Läskillä on menny ihan kivasti ilman pahaa täristystä.
Printable View
Läskillä on menny ihan kivasti ilman pahaa täristystä.
Hei,
Löytyykö tässä hintaluokassa parempaa diiliä ja jos ei, niin kumpaa suosittelette työmatka/satunnainen lenkkeily käyttöön:
Kona Rove Al 2015 669€
Kona Jake 2014 850€
Ja vielä se että kaipa nuo kestää 120kg kuskia. Ainakin muut fillarit kestäneet ja ovat maastossa kovemmassa kurimuksessa kuin nuo olisivat työmatkalla.
Mitäs eroo noissa Konissa on... ennen muinoin mulla oli Jake The Nake ja siinä oli ne kehvelit vannejarrut ja niitten kanssa sai tapella... jos toisessa on vannejarrut niin hylkyyn se pyörä
Joo olisin toki voinut linkata fillarit tuohon viestiini:
http://www.konaworld.com/rove_al.cfm
http://2014.konaworld.com/jake.cfm
Tarakkaa en ole laittamassa kun läppäri ja paperit kulkee toimistolle repussa.
Kommentoidaan nyt tänne, että pyörä tuli hankittua koeajon jälkeen ihan suomesta (eli pyöriin pätee varmasti sama kuin autoihin, että suomessa myytävät pyörät kalliimman hinna takia tulevat suomi kokoonpanolinjalta ;D) Tammiston Velo & Oxygen ja päädyin 53cm kokoon tuosta Cube Cross Race Disc:stä. Tuo 56cm runko on oikeasti tosi korkea ja vaakaputki melkeinpä litisti nyytit. Myyjä myös sanoi, että asento oli parempi tuossa pienemmässä koossa. Eikä nuo rocket ronit ole pahat asfaltilla/sepelillä, mutta taitaa nappulat asfaltilla kulua nopeasti tai niin joku on foorumilla kertonut. Anyways, mukavaa pyöräillä - vilkutellaan kun törmäillään ;)
http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec054865
Oiskohan tuossa järkeä pieneen polkuvirittelyyn ja työmatkoille ? Eilen joutui myymään sinkulan kaverille, niin nyt tarvisi jotain uutta työmatkoille, kun ei jaksa niitä läskillä ajella.
Enpä edes huomannut noita vaihtajia, kun muna pystyssä aloin katselemaan, että valmis 1x10 ja hiilarikeula alle 1000€ kotiin toimitettuna ja vielä seksikkäällä värillä. Katsellaan sitten jotain muuta, koska eihän tuollaisilla vaihtajilla osaa kukaan ajaa. Saa vinkata, jos netistä löytyy jotain mielenkiintoista cycloa alle tonnin.
Höpöhöpö.
Tangonpäävaihtajiin tottuu kyllä. Vähentää sit sitä turhaa vaihteitten räpläämistä jos vaihtaminen pelottaa. :)
Ensimmäistä cyclocrossia (ylipäätään ensimmäistä "oikeaa" pyörää) vailla olisin. Vaikutusalueeltani (Tampere) ei käytettynä tunnu sopivaa vaihtoehtoa harmikseni löytyvän 800 € opiskelijabudjetilla ja 174cm ruholla. Kauppaan se on siis suunnattava, mikä saattaa muutenkin näin ensipyörää ostaessa olla ihan hyvä ratkaisu. Nyt pitäisi vaan saada karkeaa mielipidettä siitä, että mitäs fillareita sitä lähtisi ensin tutkimaan. Tällä hetkellä huomioni ovat keränneet seuraavat laitokset:
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/ma...109238_1_style - Merida cx 100 claris 15
http://www.nippeli.fi/polkupyorat/cy...50-disc-vm2013 Focus Mares AX 5.0 disc
http://www.sportax.fi/product/73/norco-ccx-3 - Norco CCX 3
http://www.bikeshop.fi/Kona_Rove_AL/ekauppa/pKOROVAL/ Kona Rove AL
Mistähän näistä saisi eniten irti erityisesti hinta-laatusuhteen puolesta? Muitakin vaihtoehtoja toki otetaan vastaan :)
Norcosta ja Focuksesta tarkastaisin että Sora-osasarja on jo uudempi STI-malli (3500). Norcossa olisi ilmeisesti myös teräskeula mikä voi olla ajomukavuuden kannalta plussaa ainakin periaatteessa.
Muuten taitaa aika pitkälti olla makuasioita, ei nuo speksien puolesta taida toisistaan juuri erota.
Näillä pohjatiedoilla huomenna kokeilemaan ainakin paria mainituista pyöristä. Pientä eroa näyttäisi olevan, esimerkkinä Meridassa löytyy Soran lisäksi Clarista, en sitten tiedä onko hyvä vai huono. Eiköhän mennä sen mukaan että mikä pyörä tuntuu parhaalta (ja mistä saan parhaimman diilin :D)
Omien rajallisten kokeilujen ja foorumin lausuntojen perusteella Claris on "ihan jees" osasarja entry leveliksi. Soraa tossa Meridassa ei taida olla kuin takavaihtaja.
Mää olen tämmönen ujo ja vähään tyytyväinen niin tangonpäävipstaakkelit ovat olleet ihan toimivat. Shimanot sain myytyä ja ostin Dia Compet joissa muutaman ratkaisevan millin pidempi aisa. Pyöräilyelämänlaatu parani monta pykälää. Olivat paaljon havemmat kuin sti-kahvat.
Kyllä niihin tangonpäävaihtajiin tottuu yllättävän nopeesti vaikka itsekin niitä joskus karsastin. CrossCheckissä kun sattui joskus valmiina olemaan. Todella vaikeassa paikassa (poluilla) tietty vaihtaminen haastavampaa verrattuna STI- kahvoihin mutta kuten yllä todettu, eipä tule niin helposti "turhaan" vaihdeltua pykälää. Ei noi vaihtajat mun mielestä se tärkein valintakriteeri kuitenkaan pyörää valitessa ole.
Nyt 300 km Cannondalen omistamisen jälkeen sain todeta, että kyllä se vaan aika komiasti naksuu. Fillari pelasi kuin ajatus viime viikonloppuna, sitten pari päivää säilytyksessä ja sen jälkeen naksui melkein kuin kahta metalliputkea olisi hakannut kevyesti toisiaan vasten.
Käytin tänään sitten Suvalassa pyörän ensihuollossa, ja siinä yhteydessä hoitelivat takuuseen tuon jutun. Uudet laakerit sinne asennettiin ja enempi vaseliinia, mutta rohkaisevasti miekkonen sanoi että "voi olla että tuli tällä kuntoon, tai sitten ei".
Jos naksumisen itse kestää, niin eihän siinä mitään kun tietää että se on ihan normaalia eli miltei asiaankuuluvaa ja saahan siitä ehkä vielä hieman myötätuntoa kohtalotovereilta. Ja hiljeneehän se naksuminen aina välillä, joskus sateella ja joskus ilman mitään syytä - ja aina vain palatakseen yhtä kaameana kuin ennenkin.
Mutta jos joskus tulevaisuudessa eli kun on ajanut k.o. osat vaihtokuntoon voi samalla remontilla päästä naksumisesta lopullisesti eroon hankkimalla Praxis Worksin sovittimen: http://www.praxiscycles.com/conversion-bb/
Kyllä se sen verran kovasti tuossa naksahteli että luulen ettei hermo kestäisi sillä ajelua. :) (Olen vähän friikki sivuäänien kanssa: tietokoneesta en siedä mitään ylimääräistä sivuääntä, ja autossakin häiritsee kaikki resonoinnit ym. asiaankuulumattomuudet.)
Kiitos vinkistä. Ymmärsinkö oikein, että tuo on jonkinlainen adapteri jonka avulla tuonne BB30-keskiöön saa tungettua kokonaan erilaiselle keskiötyypille tarkoitetut kammet? Jos noin, niin kuulostaa oikein käyttökelpoiselta. Vaihtelee noita laakereita takuuseen niin kauan kuin voi ja tarvitsee, ja sen jälkeen sitten vaihtelee laakereita vielä itsekin tarpeen mukaan kunnes kammet on vaihtokunnossa.
Ei Praxis mikään adapteri ole, on varsin etevä keksintö korjaamaan rungonvalmistajan kyvyttömyyttä tehdä keskiömuhvi mitoilleen. Painettavat keskiölaakerit kun ei mikään uusi keksintö ole. Mullakin on ennen sotia tehty runko jossa tällä idealla on keskiö toteutettu. Fauberlaakereita on myös paikallleen painettavia.
Itse olen tietoisesti kiertänyt pressfitit yms. kaukaa, tosin ekonomiakin ollut hyvänä apuna. Pojan Canyoniin alle 3000 kilsan pitää vaihtaa uusi PF30. Siinä näyttäisi muhvi olevan toleranssin sisällä.
Ja jos Cannondalen kanssa laakeriongelmat jatkuu niin minusta selkeä takuu-asia.
Minä kun olen vähän keskimääräistä taaplaajaa yksinkertaisempi tollo, niin kerrotteko joku että mikä tuo sitten on? En oikein tuolta nettisivuilta osannut asiaa ymmärtää, tosin näin kyllä sielläkin maininnan ettei se ole adapteri. Mutta kun itse miellän adapterin palikaksi, jolla toisentyyppiseen paikkaan suunnitellun osan saa mahtumaan toisenlaiseen. Ja jos oikein tajusin, niin tuon Praxiksen avulla BB30-keskiöön menee toisenmallisiin keskiöihin tarkoitettuja kampia.
Kuten huomaa, en ole noihin keskiöihin tutustunut lainkaan, joten anteeksi maalaisuuteeni. :) Sen tosin tiedän, että seuraavasta talouteen tulevasta pyörästä suurella todennäköisyydellä ei BB30-keskiötä löydy.
Joo näinpä, ei ne Suvalassakaan muuta sanoneet.
Praxiksen systeemi korjaa tehtaan keskiömuhvin toleranssivirheet. On siis keskiölaakeri, noita vastaavia löytyy muitakin jos oikein ymmärrän.
Ylipäätään keskiön alueella adaptereita pitäisi välttää kuin ruttoa.
http://www.bikeradar.com/news/articl...rackets-43769/ Tuolta kannattaa myös blogitekstit lukea, minusta oikeen järkeenkäypää.
Elä anteeksi pyytele, olet pitkään aikaan yhden järkevimmän säikeen avannut ja tolkuissasi myös kirjoittanut. Lue nyt mitä angry asian on asiasta kommentoinut ja varmaan viihdyttävää tuo keskustelusaittikin.Lainaus:
Kuten huomaa, en ole noihin keskiöihin tutustunut lainkaan, joten anteeksi maalaisuuteeni. :) Sen tosin tiedän, että seuraavasta talouteen tulevasta pyörästä suurella todennäköisyydellä ei BB30-keskiötä löydy. Mahead
Tähän sopinee jatkoksi vielä yksi linkki, "Complete guide to bottom brackets" http://www.bikeradar.com/gear/articl...rackets-36660/
Oikein hyvin minustakin sopii, kiitos pätkä.
Meillä on taloudessa kaksi viime vuotista Cannondale Caadx 105:sta. Molemmissa keskiölaakerit alkoi napsumaan muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. Napsuminen hävisi itsestään jonkun ajan kuluttua. Oliskohan ne parin sadan kilsan ajon verran napsuneet. Nyt toisella on ajettu yli kolme tuhatta ja toisella yli neljä tuhatta kilsaa ilman napsumista. Joskus äänet häviää ajamalla... :-)
Sain Ridley X-Bow 10 discin Cyclecenteristä 790e:lla. Siinä oli takavaihtajan kahva rikki, joka vaihdettiin sekä nroa isompi satulaputki, joka pätkäistiin. Tästä hinnanalennus. Huomasin myös, että sivuilla mainostettujen Shimano 105 osasarjojen sijaan pyörässä Soran osat, eli ilmeisesti huonommat. Olen ollut tyytyväinen kyllä ja luulen, että vaikka vaihtaisit osasarjat parempaan hinta jäisi normaalin alennushinnan alapuolelle.
Itse olen päättänyt ostaa cyclocrossin työmatka-ajoon. Tämä olisi ensimmäinen kapearenkainen pyörä. Kaksi vahvinta vaihtoehtoa paperilla tällä hetkelä olisi Ridley X-Bow 10 disc sekä Merida Cyclo Cross 700. Meridan saisin samaan hintaan kuin Ridleyn. Ridleyssä merkki miellyttää itseäni paljon enemmän, Meridassa taas vaihteet, kiekot ja (jarrut?) ovat ainakin speksien mukaan paremmat. Mutta Merida on itselleni täysin tuntematon merkki ja se aiheuttaa hieman allergiaa (typerää, tiedän). Turhaanko? Molemmat ulkoasultaan (väritykseltään) yhtä rumia, joten estetiikkakaan ei auta.
Kokoasia on myös aivan sekaisin. Canyonin laskuri neuvoisi kokoon 56/M, mikä vastaa meridan 54 ja ridleyn L -kokoja. Olen koeajanut Cannondalen Caadx -pyörän jossa 54 -koko tuntui hyvältä / snadisti pieneltä mutta 56 vastaavasti hieman liian isolta. Tosin mulla ei ole hajuakaan miltä maantiepyörän / cyclocrossin pitäisi hyppysissä tuntua.
Pituutta minulla on 187cm, ja inseam on noin 86cm. Onko kenelläkään muita auttavia vinkkejä sen lisäksi että pitää mennä koeajamaan lisää ja jututtamaan lisää myyjiä? :)
Hommasin samoin cyclon 2,5 vuotta sitten, ja nyt keväällä Canyonin maantiepyörän (endurace cf:n). Enduracen 25mm kumit on vanteilla noin 28 mm leveät. Ja cyclon maantiekiekoilla 28 mm duranot 28 mm. Jos lähden asfalttilenkille otan Canyonin alle, se on vaan niin paljon parempi ajossa (mukavampi, kevyempi ja nopeampi). Jos ajan hiekkapohjilla/poluilla otan cyclon alle 35 mm semislick cyclokumeilla, silloin ainoa jousto tulee renkaista - muuten on aika jäykkä peli. Levyjarruja ei ole kummassakaan, enkä ole niitä kaivannutkaan. Eli mieti ensin tarviitko ihan oikeesti cycloa vai pitäiskö käydä koittamassa myös maantiepyörää. Jos nastarengas/loskapyörää hamuaa, niin hybridi voisi olla paree, mutta väylän pinnoitteen mukaan mä valkkaisin sulan kelin pyörää. No cycloon saa kiinteämmät lokarit, mutta sateella tuppaa kastumaan aina.
Levyjarruissa on joo se puoli, että renkaat ja vanteet ei oo sadejarruttelujen jäljiltä mustaharmaassa liejussa (jarrukumi-alumiinimoskassa) eli pysyvät puhtaina. Toikaan ei haittaa jos filon voi huuhtoa vesiletkulla ajon jälkeen tai ei anna sen haitata.
Cyclocrossariin päädyin suunnitelmissani koska pyörällä tulisi ajettua asfaltin lisäksi huomattava määrä sora yms. kiviteitä. Vannejarruja tai hybridejä en harkitse.
Hei, olisin hankkimassa ensimmäistä cyclocross pyörää itselleni monien vuosien maastopyörällä ajon jälkeen. Tavoitteena lähinnä hankkia sopivampi pyörä työmatkoille, päivittäiseen käyttöön ja hieman pitemmillekin matkoille (olen ~170cm). Olen käynyt useissa kivijalkakaupoissa ympäri PK-seutua ja käynyt tutkimassa Meridoita, KTM:iä ja vaikka mitä. Perjantaina järjestetään Espoontorin pyöräkaupassa (http://www.espoontorinpyora.com/) Konan koeajopäivä, joten suuntaan seuraavaksi sinne, sillä Konan Rove kiinnostaa tällä hetkellä kovasti. Haluaisinkin vielä yleisesti tiedustella, mitä crossareita porukka suosittelee 1500€ budjetilla ja mikä ero on SRAMin X9 Type 2 ja Ultegran vaihtajilla?
SRAM X9 Type 2 on itse asiassa maastopyörän vaihtaja, kymmenvaihteinen ja kytkimellä varustettu joka käytännössä estää ketjun hölskymistä röykyissä. Vaihtaminen ei ole varmastikaan yhtä hienostunutta kuin Ultegrassa (joka taas on 11-v high-end maantievaihtaja) mutta kestää paremmin kuritusta epämääräisemmässä maastossa johon Rove on tavallaan tarkoitettu.
Rove on hieno pyörä ja tosiaan erityisen sopiva asfaltin ulkopuoliseen ajoon. Ajoasento on suhteellisen rento ja ajomukavuus muutenkin kohdillaan. Konalta kannattaa katsastaa myös Jake The Snake (kisakrossari) ja Esatto DDL (levyjarrullinen Endurance-maantiepyörä). Myös Focuksen Mares -mallit kannattaa katsoa, ja miksei myös Trekin Crockett ja Crossrip LTD.
Rove vaikuttaa erittäin pätevältä runkonsa perusteella, ja miksei muidenkin osien myötä, mutta samaan hintaan saisi esim. Meridan CC 700:n, jossa olisi Ultegran osat. Olisiko kannattava valinta? Toisaalta Meridassa on hiilikuituhaarukka ja siitä onkin ollut jo hivenen vääntöä tässä ketjussa.. ;)
Rove ja Merida CC 700 ovat mun mielestä aika eri tarkoituksiin olevia pyöriä. Rove on enemmän seikkailu/retkeilypyörä kun CC 700 on tyypillisempi Cyclocross-kisapyörä. Jos hakee maantiepyörämäistä tehokkuutta niin Merida on aika selkeä valinta - Rove on varmasti painavampi ja laaja kymppipakka tekee kadenssin hienosäätämisestä vaikeampaa kuin 11-lehtinen 11-28. Merida on kyllä spekseiltään parempi ja modernimpi mutta mielestäni molemmat ovat kuitenkin sitä tasoa että valinta kannattaa ennemmin tehdä ajotuntuman kuin speksien mukaan.
Enpä olisi huolissani tuosta hiilikuituhaarukasta - jos jollain on joskus hiilarihaarukka väpättänyt niin siitä tuskin voi vetää johtopäätöksiä vuoden 2015 15 millin läpiakselilla varustettuun haarukkaan.
Enpä olisi huolissani tuosta hiilikuituhaarukasta - jos jollain on joskus hiilarihaarukka väpättänyt niin siitä tuskin voi vetää johtopäätöksiä vuoden 2015 15 millin läpiakselilla varustettuun haarukkaan.[/QUOTE]
Mulla on Meridan Cx500, jossa täysi hiilikuituhaarukka (sekä lisäksi läpiakseli kiekkon kiinnitys). Edellinen CC pyörä oli saman valmistajan alumiinihaarukalla ja en kyllä huomaa mitään eroa. Renkaat 35mm ja paineet 3,5 bar.
Olen hankkimassa ensimmäistä Cyclocrossia. Tähän asti olen ajellut neljä vuotta vm. 2010 Kona Dew Deluxella ja kaipaan päivitystä ketterämpään ja kevyempään peliin. Tarkoitus olisi tehdä tuolla cyclolla jotain 1-3 viikon pyöräretkiä ulkomaille, joten haen nimenomaan retkipyörän kaltaista cyclocrossia enkä kisapyörän kaltaista. Eli cyclo saisi olla enemmän hybridin kuin maantiepyörän kaltainen.
Suosittelisitteko minulle Kona Rovea (ei AL), kun se vaikuttaa juuri tuollaiselta retkipyörämäiseltä cyclocrossilta? Onko Cyclecenterin tarjouspyörä Ridley X-bow 10 samankaltainen vai enemmän perinteinen cyclocross?
En suosittele. Rove AL on kovahko ajaa ja painava. Ei erityisen ketterä. Ajotuntuma muistuttaa läheisesti noita Konan Dew-sarjan alumiinikankia, mutta droppitangolla. Lisäksi lenkki- ja varmasti myös retkeilykäytössä 8-lehtisen takapakan hyppäykset vaihteiden välillä ovat ikävän suuria. Ridleystä en osaa sanoa mitään.