä on ihan säännöllisesti ongelmana, että merkki näytetään aivan liian myöhään. Siitä ei ole hyötyä vaan *haittaa*, kun merkki osoitetaan oltaessa jo kohdalla.
Pieniä tai ajolinjalta syrjässä olevia ei tarvitse näyttää ollenkaan. Jos ei ehdi osoittaa käsimerkillä riittävän ajoissa tai sattuu olemaan pullo kädessä ym, niin puhumalla.
Pikaista paranemista kasassa olleille!
Minä olin tuo kärjessä kaatunut. En osaa sanoa, miksi en huomannut töyssyä... en muista sitä edeltävistä hetkistä. Täysin yllätyksenä se tuli ja siksi menetin pyöräni hallinnan. Vauhtia tilanteeseen tullessa oli datan mukaan 39 km/h. Eipä se tarvitse kuin pari sekuntia huomion olla muualla (ajatuksissa, mittarissa, pullossa, vieruskaverin kanssa juttelussa,...) että tuossa vauhdissa ei ehdi töyssyä huomata. Kärjessä ollessani minun se kuitenkin kaikkien turvallisuuden vuoksi olisi pitänyt huomata ja näyttää.
Opetuksena se, että vetovuorossa tulisi aina olla 100% keskittynyt tiehen, ajamiseen ja merkkien näyttämiseen. Samaa mieltä Fiberin kanssa, että merkit tulevat välillä liian myöhään. Tässä tapauksessa sillä nyt ei ollut merkitystä.
Itse koin olleeni hyvin onnekas, että aineellisten vahinkojen lisäksi selvisin vain mustelmilla ja pintaruhjeilla.
Voimia ja toipumista muille loukkaantuneille, erityisesti sairaalaan joutuneelle.
28-ryhmä ajeli sovitulla speksillä Sippoon Nesteelle. Alkumatkalla ensimmäisen kahden kilometrin aikana oli kaksi rengasrikkoa ja vielä samalle kuskille ja matkalla vielä yhdet ketjujen tippumiset. Muutoin matka sujui ilman sen kummempia ongelmia. Kiitos mukana polkijoille. Pikaista toipumista kaikille onnettomuudessa olleille. Ohessa datajälki https://connect.garmin.com/modern/activity/1127930556
Onnettumuuspaikka
Kuvan kohdasta kun menee n.10m eteenpäin tiessä on nykyjään 10-15cm korkuinen kohuima.
Kohuima syntynyt tod.näk. kuvassa näkyvän rumpuputken (tien ali menevä, ojat yhdistävä putki) kohdalle.
Kohoumaa on vaikea huomata, koska tienpinta tällä kohdalla oli muuten hyvä ja aurinko paistoi jne jne.
Allekirjoittanut kaatunut täysin samanlaiseen kohuimaan ihan soololenkille. Vaikea havaita, koska tienpinta ei ole "rikki".
Voimia ja paranemisia kaikille kaatuneille.
jk. Ambulanssin tulo kesti 15min... odottavan aika oli pitkä.
jjk. Ei vaivuta synkkyyteen. Seuraavaa lenkkiä odotellessa, ehkä jo tiistaina.
Laittakaahan joku tienpitäjälle speksit ja kuvaus.
Rumpuputket ovat pahoja, etenkin alamäessä ja ns. Varjokohdassa. Kuinkas ollakaan edellä speksaamani kaatuminen johtui juuri (oman herpaantumisen ohella) kevlin alittavasta roudan nostamasta rumpuputkesta, jossa myöskään asfaltin pinta ei ollut rikki. Vaikka siitä tein henk.koht ilmoituksen sekä Vantaan kaupungille ja vieläpä poliisille, niin mitään asialle ei ole 2 vuoteen tehty.
Tiedoksi tältä samaiseen eilisen kasaan päätyneeltä, että minulla tosiaan kaikki hyvin. Koen samoin olleeni erittäin onnekas, kun pelästymisen lisäksi vain pintanaarmuja ja mustelmia, ml. olkapää. Kiitos kaikille ystävällisestä ja osaavasta avusta ja pikaista toipumista kaatuneille.
Hei, minä olen tuo "sairaalaan joutunut". Solisluu on pirstaleina ja pää sai osumaa, mutta kovaa vauhtia olen toipumassa. Näitä sattuu ja voi sattua kenelle tahansa. Vaimoni kävi hakemassa pyörän ja kertoi myös, että kyseinen töyssy oli vaikea havaita, vaikka sitä tiepätkällä varoitusmerkki edelsikin. Kiitos kaikille avusta!
Hienoa, että bljale olet toipumassa! Pikaista paranemista! Aika paljon tuo kasa on harmittanut, vetäjänä kun olin. Yritämme oppia, tästäkin.
Tiistaina 19.4. klo 18.00 Vantaankoskelta voitaisiin ajaa tämä lenkura joka on noin 61km pitkä ja vienee pari tuntia.
Mukana on muutama vapaan vauhdin osuus, joiden jälkeen aina otetaan porukka kasaan. Näin eri tasoiset kuskit voivat toivottavasti ajaa yhdessä kukin haluamansa treenin.
Muuten ajataan melko rennosti hidasta telaketjua, tyyliin 30-ryhmä.
Vapaan vauhdin osuudet:
Metsäkyläntie (Riipiläntien risteyksen jälkeen bussipysäkiltä Palojoelle); odotuspaikka heti risteyksen jälkeen (vasemmalle käännös) Palojoentiellä 1. bussipysäkillä.
Ojakkalantien mäkipätkä (Ojakkalantien alusta ST1 Kauppanummentie luokse, vähän ennen Nurmijärven hautausmaata); odotuspaikka bussipysäkillä hautausmaan kohdalla.
Valkjärventie (Lepsämäntielle); odotuspaikka Lepsämäntiellä heti 1. bussipysäkillä (vasemmalle käännös).
Kirkkotie-Nummelantie (Järventaustantien risteykseen); odotuspaikka Nummelantiellä levike juuri ennen risteystä.
Loppukiri (Mestarintieltä Vantaanpuistontien risteykseen, siis risteys vasemmalla ennen liikenneympyrää Vantaankoskelle palatessa).
Säävaraus voimassa.
Muutama turvallisuusjuttu.
Kierretään tien oikean laidan ongelmat ajamalla tarpeeksi keskellä.
Merkit ajoissa. Huutaminen on usein parempi kuin käden irrottaminen tangosta.
Jokainen toistaa huudot. Kuin intissä.
Kaikkien ei voi olettaa tietävän kirimaaleja ja pysähdysaikkoja. Säästetään monta pysähdystä ennen vapaan vauhdin pätkiä, jos suulliset viestit kulkevat kunnolla.
Tervetuloa!
Ei aivan tämän foorumiaiheen syvintä ydintä, mutta sekä alkavan kauden että etiketin vuoksi tiedustelen seuraavaa:
Moikkaanko kohtaamistilanteessa toista (maantie)pyöräilijää vai en?
Totta kai on fiksua tervehtiä, mutta kun suurin osa (?) ei vastaa niin tuntuu itsestä typerältä. Toisaalta sitten vasta onkin urpo-olo, jos on itselle moikattu enkä ehtinyt vastata takaisin. Onko maantiepyöräilijöiden määrät kasvaneet lyhyessä ajassa niin paljon, että 3/4 pyöräiljöistä ei vain yksinkertaisesti osaa eikä uskalla tervehtiä...