^^Mitä varaosia tarvitset? Huoltokittejä (öljytiivisteet+pölysuojat) saa esimerkiksi Enduro Fork Sealsilta.
Printable View
^^Mitä varaosia tarvitset? Huoltokittejä (öljytiivisteet+pölysuojat) saa esimerkiksi Enduro Fork Sealsilta.
Jos raikun keula on oikeesti fit vaimentimella, sitä ei pysty itse huoltamaan. Vaatii alipaineistuksen.
Perushuollon pystyy tekemään ilman että FIT-panosta tarvitsee edes avata. FIT-vaimennintahan ei periaatteessa edes tarvitse avata ellei sitten halua muuttaa shimmejä tai öljyn viskositeettia. Jos sen kuitenkin haluaa avata, ei siihen mitään alipaineistusjuttuja tarvita. Ei ainakaan tuon ikäisessä.
Täältä voi halutessaan katsoa mitä FITin huoltaminen vaatii.
Onko kenelläkään tietoa voiko tuollaisen 130mm joustavan Marzocchin Z1 freeride SL:än joustoa lyhentää esim. 100mm:iin? Keulassa on harmaat alajalat, joten kaiketi vm.2003. Ilmapatruunat on molemmissa jaloissa.
Jostain muistelen lukeneeni, että 30mm holkit asentamalla (johonkin väliin), saisi tuon 30mm lyhennyksen tehtyä.
Tuli villi idea mieleen. Torpatkaa se heti alkuun, jos se ei ole ollenkaan toteuttamiskelpoinen. Voisiko Rockshox Sid keulan vaijeritoimisen lukituksen kaukosäädön saada toimimaan SRAMin X0 2x10 Gripshifterin etuvaihtajan gripparilla?
Vaikuttaako rokkarin keulassa noitten tokenien käyttö miten pintaherkkyyteen?
Mulla on Yari keula 150mm tehdas säätösenä ja siellä pitäis olla 2 tokenia. Pyörän mukana tuli noita palikoita, mutta en tiedä vähentääkö vai lisätä.
Tarkoitus olisi saada mahdollisimman pintaherkkä juurakko poluille ja mitään metrisiä droppeja en ole ajamassa.
ensimmäinen etujousitettu maasturi (spessun fuse expert 6attie) olisi tulossa ja mietityttää keulan säätö. Keulana manitou magnum comp. Pitääkö heti ennenkuin ajamaan lähtee säätää jotain? tarviiko tilata jotain työkaluja esim iskaripumppu jne?
Joku pumppu olis hyvä olla millä saa ilmaa keulaan säätöjä varten. Yleensä siis iskaripumppu. Mulle myyjä laitto kyllä valmiiksi oikeat paineet, kun painoni ilmoitin.
Sit vaan säätelet oman maun mukaan niitä keulan säätöjä.
Tarkoittaakohan tämä takaiskarissa (Monarch RT) oleva tarra miten tämä on tehtaalla säädetty?
Tarrassa M, lukko auki kuvan alla L ja lukko kiinni kuvan alla 320.
Eli tarkoittaako Medium rebound ja Low compression. Entäs tuo 320?
Tokenit (eli käytännössä ilmatilavuus) ei pintaherkkyyteen vaikuta, niillä säädetään progressiota eli jousituksen jäykkyyden kasvamista kun keula painuu kasaan. Hidasvauhtiseen juurakkojumppaan voisi kyllä koittaa vähentää tokeneita, jolloin keula siis käytännössä mukautuisi helpommin isompiinkin juuriin ja muihin töyssyihin. Haittapuolena saattaa "sukeltaa" jarrutuksissa, tiukoissa bermeissä yms., mutta jos ajotyyli ei ole kovin aggressiivinen niin ehkä se ei haitaa.
Toisaalta taas, jos lisää progressiota (tokeneita) voi vähentää paineita ilman, että keula sukeltaa vaikka alku onkin herkempi. Kyllä se on melki ite kokeiltava.
Itse otin 120mm Pikestä 4 tehdas tokenista 1 pois, kun tuntui, että joustosta jää noin 25mm käyttämättä, mutta 3 tokenilla jouduin lisäämään painetta, koska tuntui, että putkelta ajaessa meni liian lullaksi ja sitä kautta alkuherkkyys väheni. Pohjempaan se menee selkeästi, jos on sama paine, niin kuin pitääkin.
Taidan palata 4 ja kokeilla sitten 5 vielä kurillani, koska jäykkäkeulasella monta vuotta ajaneena tuo sukeltaminen tökkäys tilanteessa on se ärsyttävin piirre. Sag on siinä 20% luokkaa minulla.
Etujousituksen iskunvaimennuksen öljynmäärän vaikutuksesta olen yrittänyt löytää tietoja, mm. rokkarin rl, rlt... käyvät ristiin monesti, mutta öljymäärät saattavat olla eri, viskositeestista on monesti puhetta, mutten osannut etsiä määrästä.
Oisko noista apuja ;https://biketechtools.com/forks/oil-...ox/select-fork
https://www.sram.com/sites/default/f...chart_2015.pdf
https://www.sram.com/service/rocksho...wuvc1unpgsvqi9 ,tuolla service osiossa muutakin tietoa rokkarin keuloista.
RS:n keulakohtaisissa huolto-ohjeissa on yleensä öljymäärätaulukot. Se on melko rasittavaa, että vuosimallien välillä saattaa olla vähän öljymäärään vaikuttavia rakenteellisia eroja vaikkei mallinimeä ym. tunnisteita ole muutettu. Erityisesti silloin se rassaa, jos ei ole täysin varma keulansa vuosimallista.
Oma kovan luokan vinkki keulan öljynvaihtoon on (jos öljymäärä herättää pienintäkään epäilystä), yrittää kalastaa kaikki vanha öljy keulasta mitta-astiaan. Kerättyyn määrään lisää 5ml, jota ei saa valutettua vaimenninpatruunasta ja putkista järkevässä ajassa.
Pieni muutos vaimenninöljyn määrässä ei aiheuta katastrofia, mutta liian vähän tekee keulan lukituksesta pehmeän ja liikaa estää koko joustomatkan käytön. RS:n lyhytjoustoisissa keuloissa jo 5ml voi tehdä toimintaan selkeän eron. Viskositeetilla ei ole aivan niin jyrkkää vaikutusta, kunhan vaimenninpatruunan paluuvaimennuksen säätövarat vaan riittää niin että säädöt saa sopiviksi. Vaimenninöljyn määrällä ja viskositeetilla voi toki tehdä myös hienosäätöä keulan ominaisuuksiin, jos sellaista kaipaa. Jos omistaa sopivan (eli ison) lääkeruiskun, vaimenninöljyn määrää voi hienosäätää hyvin helposti vaikka keula olisi pyörässä kiinni. Vaimenninpuolen korkki auki, vaimenninpatruuna pois ja öljyä lisäten/vähentäen.
Kiitos vastauksista, vaikka mopiililaite sensuroi taas osan teksistä.
On tullut laitettua parempia vaimentimia ristiin keuloissa, joskus joutunut hakemaan sopivaa öljymäärää, nytkin laitettiin Blutoon (RL) Sid RLT patruuna, Blutossa 106ml vs. Sid96ml, toimii 106ml, mutta tullut mieleen mikä määrää öljyn määrän?
CamoN ohjeistus tullut huomattua käytännössä ja jos jatkaa ihmettelyä, miksei etuiskareita paineisteta?
Eikä ole edes krapulaista pähkäilyä, vapun kunniaksi.
Viittaatko takaiskareiden vastapaineistukseen? Olen ymmärtänyt niin ettei takaiskareitakaan tarvitsisi vastapaineistaa typellä, jos niissä olisi sen verran isompi vastapainetilavuus että vastapaine voitaisiin tehdä normaalilla ilmalla. Pienen tilavuuden takia niissä käytetään typpeä "negatiivipuolella", jonka tilavuus ei muutu yhtä paljon kuin normaalin ilman lämpötilan muuttuessa, ja se toimii sen takia pienessä tilavuudessa paremmin. Ja tietysti takaiskarin voi vastapaineistaa myös paineilmalla, mutta mainitsemistani syistä se ei todennäköisesti toimi yhtä tasalaatuisesti kuin typellä vastapaineistamalla.
Edelleen minun ymmärtääkseni ilmakeuloissa jousipuolen mäntä on periaatteessa kelluva välimäntä, joka tasaa paineen negatiivi- ja positiivipuolen välillä itsenäisesti. Tämän vuosikymmenen alussa Rock Shoxin mallistossa oli dual air -keuloja joissa oli ilman täyttöventtiilit sekä ylä- että alapäässä, joilla negatiivi- sekä positiivikammiot paineistettiin erikseen. Etuna oli erittäin tarkka hienosäädettävyys, ja haittana oli erittäin tarkka hienosäädettävyys.
Mahtaako Foxin FIT- patruunoissa olla paineistus? ihan vaan kuvitelmana.
Mutta joo. Takaiskari vaatii painetta siksi, että se toimii vipusuhteella ja on vaimenuksien suhteen huomattavasti kovemmalla käytöllä kuin keula. Jos öljy ei olisi paineistettuna, se kavitoisi ja menettäisi vaimennusominaisuuksia. Keuloissa tuota vaivaa ei kaiketi ole, koska jopa prätkäpuolella on avoimen kylvyn keuloja, tosin tietääkseni on myös paineistettuja.
Joissain keulissa on vaimentimen puolella IFP paineistettu. Vaimentimen liikkuessa syrjäytyvä öljy saa tuon männän liikkumaan ja paine puskee takaisin. Näin ollen ilman ei pitäisi sekoittua vaimentimeen. Justiin yhden DT Swissin vaimentimen ilmasin ja vähän sai temppuilla ja kokeilla IFP paineen kanssa kun missään ei kerrota mitään oikeista paineista. Eikä taida olla temppuilut ohi vielä.
Charger tyyppisessa bladder-vaimentimessa ei tarvita painetta vaan tuo kumirakko hoitaa saman asian.
Jotten puhu ihan läpiä päähäni niin tässä koko topikkiin liittyvää asiallista luettavaa: http://www.sram.com.cn/sites/default...10-replica.pdf
Nyt on iloisesti termit sekaisin... "negatiivipuoli" ei varsinaisesti liity vaimentimen toimintaan mitenkään, ainoastaan ilmajouseen, kuten tuossa jälkimmäisessä osassa kuvasit, lisäksi mainittakoon että jossakin keuloissa negatiivijousi on tehty tavan kierrejousilla.
Takaiskareissa yleensä öljy on paineistettu kaasun avulla kavitaation(öljyyn syntyy kuplia männän liikkeestä) estämiseksi, ja tämä tehdään yleensä kaasulla(ilma tai typpi) joka erotetaan välimännällä(IFP) öljystä. Typpeä käytetään kai lähinnä siksi että se on inertti kaasu, siinä ei ole vettä tai happea joka voisi aiheuttaa korroosiota ja tiivisteiden kovettumista, ei sen takia että typpi reagoisi lämpötilan muutoksiin jotenkin tavallista ilmaa vähemmän(ilmasta ~78% on muutenkin typpeä).
Se miksi takaiskareissa yleensä käytetään IFPtä öljyn paineistukseen ja keuloissa ei, liittyy kait siihen että keulassa öljytilavuus on suurempi ja männän nopeudet pienempiä kuin takaiskarissa(keulaan ei vaikuta linkuston vipusuhde), jolloin kavitointia ei tapahdu niin helposti. Öljyn paineistamisesta IFPllä sinänsä ei olisi haittaa keulassakaan, mutta sellainen lisää aina osien ja tiivisteiden määrää jotka taasen vaikuttaa keulan hintaan ja herkkyyteen(enemmän tiivisteitä). Mutta kuten tuossa jo mainittiinkin, myös joissakin keuloissa on öljy paineistettuna kaasulla, sekä muistaakseni jossakin Marzocchin(?) keulassa oli öljy paineistettu kierrejousella...
Onkohan ominaisuus vain vika kun keulan saa vedettyä noin puoli senttiä pihalle jalasta kun ottaa haarukasta kiinni? Ruvennut vain mietityttämään kun keula tuntuu muutenkin siltä niinkuin herkkyyttä kevyemmässä ajossa ei olisi juuri lainkaan, eli turhan jäykältä vaikka sag on jossain 20% pinnassa. Keulana toimii siis rokkarin Reba RL. Tässä keulassa ei myöskään ole tuota negatiivipuolen venttiiliä.
Ainakin ennen oli negatiiviset jouset jotka estää iskarin kolahtamasta auki esim. hypätessä. Luulisin että kuuluu asiaan.
On siellä alajalassa venttiili. Se on vain piiloventtiili pultin alla ja siitä saa tyhjennettyä negapuolen jos paine ei jostain syystä tasaannukkaan. Eli ensin ylhäältä ilmat pois, alajalasta pultti irti ja sitten sihauttaa pultin alta löytyvästä venttiilistä paineet pois. Varovasti sillä mukana saattaa roiskua hieman öljyä. Paineen pitäisi tasaantua paremmin kun pistää yläkautta ilmajouseen hieman keulaöljyä joka voitelee paremmin kuin siellä alunperin oleva rasva, eikä öljy tuki paineentasauskanavaa.
Mulla on uus reba ja kun yritän laittaa siihen iskaripumpulla paineita nii aina,kun pumpun laittaa kiinni näyttää pumpun mittari nollapaineita.
Toinen pumppu uusi ja toinen vanha. Uudella pumpulla, kun pumppaa paine laskee aina 50psi vaikka pumppaisi kuinka kauan ja toisella pumpulla tuntuu, että ilmaa pumpatessa paineet nousee heti ylös.
Kuitenki aina lähtötilanteessa pumppujen mittarit näyttää nolla paineita.
Mistähän tämä johtuu tai onko tämä normaalia?
Muistelen, että edellisessa Foxissa ei kyllä tämmöistä säätöä ollu ilmojen laitto.
Tässä mun rebassa ei ole venttiiliä siellä negatiivi puolella.
Onko pumppu varmasti kierrettynä aivan pohjaan? Jos paineet nousevat heti, niin se viittaisi, että ilma ei mene iskariin asti, vaan jää letkuun.
Ja itse asiassa, foxin muinainen ohje kehotti (muistin varasta) kiertämään kunnes mittarin neula nousee +1/2kierrosta. Olettaen toki, että kepissä on painetta.
nih..
Fox Performance 34 float 140mm 2016vm.
Pyörällä ajettu max 500km ja olen huomannut pienen, mutta selvän klapin syntymisen pumppuihin. Klapin huomaa ja välillä kuulee kun laittaa etujarrun pohjaan ja peukalon liukuputken ja ''tukikaaren'' väliin ja heiluttaa pyörää. Kerran olen heittänyt tangon yli ympäri mutta tuon jälkeen ei tuntunut klappia kun testasin.
Jos oletetaan että klappi tosiaan tulee etuhaarukasta eikä muusta niin onko tuollainen hyvin hyvin pieni, mutta havaittava klappi jo huollon asia? Jostain olen lukenut, että vasta kun keula kolisee ajossa olisi syytä huolestua? Mielenrauhan vuoksi täytyy huollattaa joka tapauksessa mutta olisi vklp kisat enkä viitsisi peruuttaa tuollaisen takia. Olen ajokamoineen noin 110kg, jotta olisiko painolla vaikutusta keulan nopeaan kulumiseen, mutta tuntuu hassulta jos sunnuntai ajelijan keula ei kestä kuin 500km kerrallaan :S
Onko tietoa onko foxilla ollut esim. ongelmia noitten liukuholkkien kestävyyden kanssa tai jtn?
Minulla on -16 vuoden Fox Float 32 Performance, jolla on nyt ajettu noin 30 -tuntia ja perushuolto on tullut ajankohtaiseksi.
Tilasin saksasta pullon Fox 20wt Gold öljyä ja liukuputkien tiivisteisiin Slick honey rasvaa. Pitäisi varmaankin olla ihan sopivia tuotteita tuolle keulalle?
Onko mahdollista että huolto täytyy todella tehdä näin usein?
Ei vastaa minun ajoillani kuin noin 15 lenkkiä ja huolto.
Eikai liukuputkien tiivisteitä tarvitse vaihtaa joka huollossa vaan 100h välein riittää?
Maksavat kuitenkin sen 35e sarja.
Perushuolto ei varmaankaan vaikuta keulan takuuseen jos täyshuollon kuitenkin teettää ajallaan liikkeessä?
Nuo voiteluaineet käy oikein hyvin, eikä ne ole mitenkään merkkikohtaisia. Sitä saattaisi maalaisjärjellä arvioida, että joku iso voiteluaineiden valmistaja saattaa osata aineidensa valmistuksen jopa paremmin kuin iskarivalmistaja. Öljyjen viskositeeteilla voitelupuolella pelaamalla voi parantaa iskarin toimivuutta erilaisissa lämpötilaikkunoissa ja vaimennuspuolella voi vaikuttaa keulan palautusvaimennuksen säätöalueeseen.
Valmistajien huolto-ohjeet on tehty varmuuden varalle aika tiukoiksi. Minä luen niitä niin, että jos ajaisin välineillä paljon kilpaa ja käyttö olisi sen takia "kovaa", täydellisen suorituskyvyn varmistamiseksi sekä turhan kulumisen estämiseksi olisi täysin perusteltua noudattaa huoltovälejä pilkulleen. Sitten taas jos käyttö on pääasiassa vaikka ympärivuotista työmatka-ajoa jossa riittää että keula joustaa "ihan hyvin", puolivuosittainen tai vuosittainen huolto riittää vallan mainiosti. Keula ei mene huoltovälejä noudattamatta rikki, kunhan käyttää maalaisjärkeä.
Välillä on tietysti tapauksia, joissa keula on lähtenyt tehtaalta vajailla voiteluöljyillä tai esimerkiksi rasvaa on laitettu, mutta se on väärässä paikassa. Jos keula on jo valmiiksi "ensihuollon tarpeessa", liukuputket, tiivisteet ja liukuholkit on tietysti uuden karheina kovilla ilman kunnollista voitelua.
Onko normaalia että uudehko ~400km ajettu keula suhahtaa kun menee esim pienempien kivien yli? Keulana toimii rokkarin reba RL.
Kyllä mullakin Reba suhisee jos paluuvaimennus on säädetty todella hitaalle.
Kyllä se vähän suhahtelee. Ihan normaalia.
Mitä suurinpiirtein kustantaas päivittää 650b pyörään joustava haarukkaa? Tai millainen siihen ylipäätään menis? (valmius pyörässä on)
kyseessä http://www.chargebikes.com/cooker/
Rokkarin Yariasta kun päästän paineet pois niin keula painui kasaan ja sitä ei saa ilman voimaa vedettyä ulos. Kun sen saa vedettyä ulos niin liikkuu ongelmitta (sama toistuu kun keula on uudestan paineistettu ja tyhjennetty ilmasta). En tiedä onko syy ja seuraus, mutta nyt kuuluu omasta mielestä vaimennuspuolelta 'pihinää' kun iskaria painaa kasaan/ajaa maastossa. Aikaisemmin ei ääntä olekuulunut kuin satunnaisesti jossain kovemmassa ajossa.
Onko toi ihan normaalia, että keulaa imee itsensä vakuumiksi kun ei ole paineistettu? Ja onkohan vaimennuspuolella mennyt puurot ja vellit sekaisin johtuen tuosta, että keula on vedetty 'väkisin' ulos?
etukäteen jo kiitoksia vastauksista
Negatiivipuolelle jää painetta vaikka lasket ilmat pois. Ilmat kai pitäis laskea pois erittäin hitaasti, jos ei halua keulan painuvan kasaan. En usko vaimennuspuolella olevan mitään vikaa, eikä se ainakaan johdu ulos vetämisestä. Koska normitilassa toisen jalan ilmajousi tuuppaa keulan pitkäksi huomattavasti suuremmalla voimalla, mitä siihen käsin vetämällä saat aikaiseksi. Vaimennuspuolella suhahtelut on normaalia, öljy liikkuu aika pienistä reiistä aika vauhdilla.
nih..
Rock shox Tora 302 tk, en saa lukitusta toimimaan vaikka en löydä siitä mitään vikaa. Mikä mahtaa tuossa olla? Keulasta puuttuu vaahtomuoviset pölyrenkaat, tarviiko niitä vai säästänkö 11 euroa minkä seal-setti maksaa?
Onkos vaimentimessa riittävästi öljyä,noi rokkarin keulat on aikas tarkkoja ö-määrästä,nimenomaan sen lukituksen kanssa ?
Kyllähän ne pölyrenkaat hyvä ois olla,ei niitä turhaan oo tehtaalla laitettu.