Hellittäisi nuo pakkaset, niin voisi alkaa pikkuhiljaa ottamaan vetoja varovasti. Jos muutaman puolimaratonin juoksisi tulevana vuonna. Tavoitteena 1.35 M70 -sarjassa. Saapa nähä, miten käy.
Printable View
Hellittäisi nuo pakkaset, niin voisi alkaa pikkuhiljaa ottamaan vetoja varovasti. Jos muutaman puolimaratonin juoksisi tulevana vuonna. Tavoitteena 1.35 M70 -sarjassa. Saapa nähä, miten käy.
Tänään raput ylös kuivaushuoneesta tullessa.
Mies joka juoksee alle 1.35 M70-sarjassa muttei pidä itseään kummoisenakaan juoksijana on joko aikamoinen pelle, tekopyhä pikkupaska tai todellisuuskuvaltaan häiriintynyt yksilö.
Mutta en nyt tähän muuta sano kuin että pysy terveenä, älä riko itseäsi - äläkä anna itseäsi sen vietäväksi että jos jossain vaiheessa ennen tavoitetta alkaa tuntua että menisi niin hyvin että tahtia voisi kiristää tai määrää lisätä tai tavoitetta tarkistaa ohi sen mitä kausisuunnitelmaan on merkitty.
Ja vaikket olisikaan kummoinenkaan juoksija, juoksija ilman kausisuunnitelmaa on vielä suurempi hölmö kuin juoksija ilman valmentajaa!
^Sainpas satinkutia, hymiö. Siis tavoite on tuo 1.35, saattaa jäädä saavuttamatta. Viime kesänä meni 1.36. Minun ikäiset tosi juoksijat juoksee selvästi alle 1.30, on iso ero. No en kyllä mitään valmentajaa tarvitse, en nyt niin tosissani tätä ota, ihan vaan harrastuksena.
Joskus syksyllä. On niin tylsää junnaamista, että ei jaksa, jos on vaihtoehtoja.
^Joskus tuoltahan se tuntuu, mutta sitten joko hiihdän tai ajan pyörällä. Ja taas juoksu tuntuu mukavalta.
Juoksuunkin pätee samaa mitä useimpiin kestävyysliikuntamuotoihin: siitä tulee tylsää, jos ei ole vaihtelua matkan, rasittavuuden tai lenkkityyppien suhteen - ja siitä tulee junnaamista, jos siitä ei suoraan saa jollain tavalla sisältöä antavia tai palkituksi tulemisen tunnetta.
Tai eihän sekään ole mikään sääntö ilman poikkeuksia: tunnen juoksijoita joiden rutiinit ovat pysyneet samana kymmeniä vuosia ja jotka tekevät sen saman tasavauhtisen aamu- tai iltalenkkinsä samoja reittejä toistaen, mutta kokevat silti saavansa siitä virkistystä ja elämyksiä. Ehkä he osaavat tarkastella luontoa ja sen pieniä muutoksia tai juoksulenkistä on heille muodostunut se hetki jolloin stressi katoaa ja alitajunta rupeaa kenties tekemään työtä ja lenkiltä palattua asiat näyttävät selvemmiltä?
^Totta turiset. Itse en juokse oikeastaan koskaan ihan samaa reittiä. Näin talvella on pakko juosta lähinnä teitä/pyöräteitä. Sulan maan aikaan hyvin paljon polkuja. Harvemmin teen tasavauhtisia lenkkejä. Aina olen lenkkeillyt ja harrastanut jotain liikuntaa ja huvikseni kisannut eri lajeissa, mutta säännöllisen ns maantiejuoksun aloitin 1999, jolloin olin jo lähes viisikymppinen.
Nostetaanpas tämä, kun kevät etenee ja juoksukelit paranee. Tänään 17 km (4.54 min/km) suht mäkistä tietä, suurin osa sulaa pikitietä. Oli viikon 11. lenkki, johon nähde kulki ihan kohtuullisesti (5 pyörälenkkiä, 4 juoksua ja 2 hiihtoa, yht. 17,5 h). Juoksutaukoa ollut lähes kaksi kuukautta, koska jalkaan iski mystinen vaiva, joka hävisi pari viikkoa sitten yhtäkkiä. Onneksi pyöräilemällä on kunto säilynyt, hiihtokin on jäänyt vähälle tuon oudon vaivan takia.
Eilen peekoo-junnausta :D 16km ja jotain viiden päälle. Melko vaihtelevaa alusta tässä vaiheessa vuotta, kun on peilijäätä, loskaa, vettä ja paljasta asfalttia.
Aamulla 18 km (1.33), valitsin mahdollisimman mäkisen maaston. Pääosin sulaa pikitietä, mutta muutama pätkä kirkasta jäätä. Nuo NB Fuelcell rebelit ovat hämmästyttävän pitävät kengät, pakkasjäälläkin pito tosi hyvä. Tosi hyvät tossut talvikeleille.
Tänään 18,1 km, josta 14,1 km 4.32 min/km.
Semmottinen pikainen peekoo 15km/1.14 töiden jälkeen ja nyt kersaa ulkoiluttamaan...
Raput ylös fillarijemmasta tullessa kun joku pösilö nappasi hissin.
Kerta viikkoon-juoksulenkki heti maanantaina alta pois eli 14km/1.07 pääasiassa hiekka-alustalla.
Eilen lähdin pyörälenkille, mutta ketju pamahti poikki Högbackan jyrkässä nousussa, joten kickbike-tyylillä takaisin kotiin ja uusi lenkki perään juosten 12km.
Aamulla Oulun pyöräteitä 12 km. Kevyttä hölkkää 5.16/km.
Pe Lohjanharjun poluilla ja purtsilla reilu tunti.
Tänään hiekkatietä 13km/1.04 eli peekoota.
Eilen rastiviikolla. Nyt yllättäen vain yksi pienehkö pummi.
En muista. Uskaltaisin kuitenkin väittää että joskus viime vuonna juoksin parikin kertaa.
Tosin kaino toive on että voisin vielä kuluvan kesän aikana antaa paremman ja tarkan vastauksen - sillä olen kovasti ajatellut että voisi olla hienoa ja tehdä hyvää, jos saisi itsensä totutetuksi siihen että aamulla kahvimukillisen jälkeen saisi itsensä ulos juoksemaan. Lenkin ei tarvitsisi olla kummoinenkaan, sellainen 20 min eli oikeastaan sellainen jota varten ei muuna kuin shortsit-ja-paita -kauden ulkopuolella viitsisi pukeutuakaan.
Se voisi olla mahdollista lenkkipäivinäkin, kunhan ei aikaisesta aamustartista ja pitkästä lenkistä ole kyse.
PS Tähän antoi pientä lisäherätettä se että luin Primož Rogli?in juoksevan Tourin aikanakin. Samoin tekee Michael Woods (jolle se tietenkin on luontevaa juoksutaustan vuoksi). En nyt vertaa itseäni huippu-urheilijoihin tai itseäni puolta nuorempiin miehiin, mutta tuommoinen matalatehoinen treeni tai useampi suoritus päivässä on hyvin harvoin se joka aiheuttaa setämiesikäiselle kuntoilijalle ongelmia.
Muistaakseni eilen rasteilla.
Kuntosuunnistuksissa on tällä pappasarjalaisella se ongelma, että kun liian harvoin juoksee, ei koordinaatio oikein pelitä ja loukkaantumisriski kasvaa.
Eilen kompastuin pusikossa ja rähmällään totesin oksan pään törröttävän lähellä naamaa.
Siitä en viisastunut, päästyäni pois pusikosta vauhti kasvoi muutaman rastivälin jolloin kompuroin jyrkässä alamäessä ja olin sotkeentua jalkoihini. Loput mäet ja ryteiköt sitten kävelin.
Hidasta hölkkää lähes reipasta kävelyvauhtia silloin tällöin. Se on ihmetyttänyt että miten jaksan ajaa pyörällä satasen lenkin mutta parin kilometrin juoksu on kuin kivirekeä vetäisi. Syy taitaa olla vaan se että juoksua tehdään kovemmilla tehoilla. Jos mun keskitehot pitkällä pyörälenkillä on n. 140 wattia niin samoilla wateilla juoksuvauhti on n. 6,5 km/h laskurin mukaan (paino n. 80 kg). Noin hidasta hölkkävauhtia on jo aika vaikea ylläpitää ja vauhti tuppaa helposti nousemaan. Seuraus siitä on että jaloissa alkaa hapottamaan ja juoksu tuntuu raskaalta. Kävelen sitten välillä että jalat palautuu.
https://alancouzens.com/blog/Run_Power.html
Äsken kävin juoksemassa 14km. Kenkiä jalkaan laittaessa huomasin että toinen kenkä on kulunut puhki jalan sisäsyrjältä 5cm matkalta ja toinen melkein puhki. Lienee siis ensimmäiset ja viimeiset Hokat (Clifton 7), kun noin luvattoman nopeasti meni eli noin 200km. Eikä itse asiassa mikään muu kenkä ole koskaan tuosta mennyt puhki vaan pohjat on ehtineet kulua ensin. Ja nämä pohjat olisi vielä kestäneet 200-300km...
^ mulla oli sama vika hokissa, repesi noin 400km jälkeen, sinnittelin jesarilla vielä 200km. Tykkäsin kyllä kengistä, keveät ja hyvät juosta, mutta toisia en osta
Lähetetty minun DN2103 laitteesta Tapatalkilla
Onko täällä kokemuksia Footbalancen pohjallisten kanssa juoksemisesta?
Minulla on lievä ylipronaatio jaloissa ja kokeilin Footbalancea + kiertojäykkiä kenkiä (New Balance 880). Kauhean tukkoisen ja painavan oloinen kombo. Palasin Asicsin GT-2000 9:iin. Paljon mukavammat& kevyemmän oloiset juosta. Jääköön tuo kombo kävelyyn.
Asicseista tulee isovarvas päältä läpi 300-400km kohdalla. Ongelman onneksi saa taklattua laittamalla urheiluteipin palasen sisäpuolelle. Sivut kestävät siinä 500km, sitten alkaa rakenne pettämään.
Kuitenkin ihan jees kenkä, ei ehkä nopein. Kuitenkin niin hyvä, että haalin netistä kenkiä varastoon.
Ainiin, aiheeseen: aamulla 10km.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Juoksin viimeksi ehkä noin 6 viikkoa sitten. Kun ei juokse säännöllisesti (6 lenkkiä tänä vuonna, kaikki keväällä ja alkukesästä) niin siinä ei ole oikein mitään mieltä. Jo 2-3 km lenkistä menee jalat täysin jumiin kolmeksi päiväksi. Haittaa muuta elämää ja pyöräilyä mutta hyödyt nollissa, kun ei tuollainen 10-15 minuutin lenkki kunnon kannalta tee juuri mitään.
^ Hiihtokaverilla oli tapana kevätkaudella juosta 10-15 minuuttia hiihtolenkin päälle nimenomaan sillä tarkoituksella että lumien lähdettyä olisi hyvä aloittaa varsinaiset juosten tehtävät treenit. Kylmillä jaloilla aamulla tehtävä samanpituinen juoksulenkki oli hänen joltain valmentajalta omaksumansa mielipiteen mukaan huonompi vaihtoehto juuri sksi että ne jumittaisivat jalat.
Hänestä oli fiksumpaa herätellä elimistöä polkemalla sama aika kuntopyörää. Tetysti säästyisi myös erikseen pukeutumisen vaivalta, kun ei tarvinnut kuin vaihtaa monot lenkkareihin...
...sama ei ehkä onnistu pyörälenkki + juoksu -yhdistelmällä, vaikka bibsit jalassakin kyllä juoksee - kuten olemme joskus voineet nähdä Ranskan ympäriajoissakin:cool: