08-lenkki Haukiputtaalla
Tämän aamun 08-lenkki ajeltiin mukavassa kevättalven kelissä. Lämpömittari näytti aamulla +2 C lukemia. Taivaalta tuli jonkinlaista ohutta tihkusadetta. Letkassa oli tänään mukana 9 ajajaa.
Eilisen lumipyryn jälkeen oli pieni pelko, että onko pyörätiet aurattu täksi aamuksi? Onneksi eilen satoi kerralla reilusti, joten kaikki reitit oli aurattu hyvään kuntoon. Jopa paljon parjattu Virpiniemen pyörätie oli oikein priimakunnossa. Kyllä nyt taas kelpaa kehua Oulua talvipyöräilykaupunkina. Nyt kun on lämpöasteita, niin loputkin sohjot lähtisivät helposti auraamalla pois.
Alkumatkalla ajeltiin postikeskuksen takaa Ruskon kaatopaikan ympyrään. Teron baarin kulmilta mukaan tulivat Juha ja Mika. Raitotien vartta rullailtiin myötätuulessa Patelaan, josta sitten Virpiniemeen. Uutta tietä ajeltiin Haukiputtaalle ja Santaholman kierrokselle. Kahville kurvattiin Martinniemen tienhaaran ABC:lle. Eric olikin jo ehtinyt paikalle ennen meitä.
Kahvin jälkeen matka jatkui Ericin testaamalla Martinniemen kierroksella. Taatantien ja Ukkolantien kautta tupsahdettiin Asemakylälle. Tuo reitti oli minulle aivan uusi ja ennen ajamaton. Sattuipa reitin varrelle Oulun seudun erikoisin talokin, jossa arkkitehti oli saanut vapaat kädet toteuttaa itseään.
Kiiminkijoki ylitettiin rautatiesillasta. Metrin levyinen väylä oli sillan reunaan jätetty pyöräilijöiden tarpeisiin. Palolaitoksen kautta ajeltiin jonkinlaisen metsätien kautta Takkurannan tielle. Itse olin jo tippunut kartalta, mutta onneksi muut tiesivät minne mennä.
Loppumatka ajeltiin Toppilan kautta Tuiran rantaan. Pyörätiet olivat sulaneet jo kovasti lenkin aikana ja viimeiset kilometrit ajeltiin vetisiä väyliä pitkin.
Loppuparlamentti poristiin Haapalehdon Shellillä. Kiitoksia pojille oikein mukavasta lenkistä! Veli Hopea taivalsi tänä aamuna 85 km ajassa 4,20 tuntia.
08-lenkit jatkuvat taas ensi pyhänä.