Noh, autoilija ei juurikaan hidastanut risteystä lähestyessään, joten ihan yhtä kauan.
Kannattaa kysyä, eikä olettaa. Tuossa tapauksessa puhutaan muutamasta kymmenestä metristä. Pientaloalueilla harvemmin on risteyksissä satojen metrien näkyvyys.
Noh, autoilija ei juurikaan hidastanut risteystä lähestyessään, joten ihan yhtä kauan.
Kannattaa kysyä, eikä olettaa. Tuossa tapauksessa puhutaan muutamasta kymmenestä metristä. Pientaloalueilla harvemmin on risteyksissä satojen metrien näkyvyys.
Reaktioihin siis menee jo liki kymmenen metriä, sitten minkä matkaa nyt jarrutusmatka onkaan moisesta vauhdista, jäikö paljon varaa muiden virheille, eli oliko tilannenopeus oikea?
Eihän kolmion takaa päälle sovi tulla, mutta hyvin suuri osa ihmisistä mokaa hyvin usein ja on aika ennalta-arvattavaa, että auto tulee kolmion takaa pyörän eteen, kun niin suuri osa ei noteeraa pyöriä samalla tavalla kuin autoja, puusilmäisyyttä siis, johon kannattaa aina varautua pyöräillessä lujempaa kuin mitä ne mummopyöräilijät ajavat, ihmiset eivät vaan osaa ymmärtää sitä, että pyörä kulkisi suurinta sallitua tai jopa lujempaa.
Siitä sitten tulee tilanteita, kun ei ole tarpeeksi marginaalia ja olettamat menevät vikaan, sillä sinällään ei ole merkitystä kenen syytä moinen on, mutta viisas osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan siten, että minimoi riskit.
Vaan tilannehan tarttui videolle, sen katsomalla asia kai selkeytyisi parhaiten?
" Taas meinas osua " työmatkalla kotiin vasemmalta alamäestä liikekiinteistön pihasta maantielle tunkeva farkkuvolvo. Kuski muisti katsoa vasemmalle, mutta ei oikeelle ... Oli senteistä kiinni vaikka olinkin hereillä tilanteessa.. . No okei päästin hieman lähelle ennenkuin yritinkään jarruttaa.. :D Tziisus että nainen pelästyi ratin takana ja oli pahoillaan.. Jospa olisi tarkkaavaisempi seuraavalla kerralla ..
Ole tässä nyt sitten kohtelias.
Kävin firman Transitilla Matkahuollossa ja takaisin tullessani pysähdyin suoralla tiellä päästämään suojatien laidassa pyörineen odottelevan mummon tien yli. Vaan mummopa vilkuttaa minulle kädellä kiivaasti, että "mene sinä vain ensin". Minä näytän takaisin, että "mummo on nyt vaan hyvä". Ei mitään, mummo ei suostu liikahtamaan, vaan heiluttelee edelleen, että "autot ensin". Ei käy mielessä, että kun olen jo nähnyt pysähtymisen vaivan, hän voisi tehdä oman osansa.
Ei auttanut kuin polkea kaasua. Kyllä ne kaupan lihatiskillä pyrkivät etuilemaan, mutta ovat liikenteessä ylinöyriä.
^Noita mummoja on liikkeellä yllättävän paljon, heille on opetettu, että autot ensin ja jos autoja ei ensin tule, niin odottavat.
Tieliikennelain pykälä 30 velvoittaa ajoneuvon kuljettajaa, eli pakukuskin lisäksi myös pyöräilijää, varomaan erityisesti lapsia, vanhuksia sekä kaikkia idiootteja, joista ei osaa sanoa, mitä ne aikoo tehdä.
Erityisesti koiraulkoiluttajia, niistä kun ei tiedä kummassa päätä remmiä on tahto ja kummassa aivot.
Jos ajatte pyörällä ajoradalla, niin harkitkaa toiste, jos aiotte pysähtyä suojatien eteen jalankulkijoiden takia, millainen ajoneuvo tulee takananne.
Bussi, paku ja henkilöauto kokeiltuna Helsingissä - meillä maalla en uskalla ilman autoa.
Vain pyöräilessä vilkaisemaan taakse, mitä ja millä nopeudella sieltä tulee.
Kotikaupungissani autolla pysähdyttyäni lähtivät takaa tulevat ohittamaan minua ja liikenteenjakajaa vasemmalta, joten olen pyörällä liikkuessani hieman varovaisempi kuin Helsingissä pyöräillessäni - maalla asuu joviaaleja ihmisiä.
Tulin sitten eilen kirjaimellisesti törmänneeksi yhteen munakuskiin. Äijä oli tulossa Mersulla (jotenkin ei yllättänyt) täältä ja minä puolestani pyörällä täältä eli siis tuota vasemmalla näkyvää kevyen liikenteen väylää pitkin.
Kuten kuvista näkyy, a) autoilijalle on kärkikolmio, b) kolmiota on vähän tehostettu pyöräilijöistä varoittavalla lisäkilvellä ja c) suojatien molemmin puolin on pyörätie eli se on pyörätien jatke ja vaikkei olisikaan niin siinä on silti se kolmio ennen suojatietä. Ja kolmion takaa tuleva väistää. Näin että auto on pysähtynyt suojatien eteen, tämä selvä, ei kun yli vaan. No mutta sepä lähtikin liikkeelle kun olin itse suunnilleen lyhtypylvään kohdalla, ei mitään toivoakaan väistää täysjarrutuksesta huolimatta ja poks, suoraan repsikan oveen ja siitä rojahdus asvaltille. Irrottelin siinä maassa maaten itseäni fillarista kun äijä oli saanut autonsa parkkiin bussipysäkille ja könysi kysymään että mitä tapahtui, vastasin että ajoit kolmion takaa suoraan eteen, se siinä tapahtui. Kysyin että mitä helvettiä se oli oikein touhunnut niin "no mä katoin oikeelle ja sit vasemmalle ja sit mä menin ku ei sielt oikeelt oo ennenkää ketää tullu". Just just. :rolleyes:
Kyynärpää valumiseen asti verillä, polven sivussa kananmunan kokoinen kuhmu, fillarista kädensija riekaleina. Kävin paikkauttamassa itseni munakuskin lääkekaapista ja sain vielä rahat mankelin korjaukseen eli sinänsä meni ihan hyvin. Saattaa muistaa seuraavalla kerralla että katsoo vielä uudestaan sinne oikeallekin.
Itse ymmärrän hyvin jalankulkijoita, jotka "luopuvat oikeuksistaan" kun kaikenmaailman foorumeilla ja uutisten kommentissa jatkuvasti toistellaan kuinka liikenteen sujuvuuden kannalta jalankulkijakin voisi joustaa oikeuksistaan jne. tai kuinka ennen suojatietä pysähtynyt auto lähtikin liikkeelle ja törmäsi jalankulkijaan suojatiellä tai kuinka se on se "kevytliikkuja" johon sattuu kolarissa vaikka kuinka olisi lain mukaan oikeutettu ja oikeassa. Moni vanhemmista ihmisistä oikeasti pelkää tuhansia kiloja painavia rautamöhkäleitä eikä suin surminkaan lähde sellaisen eteen, suotakoon heille se mielenrauha. Kun itselleni tulee vastaava tilanne eteen kevyenliikenteenväylällä pyörällä liikkuessa tai ajoradalla autolla ajaessa niin en jää arpomaan ja soutamaan tai huopaamaan vaan menen jos jalankulkija niin selvästi näyttää. Aina kuitenkin teen ensin selväksi aikeeni noudattaa tieliikennelakia ja antaa jalankulkijalle tilaa ylittää pyörätie/ajorata suojatietä pitkin.
^Toi ei mun mielestä ollut varsinainen "munakuski", koska ei ilmeisesti kovinkaan pitkään inttänyt, että kolari olisi ollut jonkun muun vika kuin hänen.
Niin tai sorarekan, eikös Helsingissä taannoin joku sorarekka vetänyt pysähtymättä ohi suojatien eteen pysähtyneestä ja tappoi jonkun pikkutytön?
No, niitä tapahtuu tosi paljon ja on harvinaisempaa, että viereisellä kaistalla pysähdytään kuin se, että vedetään mitään ymmärtämättä ohi, kun mielessä on vain se oma ehtiminen, no siinä sitten tulee aikamoinen prosentti tilastoihin.
Se oven auki repäiseminen ja torveen nojaaminen alkaa pian käymään rasittavaksi, on helpompi olla pysähtymättä, tosin isommalla autolla pystyy tukkimaan molemmat kaistat, niin ei tule ihan yllärinä sieltä takaa ohi jalankulkijan päälle, takan tosin sitten nojataan torveen, mutta sehän on niiden takanatulijoiden ongelma.
Rikkomatta lakia ei kuitenkaan turvallisesti voi moisissa tilanteissa laskea jalankulkijoita tai pyöräilijöitä yli, vaikka kuinka pitäisi, niin ei se vaan niin onnistu.
Entä jos kaikki vain auton ratissa noudattaisivat suojatiesääntöä?
Oli se sikäli munakuski että lasken kyllä isoksi munaamiseksi kolmion takaa eteen ajamisen kun "ei sielt oikeelt oo ennenkää ketää tullu". Eipä siinä poliisia tosiaan tarvittu ja vaikea olisi ollutkin todistaa että näin kävi, autoon ei jäänyt osumakohtaan jälkeäkään koska minulla oli vauhti melkein nollissa ja se lähinnä pyyhkäisi etupyörän sivuun. Vakuutusyhtiökin sinänsä vähän turha että pyörän kävin tiheällä kammalla läpi heti paikan päällä ja ainoat viat oli naarmut polkimessa (oli jo ennestään) ja vasen kädensija riekaleina, siinäkin oli jo ennestään vähän sanomista mutta nyt se kyllä levisi lopullisesti. Sain yhteystiedot siltä varalta että jotain ilmenee mutta ei tunnu ilmenneen tämän päivän ajeluilla.
Se on vähän jos täti olisikin setä, tai että kukaan ei varastaisi mitään, puhtaasti kuvitteellinen satumaailma, jossa moista pääsisi tapahtumaan. Aivan kuin se, että pyöräilijät käyttäisivät aina malttia ja sopivaa tilannenopeutta, ei sellainen vain toteudu tässä todellisessa maailmassa.
Jo yksin se, että ihminen ei ole kone, vaan tekee virheitä, johtaa siihen, että moista ei tule koskaan olemaan, aina joku mokaa, jää näköhavainto rekisteröitymättä aivoissa tai jotain vastaavaa ja suojatiesääntöä ei sitten noudata, ihmisillehän tulee kaikenlaisia kummia ajatushäröjäkin, joten aina sellainenkin voi sattua, siksi ei voi olla mahdollista, että kaikki autoilijat noudattaisivat sitä sääntöä, niin tai fillaristit, aivan sama ongelma se fillaristeillakin on, ei ole täydellisiä ihmisiä ja se on miksi tarvitaan sitä marginaalia, eikä voida alkaa olettamaan mitään, pitää jättää tilaa virheille.
Jurppii vain tekopyhät selitykset, joilla tuhotaan erittäin tärkeä periaate. Veikkaisin, että jos sitä noudatettaisiin (jos suojatiesääntöä valvottaisiin tiukasti), niin ymmärrys ja yleinen turvallisuus kasvaisi, liikennekulttuuri voisi kehittyä hyvään suuntaan. Nyt se kehittyy kohti ei-niillä-säännöillä-niin-väliä-kun-ei-kukaan-muukaan-suuntaan. Jokainen kuski tekee omat päätöksensä ja kehittää kulttuuria johonkin suuntaan.
Niin juu - jalankulkijana en mene sinne toiselle kaistalle, ennen kuin olen varmistunut sen kaistan auton pysähtyvän, en vaikka se ensimmäisen kaistan auto joutuukin odottamaan vähän ylimääräistä, seisoskellaan sitten siinä toisen kaistan tukkeena hetki.
Sillä olisi jo iso merkitys, jos jokainen yrittäisi ihan pikkuriikkisenkin enemmän liikenteessä, keskittyisi siihen liikennöintiin, eikä vain matkustaisi kuljettajan paikalla, mutta kun kansalle pitää kaiken olla niin helppoa ja valmiiksipureskeltua, niin mitäpä muuta sitä voi odottaakaan?
Jos poistettaisiin liki kaikki säännöt, jätettäisiin vain perusohjeistus ja ihmisten pitäisi oikeasti keskittyä ja miettiä sitä kulkemista, sekin voisi alkukaaoksen jälkeen toimia yllättävänkin hyvin.
Eikös Saksassa jossain kaupungissa poistettu liikennemerkit ja homma toimi paljon paremmin kuin mitä ennakkoon odotettiin?
Nykytila on jonkinlainen kompromissi, johon on ajauduttu, kovin suurta ohjaavaa määrätietoista suunnannäyttäjää ei ole liikenteeseen ollut eikä varmaan tulekkaan olemaan, joten oireiden lievitystä alati tiukentuvilla määräyksillä ja katoavilla vapauksilla todennäköisesti jatketaan ties kuinka pitkään, se pieni ajatteleva osa kansasta tosin kärsii siitä.
Tuo on hyvin suomalainen ratkaisumalli kaikkeen. Jos vain sääntöjä valvottaisiin tarpeeksi tiukasti, ja rikkomuksista langetettaisiin tuntuva sanktio, niin kaikki olisi hyvin ja entistä paremmin. Suomalaiselle kanssaihmisen huomioiminen on nimenomaan sääntöjen noudattamista. Sääntöjen kautta me saamme luotua vastapuoleen toivottu käytösmalli.
Nyt kyllä sekoitat kaksi asiaa täysin. Säännöt ovat, mutta niiden noudattaminen ja valvominen on eri asia. Eihän tuossa yhtään lisäsääntö ole ehdotettu. Ja liikenne nyt varsinkin vaatii sääntöjä, liikennesäännöt on aika helppo perustella anarkokapitalistillekin: sovitaan kumpi menee ensin niin molemmat hyötyvät sujuvammasta liikenteestä.