Kuski 87kg ja fillari ~14kg
Printable View
Kuulostaa aika järkevältä, itse saan tosin about puolet kevyempänä (46kg) laskea ainakin 1.5 tienoille eturenkaan paineet ja noin 1.6 tienoille takarenkaan paineet, että alkaa kumi joustamaan paremmin ja pitoa löytymään. Ardent Race Exo Tr 2.2 ja Ground Control 2.3 itsellä nyt renkaina, litkutettuina molemmat. Vielä näilläkään paineilla rengas ei merkittävästi jousta allani kun kotona kuivatestasin, ei mitään pelkoa vanteelle lyömisestä, mutta pitoa kuitenkin jo löytyy.
Mitäs renkaita porukka on suunnitellut nyt syksyksi ja tulevaksi talveksi laittavansa? Itse todennäköisesti eteen Butcheria, takarengasta en ole vielä päättänyt. Ennen pakkasia myös HD ss Trailstar 2.25 tulee testiin.
Nyt on jo edessä HD trailstar 29x2.35 ja takana NN samoilla spekseillä. Sitten varmaan kun kunnon syksy saapuu ja polut täynnä märkiä lehtiä niin HD taaksekin.
Butcher Controllit oli molemmissa päissä koko viime syksyn ja ei tehnyt vaikutusta pidon suhteen. Ja toki tuon HD:n voittaneitakin helposti löytyy pidon suhteen, mutta ei viitti millään yli kilon nallekarkki-renkailla ajella, kun muuten pakolliset siirtymät / hiekkatiepätkät on lumiauralla kyntämistä... 😁
Talveksi ehkä sitten 29x2.4 Ardentit.
Butcher Gridissähän on vielä parempi pito kuin Controlissa, tai ainakin pitäisi olla kun on pehmeämpää reunoilla, minusta tuo Butcher Gridin pito on ihan armoton. En ole vielä pitävämpään törmännyt.
Samoilla racing ralpheilla mennään siihen asti kun tulee lunta, sitten ice spiker prot alle.
Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk
Olisin itse varmaan jo uteliaisuuttani koittanut tuon HDn, mutta lähinnä eri foorumeilta ja arvosteluista lukemieni kestoa koskevan palautteen vuoksi, koska ajan myös asfaltilla (mm. portaita) olen tätä lykännyt.
HDn nappulat on vähän samantapaisia kuin GCn, molemmissa on sekä suoralinjaista, että vinoa ja melko samankokoista, isoimpana erona taitaisi olla seoksen kovuus, en nyt muista mitä ovat, mutta GC tuntuu jämäkämmältä ja varmaan siksi kestää ja rullaa paremmin myös kovalla alustalla, HDssa taas varmastikin enemmän pitoa.
Ainakin eilen tuli huomattua, että Slaugherilla ei kyllä tee mitään kun tuli mutaa ja märkää. Teki tiukkaa päästä kallio mäkeä ylös. Testiksi nyt GC taakse. Edellisen märän kelin tuli ajattua Butcher/Purgator kombolla josta ei kyllä pahaa sanottavaa ollut.
Slaughterissa on sen verran pienempi nappula kulutuspinnassa ettei se taida kovin mutaisessa vetopidolla loistaa.
Ground Control on itseni yllättänyt positiivisesti. Kun riittävän alhaisia paineita pitää niin pitoa löytyy yllättävän hyvin, eikä nuo ole olleet moksiskaan kivikkoryskytyksestä tai porraspaukutteluista, kuitenkin rullaavuutta on paremmin kuin möhkömmissä renkaissa. Nappuloiden välissä on sen verran tilaa, että mutakin pääsee ropisemaan pois, eikä pakkaudu.
En kyllä odottanutkaan pitoa. Ei ole vain laiskuuttaan saanut vaihdettua. Eipä myöskään ole pystynyt oikein ajamaankaan. Pitää yrittää mennä testaamaan tuota. Kaapissa olisi yksi samanlainen grid mutta ajaa tuon controllin eka kivissä paskaksi.
Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla
Mullakin on myös Gridi, mutten ole vielä onnistunut Controliakaan hajottamaan niin saapi odotella vielä.
Monet (minä mukaanlukien) ovat kokeneet ettei Purgan kuvio toimi loose over hardpack tai mutavelli-tyylisessä maastossa ja ovat kokeneet pidon yleisesti parantuneen vaihdettuaan taakse Purgan sijaan GCn. Onhan ne vähän erityyliset renkaat. Purgassa kyl hyvä ilmatila minusta ja monessa maastossa se toimii mainiosti.
Magig Mary Trailstarit tilasin kaksysiin. Jospa nyt alkaisi kuviota löytymään. Ainakin eron Thunder Burttiin pitäisi huomata.
Niin ja kerro sitten Sambe mitä tykkäsit. Musta on aina mielenkiintoista kuulla ihmisten kokemuksia renkaista ym, vaikka ne onkin kovin yksilökohtaisia ja mielipiteet vaihtelee.
Torstaina olis tarkotus litkuttaa dt 1501xm kehille minion dhr 2,3 ja dhf 2,5. Nyt olla helkkarin liukkaat Spectralin ensiasennus Contit, Mountain King ja X King. Pito edellä tässä rengas valinnassa...
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Mites 29-vanteelle, jonka sisäleveys on 20 mm toimisi Ardent 2,25 leveänä kompromissina siedettävän pidon myös märälle juurelle ja kivelle ja rullaavuuden suhteen? Mulle on siis tulossa takajäykkä 29-maasturi ja siihen vakiona olevan rengastukselle (X-king racesport 2.2) pitävämpää vaihtoehtoa haen. Nuo alkuperäiset pidän pyörässä, jos se on pidempään enemmän työmatka- ja hiekkatiekäytössä mutta jos innostun lähtee tuolla metsään ja myös märkään sellaiseen, niin pitoa pitäisi saada lisää.
Kokemusta on tähän asti vain täpäristä 26 vanteilla. Siinä Hans Damph trailstar takana (olikohan se 2.35) ja 2.4 leveä Muddy Mary vertstar edessä pitää uskomattomasti mutta eihän sillä porukkalenkeillä meinaa jaksaa polkea mukana. Sitten taas sen pyörän kuivan kelin vaihtoehto Rocket Ron edessä ja Racing ralph takana kyllä rullaa mutta märät juuret on turhan pelottavia ja renkaat on pakko vaihtaa, jos märällä lähtee metsään.
Hakisin siis jälkimmäistä vaihtoehtoa pitävämpää mutta HD MM yhdistelmää rullaavampaa rengastusta ja tällä kertaa 29-koossa. 2.25 leveys pitäisi ehkä riittää vanneleveyden takia ja pyörän muutoinkin pyörätyypin (Canyonin Grand Canyon cf) vuoksi (mahtuiskohan edes 2.4).
Oliks tässä topicissa yhtään Onza Canis -mainintaa? Vaikuttais lupaavalta, 120TPI ja 55a/65a. Ajattelin jos kokeilis täpärin syysrenkaana. Ei edes kauhean painava.
Vaiko sittenkin Ibex? Sitä sais 2.4-tuumaisenakin.
^^
Kokeile jotain tuon tyylistä, mitä Sambe laittoi, Butcher - Ground Control, pitoa pitäisi löytyä teknisemmässäkin maastossa, mutta ei liian painava kombo. Taaksehan voi laittaa vieläkin kevyempää kuviota jos haluaa, itsellä on Ardent Race takana (aiemmin oli Racing Ralph), tosin hyvin mutaisissa oloissa se alkaa luistattamaan melkoisesti.
^ Onzat vaikuttavat tosi hyviltä. Itse olen jo jonkin aika kuolannut Onza Canisia, se on hyvin samantyylinen kuin Rara, mutta siinä on välissä myös äksän mallisia nappuloita yms, vaikuttaa siltä, että olisi pitävämpi kuin Rara. Onza Ibex vaikuttaa myös tosi hyvältä. Sitä ei ollut lähiliikkeessä kuin 29 ja ehkä 26, eikä siksi ole tullut ostettua.
Nana voisi hankkia läskipyörän speksauksen määrän perusteella, niillä kun jatkuva renkaiden vaihtelu on arkipäivää ja tuntuvat olevan saippuanliukkaita kun kosteutta on ilmassa tai on puolipilvistä. Ainakin Fatbike-rengasspekulaatioiden perusteella. (tähän niin monta hymiötä, että kukaan ei ota hernettä nenään)
Läskiä olisi ihan kiva kokeilla, mutta ei se ehkä paras noihin ajoihin mitä itsellä suurin osa.
Renkaiden vaihtelu on hauskaa. Ihan kuin olisi pyörän vaihtanut toiseen kun kokeilee hyvin erilaisia renkaita. Noita litkutettuja ei tosin ihan kovin usein viitsi vaihtaa, mutta sisurilliset menee helposti Frasieria katsellessa mainoskatkolla.
Vaihtaa ne litkutetutkin mutta ei olohuoneessa. Isolla ruiskulla imee vanhasta suurimman osan litkuista talteen ja spruittaa ne uuteen, niin uutta litkua ei tartte lisätä kuin vähän sekaan.
Pitääkin testata Kauriksen ideaa. Eipä tullut edes mieleen imeä isolla ruiskulla vanhoi talteen.
Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla
^^
Joo, minä jo imaisinkin vanhat litkut GCstä kun laitoin Kivikkoa varten HDn eteen.
Tuli samalla testattua HDtä vähän. Hyvin toimi, vaikka nyt oli niin märkää, että Ardent Race luisteli ihan mihin sattuu ja vetäisin kerran aika pahat lipat kun takarengas (AR) lähti juurella alta kovahkossa vauhdissa. Tykkään kyllä kovasti myös ARstä, nyt ei vain ole kelit sille, varsinkaan Kivikon alamäissä.
ja siis saa toki ja minullahan on TLR kiekot, joten ei tartte teippejä tms, rimstrippi vain. En vaan osaa vielä oikein asetella tiukkaa strippiä, joka kovaa muovia ja muotoiltu, se pitää saada prikulleen oikein tai rengas ei mahdu venttiilin vierestä vanteelle.
Enkä ole esim hiilaripumppuakaan vielä koskaan käyttänyt, sekin pitää opetella, ei kai siinä muuta kuin irrottaa sielun ja laittaa pumpun kiinni. Mutta ottaahan se oman aikansa, että tubelessasennuksetkin oppii kunnolla tekemään.
Sambe, ne saa tosi kätevästi otettua kun irrottaa yhden reunan renkaasta (tai vaihtoehtoisesti sitten kun koko rengas on irti), sitten imaisee litkut kun ovat valuneet pohjalle, sitten voikin irroittaa lopunkin renkaan ja pesaista sen puhtaaksi. mulla oli sen verran lyhyen aikaa tuo GC, että kaikki litku oli nestemäistä ja otin talteen sen, eikä litkua ollut kuivunut reunoille yhtään.
Ei sitä sielua tartte rengasta co2 patruunalla täyttäessä irroittaa. Muutoinhan pumpun irti ottaessa ilmat karkaa. Ilman sielua ilma kulkee sisään tietty nopeammin mikä voi paremmin nostaa renkaan vanteelle. Mulla on täpärissä stanin flow kehät teipattuna kierroksella stanin teippiä ja renkaat nousee jalkapumpulla. Rimstrippien asettelun kanssa ei ole siten tullut ihmeteltyä.
Mutta nyt ollaan sivussa aiheesta, sori.
Ardent racea en siis ollut aikonut testatakaan vaan tavallista Ardenttia eteen ja taakse. Vähän tekis mieli 2.4 leveetä mutta en tiedä onko 20 mm vanne liian kapea ja mahtuisko se edes pyörimään. Pitää nyt ehkä kuitenkin vielä harkita tuota ylempänä minulle ehdotettua sekoitusta.
Joo, sori ot, mulla on tossa (muistaakseni SKS Airbuster) hiilarissa niin iso se pää, ettei se istu prestaan tiiviisti, siksi ajattelin, että ehkä se istuisi edes hieman tiiviimmin jos sielun irroittaa. Luulisi, että sieltä paukkaa ilmat pihalle jos se noin löysästi siinä on. Ehken vaan ole tajunnut jotakin, kai siinä on joku kiristin tms. mitä en ole huomannut.
Joo, en luullutkaan, että sinä Ardent Racea olisit laittamassa, kunhan vaan kerroin kokemuksiani sen kanssa. Hitsin kiva rengas se on, mutta lienee paras odotella vähän kuivempia kelejä, että pääsee näkemään sen parhaat puolet.
Onko kellään kokemusta Baron Projektista 27,5x2.4? https://www.bike-components.de/en/Continental/Der-Baron-Projekt-27-5-Limited-Edition-Faltreifen-Modell-2016-p45456/
Jotain puhetta on limited editionista ja näkyy olevan 2016 malli, joten onkohan paljonkin erilainen menneisiin malleihin nähden. Etupäähän toivon pitoa saavani lisää.
Mulla oli Canis 2.25" takarenkaana 29-täpärissä tänä kesänä. Tykkäsin siitä kyllä erittäin paljon: kevyt, hyvä pito ja rullaus. Kyljet tosin on ohuet mutta se nyt ei tuolla painolla ole mikään yllätys. 600 km se sitten kesti ennen kuin litku suihkusi kyljestä läpi. Nyt se on käytössä kakkospyörässä sisurilla.
Ibex on hyvä. Mulla on eturenkaana tuo kevyempi 2.4-tuumainen 26-maasturissa. Paino 750 g. Ihan tukevan ja kestävän tuntuinen painoisekseen ja kokoisekseen. Pito on aiheen mukaisessa maastossa hyvä ja isohkot nappulat purevat kamaraan hyvin muuallakin. Profiili 24 mm vanteilla mukavan pullea. Voisin seuraavaksi 29:iinkin hommata, jahka Butcher on ajettu.
Isompi TPI = enempi lankoja ja vähemmän kumia. Joustavampi runko ja miellyttävämpi ajossa isommillakin paineilla.
Kai se pitokin vois olla parempi kun rengas myötäilee paremmin maaston muotoja, mutta ei liene isoa merkitystä.
Tähän väliin voin todeta että Tokmannista (Tarjoustalo) vitosella ostetut pistosuojatut taittuvat Chaoyang "Hippo Skin, LPR Compound, Black Cougar, Red Stripe" 2.1 559 kokoiset renkaat ei pidä yhtään :D ... no ei mikään yllätys, pistosuojan takia noi tulikin mökkimaasturiin