Trekin gnarwahl ei ole kuvioinniltaan rullaavin, toisaalta harva kuvio ei tukkeudu lumesta ja renkaan voi nastoittaa.
27,5" muuten noin yleisesti rullaavampi. Tästä ollut paljon keskustelua ja vääntöä.
Printable View
Trekin gnarwahl ei ole kuvioinniltaan rullaavin, toisaalta harva kuvio ei tukkeudu lumesta ja renkaan voi nastoittaa.
27,5" muuten noin yleisesti rullaavampi. Tästä ollut paljon keskustelua ja vääntöä.
Kuinkas tuo FELT tai KONA WO? Saako niihin tarakat eteen ja taakse? Nuo olisivat vielä budjetin rajoissa itselleni.
Feltissä on näköjään kiinnikkeet aika monipuolisesti - myös edessä. Tuostahan voisi saada tarkoitukseen sopivan pelin. Kannattaa varmistaa vielä liikkeestä ja mieluusti ottaa tarakat samasa paikasta settinä jotta ei tarvitse askarrella. Jos ei nimittäin halua. Tuolla muutamia kuvia ja näkemyksiä.
https://forums.mtbr.com/fat-bikes/fe...10-994160.html
https://www.fillaritori.com/topic/15...-m-koko-espoo/
Sulla on aikalailla tasan samat mitat kun mulla. M-koon scoop singlellä ajan, ja se on oikein sopiva. Edellinen oli L ja sillä pärjäs mutta iso oli.
Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla
26" löytyy kumeja enemmän. Metässä varmaan 27,5 etenee vielä paremmin kun on korkeampi. Ite ottaisin 26" varsinkin jos talvella ajat niin saa leveetä tassua(yli 5").
Tohon pyörälistaan voin suositella silverback scoop singleä, jos osaa itse pyörän perushuollot ja säädöt, niitä meinaan ei ole ainakaan tehtaan toimesta tehty. Sen jälkeen kun paketista sen nostin ja säädin kaikki kohdilleen ja tarkistin että pultit on kireellä niin muita huolia ei ole ollut.
Qilty:
Joo, löysin lopulta itsekin tuon 3fat Interceptorin fillaritorilta. Ois kyllä ihan päheen oloinen peli. Täytyypä nyt tuumata tarkkaan.
Kiitos, kun jaoit kokemuksesi Single Scoopin soveltuvuudesta "meidän mitoille", hyödyllinen tieto. Täytyypä käydä vielä tsekkaamassa noita geo-mittoja Silverbackin sivuilta. (Jos uutta halajaa, niin tietysti Verkkokaupan härvelit on jo myyty, eikä 2019-malleja kuulemma ole enää tulossa, joten pitäisi odotella 2020-malleja...)
Singlen(2019) geometria tuntuu muutenkin olevan melko hyvä kun polulla ei tunnu juurikaan keula tökkivän eikä pyörä myöskään pyri kovin helpolla pystyyn edes pahoissa teknisissä nousuissa. Jopa nuo Bulldozerit tuntuu ihan kohtuu renkailta vaikka en niiltä juuri mitään odottanut.
Itsellä alkaa vaaka kääntymään Feltin DD puoleen, lähinnä noiden kiinnityspisteiden vuoksi. Ja vähän senkin kun on jo 2 Felttiä ennestään ;) Valinta DD30 ja DD70 välillä siirtyy siihen kun 2020 mallisto on maassa näillä näkymin lokakuun loppupuolella.
Tuolla White läskipyörät -langassa oli joku kysymys Pron muuttuneesta osasarjasta (SX vs. NX). Myös itse olen tätä pohtinut/kysellyt. Monet toki täällä foorumilla on sitä mieltä, että nuo on helposti/halvalla päivitettäviä osasarjoja, joihin ei ostaessa kannata niin paljoa kiinnittää huomiota. Ja onhan tämä varmasti tottakin, ainakin verratessa esim. vanteisiin jne. Ja itse rungostahan kaikki lähtee...
Jos jota kuta kiinnostaa, niin tuossa hieman Mtbr-forumin keskustelua Sramin SX Eaglesta: https://forums.mtbr.com/drivetrain-s...x-1103031.html. Mtbr:n Käyttäjä "J_Westy" kommentoi muistaakseni jossain toisessa langassa, että hänen muistikuvansa mukaan nuo "self-threaded/self-tapping" (miten nuo nyt sitten pitäisi suomentaa(?)) säätöruuvit kiinnittyisivät suoraan muoviin, pitäen SX:än vaihtajapuolta ainakin varsin onnettomana. Monet eivät suosittele (kommentteja eri langoista Mtbr:n foorumeilta - en jaksa etsiä linkkejä tähän) SRAMilta mitään GX-osasarjan alle sijoittuvaa. Itse en osaa asiaa enempää kommentoida. Tietäjät tietää paremmin kommentoida.
Sinänsä asian merkitsevyys ei tietenkään rajoitu Whiten läskeihin, vaan myös esim. uuteen Kona WO -malliin, jossa myös 1x12 SRAM SX Eagle. Voi koskea muitakin tulevan vuoden fatteja eri valmistajilta...
Onhan se niin että (varsinkin)maastossa vaihteiden täytyy toimia. Sramista en paljoa mitään tiedä, mutta itsekkään en GX sarjaa huonompaa laittaisi, siis vaihtajaan, liipasimet ja kasetti voi olla halvempaakin. Ja shimanolla se raja menee XT paikkeilla.
Edit. Whiten sivuilla Prossa on gx vaihtaja, loput osat NX. Mutta itse jättäisin kauppaan pelkästään sen takia että edelleen puuttuu läpiakseli takaa..
^ Miten olet itse omassa ajossasi todennut läpiakselin ehdottoman tarpeen?
Uusimmassa Pro-mallissa on läpiakseli, jos se nyt jonkun onnelliseksi tekee: https://www.xxl.fi/white-7fat-pro-sx...163483_1_style
Edellinen läski oli QR akseleilla, ja se ero on kyllä valtava, pyörä paljon tarkempi ja jäykempi koska renkaat pysyy paikallaan. Whiten sivuilla katsoin kuvia, ja niissä selvästi näkyy että takana ei ole läpiakselia vaan tavalliset dropoutit. Sinivalkoinen runko Fat Prossa. Ja itseasiassa näyttää olevan myös interceptorissakin, ne oli ennen kuiturungolla ja läpiakseleilla.
Noniin, nehän olikin fat6 mitä white.fi sivuilla oli. Tässä on menny mallit mulla sekaisin
Edellinen oli rock machinen Avalanche 70, ja nykyinen silverback scoop single.
Voi niitä QR vs thru axle juttuja vaikka kooklettaa jos siltä tuntuu. Tottakai molemmilla pärjää mutta itse en enään maasturiin QR akseleita huolisi koska omassa ajossa ne ei pysy paikallaan vaikka kuinka perkuleesti kiristäisi.
Tuossa on ollut pakostikin jotain vikaa. Akselinpää liian ulkona, käyttäjävirhe tms. Jos pikalinkut eivät toimisi lainkaan, olisi aika iso osa pyöräkannasta käyttökelvotonta.
Sitä en väitä, etteikö läpiakseli olisi parempi, jos verrataan täysin samanlaista runkoa läpiakselilla tai ilman. Keskivertoharrastaja pärjää läpiakselittomallakin ihan hyvin. Jos takakolmio on muuten riittävän jäykkä(eikä mikään vanhan Spessun läskin runko, joka oli kuulemma tehty markkinalakusta tai vastaavasta), ei tuolla ole tavallisessa käytössä juurikaan merkitystä.
Jostain syystä Trek Farley 5 houkuttaisi aika kovin tällä hetkellä. Kuinka suurena miinuksenna pidettävä Trekin Shimano Deore 1X10 vaihteistoa verrattuna monien muiden mallien 1X12 Sram SX Eagle vaihteisiin?
Edelliseen kysymykseen voisi jatkona kysyä että että kannattaako farley 5 lisätä 100e budjettiin ja harkita ensimmäiseksi läskiksi duden cf 8.0? (1899e) vai olisiko tähän hinta haarukkaan muita varteenotettavia ehdokkaita? Farley 5 ja kona wo (2019) taitaisi ainakin päässä koe ajamaan mahdollisesti.
Toki koko pyörä oli eri ja ihan uusi.
Mutta kyllä sen eron vaan huomaa. En usko että Rock machinessa runko sen löysempi olisi ollut. Tosin kehistä en tiedä kun olivat jotkut nonamet ja nykyisessä mulefutit, että paljonko sekin vaikutti.
Eikä se missään nimessä ollut käyttökelvoton, sanoin että enään en huolisi maasturia pikalinkuilla.
Kyllä mäkin yritin itselleni todistella että pikalinkut on ihan yhtä hyvät kun läpiakselit, kunnes menin ekaa kertaa maastoon läpiakseleilla.
Sen renkaiden liikkumisen huomasi ajon lisäksi myös rungosta ja haarukasta kun lenkin jälkeen oli akseli liikkunut. Läskissä varmaan vielä voimistuu tuo asia kun on enemmän pitoa. Ei niitä läpiakseleita ihan huvikseenkaan olla kehitelty.
Duden ovh on myyntihinta, Farleyn myyntihinta oli ainakin tänä kesänä ~1500 € kun ostin, joten on tuossa vähän satasta suurempi hintaero.
1799e farley 5 2020 paikallisessta liikkeessä, toki tilaamalla netistä voisi tässä päästä halvemmalla.
Kiitos vastauksesta, aiemminpia kokemuksia ei läskeistä ole joten tässä on pää varsin pyörällä minkä valitsisi, hintahaarukkaan mahtuu kuitenkin useampia hyvältä kuulostavia vaihtoehtoja. Talvipyöksi työmatkalle ja luonnossa liikkumiseen ympäri vuotiseksi menopeliksi tulisi.
Itselläni kerran on läskin pikalinkku ajossa irronnut ja silloinkin se epäiltävästi oli asennuksen jäljiltä vähän löysällä. Ei kiva...
Mutta silti en allekirjoita noin suurta eroa. Pari whiten runkoa ja Silverbackin runkoa on ollut käytössä ja molemmat päät pikalinkuilla. Nykyiseen Dudeen ja läpiakseleihin ero on lähinnä marginaalinen. Ja voi ne läpiakselitkin löystyä (viimeksi SyöteMTBn jäljiltä etupää piti kiristää)...
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
Näissä akselien vertailuissa pitää sitten huomioida, että se on eri tapaus jos sitä poljinta polkaisee 100kg henkilö vs. 60kg henkilö.
Pari testilenkkiä on tullut tehtyä Dude CF 8.0 vuokrafätillä ja onhan tämä nastaa puuhaa. Oman pyörän hankinta on ajatusleikkinä käynyt mielessä; mitenkäs nämä hyvät aloitustason pyörät (White, Kona Wo ja esim. SUP X-Fat) vertautuvat toisiinsa? Pyörä tulisi lähinnä romuluisen (185cm/100kg) keski-ikäistyvän toimistotyöntekijän XC -tyyppiseen metsälenkkeilyyn / kuntoiluun, eikä ole tarve tarakoille tai laukkujen kiinnityspisteille.
Dude vaikutti hyvältä ja etenkin toi pyörän keveys oli mieleen. Miten nämä halvemmat pyörät vertautuvat siihen? Pyörän tekniikan lisäksi luonnollisesti myös myyjän / maahantuojan tuki on asia jota arvostan.
Kyllä noista pyöristä ottaisin ehdottomasti duden, White ei voi edes verrata tähän ja tuo sup on kyllä mielnkiintoinen mutta arveluttava, ehkä Kona on varteen otettava vaihtoehto dudelle.
Mulla oli ekana läskinä Whiten Pro ja sen jälkeen hommasin Duden CF 8.0 Trailin. Silverbackin pyörää olen myös kokeillut. Kyllähän noilla tosi iso ero on, joten jos Dudea olet kokeillut niin rima on aika korkealla. Itse sanoisin että panosta suoraan Dudeen.
Keveys ja geometria on kyllä isoja tekijöitä läskin kanssa.
Dudesta ainoa miinus on vakiojarrut. (MT-200) Ne ovat kyllä luvattoman tehottomat ja tunnottomat. Toki jos jäykkäkeulaisella ajaa rauhallista lenkkiä, niin siinä varmasti menettelevät nekin.
Hei vaan. Meidänkin perheessä fättikuume nostelee päätään... Itse 167 cm naisimmeisenä olen katsellut juurikin tuota SUP X-Fat:iä kun se tuntuisi koon puolesta sopivalle. Maastotkin minun tapauksessa ovat "helpohkoja".
Olisiko kenelläkään ihan käytännön kokemusta pyörästä?
moi kaikki, liityin tänne postatakseni just tähän ketjuun.
Rakensin vuosi sitten ensimmäisen sähköfillarini (sitä ennen ajelin vuoden verkkokauppa.com 20" taittosähkö"läskillä", tavallaan kaamea vehje mutta leveä rengas toimi kaupungissa hyvin). Tämä nykyinen käyttövehje on Cube Acid 29", jossa Bafang BBSHD ja paljon kivoja varusteita. Pidempääkin reissua heitän tuolla, BBSHD:n tehot auttaa myös täyden kärryn vetämisessä ylämäkeen (Burley coho xc:n hankin, mainio.) Nyt on kohta 2.5kkm mittarissa tolla eikä ongelmia. Shimanon sähköketju kestää tuossa noin 2000km, minkä jälkeen 0.5% mittarin saa just työnnettyä ketjuun, ja ketju meni vaihtoon.
Mietin rakentaa yhden fillarin lisää ihan huvikseni, läskiä ei ole ollut ennen, verkkokaupan taittosähköläskistä jäi kuitenkin sellainen fiilis että läskissä olisi puolensa. Toi Acid on käytännössä mainio reissupyörä ja poljin sillä viime talvenkin läpi, nastarenkaat on, mietin että lumisempiin keleihin tai kelirikolle oikea läsö voisi olla parempi valinta. Acidin kapeat pyörät (nastarenkaat on kai reilu 2" leveät) uppoaa ikävästi lumeen työmatkalla, eikä siinä supernastarenkaatkaan auta.
Mitäs foorumi suosittelee sähköläskipyörälle alustaksi noin 1000-1500e budjettiin? Sillä ei ole tarkoitus mennä rynkyttämään mihinkään kivikkoon tai juurakoihin (ei hyvä idea minun iälläni muutenkaan). Toisin sanoen reilu mitoitus isolle ihmiselle mikä toimii pidemmässä reissussa ja rauhallisissa vauhdeissa enimmäkseen tiellä. Tavarateline pitää saada jotenkin järkevästi kiinni. Bafangin kilowattikone tulisi siihenkin.
Kaupoissa näkyis olevan ainakin Kona Wo, DD 70, Cubella oli joku, ja Nishiki Durango, olisko näistä kokemuksia?
Syntinen kurja! Ei tällä puolella saa puhua sähköavusteisista laitteista. Nyt joudut pannaan ja palat helvetin tulessa.
No joo, voihan tuolla sähköpuolellakin tästä huudella. Lähinnä mietin noita käytännön geometriaeroja eri vaihtoehdoissa että miten vertautuvat, kun noi sähköt voi lätkäistä suunnilleen mihin fillariin tahansa.
Jos sillä ajetaan jalkakäytävää töihin ja vielä sähköllä niin ostaisin halvimman missä on leveimmät renkaat...
Kiitoksia vastauksista. Tämähän on se helpoin vaihtoehto, kokokin on tiedossa. Tosin vähän eri hintaluokassahan Dude on kuin noi muut. Itselleni hankinta ei ole vielä ajankohtainen, joten jatketaan renkaidenpotkintaa ja pohditaan, Felt DD30 (miksei myös DD70) tai vaikka Salsa Mukluk ovat myös malleja jotka saattavat kiinnostaa. Ehkä sen verran pitää hifistellä että jätetään Whitet ja Supit markettien hyllyille.
Asiaan liittyen, tietääkö joku millainen tapahtuma tuo Fiskarsissa järjestettävä Bikes, Burgers & Beers (28.9) on? Löytyykö eri merkkien edustajia ja pyöriä joita voi käydä testaamassa, näin ainakin FB sivun tapahtumakuvauksesta voi päätellä...
Konalta näköjään uutta malliaki. Erona vissiin geometria ja hiilikuituhaarukka. WoZon runkoon kasattu. Ilmeisesti tulee olemaan aika tyyris pyörä jos suomeen asti tulee. Briteis 2200€
https://www.konaworld.com/woo.cfm