Jos jotain tulia siellä jalkopäässä on niin olehan varovainen, ei Marco turhaa kirjoita.
Printable View
Olen joskus miettinyt, että tyyliin Motonetissa 10 euroa maksavasta sammutuspeitteestä saisi helposti ommeltua jalkopään päälle vedettävän kipinöiltä aavistuksen pussia suojaavan peitteen.
Noita jalkopäästään tulen kestävällä kankaalla suojattuja makuupusseja on ollutkin markkinoilla. Olikohan se Tyvek nimistä kangasta? Ei ollenkaan huonompi idea. Sen verran vaan kokoa että mahtuu makuualustakin suojapussin sisälle niin pysyy paikallaankin. Pituutta polviin asti, tjsp.
^Vanhoissa inttimallin Tenan pusseissa ja Savotan vastaavassa oli jotain puuvillan tapaista kangasta ja tässä intin uusimmassa suoja on nomexia. Jaa, että mistäkö tiedän...
Tyvek ei ole oikeastaan kangasta ollenkaan vaan kuidusta prässättyä kalvoa, jota käytettiin noissa Tenan pusseissa sisällä jonkinlaisena ilmasulkuna.
Mitä raati sanoo Rabin makuupusseista? Haussa kolmen vuodenajan pussi, jolla olisi hyvä pärjätä pikkupakkasella. Mietinnässä Ascent 500 tai 700. Mikä ettei Neutrino 400, mutta sitten hinta pomppaa. Ja Neutrino on sarjana aika tyköistuva, mistä en oikein pidä.
Mul on ascent 500. Kelpo pussi, ei mitään valittamista. Testattu -10 asteessa ja olis toiminu muuten loistavasti mut alusta päästi lopulta alla olevan betonin kylmyyden läpi. Kyl siinä silti mukavasti muutaman tunnin nukku.
On myös mun mielestä riittävän tilava, nimim. 195cm enkä kaikista kapein
Tila ei ole ongelma, kun olen 178 ja hoikahko. Pääasiassa pussi tulee juniorille ja mietin riittäisikö 500 vai ostaisiko suoraan 700:n. Hintaero ei ole merkittävä. Pitää pärjätä viileissä kämpissä ja sulan maan aikana laavussa/teltassa. Numeroiden mukaan 500 riittää helposti minulle, mutta naiselle/tytölle siinä ja siinä. Sitä paitsi vetoketjun voi aina avata, mutta paleleminen yöllä retkellä on sietämätöntä.
^ Ota paksumpi. Naiset palelee makuupussissa aina. Noista Rabeista ei ole kuitenkaan kokemusta.
^ Näin retkeilykaupan myyjäkin sanoi.
Rabista tulikin mieleen jotta onkos kenelläkään kokemusta Neutrino 800:sta? On tällä hetkellä mukana omalla shortlistilla, ennen kuin aletaan käymään "koemakaamassa" uutta talvipussia.
Mulla Ascent 500, tykkään kovasti. Riittävän tilava leveähartiaisellekin, sekä huppu/kylmäkaulus on toimiva. En lähtisi testaamaan kylmänkestoa kovin paljon alle nollan (makuualusta toki vaikuttaa paljon). Expedin Synmat UL 7 ja Ascent 500 on mulle mukavan lämmin ehkä pariin miinusasteeseen (valmistajan speksit -4.5C). Ensin tosin pettää makuualusta ja hohkaa kylmää läpi, solumuovilisäyksellä pärjäisi varmaan viileämmässäkin. -10C kuulostaa jo viileältä tälle mallille vaikka erikoisen kylmä nukkuja en olekaan, mutta ainahan pussin päälle voi levitellä takkia yms lisälämmikkeeksi.
Itsekin äänestäisin 700-mallin puolesta, jos on yhtään vaarana että yöllä lämmöt putoavat miinuksille ja nukkujana on nainen.
muoks: Ascentin vetskari menee melkein jalkopäähän asti, toimii hyvin untuvavilttinä lämpimämmän sään aikaan
Minkälaisilla makuupusseilla ja alustoilla pärjää pohjoisessa käsivarren korkeuksilla alkukesästä loppukesään, eli ainakin kesä, heinä elokuun ja ehkä viikko pari touko sekä syyskuun puolelle (Norjan puolelle tarkoitus mennä)? Thermarestin alustoista valikoitui listalle EvoLite ja NeoAir All Season. Expedin malleista SynMat UL 7 M ja MW sekä SynMat Lite UL 5 M. Kaikkien muiden paitsi EvoLiten kohdalla mietityttää vielä alustojen äänekkyys. Muuta mallit jäi pois äänekkyyden, painon, koon tai hinnan takia. Regular mallit eli 183cm pituiset sopivat varmaan 179cm mittaiselle? Makuupusseista olen katsellut lähinnä Yetin malleja.
Kannattaa kattoa Cumuluksen makuupussit, paras hintalaatusuhde mielestäni. Itellä Panyam 600.
Ei Cumulus ollut makuualusta. Neo Air Allseason taas toki riittää kolmen vuodenajan käyttöön Lapissakin
Pitäs riittää heittämällä. Itse olin viimeksi lokakuussa expedin airmatilla eli ilman mitään eristystä. Eli kyllä silläkin pikku pakkasissa näköjään pärjää.
Kolme nyt ollu nuita expedin alustoja eli kun ne tuli n.10 vuotta sitten niin ostin downmatin joka oli vuosia rankalla käytöllä ja meni hylkyyn kun käytännössä kului puhki. Toinen oli synmat ja siitä repesi muutamassa vuodessa onkaloiden väliseinä. Nyt menny sit tuolla airmatilla.
Seuraavata itsekin metsästäny ja thermarest olis ehkä mutta se rapina siellä sisällä häiritsee jo kaupassa. Itse toki ehkä tulisin sen kanssa toimeen, mutta entäs kanssa eläjät?
Neoairin rapinat hukkuu teltassa kohinaan. Väliillä jos tekee reippaamman käännöksen niin kyllähän se tuskasta parkaisee. Termari on ollut nykyään vähemmällä käytöllä koska suosin kahden makuualustan taktiikkaa. Halpa Haltin ilmapatja alle ja 120 cm ohut solumuovi päälle. Halti on hieman paksumpi kuin Termari joten myös mukavampi. Solumuovialusta on pitkin päivää muussakin käytössä.
Makuupussin pitää olla Western Mountaineering, muuten ei tule uni silmään.
Nuo Cumuluksen makuupussit vaikuttaa aika hyviltä hintaansa nähden. Ilmeisesti tämäkin riittäisi tuohon meikäläisen käyttöön (?): http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/ca...0?gid=61&vid=6
Ainakin wikipedian mukaan:
Vai olisko tämä parempi: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/ca...0?gid=61&vid=6Lainaus:
- Comfort — the temperature at which a standard woman can expect to sleep comfortably in a relaxed position.
- Lower Limit — the temperature at which a standard man can sleep for eight hours in a curled position without waking.
- Extreme — the minimum temperature at which a standard woman can remain for six hours without risk of death from hypothermia (though frostbite is still possible).
Ei liian lämmintäkään viittis ottaa ettei ole sitten hiestä märkänä. Ainakin tuntuisi siltä että tuo 200 olisi parempi ja sitten jos sattuu tulemaan kylmä yö lähelle nollaa niin laittaa vähän vaatetta päälle. Mielummin siis noin kuin niin että suurimman osan öistä makupussi on kokonaan auki ja se toimittaa lähinnä vain makuualustan virkaa.
Luin arvostelua tuosta 300:sta ja siinä sanottiin:
Eli noilla omat standardit (löysemmät).Lainaus:
Cumulus doesn’t use the European standard EN 13537 to mark their sleeping bags with a temperature rating. Their rating is based on their own experience and testing. So you can’t compare their products with other sleeping bags in Europe (there are points for and against the European standard rating). In our experience the temperature rating of Cumulus doesn’t hold the promises.
Makuupussin suunnilleen oikea koko käyttäjälleen on myös hyvä huomata, niin liika pieni kuin isokin ovat passeliin verrattuna kylmempiä.
Tuollainen 200 g untuvaa ei pysy tasasena pussissa ja sopii lähinnä sisämajoitukseen.
Dee, voit yrittää haarukoida Cumuluksen lämpötilasuosituksia vertaamalla untuvamäärältään vastaaviin muiden valmistajien tuotteisiin. Toki rakennekin vaikuttaa mutta varsin hyvin suunniteltu ja laadukas vaikutelma minulla on heidän tuotteistaan ensin nettisivujen ja sittemmin yhden oman heidän untuvapussin kokemuksella.
Omilla mieltymyksillä luokittelisin tuon 200 ihan kesäpussiksi. Palelu ja nukkuminen ei itseltä ainakaan onnistu.
Itse ajattelen juuri päinvastoin tuon eli mieluummin lämmin pussi kuin kylmä. Helpompi avata esim. jalkopäästä vetoketjua, kuin ruveta vaikka teltassa lisäämään vaatetta ja että jos joutuu vaikka menemään niin pitkälle että pitää ulkokerroksia pistää päälle ja sitten pussiin niin ei hyvä. Korkeintaan yksi kerros itsellä pussissa.
Retkillä, vaelluksilla ja muillakin lomilla näen hyvät unet erittäin tärkeänä, kun enemmän niistä saa irti hyvin levänneenä ja kaikki tuo häslääminen pitäisi saada minimiin.
Vuosissa kun mitataan pussi yöt niin kolme pussia itselle oikea määrä:
Ajungilak Kompakt Summer Twin=tyyliä pierunkuori: lämpimät kesä yöt ja sisällä kesällä.
Joutsen QTM 900= 500g untuvaa: Ylivoimaisesti eniten käytössä kevät, kesä ,syys ja autiotuvat.
Ajungilak Tyin Artic=1640g kuitutäytettä: Kuutamo, tähti ja revontuli pussi.
Niin ja aina käytössä sisäpussilakana.
Nyt hokasin että kaikki näistä rupeaa olemaan jo teinejä, onneksi jotkut on luotu kestämään ja tuo sisäpussilakana lisää näitten kestoa radikaalisti!
Aika harvoin pohjoisissa on "laporatorio" olosuhteet, voi olla maa vielä jäässä käsivarressa touko-kesäkuussa ja työntää vaakasuoraan räntää. Jos jostain syystä on vesisateissa 3-4 päivää niin voi kaivata hyviäkin vermeitä.
Viimekesänä heinkuussa oli makuualustana tuo https://scandinavianoutdoor.fi/therm...nture-regular/ ja pussina täi http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/ca...0?gid=60&vid=6
Sateista oli ja yöllä kävi lähellä nollaa jolloin heitin päälle kevytuntuva takin. En pidä palelemisesta, vuonna 81 palelin yhen yön.
Kallein vehje mulle on ollut noi makuualustat, vaudet, expedit ja haltit on kaikki hajonneet heti kättelyssä. Jokaista on ollut vähintään 2kpl. Thermatrestit on kestäneet.
Samaa huudan kuin kuorokin; hankala ajatella että 200 gramman täytteellä pärjäisi ulkotiloissa. Mulle 500 gramman untuvapussi on sellainen 2-2.5 vuodenajan pussi pohjolassa; vaikka päivisin on ollut hellelukemia, yön matalimmat ovat samoilla reissuilla olleet hivenen nollan yläpuolella. 200 grammaa untuvatäytettä hiemankin kostuessaan lässähtää melkeinpä kahta nylonkuorta lämmöltään vastaavaksi pussiksi...
Joo, 200 on kesä/kisa pussi. Siis semmonen joka pakataan reppuun noissa useamman päivän seikkailukisoissa, kun säännöt vaatii että jonkunlainen pussi pitää olla mukana. Siinä ei oo tarkotuskaan nukkua mukavasti, korkeintaan pari silmällistä 72 h valvomisen jälkeen.
Mielummin joku muu kuin Lite line oikeaan retkeilyyn.
Joo kai se sitten olsi tuo Lite Line 400 tai Mysterious Traveller 500. Siihen pariksi Thermarestin EvoLite tai NeoAir All Season ja joku UL teltta.
Mulla on Neutrino 800, mutta kokemukset on vielä vähissä. Kohta painun tosin nukkumaan ulos testimielessä, pakkasta -26C. Tunnin olin eilen nurmikolla parin ohuen alustan ja silkkilinerin kanssa ja lämmin oli. Pakkasta oli -25C. Lämpökaulus toimi hyvin ja ainoat huonot ominaisuudet huomasin noiden kiristysnarujen kanssa. Tunnin pyörimisellä sain ne jo melkoisen solmuun ja toisesta olin työntänyt käden läpi. Samoin vetoketjussa oli onnettoman pieni vedin. Joku narunpätkä tai vastaava pitää lisätä siihen.
Lite Linessä on kertaluokkaa parempilaatuista untuvaa kuin tuossa Travellerissa. Eli tuo fp arvo keroo montako kuutiotuumaa yksi unssi untuvaa pystyy täyttämään. Mitä isompi arvo, sitä laadukkaampaa ja tarkemmin lajiteltua untuva on. Ite en edes kattele mitään alle 800 fp untuvatuotteita. Eli jos haluaa ottaa Lite Line 400:sta vielä enemmän varman päälle tuon tarkenemisen suhteen, niin pitää hypätä Cumuluksen Panyam malleihin.
Jos tiedossa on useita peräkkäisiä nollaöitä ja on kosteaa, niin ite nukun mukavasti Western Mountaineeringin Versalitessä, joka on lähinnä tota Cumuluksen Panyam 600:sta. Ihan kesällä +10 keleissä se toimii täkkinä aika mukavasti, mutta silloin toki pärjäisi inasen ohuemmalllakin pussilla. Ite mitoitan pussin kuitenkin aina varman päälle, koska palellessa valvotut yöt vie voimat ja sekottaa pään.
Kuulostaa varsin lupaavalle, kiitos. Itse olen erityisen kiinnostunut ko. mallista, koska matreriaaleissa Nikwax (ei siis vain pintakäsittely) ja se on osoittautunut Paramon vaatteissa ihan voittajan valinnaksi. Erityisesti jos/kun kosteuden kanssa joutuu tekemisiin.