^ Ja pirun hyvä rengas onkin. Nopea ja pakottaa suorastaan ajamaan lujaa. Pitokin ihan kiva kun tiedostaa sen ajotyylissään. Kun ei kyynärpää mutkassa maata hipoen aja niin riittää.
Printable View
^ Ja pirun hyvä rengas onkin. Nopea ja pakottaa suorastaan ajamaan lujaa. Pitokin ihan kiva kun tiedostaa sen ajotyylissään. Kun ei kyynärpää mutkassa maata hipoen aja niin riittää.
All size measurements are taken at low air pressure on a 17.8 mm inner width rim.
Ymmärrän halun käyttää samaa vannetta, jotta data pysyy vertailukelpoisena vanhoihin, mutta kehän kapeus voi muuttaa vähän rullaustuloksiakin renkaiden kesken. Tosin tuokin taidettiin testata jossain kohtaa.
Mutta olisi kyllä aika päivittää kiekko vaikka 25mm sisäleveyteen ja antaa vanhoille testeille laskennalliset tulokset, kuten tehtiin jo sisureiden kanssa.
Joo testivanteen kapeus huomioiden ja itseasiassa mun kokemus perustuu Getawayhin, ei Stradeen, mutta uskoisin niissä olevan samat rungot. 40 mm Getaway oli littanana muistaakseni 112 mm eli samaa luokkaa kuin monen muun valmistajan 42-millisinä myytävät renkaat ja i18-vanteella 40 mm leveä.
Samaa mieltä tuosta vanneleveysasiasta.
Luin tuon Panaracerin uutisen aikaisemmin huonosti ja harmillisesti innostuin vähän liikaa. 650b-kiekoille on tulossa vain standardia ja plussaa, muttei hienointa ärrää.
Minulla on noilla pienillä kiekoilla ollut pari vuotta Rene Herse Switchback Hill Extralight 48mm sliksi, ja tuon lähemmäksi pumpulia on mahdotonta päästä. Sorateillä on pärjännyt aivan hyvin, mutta seikkailuille satunnaisesti osuvilla mutapoluilla tai suopätkillä tarvitsisi tietysti vähän kuviota. Nyt olen hommaamassa Ultradynamico Cava Racet luultavasti. Rene Herseltä puuttuu pikkunappula, ja monilta muilta valmistajilta 650b tyystin.
Oliko olemassa rengas, joka minun kannattaisi vielä tsekata? 650b x 48mm kokoluokassa. Mahdollisimman ohut kylki eikä mitään suojauksia, en nimittäin puhko renkaita koskaan, ja vaikka puhkoisinkin, litku, plugi tai luottokortti pelastaa :D
https://teemu.dy.fi/pyora/reneherse1200.jpg
Itse päädyin Pirelli Cinturaton 35milliseen sileään kun suurinosa ajosta kovalla pohjalla, kokonaisuus ratkaisi. Tosi ei pyörän runkokaan vielä saapunut...
Minulle on tulossa samat RH:n 27,5" renkaat. Olisin halunnut mustat mutta ei ollut saatavilla niin piti ottaa tan wallit. Pitäisi sopia rungon väriin. Jos ei niin musta tussi käyttöön.
Miten noi on kestäneet kulutusta/kilometrejä?
Millaiset paineet / kokonaismassa?
Steilacoomit olleet vähäisessä käytössä pari vuotta. On ne vaan mukavat. Viime keväänä litkutin ja laitoin ajopaineet. Kävin vaihtamassa vaatteet ja ajattelin ajaa pienen tiivistys lenkin. Ajoin 100 m ja piti tarkistaa vuotaako jostain kun tuntui niin pehmeältä. Ei ollut vuotanut, ne on vaan niin pumpulia.
^Kaveri ajanut kahdet loppuun sekalaisessa ilman rikkoja, se painoi vaa'assa melkoisesti. Kovuus ei ole ongelma
Hyvä valinta! Väri on tietysti makuasia. Itse otan vaaleaa kylkeä aina kun vain on tarjolla :o
Mutta paha sanoa kulumisesta. Minulla on Explorossa kolmet kumit kierrossa, eikä kirjanpito valitettavasti ole sillä tasolla. Mielestäni ovat kestäneet sen mitä pitääkin.
Ja paineita niin vähän kuin uskaltaa, tai sitten reippaasti kovaksi. Kumpikin Rene Hersen mukaan toimii. Minulla noin 2 baria ja siitä sitten ylöspäin maaston ja kuorman mukaan (alkaen 100kg). 3 baria ei tunnu maantiellä pahalta.
Kokonaispaino pienempi ja Steilacoomeilla n 2/2,2 bar joten alle 2 bar lähdetään.
Sitä olen ihmetellyt miksi Rene Herse ei ole tehnyt renkaita pikkunappuloilla. Ne itselle ainakin sopisi parhaiten yleisrenkaiksi.
Hersellähän on oma rengaspainelaskuri, antaa aina kaksi eri painetta.
https://www.renehersecycles.com/tire...re-calculator/
Teemu, itse jätän varmasti renkaat hyllyyn jos vaalea/tanwall ainoa vaihtoehto, tuli nuoruudessa mitta täyteen noita paskanruskeita.
Renen laskuri antaa Steilacoomeille, 38 mm, 2,7 bar soft mikä on ainakin omassa käytössä turhan paljon.
Juu, yksilöllisiähän nämä ovat. Itselle näyttää 38mm leveydelle ihan samaa soft-lukemaan, mutta ajan soraa 45mm leveillä ja niille antaa toki alemman lukeman, joka on kyllä oikein mukava. Alemmas en uskalla edes laittaa, tuntuu jo niin löllöltä. Kunhan nyt mainitsin, kun nimenomaan Hersen kumien paineista oli kyse.
Ultradynamico Rose JFF:stä kosahti kylki tänään lenkillä. Matinkylän uimarannan luona polunpätkällä osuin johonkin. Vähän ehkä turhan helposti meni, vaikka oma moka olikin. Vajaa sentin viilto. Kudoksen säikeitä poikki. Ihan kuin Race-version kylki olisi kestävämpää matskua, vaikka on ohuempi.
Hipsterirenkailla vedellään tuurilla. Välillä kumi puhkeaa ja sattuu vahinkoja :)
Tai taidolla. Kun ei hölmöile, niin vahinkojen todennäköisyys pienenee ja onneksi ne vahinkojen välit saa sitten nautiskella täysillä :)
(Vähän lyhyeksi jäi ton eturenkaan käyttöikä kyllä, kun ei ollut kulunut vielä lainkaan ja ratkeama on sen verran reilu, että taitaa renkula olla roskiskamaa.)
Mä olen ollut kyllä tyytyväinen maxxiksen velocita slikseihin. En tietystikkään aja noilla nyt sepeliaikaan, mutta kohta menee alle. Ihan asiallinen ja suht varma rengas.
Kovasti tekisi mieli challangen stradeja, muttei taida jaksaa testailla. Maxxikset vaan toimii ja nuo on tosi helppo asentaa aina uudelleen.
Työmatkapyörään pitäisi uudet tubeless renkaat hommata. Mahtuu maksimissaan 38 mm leveä kumi lokasuojien kanssa. Mahdollisesti samalla pyörällä tulisi tehtyä pidempää retkiajoa myös, mutta pääosin aina asfaltilla.
Täällä rummutetaan Cinturato H:n puolesta aika kovasti, mutta itse en ehkä vielä ole vakuuttunut. Pistosuojausta pidän tärkeänä. Toivoisin vähän jokaisen kohdalla, että 20 mm kehällä olisivat vähän ilmoitettua mittaa leveämmät (pl. ehkä tuo Vittoria). Olisko täällä jollain näistä todellisia leveyksiä?
Pirelli CINTURATO™ Gravel H Folding Tyre 700x35c
Tufo Gravel Speedero - TLR Folding Tire 700x36c
Vittoria Terreno Zero Gravel Endurance TLR Graphene 2.0 folding 700x37c
Michelin POWER Adventure TS Competition Line TLR Folding Tire 700x36c
Vain Pirellistä kokemuksia, 45mm leveänä nopea, todella nopea kumi, mutta pistosuojaus keskinkertainen. BRR mittausten mukaan Tufot vähän nopeampia mutta huonommalla pistosuojauksella. Tufoista on ne uudet parammalla pistosujauksella olevat HD versiot ja esim Gravel Thundero HD 40 on BRR mittausten mukaan yhtä nopea kuin Pirtellin Gravel H ja pistosuojauskin ihan identtinen. Thunderosta ja Spederosta molemmista HD-versio 36mm leveänä ja normiversioissa nopeudessa ei mitattua eroa.
Itse ottaisin Pathfinder Pro 2Bliss Ready 38. Em hitaampi, mutta kestävämpi. Misukka on BRR 48mm testin perusteella ihan ripeä ja kestävä kumi.
Vittoria on mittausten mukaan hidas mutta kestävä.
Uudistunut Gravelking SS+ voisi myös olla vaihtoehto, mutta ei vielä oikein tahdo löytyä kaupoista. Mitähän tuossa nyt käytännössä on uutta?
Aikaisemmista renkaista Michelinit ehkä ykkösenä listalla, tästä ei kauheasti ole arvosteluita, joten vähän villi kortti.
Nyt pitäis löytää uudet gummit e-graveliin. Ensiasennus gummeilla(Maxxis Receptor EXO 650x47) ollaan tähän asti menty. Ihan tyytyväinen ollut, ei yhtään rengasrikkoa (tubeles). Elikkä mistään "paremmasta" gummista ei ole kokemusta, vai onko parempaa? Ajot suuntautuu sora/assu, vain pakosta poluille. Gummin leveys minimissään 45. Vittoria Terrano dry? WTB Byway? Jokin muu?
Jokohan uskaltaisi julistaa, että Pathfinder Pro kestää sepeliä? Ainakaan yhtään rengasrikkoa ei ole tänä keväänä tullut. Samoin toisen pyörän GravelKing SS+ on kestänyt, mutta sillä huomattavasti vähemmän kilometrejä alla. Minusta molemmat näistä ovat aika hyviä kompromisseja mukavuuden ja pistosuojauksen suhteen. Kesäksi tekisi silti mieli laittaa vaikkapa sitä perus GK:iä ilman plussaa.
Tilasin suoraan Tufolta Thundero Hd:t 44mm leveinä. Asennus 25mm sisäleveille vanteille niin pullistui 45mm mittaisiksi. Erinomaisen tuntuiset nakit. Rullaa hyvin pikitiellä ja hiekalla tuo hieman korkeampi ulkoreunan nappula antaa hyvin tuntumaa kaarteissa. Aika montaa kumia olen kokeillut ja meni kyllä listan kärkipäähän tällä hetkellä. Ajoin pk seudun täyttömäkiä sen 150 km viikonloppuna hymy huulilla. Rullaavuus tuntuman perusteella ihan Contin Terran Speedin luokkaa. Kaarrepito selkeämpi ilman, että ohjaa liikaa. Tuo hieman leveämpi rengaskoko on omasta mielestä kivempi ajaa kuin ns. normi 40mm kumi. Pirellin M oli selkeästi jäykempi rengas tuntumaltaan vaikka tykkäsin myös siitä. Paineet Thunderoissa nyt edessä 1.8 bar ja takana 1.9 bar.
Maantiekausi tuli aloitettua Thundero 44:lla (ei HD). Sitten kelvien putsauksen jälkeen alle toiset kiekot joilla Contin 5000. Odotus oli, että ny lähtee. Mutta ero samoilla wateilla & keleillä oli kyllä erinomaisen pieni Thunderoon - toki sileällä asfaltilla fiiliksessä voitti, mutta täällä riittää sitä gravel-asfalttiakin ihan riittämiin missä tuo Thundero toimii paremmin. Edellisvuonna maantiekausi alkoi Maxxis Ramblereilla ja niistä kun vaihtoi maantiekumeihin niin loikka oli aika huikea.
Aiemmin oli gravel-kiekoilla Terra Speedit - hyvinhän ne kulkee kaikilla pinnoilla, mutta asfaltilla melkein silmissä näki niiden kulumisen. Thunderoon vaihdon jälkeen tuota ongelmaa ei ole ja muutenkin se on toiminut hyvin saman tyyppisesti kuin Terra Speed. Tarvisi tosin joskus jaksaa kietaista jotkut näistä hipsterikumeista kiekoille jotta näkisi onko niissä oikeasti eroa näihin tavallisen tallaajan gummeihin.
Jep kyllä niistä ääntäkin lähti. Mun Rambler 45c oli kyllä oikein mukavat polkupitoisemmille gravel-lenkeille, mutta nopeaa kovalla alustalla ei ole niiden juttu.
Laitahan myöhemmin lisäraporttia. Pistosuojaus ja kulutuskestävyys kiinnostaa. HD Swampero olisi mielenkiintoinen vaihtoehto korvaamaan pomminkestävät Pirellin Gravel M't. Saa olla kyllä perkeleen hyvä rengas, että uskaltaa vaihtaa, mutta kivahan se on kokeilla eri gummeja.
Bontragerilta uutta kumesta:
https://velo.outsideonline.com/grave...l-gravel-tire/
Pitäisi olla valmistajan mukaan viisi wattia nopeammat kuin ne edelliset GR1:t, jotka BRR:n testin mukaan olivat ihan hirveät jarrut ja hitaammat kuin Re-Fuset. Tämän perusteella siis oltaisiin GK SS+:n tai Schwalbe G-One Ultrabiten tasolla eli ei varmaan ole vieläkään mikään nopea rengas kyseessä.
^Joo, samaa kalkuloin itsekin, että ei olisi vieläkään kärkipäätä rullauksen osalta. Mutta BRR:n mittaukset tuosta olisi kiva nähdä (ja varmaan nähdäänkin jossain vaiheessa), koska nuo valmistajien mittapenkit näyttävät kovasti vaihtelevan.
Ainakin tuolla voitettiin tänä vuonna Midsouth-Gravel, mutta sekään ei välttämättä kumista johtunut. Voi olla, että voitti niistä huolimatta :)
Ja taisi Stuyvenillä olla myös noiden protot alla viime vuoden voittoisassa EM-kisassa.
On kyllä nopeat nuo Schwalbe G-One RS 40mm asfaltilla (toki myös hiekalla). Ajanut gravelilla niillä nyt kevään ja eilen vaihdoin maantiekumit Continental 5000S TR 28mm -tiallle. Ei nyt kamalaa eroa nopeuksissa, kun vertailin paria parin tunnin lenkkiä. Lämpötilassa 10 asteen ero mikä toki vähän vaikuttaa
Samanlainen kumpuileva lenkki ja alku ja lähtö samasas paikassa
Schwalbe G-One RS 40mm
avg 265W
np 273w
Avg Speed 32.9 km/h
lämpötila +12c
Continental 5000S TR 28mm
avg 260W
np 268w
Avg Speed 33.6 km/h
lämpötila +2c
Ja tosiaan sama pyörä? Ei kyllä ole isoa eroa.