Mä olen repinyt omat Spessun kumit(Purgatory Control 2bliss ,The captain control 2bliss) monta kertaa kyljista eikä Stan's:n litkuista ole ollut hyötyä. Renkaat olen paikannut sisäkumipaikoilla.
Printable View
Mä olen repinyt omat Spessun kumit(Purgatory Control 2bliss ,The captain control 2bliss) monta kertaa kyljista eikä Stan's:n litkuista ole ollut hyötyä. Renkaat olen paikannut sisäkumipaikoilla.
Onneksi oli sisuri mukana eilen. No, tänään paikkailen sen päälikumin odotellessani uusia. Kyllä eron huomasi ajossa juurakossa selkeästi kun sisurin laittoi.
Vähä OT mut spessun kumeissa ne GRID-versiot on kyljistä vahvistettuja niin kuin Schwalben Snakeskinit. On ne Schwalben ei-snakeskin-kumit kans aika hepposia kyljistään.
Jep, ajellaan nyt näilä ja talvella voin sitten tapella jos alkaa himottaan Litkuttelu. Ainakin tuosta oppi yhtä sun toista. Kun pyörää jossain kohtaa päivitän parempaan niin suuntaan katseet enemmän spessun suuntaan (joka käsittääkseni tekee 2blissready paketteja kaikkiin harrastajapyöriin.) Tai muuten tubeless valmiit kehät. Olen kyllä ollut tyytyväinen GC/Butcher comboon, märälläkin ajelu on turvallista ja kivaa.
Kysymys pistoreiästä tubeless -setupissa (eka kerta kun puhkon kumin tässä setupissa):
Joku pieni sepelinsiru pääsi puikkaamaan takakumista läpi sillä seurauksella, että Stanin liemiä suihkusi ulos. Sain kivensirun irti ja vuoto lakkasi. Kestääkö tuo tiivistyttyään ajoa
a) ollenkaan (=laitan sisurin saman tien ja siirryn kohtaan b)?
b) kauppaan hakemaan uuden kumeksen?
c) kunnes puhkeaa jostain muualta (eli jatkan ajoa normaalisti)?
c) .
OK. Testaillaan huomenissa. Pakkaan sisurin varoiksi matkaan. Millaista törkyä tuo Stanin liemi on ts. pitääkö varoa ihokontaktia? Kestääkö se puhkeamistapauksessa asennettu sisuri tiivistyslitkusta märkää ulkorengasta pidempään vai onko kyseessä ns ensiapu eli homma fiksataan heti kotona lenkin lopuksi?
Ite oon noi pienet reiät paikannu sisäkumin paikalla kumin vaihdon yhteydessä (jos on siis sen verran iso että sen löytää vielä siinä vaiheessa), mutta muuten vaan ajaa niin kauan kun litkut paikkaa reiät.
OK, kiitos vastauksista.
Joo, taitaa olla uuden gumeksen aika. Sama kohta bleedaa jälleen :(
Laita paikka ja kokeile ennen kuin nakkaat roskiin.
http://www.notubes.com/help/patchingatire.aspx
Ja tosiaan ihan sisurin paikallakin pärjää, jos kyseessä on vain pieni reikä. Isompaan sisurin paikka ei sitten riitä vaan se joustaa ja tekee pullistuman renkaan kylkeen, joka ei pitkässä juoksussa kestä.
1. Pesee vaan litkun jämistä reiän ympäristön
2. kuivaa paperilla
3. aivan aavistuksen karhentaa hiomapaperilla
4. liimaa sillä tavallisella vulkanoivalla liimalla, kuten sisurinkin kanssa.
Edit. Tossa ylempänä olikin suurin piirtein samat ohjeet, vielä vähän hifimmin Englanniksi.
^ harmillisesti puuttuu kaikki tubeless-vermeet, kun nuo oli pyörässä valmiina ostaessa. Mitä kaikkea pitää huomenna kaupasta hankkia? Tuo gummi on muutenkin melko kulahtanut, joten uskoisin uuden olevan paikallaan.
Siis tohon hommaan ei nimenomaan tarvii mitää tubeless-vermeitä vaan normaalit sisurin paikkausvälineet riittää.
Tosin jos on muutenkin uus kumi hankinnan alla niin se voi olla helpoin vaihtoehto.
Ei muuten toimivaa rengasta kannata yhden reiän takia nakata roskiin. Tulee rengaskulut kohtuuttoman kalliiksi. Paikkaa sisälle ja kovaa ajoa. Toki jos ylimääräistä lompsassa niin sitten.
Tuollaistakin voisi kokeilla http://coega-sa.blogspot.fi/2010/11/barplug.html?m=1
Toki hiukan modattuna. Ei tarvitse edes laskea kumea tyhjäksi, sen kun survasee paikan reikään ja antaa litkujen hoitaa loput. Ainakin Ç. Sauserin mukaan.
En tosin tiedä, kuinka tuo toimii kyljen repeämän kanssa...
Kuinka tubeless-harjoitukset suhtautuvat renkaiden kausivaihtoon? Meneekö pian rutiinilla siinä missä sisureillakin, vai onko niin tuskaista askartelua, että kun kerran saa tiiviiksi, hommataan toista rengassarjaa varten toiset kiekot?
Tekisi mieli kokeilla, mutta joulukuu on pian, ja sen jälkeen maaliskuu on taas pian.
Riippuu renkaasta. Oikeilla tubeless vermeillä vaihto on nopeampaa kuin sisureilla, ghettovirityksillä ja tavallisilla ulkorenkailla saattaa mennä hermo. Tai ainakin mulla menee.
Kunhan tosiaan kehät ja renkaat on edes sinnepäin tubeless-yhteensopivia, homma on aika helppoa. Eniten aikaa voi tuhraantua litkun kierrättämiseen (vanhan imemiseen takaisin pulloon) ja käytetyn renkaan sisäpuolen kuivaamiseen ja puhdistamiseen, jos sellaista haluaa tehdä. Kompressori on tietysti hyvä löytyä jokaiselta aikuiselta mieheltä, helpottaa elämää kun kohdalle sattuu hankalampi rengas.
Onko nyt niin, ettei ilman kompuraa kannata alkaa tubelesseja itse työstämään?
Kokemukseni mukaan riippuu ihan tapauksesta. Jotkut yhdistelmät nousee vaivatta ja välillä saa töhöttää kompuralla venttiilisielu irrotettuna eikä lupaakaan ilman kikkailua. Kompuralla (tai "napsauttimella") saa kuitenkin virtausongelman ratkaistua. Kun ilmamassan määrä ja nopeus riittää, pitää vaan saada rengas kehällä sen verran tiiviiksi, että se ottaa alkupaineet ja alkaa täyttyä.
Vaikeeta se on monesti markettikompurallakin noiden tubeleksien kanssa.
Kivahan se olis jos näin ei olis, mutta niin se vaan menee.
Paitsi jos ostat sissimieheltä karponkehät ja kumet niin sitten onnistuu vaikka ite venttiilin reijästä puhaltamalla. Maailma voi mennä kyllä vaaleanpunaseksi siinä rojektissa.
Lähes kaikki tavalliset maastopyörän kumit on nousseet jalkapumpulla ilman kikkailuja. Läskikumit sitten suosiolla kompuralla.
Minkälainen kompura on sitten ns. riittävä? Onko esim. Bilteman mallistosta joku satasen kampe sellainen, että ilman määrä riittää?
Riittää hyvin
Nii ja turha niitä uudelleen tubelessiksi asennettavia renkaita on putsata tai litkua kierrättää.
Varsinki se litku on sama heittää menemään jos sitä ei siellä renkaassa desiä enempää hölly....
Uudesta pullosta jo aiemmin neuvotun kunnon sekoituksen jälkeen uutta tilalle.
Ja Markettimies, on se aika helppoa siihen tarkoitetuilla renkailla ja kehillä, vaikken Mulefuttia tai Rolling Darryliä muistaakseni Sissiltä ostanutkaan. Gorillaa, kuormaliina ja peruskompura.
Renkaina Hodag, BFL, Nate ,Panaracer nyt ainaki.
Ja siis niin, tää ei oo Läskirengasketju niin lisätään vielä että Crest kehä ja Racing Ralph meni tosi helposti kans Stanin teipillä ja käsipumpulla.
[emoji1]
Gorilla + Stans + fatboyn kehät + bud/lou + biltsun tornipumppu. Toimii.
^Stanin tilalle Joe's ja toimii täälläkin toi kombo.
DtSwiss Br2250 + Surlyn 64mm vannenauha + Gorilla + Schwalbe Jumbo Jimm + Stans sealant + DIY-napsautin. Toimii.
Ps. Pihinä ostin 50mm Gorillaa ja laitoin sitä kaksi vierekkäistä kierrosta ja pitkittäissauman päälle kierroksen 25mm Stanin keltaista. Homma olisi muuten toiminut varmaanki täysin kivutta, mutta innostuin laittamaan kumeja asentaessani vajaan 1 barin paineet. Ylikova paine aiheutti vissiinkin sen, että jostain kohtaa teippaus pääsi hieman antamaan periksi ja laski ilman menemään teipin ja vannenauhan väliin (vannenauha pullotti paikoitellen kevennysrei'istä ulos). Tosin, kun laskin rengaspaineet oikeisiin käyttöpaineisiin (näppituntumalla ~0.5 bar), niin vannenauha ei pullota enää mistään ja renkaat ovat pitäneet ilmat sisällään jo yli viikon. Seuraavalla kerralla en pihistele väärässä paikassa ja tulen kyllä käyttämään leveintä Gorillaa.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08...bb71753e53.jpg
Elekää liian vakaasti uskoko gorillateipin pitoon. Naapurin läskissä leveä gorilla vuoti varsin pian päästäen litkut ulos. Aikaa meni joku kuukausi. Tuomio oli, että teipin liima sulaa. En uskonut naapuria, vaan jatkoin ajelua lisäten vuoden mittaan pari kertaa litkua, koska se tuntui loppuvan. Ongelma näkyi tyhjenneenä renkaana. Litkun lisäämisen jälkeen ilmat pysyivät taas kuukausia. Käytössäni on Sun Ringle Mulefut+Bulldozer-yhdistelmä, joka pitää ilmat varsin hyvin ilman litkujakin, kunhan teippi vaan pitää ilmat renkaan sisäpuolella. Eilen, lähes vuoden ajettuani (1200km) litkua alkoi pihistä kolmesta kehän kevennysreiästä melkoisia määriä. Pihinä yltyi, kun vannenauhaa paineli. Kehän sisäpuolella oli siis keltainen vannenauha (Whitepyörä) kavennettuna ja leveintä gorillaa. Reunoissa gorillan liimapinta-aluetta oli kehää vasten noin 10mm. Eli melko vähän.
Poistin renkaan, joka on kuvassa. Näkyvillä on myös kierrätetty venttiili, joka oli gorillateipillä kiinni. Vuotopaikka löytyi teipin päästä läheltä vanteen reunaa viistolta osalta. Ilma/Stan-litku oli karannut kahden päällekkäisen gorillateippikerroksen välistä muutaman senttimetrin päähän, josta se sitten pääs sihahtelemaan vannenauhan ja kehän välistä ulos.
Mietinnässä on nyt, miten jatkan. Haluaisin, että teipin liimauspinta-ala olis mahdollisimman suuri. Sen takia vierastan leveän vannenauhan käyttöä. Vaihtoehtoina:
a) toistaa vuosi sitten tehty asennus kavennetun vannenauhan kanssa ja ajaa taas vuosi, pidentäen kohtaa, jossa teipit ovat päällekkäin
b) vetäistä kierros gorillaa suoraan kevennysreikien päälle unohtaen vannenauhat. Kestääkö gorilla rasituksen? Minkä näköinen gorillateippi on sen kerätessä metsämyyriä, suota ja hiekkaa itseensä?
c) kaksi kierrosta gorillaa, jolloinka mekaanista paineenkestävyyttä tulisi lisää
d) pressunpaikkausteippi? Onko jollakin ollut sitä jo vuoden verran asennettuna?
e) täällä esitetty laminointikoneratkaisu ei kiinnosta, koska en halua ostaa laminointikonetta
t. nimim. "naapuri ilkkuu minulle, muttei kehtaa tehdä sitä päin naamaa"
Tuo "laminointikone"-menetelmä toimii millä tahansa muovilla ilman konettakin. Teippaa vaan päät yhteen. Tai voi lainata jostakin silitysrautaa ja kuumasaumata sillä. En halua tyrkyttä, mutta mulla on pitänyt ilmat sisällä ja on ollut ehdottomasti vaivattomin tapa millä ite olen tubeleksiä tehnyt.