Korjaus: Säätörumpua tarvitaan etu-shifteriin, mutta on käsittääkseni sama kuin takavaihtajassa...
Printable View
Pyörällä olen ajanut 15-20tkm, josta arvioni mukaan ylätangolta 95%, ylätangon "mutkasta" 4,88%, kahvoilta 0,119% ja loput alatangolta. Jos luovun droppitangosta ja laita tilalle suoran tangon ehkä aivan pienellä backsweepillä (tangon taivutus taaksepäin, menikö termi oikein?), mitä menetän? Ja mikä muuttuu, muuta kuin tangon leveys?
Ehkä runko on ollut mulle liian pitkä, kun en ole osannut ajaa kahvoilta. Nyt top tube 58cm+ stemmi 10cm = 68cm. Jos ohjaamo lyhenee pari senttiä, niin en usko sen olevan ongelma.
Jos päädyn tangon vaihtoon, niin ehkä parempi laittaa kaikki hallintavipstaakit uusiksi plus jarrut ja vaihtajat. Pääsis ehkä eroon takajarrun jäätymisestä.
Kupletin juoni on tehdä pyörästä "talvikelpoisempi", johon liittyy myös sähköistys.
Oletko sitoutunut pitämään juuri tuota pyörää ja ajamaan sillä vai onko jopa vaihto mahdollinen?:D
Onhan tuo perusteltua ja onnistumismahdollisuus näköpiirissä, todellakin runko lienee pitkä mittaisellesi ja se sopii tulevaan, runkosarja lienee niin hyvä että perusta kunnossa, hommiin vaan kun intoa riittää!
Tunnustaa täytyy että olen suorittanut saman muutoksen yhteen, mutta vähän sellaisista romulaatikko-osista, vain vähän uutta, perusta oli tässä niin hyvä että lopputulos yllätti, tuli enemmän kuin varapyörä.
Uusia pyöriä on käyty tsekkaamassa mutta toistaiseksi ei ole löytynyt mieleistä peliä. Tavoite on siirtää työmatkaliikennöinti pääosin kaksipyöräisen varaan ympäri vuoden mutta jotta se onnistuisi, tarvitaan (erittäin todennäköisesti) vähän jeesiä sähköstä. Mutta näiden nykysähköhärpäkkeiden paino (22-25kg) ja sitä myöten tahmeus avutuksen loppuessa yli 25km/h nopeuksissa ahistaa. Tää nykyinen painaa (ilman varusteita) pikkasen yli 9kg ja tuo pitäisi saada sähköiseksi siinä 6-7kg nettolisäyksellä. Ollaan siis 15-16kg luokassa ajokunnossa. Eli 6-8kg vähemmän kuin nuo oman budjetin pyörät.
Lisäksi varastotilaa on yhdelle pyörälle, lisäkappaleet joutuu ulkosäilytykseen.
Toki halvimmillaan ei tartte tehdä mitää muuta kuin ostaa nykyiseen muutossarja + akku ja lähtea keulimaan. Silti jäis jäätyvä takajarru tappamaan yritystä...
Tämmönenhän sen pitäisi olla: https://www.electricbike.com/lightest-bike/
Olen 180cm pitkä ja inseam n. 81cm. Netin kokomitotuslaskureiden mukaan oikea koko olisi 18-19 mutta fillariputiikit laittavat 21 tuumaista alle kun minulla on pitkät raajat.
Mutta ihan tyytyväisenä olen tuolla nykyisellä polkenut menemään eikä koko ole haitannut missään muodossa. Kai tuo Cicli on aikoinaan ollut ihan asiallinen merkki ja varmaan ihan toimiva aihio 9v-ikäisenäkin.
Ja vaikka en ole insinööri, niin rakentelu on kivaa :)
Cicli onkin niin hyvä runko, keveä, pintakäsittely kestää ja koko vaikuttaa hyvin sopivalta tulevaan, että tuohon voi kasata vaikka mitä, sähköstä lähtien, ainakin valaistus. Jos vielä matalahkon emäputken kanssa tulee toimeen, sopiva nousu taakse taivutuksen lisäksi tankoon? Ysi on hyvin toimiva sarja ja käyttöosia saa, saahan noita vanhempiinkin, mutta kun kahvat uusii, on järkevää miettiä monilovinenko tulee.
Paremman saa kuin kaupasta uutena!
Oletko tutustunut ;http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...hp?60175-Orbea ,painonsa puolesta aattelin, kun siitä mainitsit . . .
Tekeekö Ashiman jarrulevyillä mitään vai onko ihan purkkaa?
Kiitokset linkistä, tässä on oikeanlaista yritystä. Ei taida olla parhaimmillaan talvella, kun on integroitu akku ja kapeahkon oloiset paikat nastoja ajatellen?
Netistä löytyy pari mielenkiintoista mallia Orbealta mutta ullattaen niissä ei ole painoa ilmoitettu...
Jarrutehoa kaipaisin lisää Haibike fatsix pyörääni. Jarruthan tuossa on Shimano Deore XT M785 (180mm). Olen jostain saanut käsityksen, että nuo pitäisi kait olla ihan kelpo osat? (voin olla täysin väärässäkin)
Itse käyttänyt nyt Kool Stopin orgaanisia paloja. Näillä ei ole pysähdyksen tuntua. Hidastuu mutta takapäätä on vaikea saada asfaltilla edes lukkoon.
Onko vika nyt väärissä paloissa vai pitääkö vaihtaa kokonaan paremmat osat? Osiinkin olen valmis sijoittamaan kunhan vaan saisi "pysähdyksen tunteen"
Veikkaan, että tuo ongelmasi korjaantuu ihan paloilla tai levyillä, ja ilmauksella, mutta jos tuohon hintaan pitäs uudet ostaa , niin itse ainakin Guide rsc:t, tai jos sattuu tarjouksesta löytymään hope e4:set. Itelläni hope tech 3 x2, ja tarkoitus olisi e4siin päivitellä :)
Edit: https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/ tuossa ainakin testi mistä saa vähän osviittaa eri jarruista.
Mitkä tahansa shimanon toimivat jarrut saa kyllä lukkoon asfaltilla. Kokeile shimanon paloja?
Eikös tuohon pitäisi vielä tulla se laakerin mikälie kupu päälle, ettei stemmi nyt suorassa kontaktissa ole tuohon lukkorenkaaseen?
https://cdn.shopify.com/s/files/1/06...g?v=1483660700
Mihin lukkorenkaaseen? Eikös tuo FSA tekstinen rinkula ole justiin se laakerinkupu jonka päälle stemmi tulee.
^^Jos tarkoitat lukkorenkaalla tuota laakerin keskellä olevaa katkosraollista osaa, ni se on ns. yläkooli, se keskittää ruotoputken laakeriin ja poistaa näin sivuttaisvälyksen.
Menisikö alla olevalla ihan metsään jos tavoittelisi huomattavasti parempaa nykytilanteeseen?
https://www.bike-discount.de/en/buy/...rake-set-86993
Tuota adapteria en nyt oikein ymmärrä. On 180 ja 203mm levyille mutta miksi näitä on näin paljon. Mistä tiedän mitkä nyt on ne jotka tarvitsen?
https://www.bike-discount.de/en/shop.../brand-shimano
Kun nälkä kasvaa syödessä niin olisiko järkeä vaihtaa samalla 203mm levy eteen jos täydellistä jarruremppaa aletaan tekemään? Tähän vielä myös tuo adapteri kysymys, että tuleeko tässä tapauksessa kaksi päällekäin? Ihan sekaisin näiden kanssa 😊
No sainteissa ei ainakaan luulis teho loppuvan, kun DH käyttöönhän nuo tarkoitettu.
Yleensä keulaan suoraan laitettaessa jarrusatula on sopiva 160mm levylle. Eli keulaan jos laitat yhden 203mm pm adapterin, niin tarvitset vaan sen yhden. Sama homma muistaakseni takana, eli jos postmount kiinnike rungossa, niin ilman adapteria käy 160mm levylle. Ja sinne yksi 180mm tai 203mm adapteri kiinni, riippuen levyn koosta. Jos taas rungossa IS kiinnike, eli pultit on vaakatasossa, niin tarttet IS to PM adapterin, ja riippuen taas jarrulevyyn koosta.
Tässä 160mm tai 180mm taakse: https://www.chainreactioncycles.com/...s/rp-prod13749
Eteen:
https://www.bike24.com/p23452.html
Edellyttäen että keulasi on 160mm direct mount kiinnityksellä.
Itse ainakin kaikissa fillareissa pitänyt 203/180 levyjä, koska ei oo kallis investointi, ja jos sillä enemmän saa jarrutehoa niin se on aina tervetullutta :)
Ostin tässä hiljattain ensimmäisen maantiepyöräni eli käytetyn Spessun (Roubaix Sport vm. 2013). Tässä osasarjat on erikoisesti sekä Tiagraa että 105:sta (2x10). Nyt tekisi mieli päivittää kampisetti rattaineen, etuvaihtaja sekä jarrut pois Tiagrasta. Vannejarrut on ok, mutta sopiiko nuo nykyisen 105 (tai ultegra) 2x11 eturattaat ja vaihtaja 2x10 takapakan ja vaihtajan kanssa? Joku toisella foorumilla arveli, että homma soi jos käyttää 2x11 ketjua mikä mulla tuossa jo taitaa olla (KMCx11).
Mitä sanoo tietäjät? Kiitos jo etukäteen. :)
Itse päivittelin Shimanon perus kaksimäntäisistä 180mm orgaanisilla paloilla -> 203mm -> Zee -> metallipalat eteen. Nyt pysähtyy iso mies ja plussapyörä hyvin. Läskissäkin pitoa riittää, jolloin jarruteholle on käyttöä. Noi Saintit tulee metallipaloilla, ja monesti Shimanon peruslevyt on "Resin only" jolloin levyt pitää vaihtaa joka tapauksessa. Eli täältä suositus 203mm + Saint -kombolle. Zeessä on sama teho halvempaan hintaan jos vaihtaa orgaaniset palat metallisiin, blingiä ja säätöjä on toki vähemmän. Takana olen tullut toimeen 180mm ja orgaaniset palat yhdistelmällä.
Kiitos, nyt alan jo ymmärtämään :)
Eli kun mulla on PM kiinnitys molemmissa niin sama adapteri tarvitaan molempiin (olettaen, että 180mm levyt). Jos ja kun vaihdan samalla eteen 203mm:sen niin tähän sitten siihen adapteri. bike-discountin front / rear lajittelu taisi sekoittaa päätäni liikaa.
Korjaatko jos olen vielä hukassa?
https://i.ibb.co/KzrmH9f/jarrut.jpg
Juu elikkä jos sulla nyt adapteri on kiinni 180mm levyllä edessä, niin tarviit PM to PM +43mm adapterin siihen. https://r2-bike.com/Shimano-adapter-pm-203_1
En usko, että jarruja tarvitsee vaihtaa, jotain osaa ehkä. Itsellä on läskissä ”huonommat” jarrut ja kyllä ne lukkoon helpolla saa, varmaan edestäkin jos viitsisi kokeilla kovaa puristaa.
Onko kahva kova vai pehmeä tuntumaltaan? Ilmaus jos pehmeä.
Tai olisiko mennyt öljyä jarrulevyille/paloille? Levyt ja palat vaihtoon jos ei jaksa putsailla ja hinkkailla.
Joo siis tosiaan, tuon laakerin päälle tulee ensin tuollainen kupu, sitten pari spaceria ja lopuksi vasta stemmi ja top cap. Eli noilta osin konstruktion pitäisi olla ihan normaali. Tuo kuvan laakeri kyllä näyttää samalta kuin tuossa omassa filarrissa - Kuitenkaan kun stemmin irroitti niin keula ei ohjauslaakerista halunnut tippua pienestä suostuttelusta huolimatta. Tämän takia oletin että tuo olisi jonkinlainen lukkorengas :/
https://i.ibb.co/mz06jvL/ohj-laakeri.png