Satu Lipiäinen on kova juoksemaan!
https://yle.fi/a/74-20033503
Printable View
Satu Lipiäinen on kova juoksemaan!
https://yle.fi/a/74-20033503
:rolleyes: Ilahduttavaa kyllä ja ultramatkoilla onkin parannettavaa noissa ennätyksissä.
Eilen 15km asfalttia lätkyttelemässä.
Eilen myös vähän päälle 15km ja 1h13min.
Eilen 10 km, josta urheilukentällä 5x3 kierrosta kovempaa. Matka noissa siis yhteensä 6 km, mittari näytti 5,9 km.
Eilen aamulenkki 12km suoraan teltasta herättyä niin oli vähän jäykkää meno :D.
Tänään tunti/12,7km ja hiki tuli.
En muista. Olikohan tän vai viime vuoden puolella.
Ti 14,3 km polkuja/maastoa, juoksu tuntui ihmeen kevyeltä.
Tänä aamuna 7 km assua, tuntui kyllä aika raskaalta (ehkä huonot yöunet). Paljain jaloin, kuten aina paljaan asvaltin ja plussakelin aikaan.
Eilen 11,7 km polkuja ja hiekkateitä. Testissä uudet Saucony Peregrine 13 polkujuoksukenngät. Hyviltä vaikuttavat.
Eilen tunnin asfalttilenkki.
Eilen lyhyt lenkki sisältäen 4x400 m urheilukentällä. Ukkonen jyrisi ja vettäkin tuli melko reippaasti.
Tänään viikon juoksulenkki ja tunninhan sitä taas vain ehti kun velvollisuudet kutsuivat. Muuten kulki kevyesti trooppisen tukalasta kelistä huolimatta.
Tänään 9,5 km polkujuoksua, lämmintä oli, samalla 1400 km täyteen vuoden alusta.
MIDNIGHT RUN!
Levin Ympärystie vastapäivään, vältin Utsuvaaran pitkän nousun kiertämällä tyyntä Ounasjokea ihaillen Taalon kautta. Matka tasan 20,0 km.
Älykortillisessa huoneistossa 23:30, sauna valmiina :-)
Mun piti kirjoittaa Yle Suomen Toiveiden Yöhön tarina ja biisitoive. Ennen valmiutta kirjoitteluun ilmoitettiin jo, ettei musatoiveita enää toteuteta lähetyksessä.
Tämä olisi ollut mun kaino toiveeni: https://youtu.be/y1Lg2t4GIcA
Heinäkuun alussa ostin juoksukengät ja olen nyt pari kertaa käynyt koittamassa miltä maistuu 10 vuoden tauon jälkeen. Yllättävän hauskaa hommaa se onkin taas ollut, mutta onneksi nyt on mukana muitakin lajeja niin ei toivottavasti tule taas juostua paikkoja rikki.
Tänään 5km/24min, mikä minulle tarkoitti niin kovaa ja tosissaan vetämistä kuin vaan osasin. Seuraavaksi ehkä voisi kokeilla intervalleja. Pyöräillessä ei tule juuri koskaan mentyä korkeilla sykkeillä, joten toivottavasti juoksemalla saa paikattua sitä.
Mä kanssa aloittelin uudestaan juoksu/hölkkähommia kun erinäisten kremppojen vuoksi piti jättää fillarointia vähemmälle.
Kohtuullisen fillaroinnin jälkeen huomaa hyvin että happi kyllä kulkee, mutta jalkoja piti totutella erilaiseen rasitukseen. Samoin järkevä vauhti ja rytmi vähän hakusessa.
Ihan hauskaa hommaa, täytyy pitää säännölliset lenkit mukana ettei aina tule uudestaan sitä aloittamisen tuskaa!
Bonarina vielä se ettei tarvi varata yhtä paljon aikaa kuin hyvään pyörälenkkiin.
Sunnuntaina kympin.
Voi juosta vaikka 4 x 4 min vetoja, mutta jos huomaa ettei niistä tykkää, voi kokeilla näitä:
https://www.youtube.com/watch?v=MQvVXJubm5I
Toinen harjoitus, jota voi kokeilla on juosta 10->15 x lyhyeen ylämäkeen täysiä mutta rennosti kävelypalautuksin ja sitten hyvää vauhtia mutta mahdollisimman rennosti ja mahdollisimman hyvällä askeltiheydellä 15-20 min.
Puheet on puheita; oikeasti roikuin tavoitteellisesti treenaavan siskoni perässä kun hän juoksi ohjelmansa mukaisen tempolenkin. Itselleni kyse oli melko totisesta suorittamisesta. Garmin lienee silti jotenkin väärässä sykealueistani, koska väittää että reilun tunnin aikana sykkeeni oli puoli tuntia z5 ja 26 minuuttia z4. Pitäisi ehkä tehdä asialle jotain.
Silloin kun on pitänyt päästä nopeasti juoksukuntoon olen tehnyt tuota 10-20-30-treeniä sekä tonnin vetoja tonnin palautukselle. Se kun on kätevä kun mittarissa 1000m väliajat juoksumoodissa. Näillä saa vauhtia nopeasti, mutta toki 10km-puolikas tuntuu pahalta, joten veekoolla pidemmät vedot olis hyvä lisä.
Eilen 15,6km maastojuoksun ja joku 1h 15min.
Tänään uimahallille asfalttia ja sain siihen menemään 17,3km nopeudella 4.44.
Sherwood trail run, 10km. Ensikosketus polkujuoksuun ja ensimmäinen juoksutapahtumani 20 vuoteen. Roikuin pikkusiskoni peesissä ekat kaksi kilometriä ja olin juuri ehtinyt varoittaa, että mun on kohta pakko himmata kun kaaduinkin ihan helppoon paikkaan. Huusin siskolle että jatkaa menoaan, totesin että mitään pahempaa ei oikeastikaan sattunut ja jatkoin itsekin. Reiteen tuli jonkinlainen ruhje, mutta ei se juostessa haitannut.
Hiljensin kuitenkin vähän vauhtia ja pian taakse alkoi ilmestyä ohittajia. Näistä kaikki eivät kuitenkaan saaneet tehtyä kaulaa, joten viimeiseen keinukallion nousuun pistin vähän lisää tehoja ja ohitin kaksi eteen jäänyttä.
Epävirallinen matka-aika tunti ja kolme minuuttia, 300 nousumetriä, keskisyke 178, maksimi 194 (joka onkin korkein mitä garmin on toistaiseksi onnistunut mittaamaan). Tuloslistaa ei ole vielä tullut mutta saatoin juuri ja juuri mahtua top kymppiin, ainakin jos sisko ja toinen edelle ehtinyt naisjuoksija lasketaan vain omaan sarjaansa :) edit. pöh, no en sentään. Jäipä varaa parantaa, toisaalta yli 5 minuutin ero edellä tulleeseen tuntuu nyt aika saavuttamattomalta.
Aika hauskaa hommaa oli, mutta ehkä mieluummin kuitenkin juoksen ilman kovin teknisiä osuuksia.
Ensimmäinen ultrajuoksuni koskaan 20.08.2023 !!
Älynväläys suorittaa ultrajuoksukokeilu Seitsemän kirkon pyörälenkillä:
katsokaapas lukijani, joka leimauspisteellä juotavaa tarjollla, osallistumismaksu €15,00.
Kiersin Vanajaveden Rauttunselän, neljällä kirkolla leimat. Toijalasta Sääksmäelle Ilomäen, Tarttilan ja Päivölän kautta.
Maanmittauslaitoksen Karttapaikka sain mittaamalla ultrajuoksulleni pituutta 47,0 km.
Mokia olla käyttämättä pyöräilyhousuja ja kilisevät autonavaimet (halusin säästää jalkojani ajamalla auton lähimmälle leimausasemalle). Olisi kait pitänyt ostaa juotavaa Toijalassa eli aika pienellä nesteytyksellä menin.
Tämä oli treeni varsinaiselle ensimmäiselleni maratonille Tampereella su 10.09.2023. Meininki olisi juosta osin Ratinan taivaan alla [Hassisen Kone; Rammstein; Red Hot Chilli Peppers; Eppu Normaali; Popeda] alle 4 tuntiin 55 vuotiaana.
Seitsemän kirkon pyörälenkki v. 2011 oli ensimmäinen pyöräilytapahtuma, johon osallistuin. FEELS GOOD MAN.
Maratonia pitemmät matkat ovat määritelmän mukaan jo ultrajuoksua. Määritelmästä voi toki olla eri mieltä.
(Itse olen juossut - ja kävellyt - täsmälleen yhden ultrajuoksun, kuusi tuntia punamurskeella urheilukentän ympäri. Totesin ettei se ollut minun lajini.)
Muuten olen sitä mieltä että tuo feels good man on maratonin juoksemisessa ihan hyvä ja kelpo lähestymistapa, jolle ei tarvitse hakea perusteluja juoksijan iästä (sikäli kuin sitä nyt teitkään). Muistan kyllä miten neljän tunnin maratoonareille hieman hymähdeltiin; kolme tuntia piti alittaa tai ainakin sitä piti yrittää, jos halusi pitää itseään jonkinlaisena juoksijana eikä kolmea ja puolta tuntia eli 5 min/km keskivauhtia huonompaa tavoitetta pitänyt itselleen asettaa tai ei ainakakaan sellaista julkisesti tunnustaa...
Tänään 6km PK-lenkki
Eilen juoksin kauppaan ja takas hakemaan vispikermaa, kun pannari ei kelvannut ilman sitä.
Jatkoin kyllä lenkkiä kerman toimituksen jälkeen.
Kysytte kuitenkin.
3h52m
Uusi, kiva ilmiö juoksijan ylävitosten läpsytyksiä lapsikatsojien lapasiin.
Espoossa puolimaraton tänään. Sopiva lämpö/ilmankosteus, varsin navakka tuuli. Yläfemmoja lapsille myös täällä :)
Ensimmäinen omakohtainen tutustuminen ”vatsa ei kestänyt geelejä” ilmiöön, ei ihan niin mukava.
Ei ollut mitään käsitystä sopivasta vauhdista, joten lähdin seuraamaan 1h45m jäniksiä. Ihan hyvä valinta mutta 17km kohdalla aloin hiljalleen hiipua tahdista. Tein lopusta itselleni todella vaikeaa kun yritin väkisin sinnitellä ihan arvalla valitussa vauhdissa, mutta 1h45m ja sekunnit päälle siitä sitten kuitenkin tuli.
Keurusselältä Keuruulle vanhan Keuruun kierto: M/2 eli puolimaraton.