Ok. No tuo ei taas helpottanut uuden löytämistä. :)
Printable View
Olisin voinut ilmaista ajatustani paremmin. 1,5mm on mielestäni liian ohut, se ei olisi pysynyt mitan leuoissa. Nyt on minullakin tilanne päällä, pitää hankkia o-rengas. Aion yrittää aiemmin mainitsemaani kokoa 44,17x1,78mm ( =47,73mm ulkohalkaisija)
Joko alkavat kädet syyhytä Faveron SPD-SL -polkimia odotellessa? https://www.instagram.com/p/CRBjq90DB7X/
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...ittauspolkimet
590 euroa näyttäisi kustantavan SPD-SL-runkoon sopivat akselit.
Cyclingtips on jo ehtinyt kirjoittamaan noista esittelynkin:
https://cyclingtips.com/2021/07/fave...spd-sl-pedals/
Reippaasti isompi Q-factor saattaa muodostua ongelmaksi. Ainakin itselleni Shimanon 52mm Q-factor on juurikin sopiva joten en lähtisi testaamaan mikä vaikutus 65mm Q-factorilla on.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hyvä huomio. Normi assiomissa on 54mm ja vectoreissa 53. Aika iso ero, jos tuo on totta.
Onhan se... GPLama ehtinyt tekemään jo 17 minuutin revikkavideon Youtubeen, jossa hän ruotii pitkän kaavan kautta tätä Q-factor -asiaa: https://www.youtube.com/watch?v=czcMdLzsUtI
Ei oikein tajua. Miksi assioma ei vaan lyönyt jarrua päälle, kun tajusivat q-factorin kasvavan liian isoksi? Markkinointitiimi painoi päälle ja koska garmin tekee saman, niin pakko vaan...
Dcrainmaker on ilmeisesti totuttanut itsensä moneen eri Q-factoriin tai hänen kroppansa on sopeutuvaa sorttia (mitähän tuokin tarkoittaa). Selittää sitä kuinka monta fillaria hän käyttää ja kuinka paljon niissä kampien Q-factoreissa on eroa. Luulisi jotain eroa huomaavan tehon tuotossa jos eroa molempiin suuntiin on 10mm tai enemmän tai ainakin itselläni on mielikuva mitä suoremmassa linjassa alaraajat on polkimiin nähden niin sitä parempi tehon tuotto, mikä sitten totuus on.
En minä usko, että tehontuotossa on mitään eroa. Olen vain niin jäärä, että en nää järkeväksi muuttaa totuttua jalkojen leveyttä. Siis valitsisin mieluummin lookin klossit, mitä levittäisin q-factoria 25mm. Ei niissäkään mitään vikaa ole.
Ei ne tainnut aivan samat olla, vaikka vanha vectori sisään onneksi sopiikin.
Vanhoissa ei tosiaan ole enää mitään ongelmia mittauksen, tai patterikotelon osalta. Ainoa iso ongelma on aivan liian nopeasti kuluva poljinosa. Tätä ongelmaa ei varmastikaan ole spd versiossa ja elän uskossa, että ainakin shimanon maantiepoljin kestäisi pidempään. Noita ei vaan meinaa saada mistään. Olen odotellut uutta poljinosaa jo toukokuusta alkaen.
Ennenwanhaan Q-factor tarkoitti hivenen eri mittaa, mutta edelleenkin kapean stanssin tavoittelu ilman pyoränsovitusta on kyllä aika turhaa hommaa, mutta moni harrastusjuttu on turhien asioiden läpyttelyä.
Joo totta q-factor vähän väärä sana, mutta kaikki kuitenkin käsittää tuon.
Lähinnä kai jokainen miettii polkimia toisten tilalle. Eli itse en ainakaan sulattaisi, jos laitetaan +26mm lisää.
Eli pitää olla kyllä riittävän hyvä syy, että tuollaiset laittaa. Lookista shimanoon ei kyllä ainakaan mulla ylittäisi tuota kynnystä. Taisi olla jossain jutussa epäilyksiä myös laakereiden suojauksesta. Tuonne väliin on mahtunut ainoastaan yksi kapea o-rengas.
Oikean polkimen yhteys katkeaa. Paristosuojat on uusittu ja patterit vaihdettu. Polkimien yhteys ei toimi eikä mittaus toimi oikealla polkimella. Mikä ratkaisuksi?
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Vaihdoitko myös ne paristokotelon pohjat uusimpaan malliin?
Jos joku on vielä seurannut IQ2-polkimien tarinaa, viimeisin käänne on se, että firman sivut on poistettu verkosta runsas viikko sitten. Olisiko joku viimein saanut virallisia väyliä käyttäen huijarit kiinni?
No nyt uskallan vahvistaa, että vector3 shimanon spd-sl polkimella on loistava tehomittari.
Ai että on makeaa päästä polkemaan taas kunnon polkimella. Jalka naksahtaa kiinni aina ilman katsomista, eikä se elä jalan alla sivuttain. Käytössä nyt vectorin oma spd-sl klossi, joka on hyvä. Lookin kanssa siis häiritsi se liian herkkä sivuttaisliike. Kantapää ikäänkuin liukui liian helposti laidasta laitaan. Shimanossa liike on nahkeampaa.
Niin ja vector-look yhdistelmällä poljin irtosi kireissä muutaman kerran. Ehkä klossin kulumisen vuoksi, mutta tuota ei ole sattunut shimanon kanssa koskaan.
Ei ole oikein kilpailijoita vectoreille. Assioman shimanoa en sellaiseksi laske q-factorin vuoksi.
^Meitä on niin monenlaisia. En ole ikinä huomannut ajossa, enkä edes tullessani ulkolenkiltä Shimanon 105/Ultegra-polkimilla ja vaihtaessani sitten trainerin päälle Assioma/Look "leveisiin" polkimiin (tai toisinpäin, miten sitten milloinkin sattuvat pyörissä olemaan kiinni), että jalkojen harotus kasvoi. En ole myöskään huomannut, että se olisi vaikuttanut tehoon tai niveliin tms.
Olen kyllä tuumannut, että hankkisin Faveron tilalle / kaveriksi Duo-Shi-mallin akselit, niin saisi kaikkiin kenkiin saman sarjan klossit.
Itselläni on trainerissa toinen maantiefillari ja ulko käytössä toinen. Suurpiirteisen mittauksen perusteella q-factor on molemmissa sama eli varsin optimaalinen tilanne.
Ai jaahas, kiitos tiedosta! No sepä olisikin ollut hilpeää, jos olisin eritellyt tässä kokemiani eroja :D
Uskoisin kyllä, ettei se leveyden ero minua isommin häiritsisi. Aika sujuvasti hyppään pyörästä toiseen, vaikka niissä on erilaisia settejä - ja jopa satunnaisella "sinne päin"-vuokrapyörällä voi ajaa elämän isoimmat kisat.
Eipä noiden osto onneksi ole ihan hetkeen ajankohtaista, kun Assioma/Look-versiokin toimii oivallisesti. Eikä minua edes hotsittaisi ostaa samalla mentaliteetilla kuin vaatteita, että kokeilen ja palautan jos ei ole sopiva. Näissä kun ei ihan yhdellä sovituksella voi sanoa onko hyvä vai ei.
Sen eron voi tosiaan testata ajamalla maastopyörällä. MTB kammet ovat aika tarkkaan yhtä levällä, mitä nuo assioman shimanoversiot.
Ei siis mikään mahdoton juttu, mutta itse en nää kyllä pienintäkään järkeä levittää polkimia totutusta pelkästään tehomittauksen vuoksi.
Muistaakseni tuossa shimanoversiossa oli muitakin heikennyksiä lookkiin, taisivat jossain testissä epäillä tiivistystä ja laakerointia. Itsestäni vähän haiskahtaa, että markkinamiehet ovat halunneet puskea tuon väkisin läpi, koska garmin oli julkaissut myös shimanot. On ne insinöörit tuon kerran jo miettineet. Lookin poljin on kapeampi ja toimii hienosti ulkoisen podin kanssa. Myös xpedon toimiva laakerointi on pitänyt suunnitella uudelleen.