Eipä tuon kartallisen version hinta ero ole kuin 40 euroa ja siihen sisältyy microsd kortin hinta.
Mahtaako noi ilmaiskartat käydä 800:een? 2-3 kympin takia ei jaksaisi ehkä alkaa liiaksi säätämään.
Printable View
Eipä tuon kartallisen version hinta ero ole kuin 40 euroa ja siihen sisältyy microsd kortin hinta.
Mahtaako noi ilmaiskartat käydä 800:een? 2-3 kympin takia ei jaksaisi ehkä alkaa liiaksi säätämään.
Niistä kartoista joutuu maksamaan joka päivityksestä ellei ota laitteen elinikäistä päivitystä, sillo tulee neljä kertaa vuodessa karttapäivitys. Itsellä 705 käytössä toi oms ja toimii hyvin.
Noi OpenStreetMapsit näyttää aika siisteiltä. Mitenkä mahtaa reititys/navigointi toimia niiden kanssa?
Skela varmaan voi kertoo tarkemmin mikä toimii ja mikä ei, mut omassa käytössä kun vaikka Helsingin keskustasta haluu ajaa kotio Espooseen, niin kyllä se Garmin noilla kartoilla reitin kertoo. En vaan osaa sanoa mikä osa on Garminin heikkoutta ja mikä karttojen puutetta jos reitti ei aivan ole sitä mitä itse kuvittelis. Mut siis kyllä niillä ohjeilla kotio aina pääsee.
Se mikä tossa OSM:ssa on hyvä, niin esim polkuja löytyy aika hyvin. Ja jos ei löydy niin sen voi itte lisätä ja parin päivän päästä löytyy ;-)
Pitkillä matkoilla Edge 705 huijaa niin, että se reitittää ensimmäiset ja viimeiset pari kilometriä pyöräteitä pitkin ja ajattaa välimatkan ajoradalla. Jos ajoradalle on merkitty pyöräilykielto (bicycle=no), niin sitten kierretään parisataa kilometriä ylimääräistä. Kaupunkien ulkopuolelle kannattaa suosiolla valita reititystavaksi ’auto/moottoripyörä’ ja ’lyhin matka’, jos haluaa jotakuinkin järkevän arvion ajomatkan pituudesta.
Joskus kauan sitten Garmin Edge 705 teki ylimääräisen kierroksen pyöräreitillä Korso-Kuortti. Sekä Korso-Heinola että Heinola-Kuortti olivat järkeviä, mutta ilmeisesti kokonaismatka oli reittihaulle liian pitkä. Nyt tilanne saattaa olla vielä huonompi, sillä kartan tarkentuessa olen joutunut jakamaan Suomen useampaan karttapalaan. Silloin tuota kokeillessani taisi olla vain kaksi tai kolme karttapalaa, ja saattoi olla niin, että koko reitti mahtui yhden karttapalan alueelle. Karttapalojen välinen reititys kyllä toimii periaatteessa.
Pidemmille matkoille ja outoihin paikkoihin olen yleensä katsonut reittejä valmiiksi tietokoneella ja ladannutkin GPX-muodossa navigaattoriin. Osittain huvin vuoksi olen sitten matkan varrella reititellyt kymmenisen kilometrin päähän välipisteisiin, ja ehdotukset ovat toimineet, kunhan tiet vain ovat olleet kartalla.
Joskus joku autoriippuvainen naureskeli pyöränavigaattorin tarvetta. Mutta onhan se hienoa, että voi ajaa hiljaisia ulkoilureittejä ja asuinkatuja pitkin sen sijaan, että joutuisi johonkin kehätien pyörätieghettoon ja eritasoliittymähelvettiin. Ennen ajoin usein Tuusulantien ja Kehä III:n vartta, niitä kun on helppo seurata ilman karttaa. Navigaattorin myötä olen oppinut paljon mukavampia reittejä.
Jep, alkuun niitä sai lisäillä enemmän, mutta nyt kaikki perusreittieni oikopolut ovat siellä. Silloin tällöin olen jonkin bussipysäkin lisännyt. Aina uuteen paikkaan navigaattori mukaan ja tallentamaan. Usein olen myös pitänyt karttaa näkyvissä ja lähtenyt heti kurvaamaan johonkin, jos tie näyttää puuttuvan kartalta.
On monia OpenStreetMap-pohjaisia Garmin-karttoja, joissa on käytetty attribuutteja tavallaan väärin. Niissä on esimerkiksi valittava reititystavaksi auto/moottoripyörä, jotta pyöräreititys toimisi. Se saattaa pakottaa navigaattorin laskemaan parempia reittejä. En ole kokeillut.
Joo, luukkujen suojaamiseen on toimiva ratkaisu, joka ei maksa kuin enintään kympin. Ei se täydellinen ole, mutta ainakin liittimet pysyvät kuivina.
Katso täältä valokuvat, miten homma pitää hoitaa: Miten Garmin Edge 800 -navigaattorista vesitiivis?
Pannaan nyt tännekin - panin tonne FR 310 XT ketjuun:
Uusi FR 610 kosketusnäytöllä - myös toimii fillarikäytössä:
http://www.dcrainmaker.com/2011/04/g...th-review.html
Jep, juuri jotain tuollaista ajattelinkin. Kiitoksia vinkistä!
Toistaiseksi tuo suojaläppä on kyllä pysynyt yllättävän hyvin paikallaan alun kangertelun jälkeen, eikä ole kertaakaan lupsahtanut pois paikoiltaan omia aikojaan. Mutta tuollainen suoja laitetaan kyllä ostoslistalle, eipähän pelota laitteen puolesta sitten vaikkapa rankkasateenkaan yllättäessä.
Onko tää 800 malli katoamassa uuden tieltä vai onko siihen joku fiksumpi syy miks sitä näkyy niin vaikee löytää ihan kivijalasta ?
Ei kun kate on useimpien kauppiaiden mielstä sellainen että ei ole mitään järkeä pitää hyllyssä.
Tosin on sitä meilläkin yleensä hyllyssä. :D
Mulla on tommonen käyttämätön hävitys listalla.
Itsellä nyt muutama lenkki takana garmin 800:lla. Hieno peli! Parasta on että nyt kaikki yhdessä laittessa. Ennen oli sykemittaria ja gps:iä jne erikseen. Lisäksi nyt mukana tarvii olla vain joku pieni halpa känny. Langaton tiedonsiirto olisi ollut kiva mutta menee se näinkin. Openstreetmapit ladattu ja toistaiseksi niillä mennään.
Kiva lisä on kolme erillistä datanäyttöä. Itse olen luonut yhden sykenäytön, yhden matka & nopeusnäytön ja yhden jossa vähän kummastakin. Olisi kiva tietää niiltä jotka jo enemmän ovat käyttäneet että minkälaisiin näyttöihin olette päätyneet?
Itsellä lähinnä maastoajoa mutta nyt keväällä hankittua maatiefillariakin tuleen jonkin verran käytettyä.
Osaisko joku vihjata suuntaa missä putikissa olis myytävä tätä helsingissä? Omalla kylällä ei oo missään niin pitää seuraavalla reissulla etelään kävästä tinkaamassa tuotetta.
Itsekin ostin Marineasta, mutta verkkokauppa.com:sta saa näköjään muutaman kympin halvemmalla. Siis parin päivän päästä postiin, jos ei satu asumaan pk-seudulla.
Mulla on ekalla (jota käytän lähes koko ajan)
- vauhti
- keskivauhti
- matka
- aika
- syke
- keskisyke
Noilla pärjää tällainen kuntoilija. Toisella on sitten syke uudestaan, mutta lisäksi kellonaika ja lämpötila. Kolmas odottaa järkeviä toimintoja.
Lisäksi karttaan olen laittanut nopeuden ja keskinopeuden. Karttaan ei vissiin enempää saakaan.
Mulla on toisessa näytössä ajonaikaiset statsit, eli hetkellinen nopeus, syke, kadenssi, ja pari kenttää joiden tietokenttiä vaihdan tarpeen mukaan (aikaa, kaltevuutta yms.) Toisella lehdellä on sitten kaikki 10 kenttää käytössä ja tuolta löytyy keskiarvostatsit ja matkan kokonaistiedot (sekä koko reissu että kierros) karttanäkymässä mulla on nopeus ja kaltevuus ja karttanäkymä on pääasiallinen ruutu silloin kun vedetään pitkää pk-lenkkiä vähemmäntunnettuja teitä pitin (tietokoneella suunniteltu reitti).
Garminin foorumilla on kovasti moitittu tuon Edge 800 vehkeen paikannuksen "piikkien" vaimennusta, tai lähinnä sen puuttumista.
Siellä siis valitellan sitä, että välistä saattaa reittiin vaikkapa pohjoisesta Ameriikasta tulla sellainen nopea hyppy Antarktikseen. Tällaiset virhepiikithän ovat siis täysin normaaleja gepsivastaanotossa, mutta ohjelmallisestihan ne on aina perinteellisesti taklattu.
Mutta, sitä mainittua foorumia lukien vaikuttaa siltä, että kyseinen vaimennus ei olisi oikein kohdallaan Edge 800 laitteessa, vaikka se on jo pari kymmentä vuotta ollut perinteellisesti Garmineissa aivan ok hoidettu!
Minkälaisia kokemuksia teillä jo laitteen omistavilla on näiden kerrotttujen "syrjähyppyjen" suhteen?
Itselläni on käytössäni mm. Garmin GPSMAP-60csx maastokapaulana ja siinä en ikinä tällaisia piikkejä nauhoituksissa ole kokenut enkä myöskään Edge-500 ja 310xt vehkeissä.
Kolme kertaa käynyt edge tekemässä mutkan kaukana, olisko nyt jotain vajaa 60 harjoitusta takana. Ärsyttävää kyllä, piikit saa pois itse editoimalla esim. Base campissa, mutta samalla häviää myös esim. sykedata.
Eri suuruisia poikkeamia osuu lähes joka lenkille. Eilen oli vaihteeksi sellainen pidempi lokkaus keskelle Meksikon autiomaita. Useimmiten nuo virheet ovat 50 - 500 m, eikä sellaisia välttämättä huomaa ilman tarkempaa syynäystä.
Täysin oma lukunsa Edge 800:ssa on toiminta metsässä. Kun talven aikana tuli useitakin kertoja ajettua metsäpoluilla. Edge 800 eksyi satojakin metrejä lähes aina, kun heti metsään päästyä (eihän näitäkään olisi huomannut ilman vertailua Edge 705:n tallentamaan reittiin).
Tuo on aika ihme juttu, että näitä vieläkin vain Edge-800 mallissa esiintyy ja noita "hyppyjä" ei softassa ole korjattu niin kuin muissa Garminin vehkeissä. No, ehkäpä Edge 800 malliinkin jossakin vaiheessa tulee tätä ilmiötä korjaava firmispäivitys?
Tuo Edge 800 olisi omaan käyttötarpeeseeni nähden ihanne monitoiminen vehje (fillari, erä, turistidallailu sekä jopa paatti ja autokäyttökin) mutta sen heikon paikkatiedon suodatuksen takia sitä en vielä ole viitsynyt hankkia.
Tuntuu siltä, että ylimääräisiä hyppyjä tulee erityisesti PowerTapin kanssa ajaessa. Ilman PowerTapia Garmin käyttää ilmeisestikin "älykästä" tallennusta eli reittipisteitä tallennellaan muutaman sekunnin välein tarpeen mukaan (samalla ehkä onnistutaan suodattamaan joitakin virheitä). PowerTapin kanssa käytetään tallennusta 1 s välein. Ilman Powertapiakin tuli talvella yksi hyppy Uruguayn rannikolle ja silloin se näkyi myös kokonaismatkassa.
Kokonaan toinen ongelma on sitten tuo automaattinen pyörän ympärysmitan arpominen. Eiliselläkin lenkillä näytti renkaan mitta vaihtelevan 2060 - 2122 mm välillä. Ilmeisesti myös Edge 800:n kanssa on siirryttävä manuaaliseen asetukseen, että saisi matkan mitattua edes kohtuullisella tarkkudella (705:ssa automaattisetus muuttui käyttökelvottomaksi viimeisen firmware-päivityksen yhteydessä).
Kappas vaan... Itselle ei ole osunut yhtäkään "hyppyä", mutta eipä tässä olekaan vasta kuin tusinan verran tallennuksia tehtynä, mutta hyvin vaihtelevissa olosuhteissa nuo omat reitit on tehty sekä maantiellä että maastossa.
EDIT. Ei kadenssia eikä voimamittausta käytössä.
Mulla on muutama lenkki takana moisen kanssa (ilman power-tapia). Ei sijainnin hyppelyjä.
Alkukokemukset neutraalin positiiviset. Herkkyys kohdallaan, kaupunkiolosuhteissa sietää heijastumia kohtuullisen hyvin jopa. Tarkkuus ei huipputasoa (joskin lenkkiloggeriksi varsin riittävä, jos joskus satunnaisesti heittääkin 15m). Käyttöliittymä mun makuun ihan ok ja toimiva (talvihanskoilla olisi varmaa ongelmia).
Reititys garmin-tyylinen eli suosii päätieverkostoa (kuten skela kuvasi aiemmin 705:sta). OSM kartta toimii ok. Välillä reitiltä poiketessa uudelleenlaskenta vähän kestää eikä reittiä näy edes ruudulla, vaikka opaste aiemmin valitulle reitille näkyy. Toisinaan taas laskee heti uusiksi. Reitityksessä tuoo pitää kiinni oletetusta kulkupaikasta garminmaista tapaa ylikorostaen (eli trace kulkee pyörätietä, mutta reitin nuoli pitkin ajorataa vaikka teiden ero olisi melko merkittäväkin).
Lokittaa sykkeet ja kadenssit, joskin tuntuisi valitsevan suodatetun gps:n mukaiset pisteet lokitushetkille. Suoralla tiellä merkintöjä tulee siis harvemmin kuin mutkittelevalla pätkällä. OK gps-jäljen osalta (tai vähän ylisuodatettu mun makuun), mutta mahtuisihan nykyisiin muisteihin pisteitä paljon enemmänkin. Valintaa tuolle ei valitettavasti ole. Ilmeisesti powertapin kanssa pitäisi tulla 1Hz loki muiden kirjoitelmien mukaan.
Tuntuisi lokittavan nopeusanturista, joten huonosti oleva magneetti johtaa lokin katkoon, jos auto-pause pysähdyksille päällä. Valintaa tuolle ei ole, jos haluaisi uskoa gps:ää ennemmin.
Kaikin puolin ok rakkine alustavien kokemusten mukaan (mun käyttötarkoitukseen).
Näkyypä tulleen uusi päivitys laitteeseen(2,20)
Latasin sen äsken, huomenna näkee onko laitteessa muutoksia.
Ainaski "hyppimiseen" näyttäs korjaus tulleen.
(Fixed an issue that could cause large jumps in position and distance)
Vaikka oma ei olekaan kerryttänyt ilmasia kilometrejä :o