Olet oikeassa, kyllä ne olivat suojaamattomia. Kaupallinen putkipommi.
Printable View
Ne Ledilin Boomit on sitten huonoja heijastimia IMO
Troh: Konlux tiputtaa jännitettä 2,2V. Laskin homman näin; 8xP7= 8x3,4V= 27,2V siihen 2,2V= 29,4V eli päästään tuohon Lipon nimellisjännitteeseen. Jos lisään yhden kennon maksimijännite kasvaa vähän suureksi tuolle konluxille --> Lämpöä --> Kestoikä? Lisäksi 9S lipolle laturin löytäminen on hankalaa.
Tuo 12 x XP-G ei ole mahdollinen, puhtaasti sen takia että kuupan koko kasvaa niin rajusti.
Kontio: Mikä kommentti tuo nyt on? Perusteluja. Tässä omat: Koko on äärimmäisen hyvä --> Eli pieni, hyötysuhde on hyvä, kevyt, hajavaloa hyvin. Käytännön kokemuksia itsellä ei ole, nämä puhtaasti spekseistä.
Perusteluja:Lainaus:
Kontio: Mikä kommentti tuo nyt on? Perusteluja. Tässä omat: Koko on äärimmäisen hyvä --> Eli pieni, hyötysuhde on hyvä, kevyt, hajavaloa hyvin.
Koko on toki hyvä, mutta hyötysuhde on todella huono eli hukkaa puolet valosta taivaalle ja jonnekin minne ei pitäisi, eikä noilla saa minkäänlaista spottia aikaiseksi. Tasaisen harmaa peitto, eteenpäin näyttää ehkä 30-40 metriä.Ei minä noilla ainakaan suunnistaa näe.
tuossa on kaksi kapeaa ja yksi edit_ keskikapea, heitin vesilintua koko tekeleellä kun tuli vähän turhan ahtaaseen liimattua nuo ledit eikä saa muita heijastimia enää kiinni.pöh.
http://dl.dropbox.com/u/1139308/led1.jpg
Niinpä. mä voin myydä kapeita jos tarvit, jokunen ylimääräinen löytyy.Lainaus:
Käytännön kokemuksia itsellä ei ole, nämä puhtaasti spekseistä.
2.8A virralla jo pienikin resistanssi aiheuttaa ylimääräistä jännitteenaleemaa. Kahdet liittimet ja johdot muodostavat jo jonkinlaisen resistanssin.
Täyteen ladattu paketti antaa tyhjäkäynnillä kunnioitettavan 33.6V, mutta siitä tullaa hyvin nopeasti alas nimellisjännitteen antamaan 28.8V:iin. Kuinka alas kennoja haluaa purkaa? Jos vaikka 3.3V saakka, niin se on enään 26.4V, mutta nyt mennään jo alle kynnysjännitteen. Kynnysjännite on riippuvainen virrasta, mutta virta tippuu hyvin nopeasti kynnysjännitettä laskiessa.
Suunnittelemasi setti ei ole ihan ilmainen, eikä se sisällä marginaalia epäonistumiselle. DIY-hankkeissa jäädään yleensä jälkeen tavoitteista. Jotta lopputuotos olisi kaikesta epäonnesta huolimatta käyttökelpoinen, alkuperäisen suunnitelman mukaan kaiken pitää olla vahvasti ylimitoitettua. Näin minulle isot pojat Telokissa aikoinaan opettivat.
Noniin nyt alkaa tulla hyviä vastauksia, kiitos näistä.
Kontio: Kiitos, tässä on juuri sitä miten käytäntö eroaa teoriasta. Heijastimet on tilattu, mutta pakkohan niitä ei ole käyttää. Elän toivossa että oma linssirakenne osoittautuu päteväksi. Boomia käytän varmaan parissa ledissä. Mutta näitähän on helppo sitten testailla eri versioita. Pitkää/leveää heijastinta en voi käyttää.
Mutanaama: Aha, tälläisiäkin olisi ollut tarjolla, no katsotaan mitä saadaan P7:lla aikaiseksi.
Troh: Mikäli olen oikein ymmärtänyt akun jännitteen pitäisi pysyä yli 28,8V yli tunnin ajan. Tämä taas teoria tulkintoja, tosin ei tossa aiemmassa lampussani jännite kovin paljoa laske ja akkuna on 22,2V 5400mAh lipo ja käyttövirta 2,8A. Mikäli näyttää ettei jännite riitä täytyy yksi ledi tiputtaa sarjasta pois :(
Setti ei tosiaan ole ilmainen ja tarkoitus onkin tehdä lampusta hyvä. On tätä tullut mietittyä jo pidemmän aikaa, käytännöstä vuodesta 2008. Kaikkeahan ei voi suunnitella, mutta sitten on aika alkaa testailemaan. Loppujen lopuksi riittää kun lamppu on käytännöllinen ja kestävä, valoteho on mitä on, luultavasti kuitenkin riittävä, kunnes on aika rakentaa parempi :)
Lopuksi kuupan kuva, mitä lupailin:
http://img201.imageshack.us/img201/1365/ron2.jpg
Rivoitus 1mm vahvuudella, väli 2 tai 3mm. kokonaispituus n.70mm
-a_j_o
Käytäntö myös osoittaa, että toinen tai kolmas tekele on ensimmäinen riittävän pätevä :)Lainaus:
Setti ei tosiaan ole ilmainen ja tarkoitus onkin tehdä lampusta hyvä. On tätä tullut mietittyä jo pidemmän aikaa, käytännöstä vuodesta 2008. Kaikkeahan ei voi suunnitella, mutta sitten on aika alkaa testailemaan. Loppujen lopuksi riittää kun lamppu on käytännöllinen ja kestävä, valoteho on mitä on, luultavasti kuitenkin riittävä, kunnes on aika rakentaa parempi :)
eli älä tee turhan kiinteitä asennuksia, jos haluat päivittää kun muutoshaluja tulee varmasti.
Testailin hipCC ajuria P7 ledin kera. Akkuina 4x 18650 sarjassa, eli noin 16V.
Laitoin digitaalisen yleismittarin akun + ja - napojen väliin, eli virran kiertämään mittarin läpi.
Mittari kohtaan joka näyttää milliampeereita ja summeri pitää ääntä. Näytössä vilahtaa ~1900 lukemia.
Eli 1.9A? Missäs vika, kun 2.8A pitäisi irrota tuosta.
Laittamalla virtamittarin akun + ja - nastojen väliin rinnan saat oikosulun.
mA alue on useissa mittareissa rajattu 1000mA, joten 1900mA kertoo vain raja-arvon ylityksestä.
Virtamittari tulee sijoittaa kuorman, eli Ledin kanssa sarjaan, ja pistä vaan roheesti ampeerialueelle.
Pystyykö tällä p*skalla mittamaan mitään? :D
Aika vaatimaton mittari virtamittauksiin. 2.8A virran voi mitata ulkopuolisella shuntivastuksella eli ledin kanssa sarjaa 1ohm(pienempikin käy, jos vaan löytyy) vastus ja mittaat tämän yli olevan jännitehäviön. Mittaus on aika suuntaa antava ja kannattaisi ostaa vähän (tai paljon:)) parempi mittari. Tämäkin olisi jo parempi:
http://www.elektrolinna.fi/kauppa/in...ukoodi=MAS830L
Vastaavia löytyy aika monesta paikasta.
Mites tällänen?
Itse käytän tätä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri....tm&tuote=15273Lainaus:
Virran mittaaminen on erittäin helppoa ja muut perusmittaukset onnistuu helposti.
Jos mittaukset on vähän hukassa niin tuolta löytyy neuvoa: http://www.edu.fi/oppimateriaalit/ku...en_kaytto.html
MASTECH MS-8229
http://www.partco.fi/luettelot/sivut/index.php?sivunro=162
Tossa mittarissa on kanssa luximittari, jolla nyt ei tee mitään hienoo. Mut vertailukelpoisia tuloksia omilla valoilla. Samalla sivulla myös muita halpismittareita.
Voinko ladata 18650 akulle tarkoitetulla laturilla vaikka kahdeksaa rinnan kytkettyä 18650 akkua, jolloin lataukseen menee 8x pidempi aika?
Päätin ratkaista akkuongelman niin, että juotan 4x18650 rinnan suoraan paristojen navoista ja päälle laitan jotain kelmua tai muovia suojaksi. Sitten lataan tuota pakettia 18650 laturilla, josta lähtee latauspiuha, minkä päässä on virtaliitin ja samanlainen tietysti akkupaketin päässä.
Rakentelen kaksi eri akkupakettia joissa kummassakin on 4x18650 ja kaksipaikkaiseen laturiin viritän kummaltakin paristopaikalta johdot akkupakettien latausta varten.
9600 mAh akulla varmaan syöttää virtaa muutamalle ledille ja videokameralle virtaa jonku tovin :)
Ääh, itse asiassa optisesti hyvälaatuinen pleksi lienee ihan fiksu valinta. Ei mene rikkikään ihan pikkutärskyistä. Ei ollut tullut pidempään aikaan tätä lamppuviestiketjua selailtua ja tuntui vaan turhalta, että hukataan lumeneita pienen teholedilampun tehon verran pelkkään etupleksiin.
Pyöreitä laseja myi ainakin joku ulkomainen nettipulju, nimeä en muista mutta löytynee kohtuuhelposti CPF:n Mag-Lite -modiketjuista. Lupaillut häviöt taisivat olla jotain prosenttiluokkaa. Kotimaisesta Teknofokuksesta löytyy myös optisia laseja. Varmasti vastaavia löytyy netistä muutenkin ja kohtuullisella hinnalla, kun eihän tässä kuitenkaan mitään kaukoputkilaatua tarvita. Ja sitten on vielä sekin vaihtoehto, että voi ostaa vaikka huuto.netistä käytetyn kameran UV-suotimen tms. tosin tämä on sellainen ratkaisu, että kerran kun kunnolla pannuttaa niin lasi on aika varmasti rikki. Paras tietty olisi jos linssit saisi kiinnitettyä niin, että etupleksiä ei edes tarvitse. Tämähän se on usein myös noiden usealle ledille tehtyjen heijastinten hyvä puoli; ne ovat sen muotoisia, että mitään lisäpleksejä ei tarvita.
En oo vastannut kun en tiedä, mutta mikäs muukaan se voisi olla kuin ajuri? :) Sen toimintatavasta ei toki sitten hajuakaan, varmaan joku tunnistaa piirejä. Mutta siis, 1700mAh:n AAA-akkuja? Tässä on nyt varmaan joku virhe...
Näyttivät olevan litium-mangaani -akkuja. No, joka tapauksessa.
Joku muu varmaan osaa neuvoa paremmin. Joissakin latureissa on ainakin turvatoimintona yhden kennon mukaan mitoitettu aikakatkaisu, jottei laturi puskisi virtaa loputtomiin. Ja joka tapauksessa juottamisen kanssa pitää kyllä sitten olla varovainen, kennot ja turvapiirit tykkäävät huonoa jos lämpötila nousee korkeaksi.
Tästä näkyy miten akkujen jännite kyykkää kuormalla +18 asteessa, pakkasessa tilanne on vielä huonompi:EfficiencyTable2
10 Ah:n akku oli lähes täysi. Pitäisi varmaan ihan mielenkiinnosta mitata myös 2.8A:lla.
Hyvä, tuossa on reilusti pinta alaa joka hukkaa lämpöä paljon. Mutta kuinka paksua on ledien alla oleva alumiini millimetreissä? Rivoituksesta katoaa teho jos sitä "syöttävä" lämpöjohde menee tukkoon.
HammerSTAR wtf lämpenee kokonaisuudessaan melko tasaisesti, josta voitaisiin päätellä että tuo edellä kuvattu ongelma ei välttämättä ole iso, mutta teoria tasolla sen lämpöäjohtavan materiaalin paksuudellakin on merkitystä.
Esko: Tuo teknofocus näyttää mielenkiintoiselta, täytyy laittaa harkintaan. Ties jos siellä voisi teettää suoraan ison linssin jolloin kaikki turha jäisi pois.
Kaitsu: Linkkisi tarkastelu on tehty li-ion akulle, joka käyttäytyy ilmeisesti eri tavalla kuin Li-Poly akku, jota olen hankkimassa. Lipo akuissa juuri tuo volttien ylläpito on erittäin hyvä. Ainakin teoriassa (mitatuista tuloksista) 90% kohdalla akun kapasiteetista on akun maksimijännitteestä hävinnyt 15%. Oheisessa linkissä on periaatekuvaaja. Mitä vähemmän virtaa akusta otetaan sitä paremmin voltit pysyvät. 2,8A ei ole paljon li-po akuille, jotka voivat luovuttaa erittäin suuria virtoja.
Lämpötila vaikuttaa kyllä asiaan, mutta akku kulkee kehon lähellä, jolloin se pysyy aina ilmaa lämpöisempänä.
Hammer: "pohjan" paksuus on 2mm, mutta taidan tehdä jyrsinnän siten että jätän keskelle hieman enemmän materiaalia, jotta lämpö tasaantuu paremmin.
No mitäs perskutaa.
Nyt tuli uusi ongelma systeemien kanssa eli:
-virtaa ei tule kuin noin 1A mistä tahansa lampusta tai piuhasta kun mittaa.
Tuosta sain kuitenkin joskus aikaan 2,8A virtoja amc:n ajureilla, kun vaihtoi plussan ja miinuksen lediin oikein päin.eli tuossa tuo vanha ongelma mikä ratkesi näppärästi. http://fillarifoorumi.fi/forum/showp...postcount=2424
Mutta nyt ei siitäkään tule kuin ~1A.
Uudet ajurit on vähän erilaisia, mutta AMC: kuitenkin, ovat tuommoisia mutta ilman tuota Q2 led- liitäntäkohtaa, ikävä kolvatakin vielä siihen.
http://i138.photobucket.com/albums/q...7-1-driver.gif
Mikäs mulla tässä nyt mättää?
Vaihtoehdot:
-missään ei oikeasti mene virtaa 2,8A vaikka joskus olen moisen mitannut vanhasta lampusta.
-En osaa enää käyttää virtamittaria
-plus tai miinus piuhasta mittaaminen vaikuttaa jotain. mitä?
kiitos jos joku huomaa jotain mitä mä en.
Kyllähän tuossa piirustuksessa driverit on ihan normaalisti rinnankytkettynä, eli pitäisi toimia. Ensimmäinen epäilys herää, että osa ajureista on päästänyt savut ulos. Juottele vaikka toinen ajurilevy irti akulta tulevasta johdosta ja mittaa vaikutus. Seuraavaksi tietenkin vaihdat ajuria ja mittaat. Onko tuloksissa eroa?
Kyseessä on vakiovirtalähde, jolloin mittarin aiheuttama lisäkuorma ei vaikuta virtaan, vaan ainoastaan jännitteenpudotukseen regulaattorissa. Jos mittari on oikealla mittausalueella kytkennän suhteen...
Itse kyselin jo samaa aikaisemmin:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...postcount=2981
Sain uudemmista ajureista vaivalloisesti ulos 2,2A kolvaamalla kaikki liitokset uudelleen drivereissa.
moto, tuo 2,2A on ihan hyvä, hyöytysuhde pysyy kohdallaan mutta jotain häikkäähän siellä vielä on.Ehkä 2 transistoria on vielä poissa pelistä eli oikkarissa tai jotain, katso onko johdon hapsuja tms aiheuttamassa häikkää.
Nyt teen tutkimuksen vanhasta 1-ledisestä, jos siitä ei tule 2,8A pihalle niin en ymmärrä enää mistään mitään...
Noniin. en tajua enää mitää.
Vanha hyvin toimiva 1-ledinen, 1,28A.
Tuo uusi 1-ledinen antaa jotakin semmoista myös kun on juotettu molemmat tuohon led- levyyn (en tiedä pitäiskö), ja kuten kuvassa toinen irroitettuna 1,05A.
Siis mitä hittoa? Mihinkähän nuo nyt pitäis kiinnittää? tuntuu ettei olis ikinä ennen lamppua tehnyt, vaikka noin 10 on takana :D
http://dl.dropbox.com/u/1139308/P102...x%20576%29.jpg
Mittaukset sujuu mukavasti tuolla DXn myymällä pihtivirtamittarilla, uni-t taisi olla merkki. Mittaa tasavirtoja mitä useimmat pihtimittarit ei tee, noin niinkuin vinkkinä niille joita huvittaa olla mittaamassa milloin mitäkin..
Mistäs ootte hommannut noita M2.5 kokosia pultteja ja muttereita? Helsingissä asustelen joten jos täältä löytyisi joku paikka joka myisi niin saa kertoa :)
Kysäse bebekiltä tai www.elfa.se. Yleiselektroniikastakin löytyy, luomannotko espoo.
Tuolla kun ei nyt mikään hirveä kiire ole, niin laiskana tilasin brittien ebaysta.
M2.5 pultit ja M2.5 mutterit
Mitään osia ei ole vielä käsissä, muttei se estä rakentamista. Sorvailin vähän lampun runkoa valmiiksi. Välineet on mitä on ja jälki on sen mukaista. Alla pari kuvaa. Alimmassa kuvassa on pari vuotta sitte sorvattu 2nd gen valo.
3G
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...pictureid=3337
3G
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...pictureid=3338
2G
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...pictureid=3339
Uuden lampun ulkohalkaisija on 39mm, mikä teki sorvaamisesta melko hankalaa. Vanha oli 57mm. Enää puuttuu jäähdytysrivat taakse ja vähän ulkoasun siistimistä. 2G mallin ripoja tehdessä katkoin muutaman viilan ja taisi rälläkkäkin olla työvälineenä. Nyt pitäisi kehittää jokin parempi tapa ripojen sorvaukseen. Saa ehdottaa jos löytyy sorvareita. Toinen mahdollisuus on jättää runko pelkäksi kupiksi ja liimata taakse tietokoneen jäähdytyssiili.
Öö...tyhmiä kysymyksiä, mutta varmuuden vuoksi kysyn silti. Millaisia "viiloja" käytit, eikö sorvauksessa käytetä ennemmin kovametalli paloja talttoina? Entä käytitkö voitelunestettä sorvatessa?
Mä sorvailin omiin tuikkuihin nuo urat kovametallisella katkaisuterällä. Ihan harrastajatason puuhastelija oon sorvin ääressä, mutta tuollaisella terällä pitää olla kierrosnopeus sitten aika matala.
Havainto jäähdytyksestä ja sen riittävyydestä. Ajoin maanantaina iltalenkin ledivalo kypärässä kiinni. Pakkasta 4-5 astetta. Valo oli päällä kotipihaan asti. Menin sisään, riisuin kypärän pöydälle. Alumiininen valon runko oli hetkessä jäisen huurteen peitossa. Eli eipä tuo XPG:llä juurikaan lämpene, ei tosin ajeta maksimilla.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/p...pictureid=2826
Mulla olis tulossa kiinanihmeeseen 6 kpl xpg:tä, kolmella on toiminut aivan loistavasti. Saattaa olla, että lämmön kanssa tulee vaikeuksia. Raaporttia myöhemmin.
Tuo vastaa 5-10 kunnon heijastimella varustettua :)
Tuota testailtiin akateemisesta mielenkiinnosta vertaamalla sitä 150W halogeeniin ja toimiihan se (150W halogeeni on pirun himmeä tuohon nähden), mutta hinta on kyllä melko tähtitieteellinen halogeeniin nähden.
t. Janne
Kertokaapa mitä teen väärin.
Taskledin hipCC ajuri käytössä.
Yhdelle ledille reilun 8V akkupaketilla saan helposti 2.8A.
Kahdelle (sarjassa olevalle) ledille 8V akkupaketilla mittari näyttää 1.88A.
Sitten jos käytän neljää akkua sarjassa (~16V) rupeavat ledit vilkkumaan (silloin kun virtamittari on piirin välissä, ilman mittaria valot pelittää hyvin). :seko:
Lisäyksenä semmonen että suoravirralla, ilman ajuria 2kpl tuoreita 18650 akkuja (8.4V) mittari näyttää noin 2.4A.
Olen myös kahdella eri ajurilla testannut ja molemmat antaa tuon 1.88A.
Alkaa kilpavarustelu selvästikin karata käsistä, ellei se sitä ollut jo ennestään. :D Mites on, teittekö lämpötilamittauksia? Näyttää jo vähän sen sortin laitokselta, että ajoviimajäähdytyksellä saattaisi tehdä tiukkaa jo näin kevättalvellakin. Samalla tekisi kyllä mieli kysyä myös vähän volteista ja amppeereista; Johdot ovat sen verran ohuet, ettei varmaan kovin montaa ledikertaa rinnankaan voi olla, mutta toisaalta, jos kaikki olisivat sarjassa, voltteja olisi jo täysin avoimena toteutetuksi lampuksi aika paljon.
Mikäs tuossa valokuvassa oikein on homman nimi? Pätkikö elektroniikka valoa, vai miksi lumihiutaleet ovat helminauhoina?