Provosoivasti (tottakai) otsikoitu, mutta pointteja tubes vs. tubeless-keskusteluun.
https://youtu.be/3sPBMZaI-yk?si=Thh6B5Vwyiuu7Igq
Printable View
Provosoivasti (tottakai) otsikoitu, mutta pointteja tubes vs. tubeless-keskusteluun.
https://youtu.be/3sPBMZaI-yk?si=Thh6B5Vwyiuu7Igq
Täällä on aina ollut putkinäköisiä kovaäänisiä torvia. 15 vuotta sitten tällä foorumilla minimoitiin erityisesti pyöriviä massoja. Muutaman gramman kevennykseen hakattiin tolkuttomasti rahaa. No, eihän ne minulta pois olleet. :rolleyes: Nyt pitää saada mahdollisimman leveät renkaat painon kustannuksella.
Ajelin tuolloin nykyisellä kaupparassilla 40 millin semislikseillä 2-3 tunnin lenkkejä suuremmin puhaltelematta 32-33 km/h. Pyöriviä kumeja oli ehkä noin 1300 grammaa. Nykyisin samassa esigravelissa on 48 milliset Biltemat ja pyöriviä kumimassoja on noin 2900 grammaa plus metallit päälle eli 5 kiloa paukkuu. Aina ei ole tarpeen hankkia uutta rautaa, vaan halpuuttamalla ja raskauttamalla voi saada kaikki välitykset käyttöön ja riittämään, sekä samalla lisää luotettavuutta.
Levein maantiepyörääni sopiva rengas on 25 mm, joten niillä mennään, kunnes hankin rollaattorin. Nykyisillä Vittorian renkailla 6 baria riittää, jos en aja teräväreunaiseen kuoppaan. Pistoreikiä butyyleihin tulee ehkä keskimäärin kerran kaudessa. Alati kurjistuva tiekanta tuo tietysti lisähaasteita. Latekseja kokeilin jo ysärillä, mutta ehkä hankin kiinalaiset TPU:t testattavaksi. Olen kyllä laiska pumppaamaan, joten asiaa pitää harkita vielä siltäkin kantilta.
Pessimistinä miettii että huonolla tuurilla vekki renkaassa sitä luokkaa ettei väliä onko litkut tai ei joten sillä periaatteella pysyn (TPU)sisureissa. Maantielevyisiin en vielä olle kummoisiakaan pointtia vielä löytänyt joten pidän niitä yhtä tarpeettomina (henk.koht) kuin sähköpyöriäkin.
Kyllä eslassa pitää olla italialaiset 35mm käsintehdyt tubelessit jos meinaa lähikauppaa pidemmälle. Ylämäet menee puolta vähemmillä nitroilla :p
Saakohan Rollaattoreja titaanisina ja käsintehdyillä Italialaisilla tuubirenkailla varustettuna? Navat ja jarrut ehdottomasti SuperRecordia...
Itse en ainakaan hanki rollaattoria ennen kuin löytyy sellainen johon saa vähintään 2.5" renkaat.
^KUskin koon mukaan renkaat, taitaa olla suosituin malli sitten jokin FatRoll...
Nyt ollaan tämän foorumin nykytilan ytimessä...
Kannattaa joskus katsoa sinne renkaan sisälle. Etenkin jos fillari seisoo ajamatta useamman kuukauden, se litku kuivuu alimpaan kohtaan (yllätys!) ja muodostaa sinne mukavan mällin. Jos ei halua avata rengasta, niin pyöräyttää eturengasta ja katsoo pysähtyykö se aina samaan kohtaan. Joka ei ole venttiilin kohta, niin kuin pitäisi.
Kertyy. Toinen asia onko sillä merkitystä. Ehkä jos ajaa 5v samoilla kumeilla.
Mitä noita on reseptejä tullut katsottua niin karkeasti ottaen litkusta on 80% nestemäistä, 20% erilaista kumia, kuitua ja sideaineita. Jos litkulla täyttää maastorenkaan suositusmäärällä (150ml) kerran keväässä ja lisää puolet tuosta (75ml) kesän kuluessa eikä koskaan ota vanhoja pois, niin siitä voi laskea että kolmessa vuodessa renkaan sisään kertyy tavaraa luokkaa 130 grammaa. Onko se paljon vai vähän on makukysymys, paino on suunnilleen saman verran kuin mitä painaa pienehkö puhelin. Jos paino jakaantuu tasaisesti niin varmaan sillä ajaa, mutta jos klunssi kertyy yhteen kohtaan niin vaikutus on sama kuin joku teippaisi kännyn yhteen pinnaan kiinni. Väittäisin että se jo pomputtaa pikkaisen.
niin ja jos oli kyse maantierenkaasta, johon riittää 40ml, niin voi laskeskella paljonko sitä painoa renkaan sisään tulee. Lisäksi on melko outoa, jos rengasta ei saa ajettua kahdessa kesässä vaihtokuntoon.
Juuri vaihdettiin pojan maantiepyörään renkaat. Pyörä on aiemmin ollut minulla ja renkaat litkutettu 4 vuotta sitten, eri litkujakin sotkettu, ei koskaan putsattu, ei yhtään reikää niin että olisi huomattu. Renkaissa oli ohuehko töhnäkelmu muttei mitään klunsseja, ei tullut punnittua paljonko paino oli lisääntynyt.
Kaveri joskus punnitsi orangen jäämät loppuun ajetusta maantierenkaasta. Paino oli luokkaa olematon. En edes muista mitä, mutta ei siis oikeasti mitään merkitystä.
No mä en tiedä paljonko te vuodessa ajatte. Tempokisuhan ajoi yhtenä vuonna oliko se 45 tkm. Mutta siis kun mulla edelleen on se kahdeksan (8) pyörää, joista tosin yksi seinällä, niin voi olla ettei mulla ihan jokaisesta mene kumit vaihtoon kesässä eikä ihan kahdessakaan.
Ja toki noita renkaita voi käydä talvisäilössä pyörittelemässäkin. Samalla kun käy lukemassa pyörille iltasadun ja vetää kahdeksannen kerroksen nanovahaa pintaan.
Edelleen näen tässä mun tapauksessa maantiepyörän renkaiden litkutuksessa enemmän haittoja kuin hyötyjä. Varaan kuitenkin oikeuden muuttaa mielipidettäni, jos mun ajamiset alkaa näkymään tpu-tehtaan liikevaihdossa.
Jos päästää litkun oikeasti kuivumaan niin että kokkareet rapisevat, niin ne pallurat tasapainottavat samalla rengasta. Niin tekee myös nestemäisenä mutta sitä pitäisi olla aika reilusti.
Mitäs aineitta noissa butyylikumeille tarkoitetuissa pikapaikoissa on? Tuli vaan mieleen tuossa talvella kun hain kahvoille ja vaihtajille paikkaa ja laitoin sisuria tankonauhan sijaan siksi ajaksi
En minäkään nykyisen maantiepyöräni renkaita ole litkuttanut vaan ajan toista kesää alkuperäisillä butyylisisureilla, ajattelin harkita litkutusta kun ekan kerran puhkeaa, toistaiseksi näin ei ole käynyt. Litkutuksen motiivina lähinnä ollut välttyä rengashommilta tien päällä.
Siitä lähtien kun maantiepyörän kumit on litkuttanut niin kertaakaan ei ole tarvinnut enää tienposkessa säätää. Aina ne on paikanneet edes sen verran että pääsee nilkuttamaan kotia. Ja jollei pääse, niin silloin on isosta reiästä kyse. Tai no minun tuurilla kylkirepeämä. Silloinhan renkaan tosiaan joutuu irrottamaan ja pistämään tiptopin. Kolme kertaa tulee nyt äkkiseltään mieleen noin viiteen vuoteen jolloin matkanteko on tyystin katkennut. Itse näen oikeastaan tuon litkutuksen paikkauksen vaihtoehtona. Ja tuota paikkausta joutuu tekemään enemmän kapeille ja korkeapaineisille renkaille.