Mikä härveli tuossa Mannisen vyötäröllä on? Onkohan Hannu tallentanut GPS:llä reitin kavereille netissä jaettavaksi?
http://yle.fi/urheilu/lajit/hiihtola...2369-kuva1.jpg
Printable View
Mikä härveli tuossa Mannisen vyötäröllä on? Onkohan Hannu tallentanut GPS:llä reitin kavereille netissä jaettavaksi?
http://yle.fi/urheilu/lajit/hiihtola...2369-kuva1.jpg
Täytyykin ottaa neuvosta vaari. Nenä tuppaa helposti vuotamaan raittiissa ulkoilmassa, joten riittävä määrä indikaattorisubstanssia on tarjolla.:o
Tuppaa näin alkukaudesta tekniikkaa olevan taas hakusalla. Itse tykkään pitkästä liu'usta, jos suksi vaan vähänkin kulkee. Nyt on ollut sen verran nahkeita uuden lumen kelejä, että liu'un saa pusertaa jaloilla väksisin. Kumppanina on ollut outoa horjuntaa - ja muutama nolo muksahduskin. Viimein taisin tajuta, että paino pääsee karkaamaan aivan liian taakse. Pitää vaan muistaa nojata riittävästi eteenpäin...
Pitää taas mennä enemmän suvoitta sitten, kun keli muuttuu vähänki liukkaammaksi. Nyt on sauvojenkin kanssa tekemistä.
Ainakin itse olen havainnut sellaisen teknisen seikan auttavan ainakin kovalla (ei kuitenkann enää varsinaisestu umpijäisellä alustalla), että tarjoaa suksea ulkokantti edellä eli ohjaa suksea "pikkuvarvas edellä".Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Tauno
Quottaamaatta mihinkään, muutama kommentti.
Tuo pertsahiihtäjien ryysääminen ylämäkeen taitaa olla aika universaali ilmiö. Mä melkein väitän että se on pitovoitelun heikkoutta, toisaalta myös tekniikkakysymys. Kuntoilija saa suksen pitämään kun runttaa sen kunnolla latuun ja sitten se mäki menee juoksemiseksi. Kun pitoa on riittävästi, (huom! suksen pitää olla itselle sopiva myös) pertsalenkillä voi mennä mäet rauhallisesti. Kevyesti sipsuttamalla, lyhyehköllä liu'ulla paino päkiälle ja voidepesä latuun kiinni.
Huvitti kerran lenkillä kun hiihdin parin kilpahiihtäjän kanssa pertsaa ja höpötettiin samalla. Ylämäessä oli liuta kuntohiihtäjiä kantapäissä kiinni ja ilmestyivät siihen nimenomaan nousun aikana.
Tasapaino ja yhden suksen liuku on pertsassa yhtä tärkeää kuin vapaalla. Siitä se rentous lähtee. Kuntoilijoilla hiihto on enemmän tai vähemmän kahden suksen liukua kun mennään vuorotahtia. Sauvoittahiihto on myös pertsalla erittäin hyvää treeniä. Katselin Kristina Smigunia taannoin Oloksella, veti pertsaa sauvoitta. Kannattaisko sitten jonkun vähemmän kokeneen myös...?
Mutta tosiaan, suksella on suuri merkitys vapaan liu'ussa. Kovalla epätasaisella pohjalla löysä suksi on painajainen.
Jos joku sattui katsomaan eilen Touria, niin eipä tuo pertsalatu nyt niin huippukuntoiseltä näyttänyt... toisaalta vapaata on välillä kisassa hiihdetty sellaisessa sohjossa että morjes vaan. Se on aika harhaa että kisat hiihdetään huppuladuilla. Ainakin kotimaassa ne hiihdetään tasan samoilla laduilla kuin missä porukat liikkuu muutenkin. Oon hiihtänyt kisaa kun luonnonlunta oli alle 10cm ja sillä oli tehty latu. Tampattuna luistelubaanalla oli max 2cm lunta. Joihinkin kohtiin oli heitetty paikkaamaan muutama lapiollinen, muuten ei oltu lisälumetettu pohjaa.
Tässähän ois kaksi kuukautta aikaa oppia hiihtään jos ottaa tavoitteeksi Pirkan puolikkaan... ei täysmatkaa ei edes harkita;) mutta paljonko kilometrejä täytyis saada alle ja montako kertaa viikossa pitäis mennä että pääsis läpi tommosen matkan? kun tässä ollaan aika aloittelijoita ja kuntokaan ei varmaan oo parhaasta päästä....
Miten lakkabensiinillä/tärpätilla suksen pohjan puhdistaminen vaikuttaa suksen pohjaan? Suksivoidevalmistajien litkuista ei hyviä kokemuksia, maksavat maltaita ja pohjan puhtaaksi saaminen vaatii todella monta puhdistuskertaa.
Lakkabensiinillä voiteet lähtevät hyvin rätin kanssa mutta miten mahtaa olla pidemmän päälle käytettynä, ottaako suksen pohja ns. itteensä? Kyse siis perinteisen tyylin suksesta ja pitovoiteen poistamisesta.
Kuinkas moni kuljettaa sukset ja fillarit samoissa telineissä? Mulla kulkee sukset mukavasti Thulen Prorideissa lähihiihtolenkeillä. Pitemmällä matkalla kulkee mäki- ja muut sukset tietty boxissa.
Vessapaperia pitovoiteen päälle, lämmitys raudalla kevyesti niin että voide pehmenee, sitten tuuppaa siklillä voiteen + paperin veke. Jäljelle jää ohut kalvo jonka pyyhkäisee voiteenpoistolla melkein kertapyyhkäisyllä.
Vessapaperi on halvempaa kuin voiteenpoisto tai tärpätti.
näitä voiteen poisto aineita ja muita liottimia en oo käyttänyt juuri ollenkaan , vaikka olen liki 20 vuotta talvet työkseni voidellut ja huoltanyut kilpasuksia . Jos voiteet leviää suksen reunoille on voidetta liikaa pito alueella, voiteen saa eriiäin hyvin levittämällä joko käsi puuhettä tai voiteluissa käjtettävää paperia voiteen paikalle ja lämmittämällä sitä raudalla sen jälkeen työntää metalli siklillä voiteen paperin kanssa pois , tulee siisti paketti jon ka heittää roskikseen . Se ohut kerros joka siihen jää saajäädä seuraavien voidekerrosten pohjaksi. Luisto pinnoille ei mitään liuottimia suositella käytettäväksi, luistopinnat on helppo puhdistaa perus vahalla , sulatetaan voide suksen pohjaan sa siklataan enne kuin vaha on jäähtynyt . operaatio tehdään niin useasti kuin suksen pohjasta lähtee vahan mukana likaa. Voiteen poisto aineita en ole käyttänyt kuin suksen pintojen ja sivujen puhdistamiseen. Esimerkiksi liisteri kaudella het kun on lopettanut hiihdon niin liisterin päälle paperi pyyhettä jolloin liisterit ei sotke kuljetusvälineitä eikä vaatteita. Tuossa muutama ammattilaisten käyttämä kikka.:)
tänään kävin katteleen siellä paikkoja ja se Maunussuon nousu on aika paha... tulee sen uuden puusillan jälkeen että tämmönen punkero joutuu ottaan siinä sukset jalasta ja käveleen ylös :-)
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/k...&tool=merkitse
Saisikohan tuohon Izmon avatarin viereen tekstin "Huonokuntoinen punkero"? :D
Minä luulen, että Ismon pohjilla, jos vain vähänkin pistää hiihtotekniikan kohilleen, niin mikä tahansa massahiihto heilahtaa läpi heleposti.
mä postaan reilut sataviisikymmentä viestii jos tohon avatarin viereen tulis "huonokuntonen punkero" :) mutta asiaan en epäile ittekään ettei pääsis rämpimällä jostain Pirkasta läpi kohtuuaikaan vielä mutta oishan se hiihtotekniikka kiva saada kuntoon...?
Olipas maahtava luisto, yli 20 pakkasta, uutta lunta ja muutenkin pehmiä latu. Jätin miäkin tämän tourin kesken, ihan kuten Kuitunenkin, ja hain suosiolla alle lenkkarit.
Luulenpa, että Izmolla ei olisi hätäpäivää tuossakaan ylämäessä... Ainakaan mitä lukenut täältä netistä yhteislenkeistä (kerran olin jopa mukana Julkujärvellä yhteislenkillä ja olihan se lenkki... :-D ) Ainakaan viime vuoden Pirkan Reppuhiihdossa ei menty tuota "Aloita rauhallisesti" -mäkeä ylös ollenkaan, vaan suoraan siitä liikenneympyrästä ylös, mistä ei normaalisti saa mennä. Sehän on kuitenkin mukavampi mäki kuin se linkissä oleva... En tiedä varsinaisesta Pirkasta, kun hiihdin sen Reppuhiihdon.
Millaset ladut (profiili, leveys, "rankkuus" jne.) on muuten Kyötikkälässä Kangasalalla?
Liraren kertoi ammattilaisen luistovinkit; sininen + LF vihreä joka kelille. Onko siis oikeasti turha harrastaa eri vahoja jos sininen on paras joka kelillä? Kusettaako voidefirmat meitä? :)
Kusetus on liian vahva sana. Leluja tarjotaan niille jotka niillä tahtoo leikkiä. :rolleyes:
Yhden maajoukkue-huoltomiehen kanssa asiasta juttelin, niin hänkin sanoi että edustamansa merkin repertuaarissa on ihan liikaa tuotteita, jos pelkästään teknisesti ajattelee. Markkinointi kyllä tykkää kun esitteisiin tulee laaja ja edustava kattaus...
Mutta tuon näkee selvästi kun katsoo voidemerkkien kisavoiteluraportit. Yleensä ne perustuu tiettyihin samoihin perusvoiteisiin...
Lainaus vanhasta keskustelusta Juoksufoormin puolelta:
"Profiililtaan Kangasalan valaistu latu ei ole mitenkään ylirankka. Siinä on muutama iso nousu, mutta paljon myös tasaisita. Jos mäkeä haluaa, niin Kyötikkälän kentän takana on soramonttu, josta lähtee pari tosi rankkaa nousua. Paras parkkipaikka Kangasalan laduille on Kyötikkälän kentän parkki, josta noustaan ensin jyrkkä melko lyhyt nousu harjulle. Atalan valaistulta laduta Kangasalan valaistulle ladulle menevä pätkä on lähes kokonaan tasaisita. Sieltä löytyy muuten 1,5 km sähkölinja, jossa pysyy hiihtämään vielä keväällä muutaman viikon, kun lumi on jo muualta sulanut. Meidän perhe taisi pongata sen ensimmäisenä, mutta seuraavina talvina kyseistä suoraa kävi hiihtämässä moni muukin."
Koko ketju: http://www.juoksufoorumi.fi/showthre...ampereen+ladut
Itse olen asunut Kangasalla vasta kaksi kuukautta, joten en ole vielä aivan kaikkia paikallisia latuja ehtinyt kiertää. Esim. ym. soramontun nousua en ole hiihtänyt (tai sitä ei ole vielä ajettu). Muuten olen ollut erittäin tyytyväinen Kyötikkälän/Kangasalan latuihin.
Kyötikkälään hiihdän aina itte, kuhan vaan näkee(ei oo tampereelta tullessa valoja). Ladut aina loistokunnossa ja lunta on riittävästi. Pertsan baana on hyvän näkönen ja luisteluki. Jos urheilukentältä lähtee kohti näkötornia on heti alkuun yks 'paha' mäki ja sitten toinen noin 1km ennen näkötornia(kirkkoharjun päässä). Jos Kyötikkälässä hiihtää kannattaa myös käydä tampereella päin, sillä sähkölinjan latu on vaihtelevaa ja mukavaa hiihdettävää. Yhteenvetona: Kyötikkälän ladut ei oo omasta mielestä rankkoja, mutta saa niistä kisaamalla rankkoja, vaikka sitten ittensä kanssa. Kahvio, kun olisi arkisin auki...
No emmä ny tiedä tosta kusettamisesta. Mutta jos kysyntää piisaa niin miksei pantaisi samaa perustököttiä vähän useampaan purkkiin ja hieno etiketti sekä eksklusiivi hintalappu päälle.. Ja sitten pikkasen sopivasti hienon kuuluisia adjektiiveja ja termejä mainokseen ja kauppa käy.
Sama juttu kun perus-tuulipuvun kanssa: ennen se oli tuulipuku, nyt 'tekninen kuoriasu', jossa on joku tex -päätteinen kalvo jossain ja hintalipareessa on ainaskin seitsemän erilaista lippua ja lappua nidottuna yhteen antamaan vaikutelmaa jostain ihan erikoisesta tuotteesta. Ja pitkät kalsaritkin, jos nyt ei ihan peruspuuvillaa ole, on jotain 'teknisiä väli- tai alusasuja'.
Se on niin teknistä nykyään kaikki. Ja kauppa käy ja visa vinkuu kun perusurheilija ostaessaan ajattelee korvaavansa puuttuvat harjoituskilometrit tai -tunnit varusteilla.
Mutta jos aiheeseen mennään, niin mulla on pitovoiteena pertsasuksissa melkein yksistään joku tervapito, purkin kyljessä -2--20 astetta ja hyvin toimii. Luistona on sekä pertsa- että vapaan suksissa sininen parafiini. Noilla pärjää normaalit eteläsuomalaiset pakkaskelit. Vesikeleillä ja jäätyneillä laduilla pitää siten kikkailla vähän enemmän. Ei tästä suksien voitelusta ny kannata tehrä numeroo..
Ja tosimies reenaa maratoonillekin kumisaappaat jalassa. Turha sitä varusteilla on kikkailemaan lähteä. :rolleyes:
Tuo keino on myös hyvä jota käytin minäkin joskus, mutta kun en viitsinyt noiden voiteen poisto aineiden kanssa touhuta kun löyty toinen hyvä keino joka toimii kun viimeiseen kymmeneen vyoteen en tarvinnu kuin n. vajaa neljänneksen voiteen poisto purkista ja sekin kului niinkuin mainitsin keväisin suksen reunojen ja pintojen putsaukseen.
Kattokaas ny kaikki kun maailman hiihtokerma kisaa Prahan huippubaanalla.
Poru pääsisi kuntohiihtäjältä.
Tottakai maratoni juostaan lenkkareissa, mutta tarvitaanko niitäkään niin montaa eri mallia kuin kaupasta löytyy... Itse olen käyttänyt Asicsin 2000, 3000 ja Kayano sarjan kenkiä eikä niissäkään kauheita eroja ole. Eikö kolme mallia per merkki riitä, yksi pronaatio, yksi supinaatio ja sitten yksi neutraalimalli. :rolleyes:
Kiitos Kyötikkälän profiloinnista siihen osallistuneille. Meillä on Palveluskoiraliiton valjakkohiihdon SM-kisat siellä helmikuun lopulla. Matkan luultavasti jotain 5-10 km väliltä, luulen, että todennäköisimmin 8-10 km ja toivottavasti onkin.
Nyt ois 17.1. Rovaniemellä Valjakkourheiluliiton SM-kisat. Sielä on matkana kymppi kahtena vitosen kiekkana Ounasvaaran hiihtostadionin laduilla.
Vituttaa nämä kelit vaan. Eipä tuolla koiralla voi vedättää yli 15 pakkasasteessa eikä se itellekään ois enää kivaa niissä vauhdeissa. Pari viikkoa kisoihin ja luvattu seuraavaksi 10 päiväksi tännepäin pariakymppiä pakkasta. Pitäs päästä viimeistelevät reenit tekemään.
Rankka ollut päivä... oon yrittänyt kerätä osalistujia töissä Pirkan hiihtoon ja osallistuminenkin on luvattu maksaa, ihme juttu kun ei vielä montaa nimee paperissa ;)
Eikö ees se Kadettin mies lähteny...?
Aattelin lähtee siihe puolipirkkaan luistelulla:D. Kyllä säki tuut?:)