X-Fusion ehkä, itse yllätyin kun 170mm jousi-Vengeance painoi vain 130g enemmän, kuin ilma-Lyrikki.
Printable View
X-Fusion ehkä, itse yllätyin kun 170mm jousi-Vengeance painoi vain 130g enemmän, kuin ilma-Lyrikki.
Crconseption tekee chargeri Pikeen teräsjousisettiä joka painaa vähemmän kuin orkkis. ;)
Edit.. Eiku eihän kukaan tällasta kysyny. No tiedättepä nyt että teräs on kevyempää kuin ilma.
En kyllä itsekään ole noita alajalkojen prikkoja koskaan vaihtanut eikä ollut mitään ongelmaa oli kyseessä sitten RockShox tai Fox. Kyllä ne öljyt tuli ennemmin ulos niistä liukuputkien tiivisteistä. Boxxerikin tuli pikahuollettua helposti 4 kertaa kesässä kun ei alajalkojen öljynvaihto kauaa kestänyt.
Cube Ams 120 29er iskarin vaihto olisi mielessä. Tuon orkkis on 200x51, onko merkitystä jos laitan 200x57 iskarin paikalleen? Ja toinen kysymys, mistä minä tiedän mikä noista eri vaimennusvaihtoehdoista on sopiva? Tarjolla on Monarch RT3 mid/mid ja mid/low. Kuskilla painoa joku 95kg.
Iskarin paikka tuossa rungossa on ahdas, joten mitään lisäkannullista iskaria tuohon ei todennäköisesti saa menemään:
http://www.bike-discount.de/media/or...633_202533.jpg
Tarjonta tuossa ratkaisee. Jos käytetyn ostaa, niin olisi helpompi jos pystyisi ostamaan myös 57mm joustavan. Jos ostan uuden, niin tietty ostan 51mm joustavan. Vielä kun keksisi, että minkä merkkisen/mallisen tuohon laittaa.
200x51 löyty torilta jo 3 eri mallia kahdelta ekalta sivulta...
On noita oikean mittaisiakin, olet siinä aivan oikeassa. Pitää katsella josko tulisi sopiva iskari järkevällä hinnalla vastaan.
Edittiä. Otin 57mm iskulla olevan rp23:n kun sellainen sattui tulemaan erittäin sopivaan hintaan uutena vastaan. Ei tuo varmasti paras mahdollinen ole, mutta reilusti alle 200€:lla tuskin parempaa uutena saa ja tuo välttänee minun ajoihin.
Onko tosiaan niin että 180mm van rc2:seen käy pelkästään 203mm levy? 180mm levyllä hyvä et palat koskettaa levyä kun välissä ei ole mitään välipalikoita?
E: Sieltähän se löyty :/ Note: This fork is designed to use the downhill brake system only. The disc brake caliper mounts directly to the fork leg and is positioned specifically for the use of 200-225 mm rotors.
Luotetaan tuuriin. :D Nykyisestäkään iskarista ei ole mitään käsitystä onko se 51 vai 57mm iskulla ja hyvin tuo on perässä roikkunut, lähinnä varmaan siksi kun minun ajossa iskari ei pohjaa käytännössä koskaan. Satkulla saa Monarch RT:n, hommaa sellaisen seuraavaksi jos tuon kanssa ilmenee ongelmia. Enemmän tai vähemmän susia nuo kaikki edulliset iskarit tuntuu käyttäjien kokemusten perusteella olevan. Joku Cane Creek double barrel air olisi varmasti hyvä, mutta se ei tuohon runkoon mahdu ja ainakaan vielä rungon vaihto ei innosta tarpeeksi (cube on just hyvä minun ajoihin).
Vuoden 2012 Fox Float Fit 36 160mm keulassa ilmeni pieni välys. Liukuputkissa tai -holkeissa ei ole ulkoisia vekkejä mutta kilsoja keulalla on luokkaa paljon. Onko kokemuksia kannattaako korjata ja paljonko kustannukset? Paikallisessa pajassa ei luvannut että tulee kuntoon liukuholkit vaihtamalla kun ne näytti niin hyväkuntoisilta.
^^onko sulla se iskari vaan koristeena vai kuin et ole saanut sitä pohjamaan koskaan?
Paha näkemättä sanoa, kyllähän ne holkit voi hyvältä näyttää kuluneinakin.
Ookoo, kokeillaan vielä korjata.
Ostin työmatka-ajoon maastopyörän, jossa on Rock Shox XC 32 TK Solo Air -joustokeula. Kysymys: tarvitsenko iskaripumpun, ja jos niin miksi?
Taidatpa tarvii,paitsi jos et välitä ajan mittaan kasaanpainuvasta keulasta.Pumpulla lisätään ilmaa sinne keulaan,jotta se on halutunlainen jäykkyydeltään.
Ok, kiitos tiedosta. Täytyypä hankkia. Millaista huoltoa ja kuinka usein keula muuten vaatii? Ohjeet on jotenkin sekavat, ja niissä esiteltiin lähinnä koko keulan purkaminen, joka kannattanee jättää ammattilaisille.
Pidät liukuputket puhtaina ja liukkaina, niin keula toimii huomattavasti pidempään.
Kiitos, ja noviisikysymys vielä: millä ne kannattaa pitää liukkaana? Jotain erikoisöljyä, vai ihan vaan perus-CRC:tä puhtaisiin putkiin?
Lukitusvivun vaijerin kiristäminen (jos ei lähde heti kiristymään, kun vipua aloittaa liikuttamaan ) saattaa riittää tai tosiaan pari ml lisää öljyä sinne vaimennuspuolen yläpäähän. Rebat on hyvin tarkkoja oikeasta öljymäärästä. Mutta jos takuu on voimassa, niin ei kannata välttämättä itse alkaa sähläämään. Sinänsä se pelkkä keulaöljyn lisääminen on helppoa jos työkalut ja keulaöljyä löytyy.
Vein pyörän R-tech:lle ja laittoivat kuntoon veloituksesta. 2mm kuusiokulmaruuvi keulan lukitus"kiekon" vieressä oli kuulemma löystynyt ja tämä esti Motion Controlin kytkeytymisen päälle. Jännä juttu kun keulaan en ole kertaakaan edes työkalulla koskenut. Mites tuollaista rebaa kannattaisi lähteä huoltamaan? Ajoa nyt varmaan joku +50h pyörällä niin ajattelin syksyn päätteeksi että keula pitäisi huoltaa. Uskaltaako tälläinen nöösi huoltaa keulan itse Rockshox:n ohjeiden kera? Tarvitsenko edelleen 5w keulaöljyn ja 15w keulaöljyn ? Jotain muuta hankittavaa ennen huollon aloittamista ?
Ohjeessa on tarvittavat työkalut. Kuusiokoloa, muovivasara, lenkkiavainta/kiintoavainta, iso (olisko ollut 24 mm) hylsyavain, o-rengastiivistesarja (näiden tarkkoja kokoja ei ole ohjeessa), mielellään uudet vaahtomuovirenkaat yläputken kumikaulusten sisään sekä puhdistukseen isopropanolia (esim shellin polttoaineen jäänestoaineen muodossa) ja sen annostelemiseen suihkepullo. 0-renkaat saa valmiina settinä netistä tai ottamalla avatusta keulasta ne mukaan malliksi ja hakemalla sitten tiivistekeskuksesta (näin edullisempaa ja voi ottaa samalla seuraavia kertojakin varten). Sitten sellainen hammaslääkärin tikku (pick) joka myös ohjeessa mainitaan olis kiva, koska sillä sais ne o-renkaat helpommin irti niistä uristaan osien sisältä ja ympäriltä.
Vaikka olen kyseisen avauksen, putsauksen, kasauksen tehnyt reboihin ja revelationiin muutamia kertoja niin nyt taas sunnuntaina projektin suoritettuani totesin aikaa kuluneen kaikkinensa 3 tuntia. Kyllä vakavasti kannattaa harkita kannattaako varsinkin, jos kaikkia välineitä ei ole.
Olen ihan samaa mieltä tuosta että keulan huolto vie aina melko paljon aikaa jos sen tekee kokonaisuudessaan huolto-ohjeen mukaisesti, mutta aikaa voi säästää tunnistamalla ne keskeiset kuluvat/likaantuvat kohteet.
Mikäli keula toimii normaalisti (ei öljyvuotoja yms.) tärkeää on lähinnä tarkistaa alajalkojen huulitiivisteiden/liukuholkkien ja yläjalkojen liukuputkien kunto, koska ne keräävät normaalikäytössäkin likaa ja aloittavat kulumisen ilman säännöllistä puhdistusta. Kun ne tarkistaa, tulee samalla lisättyä alajalkoihin uudet voiteluöljyt jotka pidentävät juurikin noiden kuluvien osien käyttötunteja.
Ilmamännän ja öljyvaimentimen irrotus, niiden kaikkien tiivisteiden vaihto ja voiteluaineiden/vaimennusöljyn vaihto on sitten seuraava askel joka vie helposti paljon lisää aikaa, mutta ne pysyvät paljon pidempään hyvässä kunnossa verraten noihin aikaisempiin kohteisiin.
Edit: Ja vielä välttämättömiin työkaluihin lisäisin jonkinlaisen öljynkeräys/jäteöljyastian, koska ehjästä keulasta valuu purkaessa vähintään pieni määrä sitä voiteluöljyä. Työalustana esim. paljas olohuoneen parketti on huono, eikä vaimo varmaan kiitä varauksettomasti öljyläikistä eteisen matollakaan.
Samaa mieltä tästä, annetulla ajotuntimäärällä ei liene syytä tuota alajalkojen huoltoa syvällisempään remppaan jos mitään vikaa ei tunnu. Plus tuon pikkuhuollon kun kerran tekee, niin on jo jonkunlainen käsitys mitä seuraavalla kerrallla täydellisemmässä huollossa olisi edessä, ja sitä kautta miettiä haluaako sen tehdä itse.
Tein itse tämän ohjeen mukaan: https://www.youtube.com/watch?v=f0-H-Gd6QM0
Jos haluaa vaihtaa ylästefat ja vaahtomuovit, niin setin saa kympillä-parilla, esim: http://www.bike-discount.de/en/buy/r...gyle-sid-36681
Joo ja tarvittavasta täysremontin työkalulistasta unohdin ulkoiset ja sisäiset teräväkärkiset lukkorengaspihdit. Ja jos haluaa vaihtaa ne alajalkojen yläosan stefat pelkkien vaahtomuovien vaihdon lisäksi, niin niiden kiinni painaminen voi olla vähän hankalaa ilman sopivaa työkalua. http://www.bike-discount.de/en/buy/r...153/wg_id-4303
Itse sain viriteltyä kyllä sellaisen metalliputkenpätkästä, joka sattui löytymään kotoa.
Ja tän aamun pakkasajelun jälkeen täytyy todeta, että tuotemerkki Rock n Roll super slick grease ei sitten toimi niiden kumistefojen ja niiden siinä olevien vaahtomuovien voiteluaineena. Jäykistyi kylmällä niin, että keulan toiminta oli tahmeeta. Foxiinhan suositellaan fox float fluidia http://www.bike-discount.de/en/buy/f...luid-5cc-30771 ja se toiminee hyvin Rockshoxin keuloihinkin. Tai sitten vaan keulaöljyä esim.
Liukuputkia olen tavallisen pesun ja kuivauksen jälkeen voidellut välillä Finish Linen Stanchion Lubella. Sillä saa mukavasti herkistettyä keulaa.
http://www.bike-discount.de/en/buy/f...ube-15g-442808
Kuulostaa järkevältä, että jättäisin vielä siis täyshuollon tekemättä ja tekisin alajalkoihin öljyn vaihdon.
Eli siis kertaan vielä koska olen vähän vajaa :D . Tilaan siis nämä:http://www.bike-discount.de/en/buy/r...gyle-sid-36681
Sen lisäksi tarvitsen ala-jalkojen huoltoon vielä Öljyä. Pitäisikö öljy olla minkä laista ja pitääkö tilata monenlaista öljyä ? Millaisella viskositeetilla sen pitäisi olla ja mihin eri öljyjä käytetään ? Käsittääkseni toista siis voiteluun vaahtorinkuloitten kanssa ja toista jalkojen alapäähän ruiskulla ?
Kyllä, tilaa huulitiivisteet ja vaahtomuovirenkaat niiden alle. Niiden irrotukseen kannattaa olla olemassa joku tylppä ja taipumaton muovinen tai puinen varsi. Ja asennukseen jotain tämän tyyppistä jos työkalupakissa ei jo ole isoja hylsyjä (yli 30mm).
Öljyksi kelpaa käsittääkseni ihan mikä vaan polkupyörän tai moottoripyörän "keulaöljy" Omassa hyllyssä on Motorexin tuotteita. Kannattaa tarkistaa huolto-ohjeesta ne viskositeetit joita omalla keulalle suositellaan ja ostaa esim. kaksi saman valmistajan eri viskoteettista öljyä, joita voi tarvittaessa vaikka sekoittaa keskenään. Peukalosääntönä kannattaa painottaa juoksevampia öljyjä jos ajaa paljon talvella, koska jämäkämmät voi jähmettyä pakkasessa liiaksi. Juoksevampi kuitenkin voi tihkua tiivisteiden läpi nopeammin, jolloin sitä täytyy ehkä lisätä säännöllisemmin.