Lyhyesti: Liikenneturvallisuus, maantiepyöräilijöiden näkemyksen saaminen kuuluviin ammattiautoilijoiden piirissä, ohittaminen tarpeeksi etäältä, sopivan ohituspaikan valitseminen.
Printable View
Lyhyesti: Liikenneturvallisuus, maantiepyöräilijöiden näkemyksen saaminen kuuluviin ammattiautoilijoiden piirissä, ohittaminen tarpeeksi etäältä, sopivan ohituspaikan valitseminen.
Porvoon akilles on ammattiautoillut rekalla kilpailevan seuran kuljettajat ketoon??
Ehdottomasti ketjun piinaavasti jännittävin kysely ja mielikuvitusta kutkuttavin lähestymistapa!
Itäsuunnalla kaikkien tuntemaa Spjutsundintietä ajavat tosiaan kaikki: seuraporukat seuralenkeillään, vakioporukat vakiolenkeillään ja muut mahdolliset porukat omillaan. Vaikka joillain kesämökkiläisillä, veneilijöillä ja ehkä joillain paikallisillakin on joskus hieman tarpeeton kiire ohittaa pyöräilijät, se on ollut IMHO aika ongelmaton tie puolin ja toisin enkä muista sieltä ainuttakaan autoilijan mielenosoitusta tms.
(Joskus pari vuotta sitten täällä tosin kyseltiin jostain tuntemattomaksi jääneestä porukasta tai lössistä joka ajoi hitaasti mutta koko tien leveydeltä ja/tai muuten kurittomasti eli oli huonoa mainosta.)
Muuten: jos itse siirtää lenkkidataansa Stravaan ja sattuu niin mukavasti että kyselty kuski (tai joku porukan kuskeista) tekee samoin, niin sovellus http://labs.strava.com/flyby/ on erinomaisen kätevä apuväline. (okahkonen kertoi tästä täällä jo lokakuussa, mutta on voinut livahtaa muististz muiltakin kuin minulta.)
Pahoittelut salaperäisyydestä, ei ollut tarkoitushakuista.
Yhdessä Facebook-ryhmässä, jossa edustan vain itseäni pyöräilijänä, tuli yksi tapaus vastaan tuolta tienpätkältä. Ryhmässä on pääasiassa raskaanliikenteen edustajia (jollainen en ole) ja sinne kaivattaisiin joko paikalle olleiden/tapauksen muistavien näkökulmaa tai yleisemmin maantiepyöräilijöiden näkemystä ohitustilanteista. Meiliä lähtenyt ed. sivulla mainittuihin seuroihin.
Spjutsundintie on oman kokemuksenkin mukaan yksi ongelmattomimmista teistä laajennetulla pk-seudulla. Syrjäinen, vähän liikennettä eikä läpikulkureitti oikein minnekään. Traktorit voivat olla kuumottavia, kun ne pitää ohittaa jos haluaa ajaa kovaa mutta sen jälkeen pitää tasaisesti puksuttava massikka myös takana ;)
Mitä tätä tässä salailemaan. Alla osa meilistäni.
"Etsin ryhmää, joka on ajanut 2005-2011 välisenä aikana Spjutsundintietä (1534), täällä:
https://www.google.fi/maps/@60.27980...5675,17z?hl=fi
Tarkempi tapahtumapaikka (tapauksesta alempana erään ryhmään kirjoittavan sanoin):
https://www.google.fi/maps/@60.27955...INuA!2e0?hl=fi
Hieman taustaa: Pyöräilen, mutten ole pyöräilyseurassa, joskus käyn HePon lenkeillä, usein VPCX- ja HelCX-kisoissa.
Olen Facebook-ryhmässä ”Minä pyöräilen autotiellä vaikka pyörätie menee vieressä” kommentoimassa omasta pyöräilijän näkökulmastani eri tapahtumia.
https://www.facebook.com/groups/1455518094723683/
Ryhmässä on pääasiassa ammattiautoilijoita, raskaanliikenteen edustajia, joilla asenteet ja kielenkäyttö ovat usein ronskia. Parin muun pyöräilijän kanssa on saatu keskustelua aikaiseksi.
En kuitenkaan ole osannut kertoa maantiepyöräilijöiden näkökulmasta tarpeeksi hyvin, joten olen yrittänyt saada jotakuta ammattiautoilijaa liittymään Fillarifoorumille ja perustamaan sinne aiheen, jossa voisivat käydä keskustelua suoraan maantiepyöräilijöiden kanssa. Kukaan ei ole valitettavasti tarttunut haasteeseen.
Eräs ryhmän jäsen kirjoitti:
”Keltäs pitäisi viedä ja mitä pois, pyöräilijältä pallitko, kun vastaan tulee henkilöauto ja mun kaistalla kilpapyöräilijöitä viisi rinnakkain, mutkassa, kapealla tiellä, jossa mulla ei ollut varmasti ylinopeutta. Minä kunnon torvia soittaen saan heistä kaksi menemään jonon hännille, että heitä ei ole kuin kolme rinnakkain. Väistän vastaantulijan kaistalle kiihdyttäen, jossa jarrut savuten henkilöauto jarruttaa ja minä nopeasti omalle kaistalle takaisin tavalla, että kärry yrittää viedä koko paketin metsään. Massaa yhdistelmässä oli sallitut alle 60 tn. Siinä meinasi kuolla monta kilpapyöräilijää ja vastaan tulevan henkilöauton kuski. Minä olisin toden näköisesti selvinnyt pienin vammoin, koska oli vyöt kiinni.”
Löytyisikö teidän seuran jäsenistä pyöräilijää, joka muistaa tapahtuman? Ryhmän suunta on ollut luoteeseen, ylämäki ja oikealle kääntyvää mutkaa, takana jokin raskas ajoneuvo, joka on lähtenyt ohittamaan ja vastaantulijana henkilöauto – ohitus ei siis ole onnistunut yllä olevan linkin paikassa.
Minun mielenkiintoni on saada ammattiautoilijat ymmärtämään maailmaa pyöräilijän näkökulmasta, ohittamaan tarpeeksi kaukaa, valitsemaan ohituspaikat oikein.
Kun vuori ei tule pyöräilijöiden luokse, niin ehkä toisinpäin: Löytyisikö teiltä jotakuta, joka voisi liittyä tuohon ryhmään ja valottaa maailmaa maantiepyöräilijän näkökulmasta? Jos löytyy, niin kannattanee yrittää olla provosoitumatta ja kirjoittaa asiallisesti."
Luin kyseisen tapahtuman kuvauksen ja lyhyesti sanoisin että arvon ammattikuljettajalla on ollut tilannenopeus pahasti hakusessa. Kuvauksen perusteella esimerkiksi paikalle hajonnut auto olisi ollut vähintään yhtä vaarallinen kuin pyöräilijäjoukko.
Mutta se tästä aiheesta, itse en ole tuolla nähnyt kuin kohteliaita autoilijoita ja paljon pyöräilijöitä. Laita vaikka keskusteluaihe pystyyn aiheesta ja ota yhteyttä vaikka SKAL:ssa vaikuttaviin henkilöihin jos keskusteluyhteys ammattiautoilijoiden kanssa kiinnostaa.
Tuohon jatkoksi: Löytyykö täältä kiinnostuneita liittymään Minä pyöräilen autotiellä vaikka pyörätie menee vieressä -ryhmään? Sieltä löytyy järkeviäkin ihmisiä ja toisinaan keskustelu on hedelmällistä, toisinaan sitten ei.
Minulla on ryhmässä se ongelma, etten ole maantiepyöräilijä, enkä voi heidän suullaan puhua.
Tänään siinä 19.45 Kirkkonummen Sepänkyläntie. Tielle oli heitetty kahdet banaaninkuoret ja jostain syystä ensimmäisenä tuli mieleen, että "varmaan fillaristeja mennyt tästä" :)
No, pari sataa metriä eteenpäin ajelikin kaksi heppua sukkahousuissa. Varmaankin ollut tiukka lenkki, jos ei jaksa banaaninkuorta ojaan asti heittää. Vai oliko sivutuuli?
Taisi olla ipik ajamassa tänään Suonenjoen ja Vehmasmäen välillä ysitiellä.
Eukko sanoi nähneensä just äsken Haukiputaan-Kellon välillä pyörätiellä samanlaisen läskin kun mulla, kultainen mukluk. Eipä ole vastaan tullut täällä tahi luonnossa.
Olihan sittenkin kenen oranssi Fatboy?
En tiedä viitsiikö sitä pahoittaa mieltään sellaisessa ryhmässä, jossa jo otsikossa mennään metsään. Autotie?
Ja itseäni ei aina todellakaan kiinnosta suhailla kaistojen yli siksi, että voisin ajaa jonkun parisataa metriä kelvillä, joka on tien vasemmalla puolella - varsinkin jos on uudella reitillä ja sitten saakin jo huomata, että ihan turhaa oli ja saa palata takaisin maantien oikeaan reunaan pientareelle. Enemmän se jatkuva ylittäminen tuntuu riskin otolta kuin pysytellä tyynesti siellä muun liikenteen seassa. Ja toisekseen, jos kelvi on rakennettu koulun läheisyyteen ja melkein vain sitä varten, on siellä välillä sellainen trafiikki menossa lasten osalta, että turvallisempaa on meidän kaikkien kannalta se, että se kovempaa menevä fillaristi on siellä maantien reunassa.
Toistaiseksi kiitettävän vähän on tullut hihan hipaisijoita omalle kohdalle.
joo,kyllä huomasin tervedyksen,oli aika vilpoista ajella ja kova liikenne 9 tiellä.
Tänään oli Ilvesreitillä/Poronpolulla melkein ruuhkaksi asti maastopyöräilijöitä liikkeellä. Oltiin kokoonpanolla 29 jäykkis, 26 täpäri ja läski lenkillä Räyskälä-Luutasuo-Räyskälä, vastaan tuli varmaan kolme tai neljä eri porukkaa. Huomioin, että ainakin niissä kolmessa porukassa, jotka kohdattiin hiljempaa tai jäätiin hetkeksi turisemaan, oli kaikissa ainakin yksi Pivot. En tiedä mahtoiko olla jopa kaksi ihan samanlaista liikkeellä, vihreä Pivot oli kahden kuskin alla. Oliko foorumilaisia tuolla tänään? Nimimerkit Sanna04, nufan ja tiki ilmoittautuu.
Maantiellä Räyskälään päin tuli myös yhteensä viisi maantiekuskia vastaan, taisi ensimmäinen CCH:n vanhempi mies olla juuri pudottanut pienen matkan päässä tulevat kolme muuta isoon mäkeen kun ei moikkausta irronut kuin häneltä. Mutta ymmärtäähän sen että voi ketuttaa jos juuri on porukan vanhin (?) repinyt eroa mäessä... :)
Kyllä, porukkaa oli kuin pipoo. Nähtiin myös teidän porukka jossain kohtaa. Yhtään Pivottia ei kylläkään nähty... :)
Oltiin neljän hengen voimin ajamassa kokonaisuudessaan 45 km polkua Luutalammi-Räyskälä-Luutalammi välillä. Itselle eka kerta Poronpolulla ja tämä täytyy ottaa uudeksi "pyhiinvaelluskohteeksi". Loistava mesta!
Lienee ollut joku näistä? :)
https://farm8.staticflickr.com/7678/...c3883f77_c.jpg
CCH:n takki oli ekalla päällä. Tuo punainen takki/keltainen liivi -kaveri tais olla viimeinen kenet nähtiin. Oliko joku pitempi lenkki tänään porukalla, mistä mihin?
200 km brevetti Espoosta. http://www.randonneurs.fi/event/espo...nstance_id=405
Satakunnantiellä Turussa havaittu eilen viiden jälkeen Stevens Whaka. Kuka?
Joo.. oranssi oli. Virtuaalimoi!
Lauantaina ajettiin 16 kierrosta jyväsjärveä ympäri. Kyllä teistä joku vastaan tuli.
Kukas Järvenpäässä Ristinummen suunnalla (horsmatie / perttiläntie) eilen sunnuntaina ajotyylistä päätellen testaili Team Rynkebyn väreissä olevaa keltaista Bianchia (Vertigo tai Via Nirone)?
Iso kiitos Petterille juttu- ja matkaseurasta + reittioppaana olemisesta,
kun eksyneen näköisenä ihmettelin parasta reitin valintaa idän suuntaan!
Toivottavasti Cervelo-projekti onnistuu!
Ja kiitos myös äiti+poika kilpapyöräilijöille, jotka auttoivat kinnerin
kantoavussa kaatuneen puun yli. Hienot menopelit teillä.
Ja Lotum kiitos myös juttuseurasta,
mukavaa reissua PBP.
Steni, niin ikään kiitos juttuseurasta ja toivotuksista. Se Sinun hiilikuitukinnerisi on niin hieno peli, ettei juttuseurasta varmaan ole puutetta! ;-)
Mikäs maastoilijaryhmä jäi ällistyksissä hämmästelemään allekirjoittaneen suunnatonta nopeutta ja ylämäkiskilssejä Linnaisten suunnalla kuuden aikoihin?
Kuskeja taisi olla aika monta.
Pari donnaa (?) Tuli vastaan iso-syötteellä
Olikos vappuviikonloppu Havsviddenissa viettänyt pyöräilijäpariskunta palstalaisia?
Mies ja nainen maantiepyörillä, toinen Canyon vissiinkin, kurvasivat n. 10 minuuttia sitten Keravalla Kanniston Siwan nurkalla kohti keskustaa, foorumilaisia?
(siirsin törttöilyketjuun)