Tuolta ostin oman haini, eikä mitään ongelmia ollut ja pyörä tuli nopeesti.
Printable View
Tuolta ostin oman haini, eikä mitään ongelmia ollut ja pyörä tuli nopeesti.
Haibike Sduro 5.0 oli minulla vahva ehdokas, mutta kun kotikaupungin kauppiaalla ei ollut pyörää tarjolla edes koeajettavaksi, päädyin HelkamanSE10:n. Luomupyörässä tuskin olisin Helkamoita edes vilkaissut, mutta sen sijaan uudet sähkärit ovat vakuuttavan jämäkkää ja huolellista tekoa. Myös mattamusta väri miellyttää. Varustelu on melko hyvä, -vain tarakka puuttuu. Pyörään sopii useammankin mallinen tarakka, joten lastenistuimen kiinnitys varmasti onnistuu. Itse päädyin kasettilaukulle sopivaan malli. Isomman lauku hinta oli suolanen, mutta "piilotetut" sivulaukut tekee siitä todella kätevän.Tuo yhteispaino tuskin tuottaa ongelmana.
olin / olen kiinnostunut tästä, http://www.kalkhoff-bikes.com/de/bik...i380-ergo.html koossa XL mutta ei ole ainakaan nyt saatavana. onko ohjetta mistä voisin etsiä vastaavan näköistä Nuvincillä, mikä tuossakin on, rungon kantavuuskin on 170 kg
Mull on tänä keväänä hankittuna Batavus Wayz naisten malli, NuVincin Harmony 380 automatic -vaihteistolla ja Boschin keskiömoottorilla
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/w...43a0/imagejpeg
ja oon todella tyytyväinen! :) paljon parempi kuin edellinen etunapamoottorinen Madison
Taas tuli selailtua fillareita läpi ja Haibike ei enää tunnukaan niin hyvältä vaihtoehdolta. Kuitenkin ajatuksena ajaa myös talvella ja Sduro Trekkingin renkaat jäävät aika kapeaksi siihen tarkoitukseen.
Vaihtoehdoiksi onkin tullut seuraavat:
http://rtech.fi/cube-reaction-hybrid...ml?attr1_id=41
http://rtech.fi/cube-reaction-hybrid...ml?attr1_id=96
Etenkin tuo SL-malli kiinnostaisi mutta onko jollain vielä kummastakaan mitään kokemuksia? Aiemmin ollut Cube LTD Pro fillarina ja siitä jäi todella positiivinen fiilis.
Tuossa on vaan muilta osin hieman heikommat osat.
Radonkin kilpaileva vaihtoehto Cuben SL:lle
https://www.bike-discount.de/en/buy/...8.0-500-584991
Jos Sdurossa ja Xdurossa on samanlainen rengastila, niin Sduroon voisi vaihtaa leveät renkaat.
Olen ajanut kuukauden verran uudella sähköpyörällä. Pyörä on moottorin ja akun takia jo valmiiksi raskas ja kuski vasta painaakin. Haitanneeko yksi lisäkilo. Pyörässä tuli hydrauliset levyjarrut ja nehän ottaa kiinni ihan eri tavalla kuin mekaaniset levyjarrut ja vannejarrut mitä on aikaisemmissa pyörissä ollut. Tässä voisi ABS olla ihan hyväkin. Mutta en ehkä silti ottaisi. Niin monimutkainen tekniikka fillarissa tuntuu silti vähän hifistelyltä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Itse alkuperäiseen aiheeseen liittyen, parin vuoden jahkailun jälkeen tänä kesänä aloin tosissaan katselemaan tarjontaa ja päädyin Univegaan, Focuksen sisarbrändi. 29 tuuman jäykkäperäinen maasturi. Kokeilin myös hybridejä ja täysjoustoja. Olin jo päätynyt Focuksen hybridiin mutta viimeinen riittävän suuri ehti mennä. Täysjoustot taas melkein tuplasti kalliimpia niin en niin vakavasti testannut. Minä tykästyin koeajoissa Boschin koneeseen, kokeilin myös Yamahan ja muistaakseni kolmas oli Impulse. Nyt kiinnostaa Boschin uusi dynaaminen mtb avustustaso, mikä pitäisi tulla softapäivityksenä. Se oli myös kiva, että fillarissa oli kaikki lain vaatimat heebelit valmiina ja tarvitsi vain tarakka lisätä niin on täydellinen työmatkapeli. Boschilla on moottorista kaksi tehoversiota ja kun elopainoa on päässyt kertymään niin halusin sen tehokkaamman performance cx:n. Peli sopii hyvin Espoolaiseen kaupunkiympäristöön ja hiekkapoluille. Metsissä rymistely ei kuulu minun ohjelmaan.
Sent from my iPad using Tapatalk
Jep! Ovat kovasti kehuneet, jotka ovat päivittäneet tuon e-MTB:n
Ps. Hitsi kun tulis tuo e-MTB myös Activeen... Saisin pyörästäni täysautomaattisen eli NuVinci 380-automaattivaihteiston lisäksi myös avustustehon automatisoinnin... Ois muuten fantastico!
Viikko sitten tuli softapäivityksessä emtb-moodi. En ole sen jälkeen koskenut avustustason vaihtonappiin. Koko ajan tulee tilanteeseen sopivasti avustusta. Sellainen tuntuma on myös, että kantama olisi vähintään yhtä hyvä kuin aikaisemmin. Nähtävästi isommat avustustustasot ovat päällä vain hetkellisesti kun niitä oikeasti tarvitaan. Aikaisemmin tuli mäen alla nostettua tasoa varuiksi etukäteen.
Vaimo sai pari päivää sitten Kalkhoffin Harmonyn, ja tänään eka yhteinen lenkki. On tyytyväinen. mä olen yrittänyt metsästää itelle vastaavaa mutta suurimmassa runkokoossa, ei tahdo löytyä. etsin siis ns naisten mallista, hollantilaiset on 61 ja saksalaiset 60 cm. Miesten mallin suurin on Hollannissa 65 cm mutta kun haluan ns avorunkoisen. Kalkhoff luopuu Nuvincista ens vuoden malleissa eli katse suuntautuu Hollantiin ja lähinnä Batavukseen.
kiitos näkymistäsi 1aloittaja
Olen ajellut asennussarjapohjaisella pyörälläni 3.5v ja ollut pääasiassa tosi tyytyväinen kulkupeliin :). Itse pyörä on käytetty alumiinirunkoinen maastopyörä ja sähkösarja 250w greencyclen etumoottori ja 12Ah 36v Samsungin tarakka-akku. Moottori itseasiassa antoi varauksesta riippuen 400-500w alkuperäisellä ohjausyksiköllä ja sen hajottua vuosi sitten uusi tuottaa 300-400w. Akulla pääsee mäkisessä kaupungissa kesällä yli 30km ja lämpötilan laskiessa syksyllä ja talvella yli 20km yhdellä latauksella. Itse en vaihtaisi etumoottoria mihinkään toiseen koska se ei rasita voimansiirtoa ja talvella ajettaessa saa tulla vastaan kyllä aikamoinen este ettei mene heittämällä yli eikä sutimisongelmaa pahemmin ole jos käyttää peukalokaasua. Lumisella tiellä pyörä kulkee muuten tavalliseen malliin mutta nopeus alenee max. 5km/h. Tosi liukkaalla kelillä 2 vetävää pyörää on ollut kätevä apu nastarenkaiden ohella. Osien kestävyydestä sanoisin, että tosiaan 1 ohjausyksikkö on rikkoutunut ja joitakin kosketushäiriöitä muuten virroissa vaikka johtojen liittimet ovat pätevännäköisiä sääsuojattuja. Kokonaismatka tähän mennessä 3.5v aikana on noin 12000km ympärivuotista ajelua eli siihen nähden ihan hyvin mieltäisin kestäneen. Renkaiden rikkoutumisesta sanoisin että paineiden reipas nosto auttoi siihen tosi hyvin, ja lisäksi asensin Michelinin protec max sisä- ja ulkokumit joissa on paksu pistosuojaus ja sisäkumeissa on kaistale joka korjaa itsensä pienissä puhkeamisissa. Lisäksi nämä renkaat rullaavat tosi hyvin asfaltilla.
Itse päädyin myös Greencyclen sarjaan Bafangin moottorilla, akku siinä pullotelineen paikalla. Ajattelin että moottorin voi siirtää tarvittaessas toiseen pyörään, siksi muuntosarja. Paketin tilasin Helsingin Sähköpyörästä joka ystävällisesti toi paketin kotipihaan. Fillariksi ostin halvan alurunkoisen jäykkis hybridin XXL:stä 600 €:lla: sopivan pysty ajoasento, kaikki tarvittavat kiinnikkeet, moottori mahtui keskiön kupeeseen (ei mahtunut hiilarirunkoon, liian paksu keskiön seutu) ja hydrauli levarit. Hybridin 3x10 voimansiirto muuttui 1x8 malliseksi, on vähän robustimmat ketjut ja rattaat kun on tuota moottorivoimaakin. Muuten kaikki oli pelkkää helppoa paikalleen ruuvaamista mutta paria piuhaa joutui lyhentämään. Luotettavat ja sateenkin kestävät liitokset vaativat siis kolvia, kutistesukkaa ja vähän säätöä vedonpoiston kanssa. Kovin kaunis lopputulos ei ole mutta toimii.
Tosin itse sähköpyöräily ei sitten innostanutkaan kovin kauaa. Ajattelin että voin käydä vaikka asiakkailla bisnesrytkyissä ilman hikeä mutta aika vähälle se jäi, vajaan tonnin ajoin. Lopulta lainasin pyörän käyttöön rapakuntoiselle 50+ vee ystävälleni joka sillä aloittelee paluuta normaalikuntoisten kekkereihin.
Vielä lisäyksenä edelliseen pyörä on tähän mennessä toiminut moitteettomasi kovilla pakkasilla ja akun kesto oli 20km luokkaa.
Pistetään hieman kokemuksia lisää nyt kun aikaa on kulunut melkein pari vuotta. Sähkäpyörä on tosiaan koko tämän ajan toiminut työmatkakulkineena keskimäärin 4krt/vko. Kilsoja on kasassa noin 5500 km. Pyörä toimii edelleen hyvin, kertaalleen on ketju ja takapakka vaihdettu noin 3000 km kohdalla. Nyt meni keula vaihtoon eli Suntourin halpis vaihtui Rock Shox Rebaan. Tämän ansiosta voi toivon mukaan talvella ajaa jokusen helpon polunpätkän. Ennen rebaa kaikki epätasainen oli erittäin epämiellyttävä ajettava tärryytyksen vuoksi. Pistin akkuun myös hieman jesaria rungon kiinnityskohtiin niin sekään ei enää kolise epätasaisella.
Talvella pyörä on toiminut hyvin, lähden töihin aina ottaen pyörän lämpimästä tallista ja töissä otan akun sisään ja lataan sen samalla. Kerran kovimmilla pakkasilla kävi siten että kun lähdin töstä kotiin niin ensimmäinen noin 1 km matkan ajan pyörä ei tehostanut. Luulin että nyt se hajosi, mutta ilmeisesti lämmettyään tarpeeksi alkoi taas toimimaan normaalisti. Täten -20C ja kovemmissa pakkasissa vien pyörän töissäkin lämpimään, niin toimiipahan heti lähdöstä.
Talvella on renkaana edessä Schwalben Ice Spiker Pro, taakse ei valitettavasti ihan mahtunut joten siellä mennään Schwalben Maraton Winterillä. Ensimmäisenä talvena myös edessä oli Maraton Winter, mutta se on aivan hirvittävä ajaa jos on lunta tai uria. ISP edessä taklaa onneksi tämän ongelman täysin, ei voi kuin suositella.
Akku pelittää edelleen hyvin (koputtaa puuta).
Varustuksena kovilla pakkasilla takki Canada Goose Expedition ja housuina SA sarkahousut. DDR:n kauluri on pirun hyvä kelissä kuin kelissä paitsi nyt ihan kesällä. Tulee lähdettyä töihin aikaisin joten aamullakin on kylmää myös kesällä. Joo noilla varusteilla ei ole tarttenut palella. Kinttaina on joku Gore-tex kuori ja sisällä villalapanen. Kenkinä Salomonin Gore-texit. Ajovalo XXLstä ostettu magicshine. Noilla se homma toimii kelissä kuin kelissä, toki pienemmillä pakkasilla keveämpää vedenpitävää takkia kuin Canada Goose ja housuiksi vaihtuu softshell housut. Pari kertaa jäi tänä talvena menemmättä töhin koska tiet olivat auraamatta ja lunta oli tullut pirusti. Onneksi on tuo etätyömahdollisuus.
Työkaverin Audi A5 jakoremmi 50 tkm ajosuoritteella viittä vaille poikki ja ihan tuurilla selvisi siten ettei katkennut ja tullut kallis remontti (nyt selvisi "vain" tonnilla). Aikoo nyt vakaasti seurata minun esimerkkiä ja ostaa sähköpyörän ja audikin lähtee kiertoon ja tilalle tulee joku tonnin ällötys jolla ei viitsi ajaa töihin kuin äärimmäisessä hädässä eli aikoo tällä tavalla pakottaa itsensä pyöräilemään. Mielenkiintoista nähdä miten tässä tulee käymään, mutta nyt on hänellä tuollainen tahtotila. Itse olen laskeskellut että tässä parin vuoden aikana sähköpyörä on säästänyt itsensä takaisin kun autoilun kulut ovat pienentyneet, eli homma kannattaa taloudellisessakin mielessä. Yksi asia mikä on varma on se että työmatka-autoiluun ei ole minulla paluuta niin kauan kuin sähköpyöriä myydään. 10km matka/suunta ei ole matka eikä mikään ja tämä audimies asuu melkein naapurissa niin sama aika sillä menee auton kanssa mitä mulla pyörällä polkiessa (yksi syy lisää miksi se aikoo hommata sähköpyörän todettuaan että ei edes ajassa autolla voita).
Minulla himmottaisi hommata sähköläski, saa nähäd tuleeko hommattua puolen vuoden kuluessa. Tänään koeajolle eli voipi olla että pyöräkuumetta pukkaa.
Harrastuspuolella tulee ajettua ihan tavis maastopyörillä, eli työmatka on työmatkaa ja harrastukset sitten erikseen. Ja työmatka onkin sellainen matka että joka päivä kun on töitä on mentävä siksi sähköpyörä on hyvä.
Tulipas rekisteröityä sivustolle kun päädyin viimein pitkän harkinnan jälkeen ostamaan sähköpyörän ja tällaiseen päädyin, tosin mukavien alennusten kera, meninkö metsään valinnassa?
https://rtech.fi/cube-reaction-hybri...ml?attr1_id=96
Edit: Mistä löytyisi halvalla toimiva ja turvallinen varalaturi pyörän akulle (Powerpack 500)?
Vallan hieno pyörä ja hyvät osat. Laturi löytyy vaikkapa tuolta: https://www.bike-discount.de/en/buy/...-europe-218685, älä hatkahda halvempaan 2A versioon, 4A pitää olla niin ei tartte odotella.
Mulla myös yksi tuollainen laturi ylimääräisenä, piti ostaa Saksasta kun lähdin sinne ilman laturia viime kesänä (oli se kädessä siinä pakatessa [emoji3]), 70€ voin sellaisen myydä.
Boschin ollessa kyseessä pidä huolta moottorin laakerista. Ensihuoltoon ajoissa, säännöllinen laakerinsuojan vaihto ja rasvaus.
"Boschin ollessa kyseessä pidä huolta moottorin laakerista. Ensihuoltoon ajoissa, säännöllinen laakerinsuojan vaihto ja rasvaus"
Mikä vuosimalli?Vai kaikki Bosch moottorit.
Sanoisin, että kaikki mallit joissa laakerin suojus on suoraan näkyvissä ja saa rapaa niskaansa. Olikohan niin, että joissakin <2015 malleissa ei edes ollut sitä suojaa.
Mulla on kaksi Boschia, toinen on tavarapyörä ja siinä tuo paikka on koteloitu eikä pyörä muutenkaan käy mutakylvyissä, toinen taas on läski joka pitää rypemisestä. Laakerin suojana on muovinpala ja rasvaa. Rasva jos kuluu pois ja paikkaan keräillään hiekamutavelliä niin kohta käy huonosti.
Tämä kohta siis (kuvassa). Pyörä on likainen, puutarhaletkun suutin oli haljennut talven ainana [emoji3], mutta tolta sen mun ajeluiden jälkeen näyttää, ajan ihan joka säällä. Avaan ja vaihdan rasvat useammin kuin suositellaan, vartin homma.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...d8e066461e.jpg
Näkyi olevan jossain englantilaisessa sähköpyöräkaupassa päivitysosaa ko laakerille ja ymmärsin että on Bosch oem osa, miten se oli parempi, en tiedä mutta näytti jotta laakeri olisi vain ollut jykevämpi tms... ko kauppa tietty mainosti ettei myy kuin omiin myymiinsä ko osaa niin enpä sitten merkannut edes ylös osoitetta :(
Bosch OEM = siis originaali osa, ei eroa mitenkään.
Bosch vahvistettu alkuperäisen korvaava alkukeperäisosa tai miten sen nyt sanoisi .
Hainpa uudestaan mitä tarkoitan, se jotta onko Bosch toimittama vai ko liikkeen vahvistettu osa niin jää epäselväksi eli sellainen "virhe" aikaisemmassa mielikuvassa ehkä.
https://www.e-bikeshop.co.uk/Bosch-e...e-Unit-Bearing
Jos kyseessä on Boschin päivitysosa niin silloinhan he myötävät suunnitteluvirheensä ja takaisinkutsu pitäisi lähettää kaikille asiakkaille ja korjata vika. Tosin noita vikautuneita laakereita taitaa olla niin vähän että ei voida puhua suunnitteluviasta.
Onko kokemusta KTM sähköpyöristä? Kannattaako ostaa ulkomailta?
Ei tarvitse laittaa takaisinkutsua, jos ei ole turvallisuuteen vaikuttava asia. Toki jotain takuuajan jälkeisiä korjausvelvoitteita voi tulla, jos on selvä tapaus.
Jos taas kestää sen minkä normaalipyörän keskiökin, niin on todella vaikea vääntää mitään ylimääräistä korjaus- tai virhevastuuta valmistajalle.
Pyörä saapui ja muutamat ensiajelut tehtynä ja onhan tuo mahtava ajettava. :) Ainoa miinus ja iso sellainen on tuo 25km/h rajoitus, joka tulee heti vastaan jo ECO-modella, ajan vanhallakin maasturilla (Cube, ei sähkö) ~30km/h keskinopeutta työmatkan, joten sinänsä järjetön rajoitus. Keskustassa toki tulee ajettua rauhallisemmin kun on muutakin liikennettä, saman hidastuksen voisi tehdä vaikka moottori avustaisikin suuremmilla nopeuksilla. Noh, pääosin tuulisia päiviä varten tuo sähköavustuksen hankin, ettei tarvitse niska limassa polkea töihin, jolloin hiki haiskahtaa jo ennen kuin työvaatteet on saatu päälle. Voisi sanoa että kaikin puolin erinomainen pyörä, tuota 25km/h rajoitusta kun ei voi laittaa pyörän miinukseksi, vaan syy on typerissä päättäjissä. Maastossa en ole vielä käynyt testaamaan, koska sen verran vielä lunta ja loskaa joka puolella.
Kokeilin itse KTM:llä ajella töihin vähän yli 13km kauluspaita päällä. Pyörästä turbo päällä ja jalkoja kevyesti pyöritellen pääsi 22km/h keskinopeudella perille niin että voi suoraan marssia palaveriin ;) Yleensä tarvitsen kyllä suihkun.
Minä kokeilin samaa, ensin 30km lenkki, sitten suihku ja töihin pyörällä viime viikolla. Siinä välissä tietty oli aurinko lämmittänyt niin jotta oli jää sulanut ja tie märkä ja kurainen... JA ei lokareita. Selkä märkä, naama kurassa jne :) ei auttanut sähkö kun kuski oli pöljä :)
Minäkin kokeilin palaveriin siirtymistä täysillä avustuksilla ja kyllä oli mukava istahtaa neuvotteluhuoneeseen kun selkää pitkin ei valunut hillitön hiki. Kengät ja housut oli tietty kurassa, mutta kun palaveri ei ollut virallinen työpalaveri, niin asustuskin sai olla rennompi.
Sähköpyöräkuume iskenyt tännekin. Ruvennut sähköpyörä houkuttamaan siksi, että sillä tulisi varmaan tuulisilla keleilläkin / mahdollisesti talvellakin ajeltua työmatkat. Nyt työmatkan (14km suuntaansa, kevyenliikenteen väyliä, josta n. 3km sorapintaista) viitsii poljeskella maantiefillarilla hyvällä kelillä mielellään, mutta huonommalla turvautuu autoon.
Ensin katselin netissä trekking/hybridi malleja, mutta täältä luetun perusteella 29" jäykkäperä maasturi voisi olla kaikkein paras vaihtoehto (isommat/leveämmät renkaat talviajoon). Kävin eilen paikallisissa liikkeissä koeajamassa seuraavia:
https://www.electrobike.fi/sahkopyor...-2-0-2018.html
https://www.velo-oxygen.fi/polkupyor...yora-2018.html
https://www.baiks.fi/polkupyorat/sah...e-292-9-v.html
Haibikessä Yamahan moottori ja Cubessa & KTM:ssä Boschin. Koeajon perusteella Boschilla varustetut tuntuivat omaan mieleen paremmilta. Onko kokemuksia Cube vs. KTM ?
Saksastahan tuo kannattaisi varmaan tilata, niin säästäisi muutaman satkun. Jos Cubeen päätyisi niin kannattaisiko sijoittaa pari sataa lisää ja hankkian tuon Acid Hybrid ONE sijaan esim. https://www.bike-discount.de/en/buy/...-n-blue-657020 ? Saisi isomman akun (500 vs. 400) ja tehokkaamman moottorin (Bosch Drive Unit Performance CX (75Nm) vs. Bosch Drive Unit Active Plus (50Nm)).
Budjetti olisi siis max. 2500€ ja tuohon pitäisi saada myös lokarit yms. hilppeet. Otetaan vinkkejä/suosituksia/kokemuksia vastaan mielellään muistakin merkeistä kuin Cube. Valinnan varaa kun näyttää riittävän tuskastuttavan paljon tässäkin kategoriassa :D
Itse ajellut sähköläskillä työmatkatkin ja kivasti kulkee.
En katsellut noita vaihtoehtoja läpi mutta tuohon akun kokoon panostaisin. Omasta mielestä taas maantielle piisaisi hyvin 50nm tai Performance tuntuu ajoittain läskinkin koneena "yli mitoitetulta"...
Hirveästi en voi mainostaa kokemuksella, mutta ostin toissa perjantaina XXL:n -20% aleista https://xxl.fi/ghost-hyb-teru-b2-9-c...145313_1_style
Maksoi sen ~2200e.
Kävin ennen ostopäätöstä testaamassa Cubea (29er), Tunturia ja Ghostin 27,5:sta versiota. Katsoin kanssa itsekin Haibiken Sduro hardseveniä ja olin kovasti siihen kallistumassa kun tuli nuo XXL alet ja huomasin että Ghostista vastaava 29 versio oli varastossa. Shimano (E8000) oli kyllä mukavan hiljainen, mutta Bosch tuntui luonnollisemmalta.
Olen noviisi maastoajossa, joten vaikea sanoa muuten pyörän ominaisuuksista muuta kuin että olen kyllä käynyt yhden maastolenkin vetämässä. Pääosin pyörän osto kuitenkin aika samoista lähtökohdista kuin sinullakin. n.15 km työmatka enkä halua ostaa toista autoa. Tuo pyörä nyt kuitenkin tuntuu hyvältä ja tuossa hintakategoriassa hyvä. 1x10 vaihteisto, 500Wh akku ja maastoajoon sopiva geometria oli nyt itselläni ne päätekijät. Keula nyt noissa kaikissa mallia hinnat alkaen, mutta jostain on karsittava.
Ehdottomasti isompi akku ja tehokkaampi moottori Boschista. Tasaisella et varmasti niin huomaa eroja, mutta mäkisessä maastossa varmasti. Myös Yamahalla on moottoreita kahta eri vaihtoehtoa ja pw-x on parempi. Sähkön kanssa matkat kasvavat ja reissut tulevat ns vaativimmaksi.
Muuten vertaile ihan pyöriä osien suhteen.
Cannodalekin näyttää hyppäävän Boschista Shimanon kelkkaan ainakin näillä malleilla:
https://www.emtb-news.de/news/en/can...-cujo-neo-130/