Ei siellä mitään kondenssivettä ole paloissa. Itse säilytän pyörääni sisällä lämpimässä ja kun lähtee ulos kuivaan pakkaskeliin, ongelmia ei jarrujen kanssa ole.
Printable View
Uudessa TM:ssä oli juttua talvipyöräilystä, en tosin ehtinyt sitä vielä lukea. Juomapulloissa voinee katsoa mallia retkihiihtäjistä: kaikilla on mukana termos tai kaksi. Joillakin on eristetty juomasäiliö vyöllä ja ehkä ihan parilla on juomapullo. Tässä voisi olla yksi hyvä kandidaatti tarkoitukseen: http://www.reittipiste.fi/product_in...oducts_id=1357 Pärjäsi muistaakseni aika hyvin Retki-lehden testissä.
Myös Clas Ohlsonin termarit pärjäsivät erinomaisesti Retki-lehden testissä eivätkä paljoa maksa.
edit: tulipa mielenkiinnosta kokeiltua
https://docs.google.com/uc?id=0B3tfG...NjUyMDMz&hl=en
taidanpa ommella neopreenista sukan ympärille niin istuu vielä napakammin.
Eilen testailin burtonin snoukka käsineitä ja kylläpä toimivat hyvin. Käsi pysyi lämpöisenä, oli pitoa hyvin ja luulen että kovillakin pakkasilla toimisivat. Sitä odotellessa :cool:
Joks se talvi loppu :(
Hei, mikäs olisi hyvä aluskerrasto talvisiin pyöräilypuuhiin? Vanhoissa tulee hikoamisen jälkeen vilu.
Aluskerrokseksi bambuinen urheilukerrasto. Paras mikä mulla on ikinä ollut. Siirtää kosteutta paljon paremmin kuin sinänsä hyvä polypropyleenikerrasto. Bambun päälle sitten lisäkerroksia tarpeen mukaan.
Eilen ihan yllätyin kun huomasin miten hyvin tavallinen villasukka pitää varpaat sulina. Eli villasukka ajokenkien päälle ja sitten neopreenisuojus. Pieni reikä klossille vaan piti tehdä. Pari h - 15 ssa meni ihan sujuvasti, ja varpaat olisivat jaksanut vielä pitkään jos vaan itse olisin.
Juomapullona käy lidlin halpistermopullo. Kuuma mehu siihen ja pari h kestää sulana helposti. Toinen vaihtoehto on ajotakin alle aluskerraston päälle ihan tavallinen kesäpaita jossa selkätaskuja, siihen kännykkä, pullo ja eväät niin eivät jäädy.
Mulla oli ihan vastaava ongelma takajarrun kanssa ja vein huoltoon. Jäätyy juuri vaijerin pituudesta johtuen helpommin kuin etujarru, kuten itsekkin arvelit. Vanha vaijeri veke ja uusi tilalle. Uutta vaijeria voit vähän liukastuttaa öljy/jäänesto-seoksella. Näin tekivät mun fillarille ja ei jäädy enää (ei ainakaan -17 asteessa)
Täältäkin ääni merinovillalle. Erätukku mainostaa kerrastoa 60 eurolla. Itsellä ei kokemusta juuri siitä, mutta Devoldin Expedition-malli toimii mainiosti -20C ja +10 välillä! Eli lämpimälläkään ei ole hirveän kuuma. Ei sitä noin lämpimällä oikeasti tarvi, mutta kokeiltu on.
rjrm
Itse ostin merinovillaisen paidan syksyllä, icebreakerin 200g/m2.
Minusta tuo ei kuitenkaan ollut hikiliikuntaan hyvä. On lämmin ja miellyttävä päällä, mutta kun kastuu niin on märkä. Ja märkä villakaan ei ole mielestäni lämmin vaikkei se märältä tunnukkaan. Kivahan tuo on sikäli että ei haise.
Mulla on kanssa Devoldin merinovillainen asu. Käytössä aina talvella lenkkeillessä. Toimii hyvin myös loppulenkistä vaikka on läpimärkä. Joskus kovimmilla pakkasilla on jäätynyt käsistä takkiin kiinni, tällöin toki muuta vaatetta ollut paidan alla...
Merinovilla on hyvä. Kylmällä kelillä olen pitänyt alimmaisena Devoldin lyhythihaista merinopaitaa (toimii hyvin kesälläkin) ja sen päällä Ruskovillan paksuinta merinovillapaitaa (erinomainen kaulus ja hihansuut). Vielä jos oikein paleltaa niin ohut fleece väliin ja päällimmäiseksi tuulenpitävä ohut takki. Eikä tartte pestä kuin muutaman viikon välein kun tuulettaa hyvin :)
Aika monilla on merinotykit kulunu haaroista puhki, en ite raaskis Icebreakereitani kohdella kaltoin satulalla ja perseellä. Fillarikäytössä toimii edelleen loistavasti joku Etirelin kerrasto, parikymppiä Intersportin alelaarista.
Oon kyllä vyötärön alapuolella pitänyt ihan vaippahousuja ja sit riittävää määrää erilaisia succiksia (ja kylmällä lökiksiä) siinä päällä. Villat kuluu niin nopeasti puhki pyöräilyhousuina ettei viitti. Ylävartalossa villa on talvella hyvä.
Laita villasukka "strategiseen paikkaan" jos tulee muuten vilu.
Mulla on tollanen Shimano breath hyper XT malli pyöräillessä, jonka alla sitten vielä ohut coolmax kerrasto:
http://www.birdstackle.com/shimano-s...shing_gear.htm
Prismassa makso poistoalessa 30 euroa koko setti tossa kuukausi sitten.
Tossa on patentoitu ominaisuus, että muuttaa kosteuden lämmöksi. 10 asteen pakkasilla ei ole vilu pyöräillessä tullut yhdistelmällä coolmax kerrasto+tuo+windstopper kuoritakki joten kyl toi tuntus jotenkin toimivan.
Tekniikan maailman ohjeet talvipyöräilyyn
Tänään tuli iltapäivällä ihmeteltyä fiksikuskia joka paineli Kehä I varressa lumista KLV:tä kohtuullista vauhtia - kapeilla renkailla ja paljain päin.
Onko tuo muuten lain näkökulmasta ongelmaton juttu, että jos pyörätiellä ajo tuntuu epätoivoiselta lumen takia, niin voi siirtyä autotielle?
Ehkä paras vaateostos ikinä. Päälle sitten mitä kulloinkin tarvii.
http://www.finnsvala.com/kauppa/imag...o_0902_231.jpg
finnsvalan ACDC STRETCH MESH
Lyhyt vastaus: ei.
Pidempi vastaus: Tieliikenneasetus ei tunne poikkeuksia pyörätien käyttövelvollisuudesta sen kunnon perusteella, eli lähtökohtaisesti pyörätietä olisi käytettävä vaikka sillä olisi metri lunta, miinakenttä ja nälkäisiä jääkarhuja. Joissakin olosuhteissa tosin Tieliikennelain 8§ saattaa ehkä antaa luvan tehdä poikkeuksen:
"Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."
Tommosen http://www.ortovox.com/merino-185 ostin keväällä tuolta http://www.camu.fi/sivut/kartat/kartta_helsinki/
On niin hyvä että taidan ostaa toisen itteleni pukinkonttiin.
Minäkin ihmettelen aina silloin tällöin tuota nastojen korostamista. Olen itsekin ajellut vuodet ympäri lähes aina ilman nastoja. Tälläkään hetkellä mulla ei ole maasturissani nastoja.
Nastoja toki tarvitsee silloin kun ilma käy nollassa ja pakastuu sen jälkeen. Silloin tie on toki turhan liukas ajoon ilman nastoja.
Mutta jos kelit pysyvät jatkuvasti nollan alapuolella ja tietä hiekoitetaan lumentulon jälkeen, niin silloin en kyllä tunnu tarvitsen nastoja lainkaan.
En silti sano, etteikö nastoja olisi järkevä käyttää, mutta ilman niitäkin pärjää pitkälle.
Kyllä normikuskin on paljon turvallisempi ajaa nastoilla ihan oletusarvoisesti.
Mitenkäs selittyy ääni, mikä on tullut pakkasilla -5C --> -20C välillä pyörään. Takanavan tai poljinkampien tienoilta äänekäs *naks* Ei siis mikään RAKS tai kriik. Ääni tuntuu tulevan pari kertaa noin 30km matkalla. Monena päivänä nyt kuulunut. Semmoisella hetkellä, kun olen polkenut kevyesti tai ollut hetken aikaa polkematta. Eikä kyse ole mistään hirveästä runttaamisesta. Oikeastaan ääni voi tulla kun polkimia liikauttaa alamäen rullaamisen jälkeen. Onko vapaaratas kohmeessa? Polkimet kiristin äsken, mutta tiukalla tuntuivat olevan. Täytyy käydä ajelemassa taas huomenna ja kuunnella ääntääkö vielä.
Satulatolpasta, ohjaustangosta tai tarakasta se ei tule.
rjrm
Kun minä olin pieni, paikkakunnan ainoa nastarengas oli fillarikorjaamon omistajan pojalla eturenkaana. Muut ajeltiin ihan tavallisilla Nokian slikseillä (silloin ei ollut pyöräteitä meilläpäin, eikä tietä hiekoitettu).
Pari vuotta sitten ajoin krossarilla slikseillä kaltevalla peilijäällä, kun piti näyttää lapsille miten ennen homma sujui ilman nastoja. Ihan hyvin vielä osasin, mutta siitä huolimatta nastoilla homma oli paljon mukavampaa.
Jotenkin sitä on alkanut arvostaa pitoa sen verran, että olen lapsillekin ostanut nastarenkaat. Nykypäivän liikenteessä ei ole ihan yhtä paljon töppäilyvaraa kuin oli minun lapsuudessani, joten yhtä hyvää tasapainoharjoittelua ei enää voi koulumatkoilla saada.
Tutun isopyörä -seikkailijan näköinen mannekiini http://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...ons/icon14.gif