^mulla Hopen vaparissa joskus oli huollossa jäänyt laakeri laittamatta ihan pohjaan ja teki juuri noin. Onhan siellä vaparin alla myös se sinne kuuluva prikka?
Printable View
^mulla Hopen vaparissa joskus oli huollossa jäänyt laakeri laittamatta ihan pohjaan ja teki juuri noin. Onhan siellä vaparin alla myös se sinne kuuluva prikka?
Toinen huolen aihe, ei kait pakka pääse heilumaan vapaarattaassa, fylliä pakan pohjalle kuten Jaska sanoo.
Taitaa olla ongelmana, että takahaarukka hiukan hankaa vapariin, tai siis toisin päin.
Hopen vaparin pölysuoja vastustaa juuri kuvatulla tavalla, ellei se ole napsahtanut kunnolla paikalleen.
Parempi tarkistaa myös tuo pakan mahdollinen heiluminen vaparissa vaikka kiristysrengas on kiinnitetty tiukkaan, siis kun jos vaparin runkoa näkyy. Tuosta Jaskan prikasta en sitten tiedäkään mitään.
Johonkin vapari laahaa kun ketju takeltelee.
TRP hy/rd -jarruun yritän vaihtaa paloja, mutta ei meinaa männät painua tarpeeksi sisään että saisi jarrulevynkin mahtumaan väliin. Yhtä mäntää kun painaa sisään niin toisen puolen mäntä tulee ulos perässä. Mikäs tässä nyt mättää?
Edit: Aukesihan ne lopulta kun päästi ilmausreiästä vähän öljyä ulos. Taitaa vaan olla öljyä levyllä tai muuta kun jarruteho on yhä aivan onneton...
^Juu, todennäköisest juuri noin.
Eikös Shimanon ja Sramin ketjut ole keskenään vaihtokelpoisia? Sramin Apex 1 x 11 kaipaa ketuja, XXL olisi lähinnä, mutta siellä vain Shimanoa.
- Jos Shimano sopii, kannattaako investoida HG701 (34,90 eur) vai tyydynkö HG601 (29,90 eur)?
- Vai odotanko maanantaihin ja haen Toni&Tonilta Sramin PC1130 (27,90 eur)?
- Tonilla olisi vielä PC-Red 22, jonka hinta on peräti 47,90 euroa, mutta se on onneksi loppu.
Juu, ovat ne. Se on kai lähinnä omista mieltymyksistä kiinni, minkä valitsee. Minä olen laittanut halvimpia Sramin ketjuja, koska niissä on kätevät pikalinkit eikä joku marginaalinen lisäpaino juuri harmita. Mutta nykyisinhän uudemmissa Shimanon ketjuissakin on siirrytty pikalinkkeihin.
^^ Ostaisin itse jomman kumman Shimanon, varsinkin kun on pikaliittimellä. Ota nyt vaikka se kalliimpi, ei ole suuri menetys eikä jää harmittamaan. Sramin ketjut (pl. kalliimmat 12s) ei ole kovinkaan hääppöisiä.
Sramin ketjut on kehuttu kestäviksi. Etenkin x01 ja xx. Tässä oli toinen ketju ketjuista missä oli ihan testimateriaaliakin.
Ainakin Sramin Eagle ketjuissa on kyllä älyttömät erot NX/GX-tasoiset vs. X01/XX1 kalliimpien hyväksi. Tuplahinta ja oliko 2,5-3,5-kertainen kesto. Eli kannattaa Eaglen tapauksessa ottaa kalliimpi pitkällä juoksulla. Omat tilastot kertovat samaa.
Itsellä on testattuna NX, GX ja XX1. GX napsahti poikki ja venähti yli 0,75 rajan 600-700 km välissä. NX toistaiseksi kestänyt yllättävän hyvin, 800-900 km 0,75 venymään ja XX1 menossa 1500 km kohdalla venymättä edes 0,5 rajaan vielä.
Ajo on kaikilla ketjuilla ollut samanlaista ja huolto on ollut säännöllisesti muutaman lenksun välein.
Mulla kesti Sram Force-tason ketju (pc1170) 500km 1x meininkiä.
Nyt ajossa Shimanon Dura ace/xtr -ketju, hg901, kilsoja kai joku reilu 1000. Vaihtaa paljon paremmin xtr-pakan kanssa kuin tätä edeltänyt Sram Red22 (pc1190).
PC1190 kesti muistaakseni ihan ok, ei kuitenkaan niin hyvin kuin nyt hg901 ketju. Tosin tämäkin alkaa olemaan vaihtoa vaille.
Löytyykö Suomesta joku pulju mistä saa suhteellisen edukkaasti ja kirjeposteilla laakereita 6902-2RS (tai 61902-2RS) eli 28/15/7mm urakuulalaakeria kumitiivistein? Jos noita lähden ulkomaisista pyöräliikkeistä hakemaan, niin tuppaa ostoskoriin eksymään sitä sun tätä eikä tilaustakaan meinaa saada aikaseksi sitten. Nyt ei tarvetta sille laadukkaimmalle vaan kunhan saan vain tuohon perustason vapaarattaaseen 1-2 toimivaa. Sisemmän löin paskaksi tuolle huoltoa tehdessä enkä kyllä usko että helposti ehjänäkään sitä olisi ulos saanut.
^ Kysyppä tuolta https://www.laakeri-center.fi/index....search=15x28x7 niillä on myös myymälöitä aika monella paikkakunnalla.
Ei saanut hintaa ulos tuolta eikä myymälää löydy Oulusta. Jostain würth eshopista sain kaivettua, että niiltä löytyy muttei näkynyt hintaa. Joka tapauksessa tämmönen liike löytyisi suoraan työmatkan varrelta niin voisi piipahtaa. Tosiaan tässä on ihan periaatteesta kyse siitä ettei tuo laakerin hinta itsessään ole älytön korjattavan vapaarattaan arvoon nähden, tai koko kiekon, jolla ei paljon arvoa ole, että ihan opettelumielessä mennään... prässäys sitten kierretangolla ja muttereilla paikoilleen. Ei tällä kiire ole, kun vanha kiekko on vaan olemassa varatarpeisiin tai mahdollisesti nastarengasta varten joskus. Jos hyvä tulee niin saatan myydäkin, kunhan myös saan rihdattua ensin suoraksi.. :)
Pitäiskö tuon laakerin muuten olla ruostumattomasta teräksestä tai onko jotain muuta tärkeää joka tulisi tietää?
Tuleeko centerlock jarrulevyn mukana se kiinnitysmutteri?
Toinen kysymys: käykö Shimanon 180mm jarrulevy Magura MT4 takajarrun kanssa yhteen? Vai onko niissä paksuudessa kuinka eroja?
Shimanon levy käy hyvin MT4:en kanssa, ainakin minulla toimii.
^toimii, mutta Maguran levyt ovat hieman paksummat joten kuluneena ja äärioloissa on riski, että eivät enää toimikkaan. Shimanon levy taitaa olla uutena Maguran suositellussa vaihtopaksuudessa.
Mistä päätellään minkä levyinen vannenauha vanteeseen tarvitaan?
Itsellä on cyclossa 17c vanteet ja nyt päällä Schwalben Marathon Supreme Evolutionit sisureilla.
Tekisi mieli kokeilla noita tubelesina. Mutta noin kapeaa tubeles vannenauhaa ei näytä olevan juuri missään.
Onnistuuko se leveämmälläkin nauhalla?
https://r2-bike.com/TESA-Tubeless-Tape-17-mm-x-66-m tossa riittävästi.
Takavaihtajan kanssa probleema, eli pienimmät vaihteet ei pysy päällä vaan hyppää takaisin isommalle. Kyseessä kitkavipuinen laitos, voiko liian lyhyt ketju aiheuttaa tämmöistä? vaihdoin takapakan ja uudessa on isoin ratas kaksi hammasta suurempi.
Nyt olisi neuvot paikalla kuinka onnistuu käsiporalla teräsrrunkoiseen Konaan porattua vesivalumareikä keskiön alle.
Laakeri rikkoontunut näköjään siitä syystä ja ruostemönjää noin puolisenttiä avatessa keskiötä.
Hyvä terä tietty ja alhainen kierronnopeus ilman vapisevaa kättä, mutta onnistuuko teräsrunkoon?
En tiedä kuuluuko tähän ketjuun vai ei?
Kuuluu kuuluu, kertokaa vain joku kokemuksia kun luultavasti sama tilanne Genesis Tarn -teräsrungon kanssa. Sateisten päivien ja muutaman pakkaspäivän seisonnan jälkeen keskiö ollut jumissa mutta lähtee pyörimään. Toisaalta, kohtahan nuo pakkaset loppuu, tarvitseeko moisesta sitten enää huolehtia :D
Kahteen teräsrunkoon olen keskiön alle vedenpoistoreijän porannut. Olikohan 3 tai 4mm terällä, varmaan jälkimmäinen. Tussilla merkitsee oikean kohdan, lyö vähän tuurnalla alkua ja poralla läpi, ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Keskiön sisään voi laittaa pyyhkeen ennen porausta tms. ja reikään vähän maalia jälkeenpäin. Takuun perään ei välttämättä kannata huudella....
Eipä tuossa taida muuta lisättävää olla kuin että pistepuikolla kannattaa tehdä alkumerkki sopivaan paikkaan niin ei lähde pora alussa juoksemaan ja tee naarmuja maalipintaan. Kannattaa myös porauksen jälkeen poistaa mahdolliset jäysteet reiän sisäpuolelta jos niitä on.
t. Janne
Kiitos Aakoolle ja Jehulle nopeista vastauksista. Ei ole koskaan kokeillut pyörän runkoa ja ei mitään tietoa kuinka kovaa noiden teräs on.
Pistepuikko/tuurna löytyy ja mm. 3mm ja 4mm terätkin. Avasin tuon ruosteisen ja jumitttuneen keskiön laakerin varovasti pikkumeisselillä, putsasin hyvinj a laitoin uudet rasvat. Näyttää sekin hyvin pyörivän et saa siitä varalle keskiön.
Onko kampien pituudella, esim. 170mm vs 175mm suurta eroa maastoajossa? Itsellä ollut 175mm ja nyt uusia tilaamassa. Sinkulalla siis ajellut. Lähinnä haluaisin kuulla kommentteja niiltä, joilla kokemusta eripituisista kammista maastoajossa.
Minulla aikanaan lyheni läskin kammet tuon viisi milliä, enkä huomannut polkemisessa mitään muuta eroa kuin polkimet kolisi vähän vähemmän kiviin ja juuriin.
Joo ei sillä ainakaan polkemiseen ja voimantuottoon ole vaikutusta. Tästä löytyy ihan jotain artikkeleitakin lyhyiden kampien puolesta.
Eikös sillä teoriassa voimantuottoon ole vaikutusta? Pyöränä siis Da Bombin Grenade, 24" kiekot. Dirt pyörän tyylinen. Itse olen suht lyhyt 169cm, jalan sisäpituus 78cm. Suositteleeko raati kuitenkin 170mm kampia, tai jopa 165mm? Toistan, että sinkulalla mennään...
Osasarjana on Force ja takapakka on PG-1130 11-42. Toimiiko Shimano XT 11-42 pakka tuossa systeemissä?
Käykö 0mm offset ovaaliratas -4mm offsetillä olevan pyöreän tilalle? 1x12 sram eagle sx dm
Tohon on valitettavan vaikea antaa oikeen minkäänlaista vastausta, kun pyöräkään ei ole kovin tyypillinen ja käyttöä voi vain arvailla. Itsellä on ollut kaiken pituisia kampia sen mukaan mitä on pyörien mukana tullut ja hyllystä löytynyt, enkä ole massiivisia eroja huomannut. Jos uusia ostelen, niin 175mm ihan tottumuksesta.
Eli käytännössä voit tietää vain kokeilemalla. Ihan hattuheittona voisin veikata, että esteillä kikkailua voi helpottaa saada pikkupyöräiseen sentti lisää pelivaraa, mutta miten tuo vaikuttaa sitten räjähtävään paikaltaan lähtöön tai jyrkän nousun kiipeämisen viimiseen puristukseen sinkulalla, en tiedä.
Ainoa vaihtoehto tietää kummasta tykkää, on hommata molemmat ja kokeilla.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla