Onkos tubeles hommissa jokin minimi vanteen sisäleveys että homma toimis? Olis orkkis ensi asennus kiekot kuin bontrager affinity tubeles readyt, olisko joku koittanu?
Printable View
Onkos tubeles hommissa jokin minimi vanteen sisäleveys että homma toimis? Olis orkkis ensi asennus kiekot kuin bontrager affinity tubeles readyt, olisko joku koittanu?
Tubeless ready siinä vanteessa antais ymmärtää että onnistuu, kunhan et laita kovin leveätä rengasta!
Vanteen sisäleveyttä ei käsittääkseni ole rajoitettu mitenkään, mutta pitäytyisin asennuksissa ETRTO-standardin turvallisuussuosituksessa. ETRTO:ssa suositetaan renkaan ulkoleveydeksi suunnilleen 1-1.5 kertaa kehän sisäleveys. Kättä pitempää; Mavic & Park Tool.
Jos tarkkoja ollaan, tuota suositusta on rikottu ihan tehdasasennuksissakin maastopuolella pitkään, mutta holkkuma on mielestäni hyvin suuntaa antava. Ei siis ole niinkään merkityksellistä miten leveä kehä tai rengas on, vaan mikä on niiden suhde. Lisäksi, jos foorumilla vellovasta keskustelusta on vedettävissä johtopäätöksiä, sanoisin että ilmatilan kasvaessa läski-luokkaan tubeless-asennus alkaa hankaloitua. Toisaalta taas perinteisillä maantierenkaiden leveyksillä rengaspaineet on lähtökohtaisesti niin kovat, että tubeleksen käytettävyys ei ole samaa luokkaa kuin maastorenkaissa. Asennuksen kannalta helpoin ja ajon kannalta toimivin leveysalue on jossain siellä välimaastossa.
Sitten yhtälössä on tietysti vielä pienempiä muuttujia, kuten kehän hyllyn muoto, renkaan reunanauhan jäykkyys & muoto sekä renkaan valmistustoleranssit.
Onko 40mm leveä🙄
Mikä gummi?
Sent from my iPad using Tapatalk
Riippuu käytöstä, kyllähän noita käytetään plussakoossa, ja miksei menis 2,2" renkaallekin.
Tarkoitus olis kokeilla: joko nanoa, rambleria,ravagearia, x'ploroa, tai gravelkingiä. Ja käyttö tm:ää +lenkkiä/ soraa+kevyttä polkua
No *piip* kokeile.
Kukaan tai mikään ei sitä estä.
Toimii jos toimii tai si sit ei. Jos toimii niin kerro täällä ja ja jos ei niin älä kerro.
:)
jurpo: Nyt tuli TPM, mites siellä?
Jemmassa ollu Fixman testiin. Nätisti ainakin asettuu. Saas nähdä. Tuossa siis 2 kieppiä yhtenäistä. Noin niinku varmuudeksi.
On kyllä helppoa laittaa ja riittää 80mm DT:n yli.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...012.27.30.jpeg
Yön yli levänny:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...012.27.02.jpeg
Sauma piiloon:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...012.28.03.jpeg
Nätisti on teippi asettunut. Onko noi DT kehät kuin napakka sovitus esim bud lou renkaisiin? pohdiskelen tässä hommaisko toiset kehät mulefutit vai deeteet.
Surlyn kumeista ei koskaan tiedä [emoji6] Mulla on kyllä istunu hyvin DT:lle budi, isoknardi ym. DT on kiekkona pirun hyvä. Imo.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Otatteko litkut pois talveksi? Pyörä menossa varastoon talviunille ja mietin pitäiskö laskea litkut pihalle ja pistää keväällä uudet....
^ Jos pyörä on seisonnassa koko talven niin itse ainakin ottaisin..
Mistä hän löytäisi Fixmanin leveetä tepsukkaa?
Ebaysta omani tilasin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Surlyn Marge Litet tuli viimein laiteltua tubeless-moodiin jokin aika sitten, oli helppo operaatio: Clown Shoen vannenauha ja kierros Gorillaa ihan varmuudeksi ettei lähde nauha venymään liikaa. Valmis.
Itse vedin yli ja leikkasin ylimääräiset pois niin että teippi jäi ylös vanteen sivulle.
Tuossa kannattaa huomioida se, että jos vanne seisoo päiviä ilman rengasta alkaa teippi joistain kohdin himpun "pakenemaan".
Ei ole enää niin ylhäällä sivulla, ja pari ruttuakin ilmestyny. Tässä kun on näitä kumekseja ventattu..
Eli luultavasti teen toisen uusiksi. :D
Kannattaa siis sisurilla painattamisen jälkeen leikata reunat ja asentaa gummi samointein>>>jää reunat sinne alle puristuksiin.
Silloinhan tuohon ei jää kuin yksi poikkisauma, jonka senkin sipaisin tiivistemassalla umpeen.
Eli maalaisjärjellä ajateltuna kun teipin reuna jää renkaan ja vanteen väliin+sauma on ummessa niin ei pitäisi vuotaa ikuna. Siis ei pitäisi.
Ja insinöörit on varmasti erimieltä kun mun maalaisjärki. ;)
Noinhan sen pitäs inssinkin mielestä tapahtua mutta näin täysin mutuna mietiskelin kuinka PE-teippi + litku + kumi yhdistelmä käytännössä toimii ns. liukastelematta.
Etenkin kun omat vanteen vallit on suorakulmaiset ilman "uumaa".
Kärsiikö 3-4kk vanhaa litkua uudelleen käyttää vai onko sinne kondensoitunut vettä sekaan? Ei ollut yhtään tullut niitä hyytymiä eli varmaan kaikki tallella.
Käytä ihan rauhassa
Tupla limupullonapsautin pistoolilla :)
https://c2.staticflickr.com/6/5500/3...ac22db0e_b.jpg
Muuten, eilen ISP-asennuksen yhteydessä sivelinkin Schwalben liukuvoidetta koemielessä kumin reunalankojen sijaan vanteen uraan. Olikin toimiva ratkaisu, vieläkin helpommin asentui kumi.
Minä kokeilin putkimiehen liukkarilla kun hyllyssä oli melkein kokonainen puteli. Silikonia siinä on.
Ainakin renkaat nousi helposti vanteelle :D
Blob, blob. Joutuu BOR antautumaan teknisen ylivoiman edessä. "Kompuraan" täytyi pumpata 6bar painetta, jotta rengas nousi hyllylle.
Tuo biltsin pistooli ahdistaa vähän tuottoa, täytyy kairata ainakin tuo metallinen pilli pois ja istuttaa letku suoraan kahvaan kiinni.
Helppo ja kerralla toimiva tupelointi tapahtui Fatty Stripper lateksinauhan kaa. Litkuna Stan's mut "melkein" tarpeeton.
Poistin varuiks renkaan reunoista valukikkareet.
Laimeeta fairy-liuosta nauhan reunoihi ja jalkapumpulla (yhellä kädellä :p) 4.8" JJ Liteskinit plopsahti Jalcon 90mm vanteelle.
Pari päivää lumessa möyriny about 5 PSI:n paineilla ilman onkelmia.
http://fattystripper.com/
Itse tilasin tuolta. On kertakäyttöinen, joten tein vakuumimuovista parit varanauhat itselleni, kun havaitsin systeemin huomattavasti toimivammaksi, kuin teippien kanssa pelleilyn. Saisi kyllä joku alkaa Suomessakin valmistamaan/myymään tuollaisia vastaavia valmiita "tubelessvannenauhoja", niin olisi tämmöinen laiskajaakkokin iloinen ja jäisi enemmän aikaa itse pyöräilyyn.
Aika veikeät tämä Fatty Stripperit... Renkaat lähtee puolen vuoden jälkeen nätisti Stripperin kanssa kun Stani on liimannut ne yhteen. Kokeilenpa asentaa nämä keväällä uudelleen. Nyt lähtee alle nasta-Budit uusilla stripperillä.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...3dbfc751c5.jpg
DIY läskituubit :)
Onko niitä saanut joskus punasenakin?
Vanhemmat on punaisia
Ei millään nouse Lou DT:n kehälle. On jo tanssittu suitsukkeen kanssa rinkiä renkaan ympäri, mutta EI. Hieman korpeaa. Fattystripperillä yrittämässä ja rengas on niin löysä, että vaikka sisurilla nostaa hyllylle, niin sisuria poistaessa pomppaa molemmat puolet heti alas. Onko mulla joku oudon toleranssin yksilö vai onko muillakin Loun ja DT:n kehien kanssa ongelmia? Bud meni ekalla vanteelle. Ois pitäny ottaa ne foami rinkulat Fattystripper tilaukseen... argh!!
Kuormaliinalla kun kiristää silleen että renkaan reuna on kiinni kehän reunassa ja on sopivasti tuuria kompuran kanssa, nousee väljäkin Lou tai Bud kehälle. Ei missään nimessä helposti kuitenkaan.
Hermojen menetykseen asti liinan kanssa temppuilin... tuo gummi oli mulla viime talvena tubeless asennettuna, joten uskomattomalla tuurilla se tosiaan menis. Nyt ei sitä onnea löytyny :(. Eikös DT ole kuiteski kohtuu tiukka kehä?
Mä laitoin bud ja lou renkaat just DT kehille. Piti laittaa kuormaliinakiristystä ja ilmaa isolla kompuralla autonventtiilistä mistä sielu poistettu. Ja jonkinaikaa sai hytkytellä ennen kuin alko nousee. Ihan tiiviin tuntuisesti se sit nous hyllylle eikä varmaan putois. Jos sisärenkaalla nostettuna ei pysy, on vanteessa tai renkaassa toleranssit metässä. Veikkaisin rengasta. Mutta onko se rengas varmasti noussut sisärenkaan kanssa koko matkalta?
Onhan jonkin sortin liukkaria käytössä? Se voi auttaa ratkaisevasti!