Kyllä muklukin runko joustaa jonkin verran sivusuunnassa, mutta ei sen noin paljon pitäisi. Tuli mielee taka akseli, mahtaako olla poikki?
Printable View
Kyllä muklukin runko joustaa jonkin verran sivusuunnassa, mutta ei sen noin paljon pitäisi. Tuli mielee taka akseli, mahtaako olla poikki?
Nyt kävin tutkimassa ja ei se alaketju juurikaan sisempänä kulje. Kumin kohta vaikutti hämäävästi. Ehkä vähän ja se voi johtua, kun aikoinaan jouduin vaihtajankorvaketta oikaisemaan dropoutista.
Tilaa ketjuu kumista ei ole, kuin noin 5mm-8.5mm, kun pyörä on pukilla. Tuon 8.5mm painaa hyvinkin 0, kun antaa jalalla reilusti painetta kampeen. Pyörä sen verran vinossa, että saa helposti voimaa.
Kokeilin toiselta puoleltakin tilaa chainstayhyn on noin 12mm ja rakoa jää joku 3mm, kun painaa kunnolla jalalla kammesta. Eli taipuu molemmin päin. Minusta vaikuttaa, että chanstay/keskiön seutu vaan taipuu, mutta täytyy tuo akseli homma testaa toisella kiekolla.
Markettimiehen Canyonin Dudea painelin vikko sitten joustaa sekin, mutta on jämäkämpi, niin kuin olettaa voikin.
Tässä rungossa ei ole koskaan ollut 2x10 vaiteistoa, mutta ketju hankais pikku eturattaalla varmasti kumiin, jos drop outit on, niin säädetty, että kumi kulkee keskellä haarukkaa.
Mites Hc teidän vihreässä onko kumi keskellä haarukkaa, jos molemmat dropoutit on niin sisässä kuin menee, vai siirtääkö kumia vasemmalle, niin kuin minulla? Tuohan antaa ketjulle selkeästi lisää tilaa, mutta minusta pakka on sillon väärässä kulmassa etu rattaaseen nähden ja aiheuttaa ketjun putoamista alaspäin pienimmällä vaihteella taakse päin polkiessa.
Nyt kun talvi lähestyy, niin leveämmällä kumilla olis mukavampi pitää se keskellä haarukkaa, ettei ota runkoon kiinni putkelta möyriessä. Täytyy vissiin hakea jotain kompromissi ratkaisua dropoutella:seko:.
Tässä aloitteleva mtb harrastaja.
Tämä FATBIKE alkanu kinnostamaan koska kaikki valtavirrasta poikkeava saa aina sympatiat puolelleen (mm. prätkänä boxer-bemari), tosin näyttää fatbike olevan pian kaikkien unelmissa eli....
Rouvalle 162cm pitäisi saada fatbike eikä haittaisi jos minäkin 180cm sillä metsälenkin joskus tekisin.
Eli budjetti-färtiä etsiskelen, alle 500e, uusi tai käytetty. Onko merkillä väliä tai ostopaikalla väliä, market vr p.liike?
Kitos jos joku vittii vastata tälläsele laiskalle googlettajale..
Kävin mittaamassa, molemmin puolin 21mm tilaa Endomorphin reunanappulasta siihen litistettyyn taitteeseen. Lisäksi pompin jarrut pohjassa kammen päällä eikä se joustanut sivusuunnassa yhtään enemmän kuin -11 mallinen.
Ehdottomasti käytetty!!! Uutta likimainkaan kunnollista et tuolla rahaa saa, ainoastaan jonkun ilottoman rohjon mikä vie ajamisen ilon heti alkuunsa.
Osta mistä ostat, jos tiedät mitä olet ostamassa (mm. koko, hinta/laatu). Jos uutta ostat niin nettikaupoista tilattujen kanssa mahd. takuukeissit työläämpiä hoitaa.
Ongelma siinä etten etten tiedä mitä ostamassa. Mites esim tämähttp://m.tori.fi/vi/21514183.htm
^ Sanoisin, että baaripyöräksi sopiva ei juuri muuta [emoji23]
Renkaat tuossa ovat ok, mutta eipä seitsemällä vaihteella läskille tunnusomaisessa möyrimisessä juurikaan juhlita ja muutenkin,,,
Tapatalkista iKälättimellä
Joo, toi on ihan silkkoa paskaa. Odota ja säästä muutama satanen. 800€ alkaa saamaan käytettynä ihan metsäkelpoisia laitteita. Saattaa taas kuulostaa harrastajien haihattelulta, mutta näin se vaan menee, valitettavasti.
Ok kiitti näistä tiedoista. Pitää nostaa kipurajaa...
^En ole tarkistanut, mutta uskoisin olevan keskellä, kun Shocktherapyn
Toikka askarteli ammattitaidolla nuo Parktoolin pukissaan.
Täytyy ajankanssa tarkistaa/säätää dropoutteja taas uusiksi mitata vannetta/kumia keskelle haarukkaa.
http://i160.photobucket.com/albums/t...psa42pckec.jpg
Jokohan tää kohta menis enempi tuonne fiilistelypuolelle :p
^Hieno . :)
Wow ! Hienoa !
Puntaria ei ole, mutta Catia antoi poistetun kappaleen painoksi 8g, joka tekee 288g/kehä, tosin venttiilinreiän ja liitoskohdan ympärillä reiät on pienemmät, joten todellinen painonpudotus lienee reilu 270g/kehä.
Sähköläskiä. Fantic Fat Sport. Hintakin näyttäisi siedettävähköltä Feltin ja Haibiken vastaaviin verrattuna. Liekö sitten miten kuraa muuten?!
http://fantic-bikes.it/fat-bikes/fat-sport/?lang=en
Mazzan kehät on hianot!
Meinasin 1X10 konversion tehdä, vähän tässä arponut eteen 30T tai 32T Raceface narrow-wide ratasta. En osaa päättää kumman tilaan. Takapakka 11-36T. Pyörä Felt DD30. Mikä on kansan mielipide?
^Osta 32 ovaali, niin saat ikään, kuin molemmat samassa ja eikä siinä vielä kaikki, niin kuin mainoksessa. 34 Tulee kaupantekijäisiksi.
Mulla oli ensin 32t ovaali, jonka totesin liian isoksi minun voimille. Sitten oli 30t joka oli myöskin liikaa pahimmissa paikoissa. Lopulta onni löytyi 28t kanssa, jolla ajellaan rauhakseen. 32t ovaali taas on löytänyt paikkansa semifätissä jäykkäperässä ja reisistäkin irtoaa jo nykyään sen verran, että pienimmällä vaihteella selviää lähimaastojen mäet. Näiltä pohjilta veikkaisin, että kovemmilla jätkillä varmaan 30t olisi minimi ja jos rahkeet riittää, niin 32t ovaali on kyllä mukava ajaa. IMO :P
32T Absolute Blackin ovaalille ääni täältä.
Mulla on 30 hampainen absolute blackin ovaali ja ainakin mulla on löytynyt sopivat välitykset 42-10 pakalla.
Välillä kyllä on joutunut käyttämään ihan keveintäkin välitystä ylämäessä, kun ei muuten ole jerkku riittänyt reisissä.
Kuinkahan sitä on pulassa 32t+11-32t väleillä... Pitäne ruveta kyykkäämään taas enempi!
28t edessä täällä ja hyvin pärjää siirtymätkin. 28-11 riittää siirtymille aivan mainiosti.
Oikeastaan harvoin edes 11t on käytössä.
Takana vielä 42t laajennuslätyskä, mun jaloillakin pärjää näillä välityksillä.
30t edessä ja ei kyllä isompaa fläsäriin laiskan pulskea harrastelija kaipaa. Takana on 42t laajennusratas ja sekin on toisinaan tarpeen. Jotta 11t:tä tarttee takana niin pitää olla jo melko kiire.
Kiitos kommenteista. Tilasin 32T Absoluteblack Narrow Wide Oval Single Chainringin.
Puolen vuoden ajelu Fatboy SE:llä vakuutti minut, että läskipyörä on oikea valinta minulle ja täysjoustolla ajo jäi kokonaan. Nyt sekä läski että täysjousto on myyty ja uusi Trek 9.6 (http://www.trekbikes.com/us/en/bikes...ey/farley_9_6/) on tulossa lokakuun puolella.
Jo ennen Trekin tilaamista pohdiskelin, että toisilla kiekoilla (26 tuumaiset) ja leveämmillä renkailla (Bud & Lou tai Dunderbeist & Flowbeist) saan itselleni kaksi pyörää (melkein) yhden hinnalla. Näitä toisia kiekkoja nyt speksailen.
Houkuttelevimpana vaihtoehtona tällä hetkellä on DT Swiss:n kiekot (350 napa CL ja BR710 kehä) ActionSports:sta. Ilmeisesti nämä ovat jotakuinkin samat kuin mitä Canyon Dudeissa vakiona olevat BR2250-kiekot? En Canyon Läskipyörät -ketjusta nopeasti selattuna löytänyt mitään kovin negatiivista sanottavaa; löytyykö kommentteja?
Trekissä on Sramin GX1 11-vaihteinen takavaihtaja, toimisikohan Shimanon 11-42 -pakka tämän vaihtajan kanssa ongelmitta? Googlella asiasta löytyy kyllä kommentteja, mutta ihan vakuuttunut niistä en ole. Shimanon pakka olisi nimittäin halvempi ja sen kanssa ei tarvitsisi ostaa XD vapaaratasta (=50 €).
Vähän nihkeästi olen googlella löytänyt muita Trekkiin sopivia (läpiakselit edessä 150x15 ja takana 197x12) järkevän hintaisia kiekkosettejä. Mitähän mahtaisi maksaa kiekkojen teettäminen ammattilaisella?
Riippuu ammattilaisesta, joku tekee etuisammin kuin joku toinen. Toinen muuttuja on tilaajan sijaintipaikka koska se generoi hiukan siirtokuluja :)
^^ DT:n kiekot toimineet oikein hienosti, mutta vapaarattaasta en oikein tykkää. On aika toivoton, jos pitää kikkailla, vapaaliikettä on aivan liikaa. Saisi olla räikässä tiheämpi hammastus, mutta sitten se ei varmaan kestäisi. Olisko Hopen napa parempi tässä suhteessa?
Mä taidan ajaa liian hiljaa kun mulle riittäny 26T nw ja 11-36 :rolleyes:
Voin sanoa että ei ainakaan laadultaan... Hopen laakerit on aivan kuraa nykyään, ainakin omat -15 vuotiset fatnot jne... Niin alle 100km kesti vap.rattaissa laakerit. Alumiinisesta vaparista halkesi koko sisimmäinen laakeri/meni pesä väljäksi... Itse rakentelisin dt:llä jos nyt olisin tekemässä ja vanteet kuitua. Toki laakerit on helpot noihin hopeihin vaihtaa ja saksalaisia laakereita löytyy hyvin. Minulla on dt:n nopeus ihan 29'er täpärissä riittänyt.
Täällä BR710 kehät ja Industry Nine navat ja tuntuu kivalta yhdistelmältä. Vapaarattaassa ei ole lainkaan tyhjää eteenpäin. i9 vapaaratas onkin aika "tekele". I9 navoissakin on ei niin hyvät Enduron laakerit. Takapäähän vaihdoin muutaman sadan kilometrin jälkeen SKF:n laakerit. Mitä kehiin tulee niin suht jäykiltä tuntuu, helpot litkuttaa, kevyet ja edulliset.
Eikö tuo tiheämpi hammastus käy siihen?: https://www.bike-components.de/en/DT...-Naben-p24147/
240s napaan ainakin käy ja hyvin kestää.
I9 napoja olen haaveillen katsellut, mutta taitaa kokonaisuuden hinta kasauksineen pompsahtaa vähän liian suureksi. Aikas jännää, että noinkin kalliissa navassa on säästetty laakereiden laadussa...
Fatboy SE:ssä meni puolen vuoden aikana vaihtoon keskiölaakerit, takanavan laakerit ja vapaaratas (takuuseen), joten laakereiden vaihto on kyllä tuttua puuhaa.
Mulla taitaa olla jossain 240:n sisuskalut, pitääpä kattoa käykö suoraan DT:n läskinapaan vai ei.
Ei tuo vapaaliike mikään iso ongelma ole, satunnaisesti vain sattuu paikkoja missä ei voi polkea, vaan pitäs "nypyttää" eteenpäin ja siinä tahtoo yleensä joutua jalkamieheksi, kun vapaaratas ei kytke.
MUOKKAUS: Kävin testaamassa, ikiwanhan 240:sen osat loksahti suoraan DT:n läskinapaan ja silmämääräisesti näytti muutenkin samalta. 18 hammasta vakiona. Aika suolanen hinta tolle 36T upgradelle...
Joo, tuo 36T päivitys käy suoraan DT:n läskitakaseen. Ite sujautin sen Duden takanapaan heti koeajon jälkeen.