Kyllä, menee n 10 mm reunojen yli. En ole vaivautunut leikkaamaan ylimääräisiä.
Printable View
Hirvisäkkiä vaan
Muuta en tiiä, mut kaikki viritykset mitkä pitää uusia aina renkaan vaihdossa on syvältä sieltä. Keltanen Sunringlen eli No tubess teippi on paras ja Gorilla toimii sekin. Huolella pitää tehdä, niin välttyy ongelmilta ja kumin vaihto käy "silmän räpäyksessä". Vakuumikalvokin toimii, mutta kyllästyi siihen säätämiseen, kun joka kerta pitää uusia. Painavia ratkaisuja en ymmärrä näissä kunnon tubeless vanteissa. Eri juttu, jos on paska vanteita, mitkä vaatii ghetto tubeless ym virityksiä.
^ No tuo aumateippi kyllä kestää useammankin renkaanvaihdon. Se on joustavampaa kuin keltainen, joten istuu ihan mukavasti vanteelle. Olen myös Mulefuteille testaillut keltaista ja hyvää sekin on. Gorillaakin on testattu, vedin sitä vain kapeat soirot tiivistämään orkkisvannenauhan ja vanteen reunat. Hyvin toimi, mutta melkoista purkkaa poistaa. Hirvisäkkejä en ole kokeillut eikä ole tarvettakaan. Ihanin ratkaisu on Nextien kuitukehät ja 25mm teippi nippelin reikien peitoksi. Valitettavasti Nextiet tuli myytyä edellisen läskin päivityksen mukana.
Mutta siis hyvin toimii tuon 710 tubelesointi, kysyjälle vastaisin, että anna mennä vaan, toimivaa valikoimaa ja työtapaa kyllä riittää.
No keltasta ei ole leveenä ollut minun läskiajoista alkaen. Eikä sen saatavuus nykyäänkään ole maan mainio. No joka tapauksessa pointtini oli lähinnä, että teipillä saa renkaanvaihdoista paljon helpompaa, kuin kalvoilla, mut kukin laittakoon mitä tykkää.
Musta gorilla on painavaa, sotkevaa ja ikävä siinä vaiheessa kun rupeaa spontaanisti irtoilemaan.
Kirkas gorilla on niinku normi tubelessiteippiä.
...mutta hirvisäkillä täällä mennään toistaiseksi edelleen (kun sitä piisaa ja on vaivatonta käyttää).
Ensinnäkin, anteeksi tyhmyyteni.
Ajatuksissa olisi hankkia ensimmäinen läskipyörä. Läskillä ajot ovat jääneet muutaman polttarireissun ajoihin, mutta nyt olisi ajatus investoida itselle fillari, jolla pärjää mahdollisimman pitkään. Pitkään katsoin Trekin Farley 5 (ja 9.6), mutta hieman on katseet siirtyneet Dude:n mallistoon. Kaipaisin nyt vinkkejä, suosituksia ja tervettä kritiikkiä siitä, mitä Canyonin mallia suosittelette.
Budjettina alunperin oli tuo n. 1,5k, mutta enemmän kiinnitän huomiota siihen, että pyörä palvelisi käytössä pitkään. Näköjänsä myös tässä lajissa nälkä kasvaa syödessä, jolloin myös 9.0 Dude voisi olla mahdollinen.
Miten koette keulajouston tärkeyden läskissä? Itse en ole aikaisemmin keulajousitetulla läskillä ajanut. Entäs, mistä pyörästä löytyisi paras hinta-laatu -suhde aloittelevalle harrastajalle, joka hankkii "ainoaksi" pyöräkseen läskin. Pyörä tulisi ympärivuotiseen ajoon.
Pohdin itse reilu vuosi sitten aivan samoja asioita. Päädyin jäykkäkeulaiseen Dudeen, enkä ole katunut. Huomiota kannattaa kiinnittää ennen kaikkea geometriaan. Sitä ei kovin paljoa voi muuttaa jälkikäteen, mutta muuten mieluisampia osia voi hankkia. Dude ja Farley ovat hyvin erilaiset geometrialtaan. Kannattaa testata molempia ja mielellään lyhyen ajan sisään. Myös koko kannattaa testata. Eri merkkien koot eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Esim. Silverbacin L tuntuu pienemmältä kuin Trekin M. Canyon ja Felt ovat lähellä toisiaan sinakin M-koon osalta.
Mitä hinta-laatu-suhteeseen tulee, niin kaikki varmaan suosittelevat sitä, mihin itse ovat päätyneet. Niin minäkin. Hiilikuiturunkoista läskiä ei muilta merkeiltä taida tuohon hintaan saada. Pikkusenhan se harmittaa, kun enää ei ole saatavilla paremmin varusteltua jäykkäkeulaista unlimited-mallia. Toki hiilikuitutangot ja -putket sekä paremmat jarrut ym. saa vaihdettua jälkikäteenkin. Hyvä pyörä se joka tapauksessa on.
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
Ostaa jäykän joustokeuloja saa sitten jälkikäteen. Itse nykyään tykkään ajaa joustokeulalla jopa talvella, vaikka monta vuotta ajoin täysjäykkänä kesät talvet. Toisen mieltymystä tästä on vaikea tietää, kun vaikuttavia tekijöitä on, niin paljon.
Itse ostin aikoinaan joustokeulalla, kun omasta mielestä hinta-laatusuhde oli paras. Sittemmin on talvea varten hommattu toki jäykkä keula ja muutenkin se on ehkä mukavampi käsitellä (keveyden huomaa), kun joustokeulalla saa vauhtia pidettyä ehkä helpommin. Molempi parempi, kesällä joustoa ja kapeampaa rengasta vähän maastosta riippuen ja talvella jäykkä.
Joustokeula hyvä jos ajot on kaahottamista ja hitaammassakin vauhdissa tuo mukavuutta pitkille lenkeille. Talvella jos ajot on pääosin pehmeässä lumessa, ei joustosta ole hirveästi hyötyä. Jos ajelee kuitenkin pitkiä lenkkejä kovilla ja muhkuraisilla talvipoluilla, joustoa tulee ikävä. Itellä tällä hetkellä kuitukeula ja sen kyllä huomaa että väsyy helpommin ja hitaampaa on mitä vaikeampi maasto. Tiukissa nousuissa helpompaa, kun keula laski 5cm.
Kiitoksia vastauksista.
Kysytään nyt vielä näin päin, että onko joustokeulasta haittaa? Lähinnä talviajoa mietin.. Huoltokohteena yksi rahareikä enemmän, mutta eipä taida mahdottoman usein olla tarvetta huoltaa.. Olishan se hienoa päästä itse nämä testaamaan ja toteamaan, mutta koeajon vaikeus pistää miettimään näitä etukäteen.
Jotenkin tuntuu, että painin nyt tuon 8.0:n ja 9.0 Trailin välillä. Jotenkin tuntuu, että tuon 8.0 Trailin ja 9.0 Trailin hintaero on liian pieni, sillä jälkimmäisessä päivittyvät jarrut, voimansiirto ja tuo keula.
Kysytään nyt vielä, että onko käytännön eroa, että onko pyörässä 4.0 vai 4.8 fillarit?
Nyt on headset asennettu pienen tuskailun kanssa [emoji28] huomenna testilenkille!
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Jos itse ostaisin läskin ainoaksi maastopyöräksi, haluaisin siihen joustokeulan, jotta voi alamäissä pitää vähän enemmän vauhtia. Silti tosin luultavasti ostaisin tuon Duden jäykkäkeulaisena ja joustokeulan siihen erikseen. Talvella ajaisin mieluummin jäykällä keulalla, kesällä taas joustolla.
Olen nytkin harkinnut omaan Dudeen joustokeulan hankkimista, mutta samalla haluaisin 29+ -kiekot, ja kun tallista löytyy jo täpäri ja jäykkäperä, ei tuota oikein saa itselleen perusteltua.
Talvella mahdollisimman leveät, kesällä taas mielestäni leveä rengas on hieman tunnoton, joten 4” rengas (tai se 29+) ja joustokeula voisi olla hyvä vaihtoehto. Tämähän on tietysti mielipide, toiset tykkää ajella leveillä renkailla kesät talvet.
120mm bluto ja loiventava headsett ohjaamossa. Kyllä se paransi pyörää huomattavasti. https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...b700247145.jpg
Tällä setillä. Vinkki tuli saman seuran dude kuskilta. https://www.workscomponents.co.uk/10...ube-1834-p.asp
Huomaako käytännössä tuollaisen yhden asteen eron?
Kyllä sen huomaa. Keula kuitenkin siirtyy pidemmälle eteen jonkin verran. Alamäkiominaisuudet ainakin pitäs parantua. Samalla tosin kannattanee pidentää keula just tohon 120mm.
Ketteryys siinä huononee vastapainoks ja ohjainlaakerin voi joutua uusimaan useammin kun rasittuu enemmän loiventaessa.
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
Miten se muuttuu? Suoraan ajaessa ja kännyttäessä mutkaan? Entä kun pyörä kallistui? Miten vaikuttaa jousitukseen, koveneeko?
Suoraan ajaessa menee helpommin esteistä ylitse. Alamäkeen kovassa vauhdissa vakaampi ajaa. Hitaissa mutkissa kömpelömpi koska akseliväli pitenee ja mutkissa pyörää joutuu kallistaan enemmän että kääntyy.
Nämä kaikki ei tietenkään ole radikaaleja muutoksia koska kyse vain yhdestä asteesta.
Pidempi joustomatka tietty jeesaa kun ajetaan lujaa alamäkeen mökkysessä maastossa. Keula kannattaa pidentää ettei ajoasento muuttuis liikaa. Tohon yhden asteen loivennukseen vois olla 10mm optimi pidennys. Näin ollen kun pidentää 20mm niin stack nousee jonkun verran ja ylämäkeen ei ole enää niin hyvä ajaa kun keulii herkemmin.
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
Oma Dudeni muuttui nopeammaksi kun sain tankoa alemmaksi. Mielessä on vielä jouston lyhentäminen 100mm --> 90 mm.
https://i.imgur.com/RDAfN3j.jpg
L Stack on aika korkea. Itse 180cm voisin muuten vaihtaa M->L.
Ihan mielenkiinnosta, itsellä juurikin päivastaisia kokemuksia kun väsyy helpommin. Plus hankalassa maastossa korkea ajoasento tuo tasapainoa kun seistessa tanko ylempänä. Siirtymille varmaankin tuo nopeutta, jos vauhdit niin kovia että tarvitsee voittaa ilmanvastusta.
No tuotahan ei voi päätellä kuvasta, että tanko olisi alhaalla suhteessa penkkiin. Itsellä tanko on noin sentin alempana satulaa. ylemmäs, jos nostaa keula jää liian kevyeksi ja jyrkkien mäkien nousu ei onnistu ja alamäissä mutkiin ei saa tarpeeksi keulalle painetta. Stemmin mittahan tuohon vaikuttaa myös ja niin ikään moni muukin asia. L kokoisella Dudella minäkin tarvisin kuvan mukaista stemiä ja alaspäin risellä olevan tangon, että saisin toteutettua saman korkuisen ohjaamon, kun M kokoiseen. Tosin mulla onkin 120mm STD Manitou, mikä itsessään jo nostaa keulaa.
Duden kammista asiaa. Vaimon 2016 vuoden Dudesta korkkasi e13 kammesta kierteet ja nyt pitäisi jotain ratkaisuja tuon kampisetin suhteen tehdä.
Mikäs on hyväksi todettu ratkaisu korvaamaan nuo e13-kammet? Keskiölaakerin vaihtoa kannattanee miettiä samalla?
Tuo ohjaustangon korkeushan määräytyy mieltymyksen mukaan, millaisessa asennossa on miellyttävä ajaa. Tosiasiassa periaate on se että ohjaustanko olisi asetettava mahdollisimman korkealle kumminkin niin että paino jakautuu etupyörän päälle että jyrkkissä ylämäessä ei keula kevene niin että se pyrkii nousemaan maasta. Seisaaltaa ajettaessa tulisi ohjaustanko olla noin puolessa väliä reittä. Monella tuntuu olevan käsitys että ohjaustanko pitäisi olla mahdollisimman alhaalla toki noin saadaan ilmanvastus pienemmäksi matalan ajo asenon vuoksi mutta normi ajajalle tuolla ei ole mitään merkitystä, tärkeitä on se että ohjaustanko on niin ylhäällä että ajo tuntuu mukavalta.
Korkealla oleva ohjaustanko sästää käsiä ja niskaa sekä antaa varmuuden tunnetta laskuissa, mutta heikentää tuntumaa etupyörään. Liian pystyssä ajoasennossa kärsii polkemis tehokkuus, eli homma on myös tasapainoilua tehokkaan polkemisen ja mukavuuden kanssa.
Lisäksi jäykkiksessä penkistä ajaessa pysty ajo-asento tarjoilee moukut pahemmin selkää, kun taas makaavampi ikäänkuin nostelee perberiä.
Käykö tämä eturatas suoraan 26 kokoisena duden 2X systeemiin?
Käy mutta ei mene kampii ihan kiinni, joku aikoinaan viilasi spiderin sopimaan. Eli AB ratas jää aika sisään. Wolftoothin 28 ovaali on mulla ollut ja se istuu, ku nenä päähän. Pyöreer myö. Katot rattaita, ni huomaat eron pulttien kohdalta.
https://www.wolftoothcomponents.com/...bcd-chainrings
Hmm.. Joo niinpä on. Onko wolftoothia jossain 28 tarjolla? Sais olla jopa 26nenkin kun paikassa taisi olla isoin lehti 36 tai 38.