Tässä ainakin haastetta/tavoitetta piisaa. Tuolle levelille, kun joskus saisi voimatasot nostettua..
Printable View
En pidä omaa voimatasoa kovin kummoisena mutta onhan se kiva nähdä että edes jonkun taulukon kriteerit täytän helposti. Paitsi kyykky on siinä ja siinä että meniskö 5x90kg. Tällä hetkellä saattais jäädä tekemättä.
Kyykystä: ei sovi kyllä mulla pyöräilyn oheen. Sunnuntaina vain 3x3 nopeuskyykkyä noin 65-70% painoilla ja eilen trainerilla ajaessa ja tänä aamuna reidet aivan tukossa.
Tai sitten pitäis vaan kyykätä enemmän.
Eräs hieroja sanoi, että epäkkäät ja niska suhteessa muuhun selkään on isot. En tiedä onko sitten absoluuttisesti isot. Mutta painonnosto treenillä tullut.
Tempaus, raaka tempaus, tempausvetoja, rinnalleveto, raaka rinnalleveto tai työntövetoja. Joka treenissä näistä paria liikettä tai jotain variaatiota.
Tänä aamuna esim. Tempaus 1*5 ja työntöveto 3*5 ja muut heiluttelut päälle.
Missäs noi hyödyttää?:rolleyes:
Lihastasapaino on kyllä melko oleellista jotta se kehon toimintakyky pysyy hyvänä vanhanakin ja vältytään loukkaantumisilta. Tietty jos on epätasapainoa trapsien suhteen niin sitten..
Noin niinkuin omasta mielestä bodarien eristävät liikkeet on yhtä tyhjän kanssa. Ajan voi käyttää johonkin ihan oikeasti hyödylliseen ja tuloksia tuovaan harjoitteluun. :D
EDIT:
Tuosta!
https://www.youtube.com/watch?v=U25J...fDudesWorkouts
Sitten ihan asiaa kohdasta 00:50
https://youtu.be/9gR7SCiV6AQ
Itse suosin esim farmarikävelyä Trap barilla kun vielä salilla kävin, kotisalilla tila asettaa rajoitukset tuon tekemiselle.
Mainio harjoitus. Imo.
Oman vaatimattoman kokemuksen mukaan lihakset kasvaa oikein mainiosti voimatreenillä ja isoilla perusliikkeilläkin. Jopa 5-kymppisellä.
Ei mulla siis edelleenkään lihaksikasta vartaloa ole, mutta ero aikaan ennen salia on kyllä selkeä. Ja koskaan en ole "bodaustyylillä" treenannut. :D
Välillä tietty pakosta koska vaihteluakin on tosiaan oltava ärsykkeenä.
Niin ja musta ei miehen näköistä saa vaikka mitä tekis! Peilin ohi kävellään silmät kiinni tai katse suunnattuna muualle!
^Täyttä asiaa kyllä.
Epäkkäistä, noissa painonnostoliikkeissä ja trap bar kävelyssä yhdistävänä tekijänä epäkkäiden osalta on tuo leveä ote. Jos haluais epäkkäitä kiusata vielä enemmän, niin suosittelen koittamaan tempausotteella+ (eli ote sieltä tangon merkkien ulkopuolelta) ja ryhdikkäästi mutta lonkasta yläkroppaa noin 10 astetta eteen taivuttaen tekemään niitä olankohautuksia. Ja tuntumallisesti keskittymään puristamaan epäkkäillä sen ylös.
Mä tein aikanaan tempausotteella ja korokkeelta semmoista tempauksen alkuvetoa (tai leveää pystysoutua, en tiedä virallista nimeä) raakana. Erittäin hyvä liike kun alussa polvet korvissa ja otti trapseihin aina. Sitten sellainen hantteliliike, jossa olankohautuksiin yhdistetään hauisiliike eli yritetään vaan kiskoa ylisuuret painot sivulta ylös.
Samat havainnot taas kerran. Ajoin sunnuntaina pitkästä aikaa pidemmän lenkin (n. 5h), joskin lähes retkeilytahtiin. Eilen (ma) sitten salilla kyykkyä 5,3,3 -toistoilla. Vetihän reidet helläksi taas, hyvä että pääsi tänään aamulla raput alas. Kyykkäämistä edeltävänä päivänä ei näköjään paljoa paranisi ajaa. Ainakaan jos meinaa seuraavana päivänä olla liikkeellä yhtään herkemmällä jalalla.
No se olikin high pull. videon mukaan, mutta itse korokkeella niin tulee alempaa : https://www.catalystathletics.com/ex...tch-High-Pull/
Voimakas epäkäskasvu on yksi selvimpiä merkkejä siitä että syödään muutakin kuin kaurapuuroa. Toimintasankarinäyttelijät eivät todellakaan ole mitään natuja, se kannattaa muistaa.
Selkäkipu on lähes poikkeuksetta osoitus siitä että keskivartalon lihaskunto on heikko. Kipu toki voi tehdä treenaamisen hankalaksi mutta se on silti ainoa keino päästä kivuista eroon. Ainakin omalla osalla näin. Eli paljon toistoja, erilaisia vatsalihasliikkeitä, selkäpenkkiä ja maastavetoa (ei tarvi olla paljoa painoa mutta tehtävä hallitusti ja oikein).
Staattiset liikket kuten kulmanoja ja lankutukset ovat yksi tapa testata ja kehittää vartalon pitovoimaa.
Staattinen lankutus pyörän päällä, eli aeroasento on kanssa aika hyvä. Aloittaa 1h ja jatkaa aina 4h asti. Samalla tulee kivasti sitä aerobista liikuntaakin.
Pystyykö Paaton lankuttamaan 3x1min tai voimapyöräilemään ihan kehonpainolla vaikkapa 3x12?
Oikeastaan noi pitäis sulla kai mennä reilulla lisäpainolla kun se aeroasento ainoana tehtynä lihashuoltoliikkeenä on kehittänyt sulle voimakkaan keskikroppan? [emoji6]
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Kohautuksiin (kohautushan siellä tempauksen, rinnallevedon, tempausvedon yms. yms. loppuvedossa tapahtuu) sellainen tekniikkavinkki, että ei kannata ylikorostaa ryhtiä ja vetää lapoja liikaa yhteen. Helppo kokeilla vaikka ruudun ääressä istuen, miten olkapäiden taakse vetäminen rajoittaa liikelaajuutta kohauttaessa, eikä olkapäitä saa enää lähellekään korvia. Tämä saattaa liittyä epäkkäiden lihaskasvuun tai olla liittymättä. :) Itse olen ollut kiinnostunut vain siitä, miten teho siirtyy tankoon.
Onko näin, että suuri osa pyöräilijöistä ei ole tottuneet jalkojen "jumiin" vai miksi sitä pidetään monesti niin kamalana asiana? Minusta se on ihan normaalia, että treenatessa jalat ovat välillä tukossa varsinkin puntin jälkeen. Kyllähän siihen kroppa tottuu ajan kuluessa. Jotenkin tuntuu, että muissa lajeissa "jumi" hyväksytään paremmin osana treeniä. Johtuuko se tästä kestävyysharjoittelun ideologiasta, että aina täytyisi kovat treenit pystyä tekemään ns. levänneillä ja herkillä jaloilla? Pahoittelut tästä hieman provokatiivisesta viestistä, ei ole tarkoitus arvostella tai hyökätä ketään vastaan. Minusta ajoittainen kropan jumi kuuluu asiaan, kun treenataan kovaa ja varsinkin lihaskuntoa.
Lankutus on hyvä liike corelle ja syville vatsa- ja selkälihaksille. Usein lankutuksesta puhutaan vain sellaisenaan ja siihen esimerkkisarjat ovat vähän enemmän reenanneelle ihan liian pitkiä ollakseen tarkoituksenmukaisia. Useiden minuuttien lankutuksen sijaan laittaisin itse painolevyn selän päälle tai kotioloissa pyytäisin vaikka lasta/vaimoa istumaan siinä. On mukavampi ja tehokkaampi lankuttaa minuutti kuin kolme kerralla. Samalla yhdistäisin lankutukseen kiertoja (näitä esimerkkejä on juutube pullollaan) tai sitten kyljellään tehtäviä eri versioita.
Jalkojen jumi pilaa tehokkaasti fillaritreenit. Aiempina vuosina olen saanut jalat juntturaan ihan vaan ajamalla.
Tänä vuonna olen vähän keskittynyt asiaan, eli käytännössä keskeyttänyt vedot tai ajanut alut pienemmällä teholla aina kun etureisissä alkaa polttamaan.
Eli siis lihasjumit saa kyllä jäädä punttipenoille.
Pyöräilyssähän ei käytännössä tehdä eksentristä lihastyötä, joka pahimmat viivästyneet lihaskivut (DOMS) aiheuttaa. Eli voisiko ollakin totuuden siemen tuossa, ettei jumiin ole totuttu? Eihän noita domsseja juuri kyykyistäkään tule, kun pysyy suurin piirtein samalla toistoalueella. Esim. itse teen tällä hetkellä lähinnä vitosia kyykyssä. Jos nyt yhtäkkiä tekisin vaikka raskaita kymppejä, niin kyllä olisi jalat kipeät parin päivän päästä. Se jumi/lihaskipu ei ole mikään tavoittelemisen arvoinen asia, eikä kerro treenin kehittävyydestä juuri mitään. Siksi itse tykkään enemmän ohjelmista, joissa ei koko ajan vaihdella ärsykettä, vaan ennemmin annetaan kehon tottua ja tehdään yhtä juttua niin kauan kuin siitä irtoaa tulosta ja vaihdetaan systeemiä vasta sitten kun kehitys alkaa hiipua.
^Tässä nyt sekoitetaan DOMSit ja jumit/tukot. Ainakin omalla kohdalla. DOMSit on hyvin tuttuja, niitähän tulee aina jos treenit on harvakseltaan, liikkeet/toistoalueet muuttuu jne.
Se, että reidet on totaalisen jumissa/tukossa tarkoittaa itsellä ainakin aivan eri asiaa.
Veto on poissa, voimat on poissa. Homma vaan ei kulje. DOMSien kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Ihmiskeho on hyvä adaptoitumaan; 3-4 krt/vko pystyy helposti kyykkämään voimaharjoittelutyyppisesti kun vain tekee sitä. Mavet siihen päälle. Keho tottuu kyllä.
On kokeiltu.
Uskon että tämä jumiutuminenkin olisi hoidettavissa harjoittelumääriä lisäämällä. Se nyt vaan ei ole itsellä ajankäytöllisesti mahdollista. Harvakseltaan kyykkäämisestä siis näyttää omalla kohdalla olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.
Omaan harjoitteluun sopii näemmä vaikkapa mave paremmin, osansa saa jalat siinäkin, mutta ei vedä niin tukkoon. Ja saa yläkroppakin treeniä, enemmän kuin kyykyssä.
Punttisalireenin vuoksi kipeytynyt lihas on joko saanut normaalia enemmän tai erilaista ärsykettä. Varmaan jumi on tässä sama asia eri termillä. Kuten todettua, lihaksen väsyttäminen loppuun asti tai lähelle sitä aiheuttaa tuon reaktion. Käytännössä tässä tullaan myös siihen, että tuo kiputila on relevantti tavoite (tai vääjäämätön seuraus) vain bodaustyyppisessä reenissä, jossa haetaan lihasmassan kasvua. Voimatason noston kannalta ja varsinkin tukiharjoitteena tuota kipu/jumia tulisi tietenkin välttää.
-76 syntynyt. Joskus aiemmin tosiaan syksyisin tuli alaselkäkipuja, mutta fillaroinnin aloittamisen jälkeen ne ja polvikivut loppui kokonaan.
Koneistajan töissä tulee nosteltuakin tavaraa, eli kai tuo kipeytyisi jos alkua olisi. Ainakin suurin osa duunin eläkelläisistä laittaa kengät jalkaan aika hassuissa asennoissa.
Kun olen jo melkein ikäloppu, niin monenlaista vaivaa on tullut koettua kun olen säännöllisesti käynyt puntilla ja tehnyt monenlaista. Nykyisin eläkkeellä hiihdän ja teen siihen liittyviä juttuja kesällä, ajan pyörällä ja nyt vasta teen sitä tukevia juttuja talvella. Mavesta, jalkaprässistä ja pyöräilystä jalat olivat usein tukossa, jopa niin että hölkästä ei tullut mitään. Vasta hiljattain olen uskonut siihen, että jumit saa pyörittämällä pois. Ennen punttitreeniä ja varsinkin jälkeen, pyöritän
15-20 minuuttia trainerilla. Vatit siinä 50 tuntumassa, mutta kadenssi suht korkealla.
Kun nuorempana hiihdin talvet j a kesät pyöräilin ja kävin puntilla koko vuoden noin kerran viikossa, niin aina jostain jumitti. Nyt kun hiihdän ja sisäpyöräilen talvet ja käyn puntilla sekä aina hyrräilen jalat auki, sekä kesällä pyöräilen, rullahiihdän ja puntteilen, sekä rullailen aina jalat auki, niin mitään jumeja ei ole. Niin ja jaan punttiohjelman monelle päivälle. Traineri ja spinningpyörä ovat hyviä laitteita, niin ja pilatesrulla ja bilteman autonvahausvehje lihasten hierontaan. (parempi kuin musclegun joka minulla myös on)
Vimosen päälle vehje, suosittelen myös. Yhden ajanut rikki, toinen menossa. Eka tais olla clas ohlsonilta tjsp, siinä oli kierrosten säätö. Nyt käytössä biltsun tekele.
https://www.biltema.fi/autonhoito/autonhoito-koneet/kiillotuskoneet/kiillotuskone-pm-240-2000023995
Nyt on kovia äijiä! Hierovat auton kiillotuskoneella lihakset kuntoon. Arvostan!
Tuo bilteman sininen on ollut aktiivisessa käytössä täällä myös jo 6 vuotta. Huono puoli on äänekkyys, hyvä puoli on se että saa jalat nopeasti kokonsa vuoksi. Mutta onpa sillä hinta noussut.
Youtubesta löytyy kaikki.
On outoa miksi monilla on jokseenkin kielteinen suhtautuminen "bodaus" tyyliseen voimaharjoitteluun. Se on kuitenkin monipuolisin tapa harjoittaa lihaksistoa, ylläpitää ryhtiä ja esim. selän säilymistä kivuttomana, ja jopa kasvattaa lihasmassaa. Tietysti jos tilanne on se että lihasmassaa on jo tarpeeksi niin mikäs siinä, varmaan kannattaa silloin harjoitella enemmän lajispesifisesti omien mielilajien mukaisesti.
Suurin osa suomalaismiehistä on kuitenkin plösöjen kategoriaan luettavissa, muistaakseni keskipaino on 88kg viimeisimmän tutkimuksen mukaan eikä lihasta varmasti ole liikaa.
Ehkä bodaukseen liittyvä pullistelu ja poseeraaminen on sitten se ongelma. No minulle kilpakehonrakennus ei merkitse sen ihmeempää tai oikeastaan pidän sitä monin tavoin ongelmallisena eräänlaisten friikkien lajina. Bodaustyylisellä treenillä olen kuitenkin nyt 45v ikäisenä ihan ok kunnossa esim. lentikseen ja beachvolleyyn ja jalatkin tuntuvat toimivan paikallisia mäkiä ykkösvaihteella kiivetessä. Toki jalat ovat saaneet puhtia myös pyörällä ajosta, mutta yhden jalan kyykkysarjojen vaikutuksen olen kyllä huomaavinani. Voimailutyyppiseen harjoitteluun verrattuna "bodauksen" etuja ovat suurempi huomion kiinnittäminen harjoitettavaan lihakseen ja sen hermotukseen ja myös pienemmillä painoilla toimittaessa selvästi pienempi loukkaantumisriski.
Mielestäni vanha pelko siitä että "bodaus" jäykistää ja tekee lihaksista hitaat tms. on lähinnä huvittava suurimmalle osalle ihmisistä joilla ei juuri edes ole lihaksia jotka voisivat jäykistyä ja mennä hitaiksi. Totuus on kuitenkin se että lihaksen koon kasvaessa myös sen hermotus paranee.
Liikkeitä ei kuitenkaan tarvitse tehdä ammattilaisbodarien tapaan lyhyillä liikkeillä lihasjännitys säilyttäen vaan ainakin itse teen mahdollisimman pitkillä liikevaroilla, esim dippi pohjasta ja kyykyt myös syvältä (kun polvet sen hyvin sallii). Renkailla etunojapunnerrukset ja dipit voi tehdä ultrasyvinä mutta silloin pitää olla olkapäissä sellainen lihaskunto että ei hajota itseään.
Cantrek: Nettikeskusteluissa on tapana tyrmätä kaikki muu paitsi oma tapa :)
Täällähän on niputettu, että maksimivoimatreeni vajailla toistoilla on ainoa oikea tapa. Muuten ei pystytä ajamaan fillarilla ennen tai jälkeen puntin, kun jalat on jumissa. Itse oon tehnyt kaikkea muuta kuin tuota vajaiden toistojen maksimivoimatreeniä eli tehnyt siis kuntopiiriä, 8-12 sarjoja loppuun asti (bodaustyylinen harjoittelu?), myös pitkiä sarjoja. Nämähän kehittää ymmärtääkseni ns. Kestovoimaa (mikä lie oikea termi). Mielenkiintoista on se, että minulla ei ole mikään ongelma ajaa fillaria punttitreenin jälkeen. Pk-lenkki puntin jälkeisenä päivänä toimii suorastaan erinomaisesti. Tästä olen omalla kohdallani tehnyt johtopäätöksen, että ehkäpä tuo kestovoiman treenaaminen on hyödyttänyt puntin ja fillaroinnin yhdistämisessä? Jatkossakin aion treenata lihaskuntoa mahdollisimman monipuolisesti. Teen siis pitkiä sarjoja ja bodaustyyppisiä sarjoja sekä myös kuntopiiriä. Mutta uutena juttuna aion tehdä myös näitä maksimivoimatreenejä vajailla toistoilla. Ne kuulostivat järkevälle, mutta pelkästään niiden varaan en usko. Eli parin kolmen kuukauden jaksoissa harjoittaen eri ominaisuuksia ja tietty fiiliksen mukaan.
Kuten toimitaan voimapainotteisessakin treenaamisessakin. "Bodaustyyliset" jaksot kuuluvat myös voimapainotteiseen treeniin, perus- ja maksimivoimakauden ohella.
Varioiminen kuuluu voimatreeniin. Hyvin oleellisesti.
Vääriä käsityksiä näyttää olevan myös voimapainotteisesta treenaamisesta liikkeellä. :)
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Bodaustyylinen treeni ei missään nimessä ole huono juttu sinänsä. Mutta tosiaan jos halutaan pysyä kevyenä (ei olla plussakaloreilla) niin en näe itse ainakaan erityisen järkevänä hakata päätä seinään lihaskasvuun tähtäävällä treenillä, jos päälaji on joku muu.
Sitten jos jotain yksittäistä lihasryhmää halutaan kehittää niin fiksuahan se olis bodaustyppisesti harjoittaa ja syödä tarpeeksi että sinne voi sitä uutta lihasta ilmaantua.
Muutenkin jos on pelkkä punttipena (naturaali), niin monesti toimiva systeemi on ”voimabodaus” eli 1-2 isoa liikettä alle (mm. Hormonaalinen boosti) ja päälle hakataan bodysarjoilla lihakset loppuun.
Mä luulen, että olet ymmärtänyt asian vähän yksipuolisesti. Konteksti ja lähtökohta kun on ollut pyöräilyn ohella tai enemmänkin useimmilla sen ehdoilla reenaaminen. Itse en esmes reenaa jalkoja salilla koskaan, koska pallopeleistä johtuen ne ovat vahvat ja kimmoisat muutenkin. Muuta kroppaa reenaan enemmän bodaus kuin voima tyyppisesti. Eli useimmiten teen noin kaseja salilla, vaikka harvemmin väsytän lihasta loppuun, koska jumi ja kipu.