Tuon https://biketechtools.com/forks/oil-.../oil-chart/687 mukaan 6ml puolellaan.Eipä taida loiskua,ainakaan kovin äänekkäästi.
Printable View
Tuon https://biketechtools.com/forks/oil-.../oil-chart/687 mukaan 6ml puolellaan.Eipä taida loiskua,ainakaan kovin äänekkäästi.
Terve!
Ajattelin tehdä "ensihuollon" vuosimallin -08 rock shox reconin solo air keulaan. Joustoa siinä on 80mm ja ajattelin pidentää sen siihen 100 milliin jos se onnistuu niitä palikoita välistä pois ottamalla.
Onkohan tarpeen tilata service kittiä jossa on o-renkaat ym mukana vai riittäkö pelkkä öljynvaihto? Jostain syystä kyseinen keula ei nykyään jousta kuin noin 40mm ilmanpaineesta riippumatta. Onkohan siellä jotakin rikki vai johtuuko vain vanhoista öljyistä?
Ottaisin kyllä täydellisen huoltosarjan jos ei kertaakaan ole huollettu. Jos ei jousta tuota enempää niin veikkaan ettei lukituskaan toimi, koska vaimentimesta on öljyt valunu alajalkaan ja täten ei vaimennin/lukitus toimi ja alajalassa oleva öljy estää joustamisen.
Tässä mallissa ei ole lukitusta ollenkaan, pelkkä rebound-säätö. Katoin bike 24:sta näitä huoltosarjoja. Olivat kaikki yli 2010-luvun pyörille. Onko se haarukka oleellisesti muuttunut vai pitääkö olla tarkkana tuon vuosimallin kanssa?
Mistä saa niitä iskareiden kiinnityksessä käytettyjä pultteja joissa on pitkä kierteetön osa? Vai olisko helpoin tehdä jostakin valmiiksi pitkästä pultista jossa sopivan mittainen kierteetön osa? Lähirautakaupassa ei ihan kaikkia kokoja ole mutta jos sattuisi olemaan niin joku M6 8.8 pultti varmasti kestää riittävästi.
Retropyörässä taitaa olla 15v vanhat pultit jotka on jo aika kökön näköiset ja ko. pyörän tehnyttä firmaa ei enää ole oikeasti olemassa.
Edit: perus-Motonetit ja K-raudat tietenkin jo kierretty.
Ihmettelin tuossa aikaisemmin keulani rockshox reba rl (travel 110mm) lyhyttä joustomatkaa. No kaverini osti samanlaisen pyörän samalla keulalla ja hänellä tuota joustovaraa on "levossa" lähes samoilla paineilla n. 3cm enemmän. http://aijaa.com/Xghn3KItse en saisi keulaa nousemaan samaan asentoon vaikka kuinka lisäisin painetta. Mikähän tuossa on vialla?http://aijaa.com/Xghn3K linkissä iskarit vierekkäin http://aijaa.com/Xghn3K
Pumppaa maksimipaineet sit vedä keula väkisin ylös pitämällä esim jaloilla eturenkaasta kiinni. Tämän jälkeen vähennä paineita ja toista operaatio (ei paineita maksimiin vaan ylös veto) mikäli keula lysähtää uusiksi. Negatiivisella puolella on syystä tai toisesta liikaa painetta niin ilmamäntä ei nouse tasausreiälle asti jolloin osa joustomatkasta jää käyttämättömiin.
^Tai ilmakanava on vaseliinista tai muusta töhnästä tukossa.
Kokeilin keulaa täysillä paineilla (200 psi) ja tällöin keula nousee lähes siihen missä pitäisi olla n. 10% vielä jää uupumaan. Koitin repiä ylös mutta ei vaikutusta. Kun paineet laskee niin keula "lysähtää" sitä mukaa kun paineet laskee. No nyt ainakin hieman yli suurilla paineilla keula pysyy hieman ylempänä. Tuolla nyt varmaan kuitenkin uskaltaa ajaa vai olisiko jotain muuta keinoa mitä voisi kokeilla? Pitäisi onnistua täyshuollon teettäminen loppukuusta, mielelläni en itse alkaisi keulaa aukaisemaan kun ei ole kokemusta.
Olikos näissä solo-air keuloissa se joku piiloventtiili siellä vasemman alajalan alapäässä ? Ootko kokeillu sihauttaa sieltä ilmat pois ?
Tuolle toimenpiteelle oli täällä joku ohjekin olemas,muistelisin.
Ensin ilmat pois yläpäästä, sitten vasemman ajalajalan pohjasta 6-kolopultti irti. Pultin alla siellä syvällä näkyy venttiili jonka neulaa painamalla negapuolen paineet saa päästettyä pois. Kannattaa pitää rätti suojana kun ilman mukana tulee hieman öljyä.
Okei kiitti, täytyypä kokeilla kun pääsen kotiin. Onkohan pultti kuinka syvällä? Mitä joskus olen tunnustellut sormin niin on tuntunut ontolta tuo ilmakammion puoli, yltääköhän normaalilla kuusiokoloavaimella aukaisemaan?
^Kyllä ylettyy.
Sillä avaimen pitkällä päällä ylettyy. Syvällä se siellä on. https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...24e7e6a99e.jpg
Kiitoksia avusta :) keula palautui oikeaan asentoon kun paineet laski negapuolelta ja toimii nyt moitteettomasti.
Onkohan tossa joku tiiviste pettänyt? N. 10h ajettu liikkeessä tehdyn huollon jälkeen.... Vai onko normaalia näin kylmällä ilmalla?
Edit: ilmeisesti kuitenkin jotain vialla, kun ifp:stä ei saa ilmoja pihalle "normaalilla" voimalla - ulkolaisten foorumien mukaan mahd. Öljyt ja ilmat sekaisin. Pitääpä olla yhteydessä fillariosaan ja kysellä huollolle takuuta.
https://youtu.be/VTqARlSowPY
edit: video upotettu linkin sijaan
Missä porukka on huollattanut hissitolppia? Mikä olisi edullisin? Mulla olisi X-fusion HiLo Straten tolppa. Pari huoltovideota löytyy netistä, mutta eipä tuo mun ole niin helppo huoltaa, ylläri. Joten vissiin joutuu maksamaan rahalla huollosta. Mä en löydä edes sitä mistä vois pistää tolppaan ilmaa tai miten se puretaan.
Tälläinen tolppa: http://allarroundmtb.blogspot.fi/201...pper-post.html
^Fillariosaan tarjoisin tuota huoltoon.
Fox f-series 100RL keula hikoili vähän damper puolen yläpäästä niin vaihdoin sinne o-renkaan, kasatessa lukitusnappulaa ja reboundsäätöä onnistuin saamaan rebound säädön jumiin, nappula ei liiku kumpaakaan suuntaa, sitä pikkuruuvia kiristäessä rupes se nappula pyörimään samalla ja ilmeisesti pyöri liikaa mistä jumi. Mitäs nytten? Keula toimii muuten..
Sitä rebound -korkin ruuvia ei saa missään nimessä kiristää tai avata pitämättä korkista kiinni. Jos väännät ruuvia vaimentimen säätöakselin ääriasentoa vasten, rikot suurella todennäköisyydellä vaimentimen.
E: oletuksena että keula on avoimen kylvyn vaimentimella, eikä esim. FITillä.
Noh näin nyt kävi, luin että jotku saanu kuntoo vääntämällä pihdeillä takas, tosin osalla vaan koko säätönamiska poikennu. Joku myös sanoi että kun keula auki niin saa pyöriteltyä kuntoo. Ajellaan sit ilman säätöä niin kauan ku muuten toimii jos ei poppakonsteilla kuntoon saa, tuon hintasta keulaa turha viedä korjaukseenkaan.
^Ensioireena on säädön jämähtäminen. Tästä voi vielä selvitytyä vääntämällä nuppia takaisinpäin. Seuraava steppi tästä on jonkun paikan hajoaminen.
hei , tuommosta foxin keulaa kaavaillut spessun epicciin vm 2017 world cupin runkoon, eli meniskö tuo siihen? Adapterit ilmeisesti pitää hommata kun ei ole boostinapaan kiekkoja, mutta dt swissin m-spline kiekot löytyy. Ainoa mikä askarruttaa on tuo offset mitta, mikä sen tarkotus on suomen kielellä? 51 mm vaiko 44?
https://www.bike-components.de/en/Fo...rgabel-p57908/
Offsetillä tarkoitetaan kiekon akselin ja ohjausakselin linjan välistä eroa. Jos ei ole nimenomaan tarkoitus muokata ohjaustuntumaa, mittaisin vanhan keulan offsetin ja hankkisin mahdollisimman lähelle vastaavan tilalle. Perstuntumalta heittäisin että 5mm offsetissä muuttaa ohjauksen luonnetta enemmän kuin 20mm ohjainkannattimen mitassa.
Bluton huolto olisi tarkoitus tehdä ja heräsi kysymys että, mitä rasvaa olette käyttäneet O-renkaisiin. Tehtaan jäljiltä keulassa näyttäisi olevan melko paljon sitkeetä rasvaa, jos keulaan saisi lisää herkkyyttä putsaamalla alkuperäiset tervat pois. Toiset kasanneet keuloja myös pelkällä keulaöljyllä, mutta epäilyttää että riittääkö voitelu tiivisteille.
Onkohan näissä solo air keuloissa joku maksimipaine mitä uskaltaa laittaa. Pluto kyseessä ja ylipainoinen ukko "ratissa"... 150PSI ok?
Tuon https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....lish_rev_c.pdf mukaan olisi Blutolle max. pressure 200 psi. jos ny oikein mulkasin.
Kiitos, koitin KVG:ta ja tuntui jotta tuolla valmistajan sivuilla oli ikuinen kehä eikä päässyt oikein mihinkään kiinni.
Kysyisin kokeneemmilta vähän takajousituksen rakenteista ja vaikutuksesta.
varmaankin parhaiten toimivia ja polkemistehokkaimpia systeemeitä on sellainen joka esimerkiksi Pivotin malleissa on, eli ehjä takakolmio joka on "linkillä" kiinni rungossa.
Mutta mitä eroa tulee jos on sellainen rakenne jossa linkkiä ei ole ja on vain chainstayt suoraan runkoon nivelöitynä ja chainstayn takapäähän puolestaan nivelöity seatstayt jotka on etupäästään liitetty keinuvipuun joka käyttää pystyasennossa olevaa iskaria. Eli sen kaltainen rakenne joka on esimerkiksi Canyoneissa. Niissähän ei ole erillistä linkkiä.
Onko tuo epäselvästi selitetty rakenne paljonkin huonompi, ja onko selvää eroa polkemistehokkuuteen? Vaikka käyttäisi hyvääkin iskaria?
^ootko tosissas sitä mieltä, että on "pieni kysymys" :D
Tuon asian selvittely vaatii monen sivun filosofoinnin ja riitelyn eikä siltikään päästä yksimieliseen lopputulokseen. Jokainen kehuu omaansa, niinkuin tapana on. Voin aloittaa: Horst on paras.
Muistaakseni aiheesta on topicceja ollutkin, mutten yhtäkkiä löytänyt.
No joo, ei ehkä ole ihan pieni kysymys. Ja varmaan eri systeemeitä on vielä eri vipusuhteilla ja mitoituksilla joten ei niistä varmaan ole mahdollista mitään tyhjentävää sanoa.
Itsellä on kokemusta parista sellaisesta jossa on tuo linkki rungon ja takakolmion välillä ja ihan ok olivat. Mutta koska yksinkertaisempiakin rakenteita käytetään niin voisi ajatella että toimivia nekin varmaan on.
Polkemistehokkuuden on sanottu riippuvan enemmän systeemistä kuin iskarista?
Yksinkertaistetaan kysymystä "humpan juonella", eli jos mennään pois ilmeisestikin polkemistehokkaimmista ratkaisuista, eli just vaikkapa välilinkillisistä kohti yksinkertaisempia niin mennäänkö samalla enemmän enduron suuntaan ja pois pidempien ajomatkojen lenkkipyörästä?
Takajouston toimivuus, toimimattomuus tai polkemistehokkuus on melkoisen monen asian ja ratkaisun summa. Eikä sitä voi arvioida pelkästään iskarin suunnan tai takakolmion rakenteen perusteella.
Tuolla jotain noista eri ratkaisuista ;http://www.bikeradar.com/mtb/gear/ar...systems-50849/
ja ;http://www.bikeradar.com/gear/articl...-part-1-28367/
ja ;http://www.bikeradar.com/gear/articl...-part-2-28438/
Saattavat olla vanhaakin tietoa,mutta kyllä noissa niiden eroista,eduista ja puutteista taitaa tolkun saada.
Kitokset kommenteista, pitää lukea noi SSGT-92:n linkaamat jutut ennenkuin kysytään lisää. Jos tarvitsee.
Edit: varsin hyvää ja hyvin esitettyä tietohan noissa em jutuissa onkin. Ne kun paremmin lukee niin asiat selviää, vähintään riittävästi.
Voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta kun en ole ennen täysjoustoa omistanut, niin pakko kysellä tyhmiä. Kehtaako tuon laittaa talvisäilöön kylmään ulkovarastoon, kun en sillä talvella aja kuitenkaan. Löytyy täysjäykkä fatbike myös, niin sillä mennään talven yli. Tuossa täpärissä on reverb hissitolppa myös ja sen käyttöä ei suositella pakkasessa, mutta ottaako nuo iskareiden öljyt ja reverbbi itteensä, jos lojuu kylmässä varastossa talven ajamattomana ? Löytyy sisältäkin säilytyspaikka pyörille, mutta ajattelin tuonne ulkovarastoon tunkea täpärin ja maantiepyörän, kun sellainen optio on nykyään käytössä ja en noilla kuitenkaan talvella aja. Saisi sitten kolmelle talvikäytössä olevalle pyörälle vähän enemmän tilaa asunnon sisältä.
Kovettuuko Manitou Black pakkasella? Onko vaikea avata ja tehdä jotain elvytystä vanhaan, kriteerit ei ole kovin kummoiset tulevaan käyttöön ..
^^Kehtaa sillä ajellakin pakkasella. Reverb on jokerikortti pakkasen suhteen, mutta joustot kyllä kestää kolmenkympin pakkasessa ajelua.
Varmasti hyvin tapauskohtaista, mutta kaverilla bluto kyllä antautui viime talvena noin 20 asteen pakkasessa. Ja nyt kun on jäykkä läski ja nakkikumitäpäri, niin ajattelin ajella talven läskillä ja kesät täpärillä, niin on kotonakin esittää järkevä peruste miksi molemmat pitää omistaa :)