Lahjakkaita kemistejä ?
Printable View
Lahjakkaita kemistejä ?
Keniassa ei lapsia kuskata kilometrin päähän kouluun ja eivät räplää loppupäivää älykännyköillä...peruskunto ja -kestävyys kumpuaa lapsuudesta ja nuoruudesta.
Eikä varmaan ole niin paljon valinnan varaa että mitähän alkaisi harrastaa?
mutta ny alkaa ukkojen 200m...
:cool:
Ja siinähän se taas oli! reilusti. 19.55 ja Gatlin 19.74.
Jäin töisiin katsomaan kisan...niin sai hyvillä mielin ajella kotia.
off: Ja Kiira ilmoitti sitten virallisesti sen aiemmin mainitun päätöksen. Ihmettelen kyllä miten huono ulosanti ( puhe) hänellä oli tietodotustilaisuudessa...mutta ehkä oli tunteet pinnassa, ja ainakin nyt on helpottunu olo ja saa jatkaa uusilla urilla. Mä suosittelen sitä mallin uraa, kun ilman meikkejäkin livenä on uskomattoman kaunis nainen niin ei kansisi jättää tilaisuutta. Tuskin jättää.
ja takaisin keihäänheittoon.
Tero Pitkämäki aikoo katsoa nauhalta kenialaisen maailmanmestarin Pekingin heitot oppiakseen itse uutta.
- kansii katsoa tarkasti! sillä katsojatkin tietävät jo mikä se "juttu" on.
Yksi muutaman tunnin yöuni ei vielä tuonut selkoa, miksi Kenian Julius Yego on heittänyt tämän kauden pisimmät keihäskaaret.
Asia ei ole vielä täysin valjennut edes Tero Pitkämäelle, joka insinöörimiehenä seuraa lajia pilkuntarksti.
– Vieläkin on vähän mysteeri, miten hän saa heitettyä niin pitkälle ilman erikoisominaisuuksia.
?? Ai Jegolla ( yhdistetty lempparinimi) ele Teron mukaan erikoisominaisuuksia? Onko Terolla sitten?
Miksi joku heittää pitemmälle kun toinen? Siinäpä sitä mietittävää...
Meitsiksestä tuli nyt Jego-fani. Tero-antipatia voimistuu entisestään. Eikö sitä vaan voi tunnustaa, että oli parempi?
No ei menny kauan kun Ruuskanen alkoi selitellä, terveenä olisin ollu hopeella. Nää on ihan naurettavia, mistä me tiedetään mitä kipuja muilla oli? Tai muita elämänmurheita.
Sanni Utriaisen selittelyt alkoi jo hyvissä ajoin ennen karsintaa - hänen on tarvinnu tehdä kolmea työtä ja yöunet on jääny vähiin, niin kyllä siinä antaa tasoitusta.
Tarkennan hieman tota edellistä, kun myös Jego näyttää kaatuvan. Mun mielestä kuitenkin Tero ikäänkuin valmistautuu sukeltamaan, joten keihäs pitää saada kädestä pois jo hyvissä ajoin. Ikäänkuin se maahansyöksy olisi ihan oleellinen osa ja siitä pitää saada näyttävä. Keihäänheittoon pitää saada tyylipisteet, kuten mäkihypyssäkin.
OHO! Valkoinen nainen voitti 200m juoksun :o
I <3 Daphne
..:cool: vitsit, ihammahtavaa! Daphnelle kultaa ja kymppiottelu saa jäähä sikseen, oikein. Voi miten hellyyttävä oli suomalaistoimittajan haastattelussa, Daphne vaikutti tosi aidolta ja iloiselta. Ihanaa.
Sillä - vaikka ottelijoiden pitää olla äärimmäisen monipuolisia ja lahjakkaita - niin totuus on että yleisö seuraa 100m ja 200m paljon enemmän mielenkiinnolla ( hieno sanarakenne..) kun ottelua, en mä ainakaan jaksa seurata ottelua ellei sielä ole joku erityisyksilö - tyyliin Carolina Klüft - jota seuraa. Ja sitten kuitenkin hänen suorituksiaan yksittäislajeissa seuraa enempi.
Onko enää mitään mielenkiintoista jäljellä? Miesten 100mx4, naisten maraton ( lähinnä mikä on voittotulos).
^ olen nähny molempaa kirjoitusasua. Telkkurissa oli Daphne, Aamulehdessä Dafne. Ensinmainittu on hienompi.
Ai niin :D se on naisilla seiskaottelu! En mä otteluita seuraa! Ja siksi juuri Dafnen kansii keskittyä sprintteihin, kun niitä matkoja ihmiset enempi seuraa, eikä mitään otteluita.
Mutta ihmetytti...tai ei, näinhän se yleensä on...Sanni Utriainen vielä eilisen lehdessä hehkutti vaikka kisakaupungissa on oltu jo melkein 3 viikkoa, hän ei ota siittä "pulttia". "Olen siellä missä minun kuuluukin olla". Ja iloinen kuva Sannista hyppimässä ukulelensa kanssa.
Karsinnan jälkeen oli asiat muuttuneet ihan päinvastoin. Pitkää tylsää matkustamista ja oleskelua viikkokausia tekemäti mitään ja harjoitellakaan ei ole voinut.
Tosin mun mielestäkin on tyhmää lähteä kisoihin 3 viikkoa ennen omaa suoritusta. Viikko riittäisi ihan hyvin, itellä riittäisi pari päivää.
Mutta tuskinpa nykypäivänä tulee enää hauskoja kisamuistoja, kuten Sepon aikana. Iltiksessä haastateltiin Heli Rantasta.
Heli kertoi ( hymyssä suin)saaneensa kuittailuja Sepolta koko uransa ajan. Sepon kannustus Helille "nyt heität niin että V** repee" on jääny mieleen.
Heli oli tähän vastannut ennen miesten kisaa jotta "saat jos voitat". Ja sitten alkoi armoton jännittäminen.
Seppo heitti pronssia.
Ei varmaan Teron kanssa tämmoistä sanailua ...
Utriaisella oli kait oikeitakin syitä epäonnistumisen takana (http://www.urheilulehti.fi/yleisurhe...n-bensa-loppuu), mutta arvostan silti enemmän esim. Minna Nikkasen tyyliä "en lähde selittelemään". Armeijassa sanottiin että selitys pahentaa asiaa mikä on aivan totta
^ Olisinkohan tässä vähä aikaa sitten juuri tätä ihmetelly...kun koko kesä joka viikko ja viikonloppu metsästetään epätoivoisesti sitä rajaa, niin siin väsyy.
Tosin samoin ei käyny David Söderbergin kohdalla...:rolleyes: vaikka metsästeli sitä rajaa ihan viime senteille asti.
Itselleen voi mielenrauhoittamiseksi selitellä, mutta julkisuudessa se on huono asia ja ei vahvista urheilijan julkisuuskuvaa. Lisäksi media vääntää ne jutut aina jonnekin suuntaan eikä se ehkä ihan niin ollutkaan..
Parempi sanoa että pska reissu mutta tulipa tehtyä.
Ja tässä meinaan näitä urheilijoita jotka ovat enempi esillä. Viikkotempossa ja pienissä kisoissa pienemmät kisailijat varmaan selittelee, ja jälkipuinti vähän kun kuuluu usein asiaan.
Muistan ite kun ns. valmentajani meni selitteleen toimittajalle ( kun en päässy Rotterdamin maratonille istuinkyhmyn murtuman takia) että "on ollut flunssaa ja ylioppilaskirjoitukset on häirinny". Ja kyllä muuten ketutti, kun tommoset mitään syitä ollu mihinkään eikä olisi juuri häirinny. Toisen kerran murtumaa seliteltiin "taisi tulla rakko jalkaan". Kun valmentaja ei mullekaan jutellu niin ei olisi tarvinnu toimittajillekaan kehitellä selityksiä.
Hivenen huvitti kun luin Finnairin järjestäneen kotiinpalaavalle Tero Pitkämelle lennolla "hienon yllätyksen". Tero pääsi pisnesluokkaan ja sai vierailla ohjaamossakin :D kansii siis olla kapellimestari jos haluaa ohjaamoon matkustamaan. No ehkä ei Pekingin lennolla.
( nyt on hivenen selvennettävä, taannoin kun veikka pääsi ohjaamoon kyytiin. Lippu oli Kööpenhaminen(kuninkaallisen) sinfoniaorkesterin ostama, ja lentokapteeni oli käyny useissa Jukan konserteissa, ettei ehkä valittu sinne ketä tahansa. Sai vielä korvausta 120e! )
Anne-Mari Hyryläinen juoksi odotetusti. 2.41+ ja sija 29. Kun ennätys oli 2.35 niin silloin tämä kisa meni huonosti.
Suomalaista kovaa maratoonaria ( siis semmoinen kun juoksee reippaasti) saa vielä odotella.
Arvasin :D ja pahoitteluni kun perusteluni puuttui.
Kun ite juoksin, en ikinä ajatellutkaan että "kun oli näin kylmä ja sataa, meni huonosti". Kuuma keli on mun keli. Tosin ehkä Pekingissä oli vielä kuumempaa..mutta kuitenkin.
Toiseksi, vuonna 1984 maratonraja Los Angelesiin oli 2.45. Jos olisin sen juossut, olisin ollu pettyny. Ja tästä kun on 31 vuotta ja kyseessä vähän kokeneempi maratoonari, niin olen tätä mieltä. Ei hyvä juoksu, ehdottomasti ei. En olisi ite ollut tähän aikaan tyytyväinen, miksi mun pitäisi jollekin toiselle sanoa että "ihan hyvä".
Kaikki yli 34 kympin ajat on huonoja, missä tahansa kelissä. Paitsi ehkä talvioloissa.
Maratonin "maailmanennätys" on 2.15 Paula Radcliffe ( tai jotenkin kirjoitetaan) ja seuraava maailman paras aika 2.18. Joten ei nyt ehkä maailmanennätyslukemia tarvita "hyvään". 2.30 olisi ollu hyvä. <
Ei noi tytöt arvokisoissa lähde täysillä hyvää aikaa juoksemaan, se tehdään muualla - vaikka Rotterdamin maratonilla tai Lontoossa. Nyt juostiin pitkään ryhmässä ja vasta lopussa lähdettiin kisailemaan, kun arvokisoissa vain sijoitus ratkaisee.
Vähän ihmettelen lehdessä annettuja Anne-Marin kokotietoja; 168cm ja 49kg. Olin ite 160cm ja 42kg ja sillä näytin todella luisevalta ja tuli anoreksiahuhuja. Mun mielestä tämä Anne-Mari ei ollut ollenkaan edes laihan näköinen, keskivartalo oli melkein ...no ei kovin laiha. Että onkohan tuo paino mitattu jonkun vuorikiipeilyprojektin jälkeen? Painoa oli ny kyllä enemmän. Kun vielä aikuisena laiha näyttää vielä laihemmalta, nuorena ei näytä niin laihalta vaikka koko olisi saman.
Sensijaan nämä tummaihoiset kestävyysjuoksijattaret näyttää laihoilta - ja kukaan ei huutele "onko painoa paljonkin liikaa" ( selän takana, ei ole ihan tervettä).
Mutta tosi hyvä toi Ayana kun lähti.. nimenomana lähti hyvissä ajoin, ja vitosella 14.26 on sitten jo "tosi kova". Yli mun ymmärryksen.
Kisun näkemykset siitä mitä kestävyysjuoksijoilta voisi odottaa ovat mielestäni totta. Totta on myös se, että Suomen taso on mitä on.
Toisaalta, onhan noilla nykyisillä some-profiilit ja stylistit että parempaan noin niiq on menty <ja tähän ne haart ja ihq merkit>
-Garth
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Havainto näin kisojen päätyttyä:
Kiinan miesten taso on noussut räjähdysmäisesti lyhyessä ajassa. Pahaa pelkään, että muutama mitali menee myöhemmin uusjakoon.
Toki arvokisoissa juostaan sijoituksista, mutta mm. Rotterdamin, Lontoon ja Bostonin maratonit järjestetään huhtikuussa. Sanoi tempopliisu mitä vaan, niin on vissi ero juosta 10-20 asteessa kuin arvokisoissa elokuun 25....35 asteessa. Jos muistan oikein, niin se oli juuri yksi Radcliffen ennätysjuoksuista, joka juostiin (startti) +6 asteessa. Ken katsoi tänään naisten vitosta, niin tytöt ui hiessä. (Kuinka paljon niitä Dibaboja on? Vitosella jo neljäs mitä mä tiedän)
Olisin ite juossut hieman lämpimämmässä kiitos. Harjoittelin kaikilla Suomen keleillä, ja kyllä kesähelteet oli mulle parhaimpia. Kisat myös sujuivat lämpimillä keleillä parhaiten, +6 astetta niin meni heti heikommin.
Mutta kuten sanoin, en mä juostessani valittanu koskaan olosuhteista, ainoastaan jalkakivut haittasi niin pienet häiriötekijät ei niinkään.
Ja toi aika olis vaan ollu huono, oli olosuhde mitä tahansa. Jonkun mielestä voi olla hyvä jos siittä saa hyvän mielen mutta mun mielipide on toinen.
Vaadin aikoinani iteltäni paljon, ja kestävyysjuoksussa se on raja että huonommat on sitten huonoja. Kun itekään en mikään erinomaisen hyvä ollut. ( ehkä "ihan hyvin meni" mitättömiin harjoittelulenkkeihini ja vammoihin nähden)
Mutta toki, jos sanon jotain niin ainahan siittä tarvii olla eri mieltä ja selitellä.
Mun nimeni tai nimimerkkini voisi kirjoittaa myös oikein, kun on aika helppo nimi.
Sinänsä jännä homma, Suomi oli sitten MM-kisojen paras pohjoismaa yhdellä mitalilla!
Joko ne kisat oli?
Kisat vasta alkaa. Suomi-Ruåtsi maaottelu tänään. Näytön paikka.
- siis oikeasti, monelle nuorelle urheilijalle ( itekin aikoinani) tämä oli unelman täyttymys, päästä Aikuisten maaotteluun ( tosin se oli unelma, ja todellisuus osoittautui aikalailla painajaiseksi)
Mutta Tero. Hienoa, Tero voitti lajinsa timanttiliigan. Mutta mikä kuva oli laitettu Aamulehteen? Balettikuva. Ei stna.
Kyllä minä kaipaan sellaisia urheilukuvia, joissa urheilija suorittaa lajiansa - heittäjä heittää, eikä leijuskele ilmassa.
Ei ne Sepon kommentit ole mitään häpeetä, vaan ironiaa. Just v**ttuillakseen laittaa ( jos on oikeasti Seppo, mutta joka tapauksessa). Ehkä voisi tahtia hieman hillitä ja kommentoida harvakseltaan.
Suomi-Ruotsi maaottelu!! Sitä odotamme. Joskin iltapäivän sukujuhlat haittaa, mutta varmaan yle puheelta tulee selostusta niin voi tilavessassa kuunnella
Ja onnea tosiaan Terolle timanttiliigan voitosta, hieno juttu!
Tässä isävainaan ojalapiolla koitan kunnioituksen osoituksia Terolle ilmaan heitellä. Jotenkin, mies on lajinsa kauden paras, alan enemmän tätä arvostaa kuin yksittäisen kisan voittoa. Ainoa autourheilun puolella arvostamani on perinteinen ralli, siinäkin ajavat kauden loppuun ja kattovat kuka sitten on ykkönen. Kankee esimerkki mutta jotain.
Ja kaikkea hyvää LJL, Ny kahen lapsen isänä sullon liikut vähissä, nimimerkillä kolmen lapsen isä joista kaksoset...
Juu vähän perhe-elämä rajoittaa jopa penkkiurheilua, kun lapsia yritettävä nukuttaa autoon niin ei voi edes urheiluradiota kuunnella paluumatkalla.
http://yle.fi/urheilu/miehet_karsima...sampaa/8301714
Ei hyvältä näytä, miehet! Täytyy huomenna asettua näköradion eteen kannustamaan
Missä on Alisa Vainio?? ei ollu vitosella, eikä ole kympillä? Tosi outoa, tai ainakin olisi mielenkiintoista tietää syy poissaoloon. Valituksi tuli tulosten perusteella ilman muuta, uskoisin.
Johanna Peiponen meni puolivälin kohdilla muitten ohi kierroksella. Vaikka on Peiposen tyyli aika "pahan näköstä", näyttää "kauhomiselta".
Tuossa olen katsellut kaikkea "sotamaalauksia" ja maaotteluhenkeen liittyvää. Mietin itteäni, kun en ymmärtänyt ( enkä ymmärrä) tällaisesta, ja koin nämä maaottelurituaalit ahdistavana ja vastemielisenä. Olin kyllä viimeseen asti itsekäs yksilöurheilija. Yhtään, ei siis yhtään, auttanu muitten tyttöjen lohduttelu "kuitenkin voitettiin maaottelu", kun oma suoritus meni huonosti. ( tulin toiseksi kympillä, maalissa itkin kun en voinu kävellä kivun takia).
Vastaus: Ahaa, Alisa on 3000m esteissä. Mä kyllä kuvittelin että kymppi ilman muuta, tai vitonen. Tai sekä että ( semminkin kun on kertonut tykkäävänsä pitkistä matkoista ja ainoastaan juokseminen kiinnosttaa - syömisen ja nukkumisen ohella..), tosin kyllä ihan tulosten perusteella ajattelin.
Viesteissä ei mennyt vaihdot aivan nappiin. Ei vitsi mitä sohlausta. Tämä siis jo eilen...
Öö.. Missä on Neziri ja Ruuskanen??
Hyvinhän ne naikkosten pika-aidat kuitenkin meni.