Ja oikeassa olit. Ei nämä urat ole enää pahoja. Levinneet hyvin parin päivän aikana.
Kovaa ajoa vaan.
Printable View
Eihän siihen vaadita kuin yksi lukkojarrutus, jonka jälkeen polun pinta hajoaa ja kaikki seuraavat samaan uraan ajavat syventävät sitä. Siinä mielessä 4.5 tuuman läskirengas on kiva, ettei rengas putoa nakkirenkailla tehtyyn jarru-uraan. Kolmituumanen oli kaikista paskin kun se putosi kyllä sinne uraan, mutta ei mahtunut menemään suorassa, vaan kimpoili/luisui jompaa kumpaa seinämää pitkin.
Talvilenkille lähtiessä tavoite on selvitä ilman yhtäkään lukkojarrutusta. Aina ei onnistu, mutta yrittää pitää.
Niin ja uria tulee kun ajetaan +5c lämmöissä. Sama onko läski vai luomu.
Mutta ajaminen on tärkeintä. Ei tavikset odota pakkasia, eikä tarvitsekkaan.
No tuosta mä olen kyllä eri mieltä - sillon kun ei polut kestä ajamista, pysytään poissa sieltä. Koskee niin kävelijöitä kuin pyöräilijöitä.
Minulla taas periaatteena pitää hauskaa ja siinä kyllä polut kuluvat. Tykkään jarruttaa, kyllä se vähän lajiin kuuluu.
Tuota lämpimällä kelillä ajamista en itsekkään ymmärrä, kun kyse on harrastajista. Mutta perjantaina näin tosiaan verkkareissa ajavan vanhemman miehen ja nuoren pojan perässä. Et sä vaan voi mennä sanomaan noille ettei täällä saa ajaa kun polku kuluu.
Takajarrulle samalla, kun polkee. Ei mene lukkoon niin helposti, vauhti hidastuu ja tulee eturenkaallekin pitoa, kun painopiste siirtyy eteen päin. Sähkärillä harrastan tätä paljon, mutta toimii se luomullakin :)
https://www.strava.com/activities/7865361747
Tuosta pääset kurkkimaan ne lähialueen polut, jos olet stravassa aktiivinen.
Ei kai oikeasti nopeat kuskit mitään lukkojarrutuksia tee. Varsinkaan jos vauhti pitää saada takaisin omalla jalalla, eikä moottorin tai painovoiman avulla. Voin olla väärässä tuossakin asiassa, mutta lukkojarrutuksia välttämällä pysyy polutkin paremmassa kondiksessa.
Kyllä mäkin luulen, että lukkojarrutuksia tekee eniten ne tavikset siellä.
Niin. Meinasin tuosta eilenkin kirjoittaa ja kirjoitinkin, mutta katosi muokatessa.
Mulla itsellä on prätkätaustaa radalta ja etujarruhan on se millä vauhti stopataan. Ispeissä on älytön pito. Xc pyörässä paino eturenkaalla. Menee varmaan nenän kautta varmaan ympäri jos jarruttaa täysillä.
Mutta kuluu se siinä kovaa jarruttaessakin ilman renkaan lukkoon menoakin. Mun mielestä tuo on ihan normaalia ja kyllä jarruttaminen vaan kuuluu touhuun.
Aamup. ajelin Munkkikoski Maunula väliä ja 2 lipat kun etunen jumiutui uraan. Vain ja ainosataan kuskin vika. Muuten oikein mukavaa, paikoin liki biljardipöytämäisen sileää
Niin se on jo vähän uskomaton fiilis. Polkeminen on kevyempää kuin kelveillä. Onneksi liikuntaa tulee siitä muusta jumppaamisesta pyörän päällä.
On kyllä kepu taas timanttia! Lumi toi jo naksun lisää pitoa ja pito vaan paranee kun tulee pakkasta ja ispit jauhvat tuolla.
Pitkäkoski-Paloheinä tietysti parhaassa kunnossa, mutta minä kyllä tykkäään paljon enemmän Metsäläntie-Laakso välistä.
Tuo on vaan niin vaihtelevaa ja mäkistä pätkää. Aivan huikeaa ajaa.
Millähän ne Pirkkolan mäkien urat saisi jyrsittyä pois? Kenelläkään ideaa laitteesta? Mä voisin ehkä duunissa tuollaisen tehdäkkin. Ärsyttävissä paikoissa. Tuo väli on alamäkeen niin smoothia ja kivaa ajaa, mutta ne jäiset urat saattavat nakata tosi hätäseen kannokkoon. Pakko vaan ajella laitoja pitkin ja toivoa, ettei takarengas tartu uraan kiinni. Oikeastaan missään muualla ei ole häiritseviä uria. Varsinkin siinä lyhyellä pätkällä ennen pirkkolantien ylittävää siltaa on alamäessä tosi syvä ura. Tuota jos ei tiedä, ja puskee mäkeen hyvällä vauhdilla, niin kimpoaa aika isolla varmuudella lonkka edellä siihen korkeaan kantoon vasemmalle puolelle.
Niin ja ei ole pienintäkään ongelmaa ajaa yhdellä fenix bc30r tankovalolla. Valon sai vielä pitää toiseksi pienimmällä teholla. Otsavalo olisi varmaan kiva lisä, mutta tuskinpa jaksan säätää. Valkea hanki jeesaa tosi paljon. Mustassa metsässä ei tankovalon kanssa tullut ajamisesta yhtään mitään.
Pärjääköhän siellä tällainen "kitkarengas"-mies miten? Selkä alkaa taas olemaan siinä kunnossa, että vois huomenna käydä kokeilee mitä se tykkää pyöräilystä.
No polut olivat useasta kohtaa kirkkaalla panssarijäällä ja tuohon satoi päälle sentti lunta. Aika varmasti useassa paikassa pitää hyvinkin ja jos selkä on jo ehjä, niin kananttaahan tuota kokeilla :)
No ehkäpä mä huomenna käyn kokeilemassa miten nuo Contin kumit siellä pitää ja kuinka selkä kestää.
Millä paineilla muuten ajatte 29x2.25 Ice spikereilla?
Minulla oli kelviajelun jälkeen 1.6bar molemmissa päissä ja tiputtelin metsään mennessä suht paljon. Sitten sormin kokeilemalla renkaat tuntuivatkin aika löysiltä ja pitoa oli rajusti. Nyt lämpimänä näyttää olevan 1.2bar molemmissa. Paljonkohan tuo oli -17c pakkasessa? Varmaan reilusti alle barin.
Mutta siis just hyvät. Enempää ei kyllä 72kg painolla jäisessä metsässä tarvitse.
^
Paine muuttuu 0,1bar/10 astetta, joten jos ne nyt on vaikkapa +20 asteessa tuon 1.2bar niin -17 asteessa on laskennallisesti ollut karvan päälle 0.8bar.
0.8bar kuulostaa aika vähältä kun mun 3.8 leveässä läskirenkaassa on saman verran jotta nastat puree paremmin. :D
No kuulostaa kyllä :)
Pito oli kyllä eläimellinen. Haltiavuorta vaille kaikki mäet nousi helposti ajamalla ja ennenkaikkea ne lumen alla olevat jäiset urat eivät nakelleet enää lainkaan niin pahasti. Eturengas sai useamman kerran sladin jälkeen vielä pitoa.
Taakse täytyy varmaan pikkuisen kuitenkin nostaa. Ei se pohjannut, muttei varmaan ole kaukanakaan.
Pahimpia paikkoja on melkein sellaiset hitaat risteykset, joihin tulee selkä suorana, eikä saa painettua eturenkaalle painetta. Yhtään kun on enemmän vauhtia ja paino kunnolla keulalla + jarrulla mutkaan, niin pitoa kyllä piisaa. Joku selkä suorana ajettava sähköläski ei varmaan paljoa pitoa eturenkaalle jäällä tarjoile, vaikka olisi nastatkin alla.
Mä laitan yleensä sen 1.6-18 bar taakse ja eteen vähän vähemmän. Litkuilla ja en ihan joka kerta jaksa tarkistaa paineita. On sitä tullut 1 bar paineillakin ajettua epähuomiossa.
Mä painan about 88 kg ja rengaspaineet talvella edessä jotain 1.2-1.3 baria tai jopa vähän vähemmän. Takana sitten hieman enemmän. Renkaina 2.25” Piikkisiat sisureilla 25 mm sisäleveyden vanteella. Maastonmuodot on niin pyöreitä talvella, ettei ole pelkoa kolhia vanteita mihinkään. Hyvin rullaa tuolla setupilla ja pito on erinomainen jäällä sekä lumella.
Taitaa onneksi olla nuo uudet halppis mavicit 25mm sisältä. Vähän se joo muljuaa, mutta otan tuon paljon mieluummin mitä luistelevan eturenkaan.
Tubelekset tietysti. Liteskin ispit eivät vuoda lainkaan stanin perus litkulla. Ihme. Saa olla viikkoja paineita tarkistamatta.
Miten kauan yleensä annatte pyörän sopeutua ulkolämpöön ennen paineiden laittoa? Mä yleensä nostan pyörän pihalle, puen kamat ja säädän paineet saman tien. Olettaisin, että tuossa n. 5 min ollaan aika lähellä ja pumpattu paine on about ajopaine.
Sama. Tai siis tälle talvelle oon nastarenkaiden vaihdon jälkeen tainnut kerran lisätä ilmaa ja silloinkin vain taakse. En oo jaksanut asentamisen jälkeen mittarin kanssa tsekkailla, vaan mennyt peukkutuntumalta. Sulan maan aikaan sitten vähän tarkemmin, kun liian alhaisista paineista on silloin enemmän haittaa kuin talvella.
Mulla on i25 kiekoilla 2.1" piikkisiat täysjäykässä ja laitan sisällä 1.7bar/1.4bar ja painoa oli tänään aamulla 81.6kg. Hyvin on toiminut ihan sama mikä keli. Kesällä ajan tuolla pyörällä kräveliä, niin sitten on eri juttu ja ei ole nastarenkaat.