Juu, yksitellen menee kivasti. ei sekoa konseptit...no jossain radiaalissa ei sekoa muutenkaan mutta 2x ja 3x on hankalampia pitää järjestyksessä
Printable View
Juu, yksitellen menee kivasti. ei sekoa konseptit...no jossain radiaalissa ei sekoa muutenkaan mutta 2x ja 3x on hankalampia pitää järjestyksessä
Kysy tältä Weighweeniesin kaverilta, joka vaihtoi ajamattomista kiinankuitukiekoista kasauksessa pyöristymään päässeen nippelin. Vanne pikkaisen vähän räsähti poikki:
http://benmanson.com/Photos/general/...n/IMG_2785.jpg
http://benmanson.com/Photos/general/...n/IMG_2783.jpg
Mutta vakavasti sanottuna: perusalumiinivanteen kanssa ei ole ongelmia vaihtaa pinna kerrallaan, mutta työ helpottuu ja vanne rasittuu huomattavasti vähemmän, kun löysää ensin kaikki pinnat. Jos kerran vaihtaa kaikki pinnat, niin saman tienhän sitä löysää kaikki, vaikkei irrottaisikin yksitellen.
Parempi että meni noin tuo kiinanihme. Onpahan vielä valittamassa tämä kiekon omistava painon ja rahan säästäjä. Ja säätäjä.
No joo, lisäyksenä mainittakoon, että samainen kaveri oli vetänyt vetopuolen pinnat 210 kiloon, joten aivan liian kova veto oli kehällä. Näillä tiedoilla syy ei ollut kiinalaisessa kuitukehässä vaan idioottimaisessa kasaajassa.
Eli vois todeta, että kehät on tosiasissa melkoisen kestäviä. Jos kiekko on 24H, on 210kg jännityksellä ollut kehällä vetoa ~2500kg pelkästään vetopuolella, kun pinnojen yhteenlasketun vedon tulisi olla ~+2000kg. Tuossa on menty liki neljää tonnia. Eipä ole edes ihme että pettää noin kun yhden menee löysäämään.
Alukehästä tulisi varmaan jo nippeli läpi vanteen tolla voimalla.
Tuohon yksi kerrallaan -juttuun, että kyllä se onnistuu mutta kovin helppoa se ei noin ole. Paljon hankalampaa kuin kuvittelisi.
Melkein kannattaa irrottaa aina kaksi pinnaa kerrallaan. Ne, jotka menee keskenään ristiin lähimpänä kehää. On sitten helpompi pujottaa se "vetävä" pinna.
Ja tosiaan kaikki löysäksi ensin.
[QUOTE=Oboy;1617947] Olisikohan sitten todennäköisin selitys se, että olen tarkastanut pinnojen pituudet huolimattomasti (en muista enää tarkasti kun siitä on jo pari kuukautta) ja satsissa tosiaan ollut muutama pidempi pinna mitkä on sitten sekoittanut koko homman totaalisesti. QUOTE]
No niin. Otin itseäni niskasta kiinni kun ei ulkohommiinkaan päässyt. Purin kiekon ja mittailin pinnat. Oli samaan aikaan pieni helpotus ja järkytys, kun pinnojen mitat vaihteli 258 aina 263 saakka. 17 pinnaa oli ihan oikean pituisia ja loput 15 sitten mitä sattui. Ei se ihme että tuntui tuo rihtaushomma hieman takkuiselta.
Muisti tekee tepposiaan enkä ole tarkastanut varmaan kuin pari pinnaa että ovat sen 258. Ei kai noin moni pinna ole voinut venyä tommoisia määriä, vaikka ohuita ovatkin. Kai siinä olisi alumiininippelit ja Olympic-vanne sanonut jo poks ennnen noita pinnoja.
Tökin uudet pinnat vanteelle (jotka mittasin joka ikisen että on 258mm) ja kas, kiekko alkoi näyttää pyöreältä vaikka vasta alkukiristys tehtynä. On tässä jotain positiivistakin: ei enää tarvinnut katsoa ohjetta kun pujotteli pinnat paikoilleen.:rolleyes:
Vaikka vähän jäi epäilyttämään sainko itse nuo pinnat venähtämään, vai toimittiko kauppa mitä sattuu, niin saattaa olla että menee tovi jos toinenkin ennen kuin Puolasta mitään tilaan..
Kiekkonikkareille kehiä tarjouksessa... onkohan nämä alunperin Archteksin tuotteita?
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/...0mm-carbon-rim
Pitäisi kesän aikana rakennella työmatkapyörään talvikiekot. Pyörä tulee joko olemaan nykyinen hybridi tai mahdollisesti 29" maasturi. Aihe on uusi minulle ja kaikki foorumin aihetta koskevat ketjut on luettu. Kiekkojen tulisi olla <=2000g, kohtuu hintaiset ja helposti huollettavat. Valmistavaraa en löytänyt alle 200€ hintaan.
Navoiksi kattelin Shimpan perus XT:t jotka ovat hinnaltaan sopivat, ovat kai riittävän hyvin suojattuja? Edellisten kiekkojen tiivisteet falskasivat jo helmikuussa niin pahasti että laakerit olivat mukavan ruskeat ruosteesta. Aikeena olisi avata nuo navat ennen asennusta ja varmistaa rasvaamalla kunnolla. Painoa yhteensä reilu 600g.
Tuossa koossa on aika vähän tarjontaa levyjarruille sopivista vanteista, sen lisäksi ovat joko tolkuttoman painavia tai saatavyys heikkoa. DT swissin X 470 on varmasti tuohon ajoon riittävän kestävä, ainakin olettaisin. Hinta ja paino ovat molemmat toivotulla tasolla. Hintaa n.35€ ja painoksi ilmoitettu 470g.
Pinnoilla saisi säästettyä vähän painoa mutta alunipat taitavat olla suuri EI talvikäytössä? Uskaltaako nöösi kasata tuollaiset 32 reikäiset peruskiekot esim. DT revoilla? Laskurin mukaan pinnojen pituudet olisi perus 3x ristiin puolauksella 294-296, ainakin jos oikein meni. Taitaa jomman kumman koon käyttäminen olla vähemmän suositeltua, eli joko yksittäisenä tai kaksi pakettia?
Levyjarrullinen 28" siis? Nämä olisivat 139€/setti:
http://www.bike-components.de/produc...fradsatz-.html
Halvempaakin löytyy saman kaupan valikoimista. Olen itse käyttänyt noita linkitettyjä eikä moittimista.
Samaten Roseversandilta saa peruspinnakiekkoja todella edullisesti. Vaimolla ollut työmatkakulkineessa Rosen alle satasen satsi (Deoren navat, DT:n suorat pinnat ja jotkut Rosen omat kehät), jolle ei ole tarvinnut tehdä mitään.
Työmatkakäyttöön ei kannata mitään hipoa, Revon pinnoja tai muuta ellei samoilla kiekoilla ole tarkoitus harrastaa eikä työmatkafillarin päällä kulje isoja kuormia. Huolettomuus on työmatkakiekoille oleellisempaa kuin paino.
Hei wau! Olen silmät ristissä katellu noita "custom" kiekkoja näkemättä järkeviä vaihtoehtoja. Tuo 139€ setti ei olisi ollenkaan paha, sen taidan tilata jos saan tämän rakentamisvimman rauhoittumaan. Hmm... tarvitseekohan äitini halpoja kakkoskiekkoja cycloonsa... :D
Viikonloppuna rakensin ensimmäiset kiekkoni.
Tulivat työmatkasinkulaan seuraavanlaisella kokoonpanolla: DT370 navat, compin pinnat ja Mavicin A317 kehillä. Painoa melkosen reippaasti, 2300 g, mutta kaipa ne sit kestää.
Park Toolin kireysmittarilla viimeistelin kireydet ja varmistin tasakireyden. Millin sisään taisi mennä sivuttaisheitto ja samaten pystyheitto. Toisella leipomiskierroksella ei enää pinnojen kireydet muuttuneet, joten kolmatta kertaa en sitten leiponut.
Täytyy varmaan tarkastaa kiekkojen kunto parin viikon päästä ja jos ovat suorana pysyneet, niin palkita hyvästä työstä parilla oluella :D
Muakin kyllä kiinnostaisi rakennella kiekkoa, mutta eipä siinä taloudellisesti ajatellen paljon järkeä ole. Katsoin joskus, että ton 139€ setin rakentaminen osista itse maksaisi noin 200€. Tietysti kun toi lafka tilaa 1000000 kappaletta kehiä ja napoja ja kasaa kiekot robotilla, niin vaikea siinä yksityishenkilön on kilpailla hinnalla :)
Kasasin tuossa elämäni ekan kiekon ja 3 ristiin tehdessä katsoin vähän huolimattomasta The Bicycle Wheelistä ohjeet. En pistänyt kolmos ja nelos pinnasettejä kolmannen pinnan alta, vaan ihan vaan kaikkien päältä. Eipä tuo haitanne etukiekossa 36:lla pinnalla. Bicycle Wheelin kasausohjeessa oli tuo varsinainen ristiinlaitto vain mustavalkokuvassa, ei tekstissä mainittu ollenkaan. Siltä osin Sheldonin ohjeet olivat paremmat(niitä lukiessa tuossa äsken koko asian edes huomasin).
Kovasti jäi intoa tuohon kiekkojen kasaukseen. Nyt vain pitäisi löytää joku järkevä peruste laittaa johonkin pyörään uusi kiekko... Ehkäpä tuohon työmatkasinkulaan pitäisi kasata pomminkestävä takakiekko tuon uuden dynamokiekon kaveriksi. Rigida Sputnik + Formulan/Mackin napa + dt:n ohennetut pinnat pyörivät mielessä.
Onko kellään tietoa että myydäänkö noita tässäkin ketjussa mainittuja nippelin ja vanteen väliin tulevia prikkoja jossain ?
Tai jos ei juuri sellaisia oikeita löydy niin mistähän voisi metsästää sopivan kokoisia ihan tavallisia messinki- tai kupariprikkoja. (tai ei ne ihan tavallisia voi olla kun vakio DIN mitoituksella olevan 4mm aluslaatan ulkohalkaisija on 9mm eikä se mahdu vanteen ontelon sisälle 8mm reijästä).
Vai kannattaako ihan suosiolla myöntää että tuli mokattua vanteen mittauksessa ja hommata oikeanmittaiset 1mm lyhyemmät pinnat.
Olen kyllä lukenut että tuollaisia prikkoja on ennen ihan yleisesti käytetty vahvistuksena vanteissa joissa ei ole holkkeja. Ja juuri sellainen halpavanne tässäkin on kyseessä.
Sain kiekon kyllä suoraksi ja aika kireäksi mutta pari nippeliä tuli väännettyä solmuun ennen kuin hokasin että kierre loppui.
Ja haluaisin kuitenkin vielä vähän kireyttä lisää kun kyseessä on etukiekko Sturmey Archerin rumpujarrulla joka rasittaa kiekkoa samalla tavalla kuin levyjarru.
Mitkäs nippelit sulla on?
Pinnat ja nippelit on tällaiset, ihan perustavaraa.
283/2mm tasapaksu pinna 12mm nippelillä.
edit; ehkä tässä on syy muutaman pinnan kierteen loppumiseen kun luin tarkemmin noita speksejä.
"These spokes being hand cut there may be a fluctuation in length of plus or minus 1mm. This is also true of the length of the thread on the spoke"
DT:n Competitioneissakin satuin saamaan kahta valmistuserää samassa pituudessa joissa oli millin verran eri pituiset kierteet.
Jos kierre loppuu niukasti eiköhän 2mm lyhyempi olisi paikallaan. Eikö silloinkin jäisi edelleen kierre kokonaan piiloon nippelin alle... vaikkei se mitään haittaa vaikka vähän näkyisikin, kunhan ottaa kuitenkin nippeliin kiinni jokusen kierroksen. Ehkä tuossa 2mm tapauksessa se olisi jopa täydellinen puolan pään jäädessä nippelin uran pohjan tason lähelle. Nyt tulee varmaan läpi nippelistä ehkä jopa 2-3mm uran pohjalta asti?
En nyt juuri pääse mittaamaan tuota kierteen alkukohtaa, mutta meinaatko että ehkä jollain toisella nippelillä kierre voisi alkaa eri kohdasta eli ylempää jolloin pinna tulisi reilummin läpi nippelistä?
Löysin kyllä nyt syynkin miksi mokasin vanteen mittauksessa. Käytin kahta pinnaa mittatikkuna tähän tapaan ja mittasin http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/rim2.gif
useammasta kohtaa vannetta mutta epähuomiossa otin tuon yhdistelmän kokonaismitan kun olisi pitänyt ottaa se mitta tuolta uran pohjasta. Siitä tulee jo 2mm ero erd-mittaan.
Sitäpä juuri. Itsellä oli kerran sama ongelma. Sain kiekot kireäksi nippelit vaihtamalla. Sapim Polyax 12mm vois olla ratkaisu. Mutta mittaa nyt ensin, niin voin tarkistaa sitten onko noissa eroa ja kuinka paljon. Mulla on muutama noita Sapimin nippeleitä vielä himassa.
ERD:ksi voi laittaa myös mitan, joka on otettu nippelin kannan tyveen, niin edelleen onnistuu. Puolanpituuslaskureita jos joutuu käyttämään, toki niissä on vaihtelua, mitä joutuu selvittämään. Käyttämäsi mittaustapa on ollut joissain laskureissa kyllä ohjeena. Mutta miten jokin laskuri käytännössä toimii, on varmempaa vasta jos löytää toisen kokemuksen selostettuna, että kuinka kiekko sitten todella kokoontui ja kuinka syvälle puola tuli nippeliin. Laskurit ovat myös muuttuvaisia, että niitä voidaan korjailla ajoittain niihin valmiiksi syötettyjen eri vanteiden ja napojen mittojen suhteen. Ja miksei myös siinä miten pitkiä se ehdottaa. Muutoksen bongasin kerran muistaakseni Open Pron ERD mitassa jossain laskurissa - vieläpä se tuli sillä välin kun odotin tilattuja kiekon osia. Mutta onneksi valkkasin ehdotettua lyhyemmät, sillä halusin että tavallisella ruuvarilla voi vanteen rihdata. (Mikä onnistuukin ainakin 36 puolaisessa. Joku sanoi ettei hyvin onnistu, mutta pinnamäärä saattaa vaikuttaa tarvittavaan tiukkuuteen?)
(SJS cycles pitää pintansa hintavertailussa näköjään kautta linjan. Esim. DT competition 0,765€/kpl, mikä lie kotimaan kivijalan luokkaa. Rosella (kirkkaat) 0,38€/kpl.)
Harvoin tuolta tulee tilattua mitään kun hinnat ja varsinkin toimituskulut on aika huimat. Sieltä saa kuitenkin jotain vaikeasti löydettäviä osia ja samaan tilaukseen pistin pinnat.
Ihmettelen kyllä miten voivat pitää osassa tuotteita hinnat niin ylhäällä.
Esimerkkinä vaikka Alfine 11 vaihteinen napa joka Rosella maksaa 349€ on tuossa puljussa hivenen kalliimpi eli 583,57€. Postikulut kun lisää niin eroa tulee vielä melkein pari kymppiä lisää.
Jenkkilästä saa halvemmalla ja samalla rahdilla saa mukaan kevyttä sälää:
http://www.jensonusa.com/store/produ...er.aspx?cc=EUR
Itse ostin Park tool TM-1 kotimaisesta shopista, ebay-postikulut melko kovat ja alv tulee melko varmasti päälle - tuolta maksaa kaikkinensa 74€: http://www.bikeshop.fi/index.php?mod...426&listpos=13