Onhan se 50€ halvempi kuin hi5bikesin suomihinta. En sitten tiedä postien jälkeen.
Printable View
Eikse ero ole 70e? Ja postien jälkeen varmaan luokkaa 50e. Saksasta varmaan 30e ja Hi5:sta varmaan 10e. Mut joo, aiheeseen:
Ei taida mitään ns. kunnollista olla USTirintamalla hintaluokassa 200e/satsen? Nimittäin sisuririntamalla tuolla tai vähän alle saa jo tälläselle aloittelijalle ihan loistorinkulaa alle (esim.). Mutta onko USTipuolella vielä mitään muuta sinnepäinkään kuin Shimanon MT-65 ja sekin menee posteineen sinne kahden ja puolen sadan ja sitten kannattaisi jos katella sitä XT:tä ehdottomasti. Ei taida olla USTi vielä(kään) nuukan sunnuntaiajelijan hommia? Mitään varsinaista tarvetta ei USTiin ole (kumit kestää, nykyistä pienempiä paineita en kaipaa) mutta voisihan sitä kokeilla, jos kohtuuhintaan...
Fulcrumin Red Metal 3 menee aikalailla samaan hintaan.
Ridefreen myyntipalstalla tekee joskus ihan kunnollisia löytöjä, jos nuuka sunnuntaiajelija ei halua ostaa kaikkea uutena.
Joo, kattelin kans. Ei vaan herännyt tarve vielä noidenkaan myötä. Kyl se taitaa mennä sisuripelleilynä vielä seuraavakin pari, jos niitä nyt on edes tarve hankkia. Jaa, tommonen vaihtoehto olis kanssa. Painoa on...
Kyllä joo. Kiekkoja vaan pitäis päästä hipelöimään ja monesti ne ovat tarjolla kauempana kuin lähin posti/matkahuolto, joista on kamoja kätevä hakea.
Onko kellään kokemusta näistä "halpanavoista", eli Novatec(esim X-light), Fun Works, A2Z jne jne? Ovatko mistään kotoisin? Noilla kuitenkin Saksan maalla tekevät halpoja kiekkoja kun Olympic/XRay-komboja saa alta 400€:n, ja kevyitäkin nuo kiekot jo on. Hintaero DT/Tune/Acros-navallisiin kiekkoihin melkoinen.
Ajattelin hommata uudet kevyet kiekot, onko näistä kellään kokemusta, kai joku on tilannut:
http://www.actionsports.de/Wheels/La...sa::26635.html
Käytännössä pelkästään kisakäyttöön olisi tulossa, lähinnä maratonajeluun, ehkä tulevaisuudessa jokin XC-kisakin.
Kevyethän nuo on ja halvat, mutta missä kohtaa on tingitty ja onko heikoin lenkki juuri nuo navat?
Ajattelin selvittää tarkemmin paljonko ust-kiekkojen hankinta kustantaisi. Valikoimaa harventaa se, että eteen pitäisi löytää 15mm akselille sopiva napa. Levyjarrut on kiinni kuudella pultilla.
Olen lähinnä löytänyt Shimanon XT-navoilla olevia, ja juuri äsken myös bike24:sta XT-M776 navalla eli 20 millin akselilla kasatun kiekon.
Onko muilla valmistajilla kriteerit täyttäviä (15mm & UST & 6pultti-disc) kiekkoja?
..Helpottaisi etsintää jos tietäisi millä valmistajien koodeilla hakea..
Linkeistä kiitollinen
-Ihan huipulta löytäisi Mavicin Crossmax slr:n jonka saa myös 15mm akselilla ja joko centrelockilla tai 6-pultti kiinnityksellä. Myöskin hyvin köykäset, hintavat toki.
-Myöskin Mavicin Crossmax ST on ust ja samoilla ominaisuuksilla.
-Ainahan centrelockin voi muuttaa adapterilla 6-pultiks. Hintaa muutoksellla noin 30€/pää ja painoo tulee jotai 15grammaa kanssa enemmä :D
-Sitten olis DT Swissillä XM 1550 TRICON kiekot, jokka on köykäset ja hienot. Saa myös 15mm-akselilla, mutta adaptereilla pitää muuttaa 6-pultiks. Hintaakin on Shimanoja enemmän.
-Millainen on kiekko budjettisi, etten vain kalliita ehdottelisi.
Mullon paritkin Actionsportin kiekot ja molemmissa nuo S-light -navat. Kestäviltä vaikuttaa, kun vapaarattaassakin on kuusi kappaletta kynsiä. Sen takia ne ovat kyllä tavallista äänekkäämpiä. Huolto ja laakerien vaihto onnistuu myös helposti, kun lähtee helposti kaikki irti. Sen takia kyllä saattaa tulla väljää ajan myötä.
Kiitos tästä, taidan laittaa kiekot tilaukseen. Hinta/keveys-suhde on kyllä lyömätön. S-light napoja kehuttiin jollain ulkomaisella foorumillakin, että on ihan ok-kamaa.
Toivottavasti eron huomaa, kun 1900 gr kiekkosetti vaihtuu n. 0,5 kg kevyempään. Jatkossakin tietty reenit painavemmilla kiekoilla, niitä ei pahemmin tarvitse sääliä.
Mä taidan kuitenkin ostaa setin DT240s-navoilla. Kun vain osaisi päättää Alpine/Crest vanteiden välillä(X Rayt on pinnat joka tapauksessa). Noissa vanteissa vaikeuttaa valintaa se että Alpinet on korkeampina paremman näköiset mutta Crestit varmaan luotettavammat käytössä.
Kyllähän niitä alkoi löytyä kun täältä kysyy :)
Hintahaarukka mielellään noin 300€, ainakin sillä hinnalla oon jotain kiekkosettejä nähnyt kaupattavan. Ymmärrän toki ettei tuolla budjetilla keveintä saa mutta ihan keveintä ei olla hakemassakaan.
Centerlock ei sinänsä häiritse, jos sillä kiinnitetty levy käy ilman säätöä nykyiseen satulaan. Tarkoitan siis sitä että olisi mahdollisimman helppoa vaihtaa kiekot ennen lenkkiä, eli kiekoissa olisi toiset levytkin valmiiksi. Jopa voisin ostaa toisen pakan, tai no ehkä kuitenkin vaan työkalun sen irrottamiseen.
Kiitos vinkeistä, alan tutkimaan..
Mitä nyt ettiskelin, niin mielestäni parhaat vaihtoehdot 300€ budjettiin olisivat:
Fulcrum Red Metal 3 HH Disc Center Lock QR15 Köykäset 1685 g ja hinta 299€ ja vieläpä aito UST-kehä, ei mitää teippejä. Teipit toimivat kyllä loistavasti, mutta voi vahingossa rikkoa rengasraudalla.
Shimano WH-M778 XT Center Lock
Vielä kohtuu painoiset, 1744 g, hintaa kertyy 329€, mutta hyvät. Kotimaasta (Hi5bikes.fi) sais hintaan 358.00€, jossa paikan päällä olis vielä tinkimahollisuus ja jos noutaa vaikka työreissun yhteydessä, jolloin jää halvemmaks kuin saksasta postikulujen kanssa.
Painot on mitä on, eri paikoissa eri. Mutta noin suurinpiirtein oikeessa.
Lainaan vähän topiikkia, kun itelläkin olisi tarkoituksena hommata jonkinlaista UST kiekkosettiä, ja oma "probleema" on se että mulla on etupyörässä tuo DT:n RWS läpipultti, ja yhteensopivuudesta näiden kanssa ei ole tarkempaa käsitystä eikä vanteiden yhteydessä yleensä mainintoja.
Toki voisin käyttää noita normi pikalinkkuja, mutta oletettavasti tua RWS läpipultti olis ainakin etupäässä jämäkämpi ratkasu kuin normi pikalinkku(?) ja mieluusti siksi sellaista käyttäis. Eli vaatiiko tuommosen käyttö "yhteensopivan" vanteen ja jonkinmoisen kitin, vai onnistuuko tollasen apinointi jotenkin sen normi pikalinkun "ulkoakselin" tilalle?
Ainakin DT Swissin Trigonit ovat yhteensopivia läpipultin kanssa ja sitten noita DT:n 240s napoja saa kaikilla variaatioilla. Läpipultti on ehdottomasti jämäkämpi kuin normipikalinkku. Ittellä normi RWS ja paljon parempi kuin normaalit linkut. Kannattaa tarkistaa DT:n valikoima jos löytyisi itselle sopiva ratkaisu, tai sitten custom kasatut.
Miten noiden RWS:ien kanssa oikein on, niistä on niin paljon myös negatiivista arviota. Milloin ratchet hajoaa parissa kuukaudessa tai joku muovipinta deformatoituu. Miten on?
Kun tuntuu, ettei tuo cc-pyörä ilmaannu alleni täksi vuodeksi, niin pitäisi katsella vaihtoehtoja, joilla saisi tuota takajäykkää sykkimään hieman paremmin. Eli hakusessa olisi halpa, mutta kevyt, kiekkopari maantielle. Maastoon niillä ei mentäisi, joten sellaista kestävyyttä ei tarvitse. 300 euroa voisi olla budjetin yläraja ja siihen hintaan mielellään mukana olisi jo renkaatkin (ehkäpä 1.35 Schwalben Kojakit). UST:tä ei ole ollut käytössä, mutta siihenkin voisin lenkkikäytössä siirtyä.
Eipä kannata ottaa ressiä siitä RWS-systeemistä. Suurin murhe on että rikot kaatuessa sen muovisen vivun, ja se menee helposti. Mutta paras tapa hyödyntää tämä systeemi, on ottaa vipu taskuun, jolloin ei mene rikki ja kiekon saa nopeemmin irti/kiinni. Ja grammanviilauksen kautta myös tehokkaampaa.
Tiukka budjetti, mutta mahdollinen. Esim actionsportista simpan SLX navoilla ja kevyillä kehillä päästään varmaankin kohtuulliseen(ehkäp 1600-1700g) painoluokkaan. Taakse Eteen
Mutta oikeesti kyvyt olisi Egle-partsin setti FRM kehät ja jokkut navat. Paino hyvä, mutta ehkei huoltamatta kauheen kauaa kestä noi navat. Tubeless mahdollisuus teipillä ja venttiilillä. Sen jälkeen onkin jo vaikee saada muuta aikaseks.
Tilasin tuossa joku viikko sitten actionsportista tollaset:
XT- kiekot
Ei ole sitä läpipultti mahdollisuutta, mut olen nähnyt tuollase modattuna. Eli ulkokoolit tais olla vain erillaiset niihin 778 verrattuina. NO sen tarkempaa tietoa tästä ei ole kuin 775 15mm läpipulteilla modaamisen jälkeen.
Taidankin tilata nämä, viiskymppiä halvemmat, jää rahaa vielä uuteen takapakkaan:
http://www.actionsports.de/gb/Wheels...tz::28991.html
Nyt tyhmä kysymys, onhan tuo "laufradsatz" yhtä kuin kiekkopari? Jos tuo on yhden kiekon hinta niin sitten unohdan.
Nykyinen RWS ei oo hintansa väärti - kuten drop jo kertoi, sen hantaakin sisukset kannattaa pitää puhtaana. Jos siellä on kakkaa tai jäätä, niin pikkuruiset muovihampit menee takuuvarmasti rikki kun kääntää. Itse oon rikkonu sisukset parista. "Takuuseen" oon käyny uusia hakemassa.
2011-malliset ovatkin sit jo erilaisia (en oo nähny ku päältä päin) ja kumma olis jos eivät olis tuota ongelmaa korjanneet. Vanhankin kanssa voi elää jos katsoo et sisus on puhdas ennen vääntöä... monet pitää sitä kahvaa repussa. Muuten oikein jees, ei löysty ja momenttia saa vähintäänkin tarpeeks.
Oon samaa mieltä. Oon nyt kelannut noilla alpine-kehäsillä kiekoilla melkei 3tonnia kaikkee kivikosta puruun, joten kestävät ne ovat. Ajo on niin treeniä kuin kovaa kisaakin. Kestävyys tuskin normi hemmolla on ongelma, mutta eiköhän tässäkin ketjussa keskusteltu isojen kaverien kanssa(80-90kg).
Mä en ole kuin alle 80... ja vähemmän jos sattuu laihtumaan(ennen painoin ~70kg). Kaipa minä nuo Alpinet valitsen, varsinkin kun sisureilla/normirenkailla aion käyttää enkä luota Crestin "maailman matalimpaan" vanteen reunaan. Eihän siinä voi rengas pysyä.
Mulla painoa aamulla kepillisen jälkeen ilman vaatteita 75, joten ajokamat päällä lähemmäs 80 ja ovat kestäneet. Miksi sä sisureita meinaat käyttää? Suosittelen kokeilemaan tupeleksina niillä ihan normirenkailla. Keltanen teippi vanteeseen ja litkut sisään. Et tule katumaan.
En ole valmis tuollaiseen muutokseen. Eikä koskaan ole ollut ongelmia perinteisen tavan kanssa, koskaan ei ole esim. snake iskenyt.