Olen runtannut kaksi talvikautta Trainerroadilla tyhmän vastuksen kanssa, ja minun näkökulmastani tyhmän vastuksen kanssa saa hieman monipuolisempaa treeniä. Koska pyörän välitykset ei aina käy yksiin tehotavoitteen kanssa optimikadenssilla, tulee ajettua vaihtelevammalla kadenssilla. Toki fiksun vastuksen kanssa kadenssia voi myös muutella mielensä mukaan ja vastus seuraa perässä.
Sitä olen myös pitänyt etuna, että huonona päivänä voi laskea tehoa liukuvasti jos se tehotavoite ei vaan pyöri. En tiedä miten ERG-tilassa olevat vastukset tekevät jos kesken intervallin yrittää keventää vaikka 15W ihan vaan polkemista keventämällä / kadenssia hidastamalla. Käsittääkseni ERG-tilassa vastus yrittää säilyttää sen kuorman, kunnes kadenssi tippuu jonnekin 30:n korville.
Fiksun vastuksen kanssa jää tietysti se vaihteiden räplääminen pois, voi olla että se auttaa keskittymään paremmin itse asiaan. Ainakin itselle on tullut tavaksi puuhata intervallien alussa ja lopussa muutakin sen varsinaisen harjoittelun lisäksi. Yleensä etuvaihtajalla lisätään kuorma sieltä lepointervallilta ylös työintervallille ja vielä naksutellaan ajotietokoneeseen kierrosmerkki, jotta Garminin datassa on suoraan harjoituksen intervallijako.