Maastohöpöttimen keulaan asensin uudet stefat ja öljyt. Oi, mikä herkkyys on vallalla nyt!
Printable View
Maastohöpöttimen keulaan asensin uudet stefat ja öljyt. Oi, mikä herkkyys on vallalla nyt!
Gravel/cyclocrosserin takarenkaan vanteelle ja kiekon pyörään.
Läpiakseleiden hyväksi puoleksi mainitaan että kiekko menee aina tismalleen samaan kohtaan eli toisin kuin pikalinkkua käytettäessä osaamattomankaan ei tarvitse hakea yrityksen ja erehdyksen kautta oikeaa kohtaa jossa levyjarru ei hankaa ja takarattaat ovat juuri siellä mistä takavaihtaja niitä hakeekin. Voi olla tottakin, mutta silloin minä olen se poikkeus jonka tunnettu sanonta vaatii.
Niin tai näin, toisella yrittämällä oikea kohta löytyi yrittämättä. Mutta olisi kiva tietää mikä meni vikaan ensimmäisellä kerralla ja miten se oli mahdollista...
Kun hommaan tarvitsi pyörän kahvoihinkin käytettävää teflonpitoista öljyä, niin sopinee ketjuun. Sony ZS-D5 laitteen cd soitin temppuil, no disc 9/10 kertaa, putsasin linssimotukan ja suhautin oljyä lukupään kiskoihin mitä nyt purkamatta onnistui, suhdeluku kääntyi päälaelleen. Laite on parikymmentä täyttänyt keittiösoitin ja täyttää hyvin vaatimustason ja muilta osiltaan kunnossa, kunhan vielä nuo levytkin...
...liian aikaisin kehuin, päivällä toiminta levyjen aloituksessa edelleen huteroa...mikähän vava lienee... huoltoon tuota ei ainakaan...onhan noita soittimia ja muutamalla kympillä saa sen pienen limpun näköisen soittimen...tällainen koneisto
https://www.amazon.co.uk/Original-Op.../dp/B00EDEQ7Y2
Noniin painajainen totetui. MH toi kettumaisen paketin ja sen sisältö piti ruuvata paikoilleen. Pikkukettu kävi huollossa ja isokettu on ihka uusi.
https://lh3.googleusercontent.com/OP...=w1240-h698-no
Mä asensin matkamittarin "pömpelin" varapyörän haarukkaan, ja itse mittarin ohjaintankoon ( etuvanteessa oli magneetti jo valmiina) testasin että toimii. Hyvä minä, sentään jotain osaan laitella itekin.
Lunta tuli ja arkipyörään viimeinen säätö taas talvea varten, 34 T ratas eteen, kun kesäisin 36 tai 38. Tasaisia ja siloiteltuja ovat tiet Oulun ympäristössä, mutta joskus sohjoisen jäisen lumisen tallatun röpelöisen ikävän raskaitakin ja renkaat talvivaatteet ajoittain sivulaukku painavat joten kevennystä kampien pyöritykseen. Mitään limppua ei taakse vaan pakan pohjalle 28 piikkinen maastopakasta ja talvella tarpeeton pieni pois. Tällä talven selkä taitetaan.🤗
Kolmeen (hiiri)terraarioon puhtaat sisuskalut eilen. About kolmen tunnin show on tuo kahdelta hengeltä. No, kissat yritti auttaa kyllä parhaansa mukaan... :rolleyes:
Ja koko viikonlopun projektina oli säätää TDA:ta. Siinä onnistumatta.
(TDA = Tacx Desktop App)
Vaihdoin hybridiin alle talvikiekot: uutuutena tänä talvena myös takakiekko ja talvirengas myös takapäässä. Edessä Schwalbe Marathon Winter 35 mm ja takana Suomi Tyres W106. Nyt luulisi pysyvän pystyssä, ellei sitten liiallinen turvallisuudentunne aja ylilyönteihin tilannenopeuden kanssa.
Asensin 7x3,2m teltan veneen päälle talvisuojaksi.
Porasin dremelillä n.100 reikää, JJ 4.8" nastoitusprojekti ja takarenkaan toinen sivu reunimmainen nappularivi. Puuha jatkuu huomenna nastojen asettelulla.
Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla
Takalokasuojan siirtymävälineeseen. Vois sanoa että oli jo aikakin. Takarenkaaksi jäi kuitenkin vielä sliksi, edessä kulunut nappula.
Eilen illalla nastarengastalkoissa teräskaksysäriin ja titskugrainderiin nastakumit alle. Muovitäpäri ja lelumiinityömatkapyörä saavat vielä odottaa. Täpäriin saa itse asiassa jäädäkin suvikumit, työmatkafillaria pitää funtsia, josko kävelis tänkin talven. Maastopyörään litkuksi Stania ja grainderiin Taikamaitoa.
Grainderin rämistimet ajattelin asentaa vasta jos/kun tarvetta ilmenee.
Jaa niin joo, lisäksi säädetty graiderin ketjujen voiteluastetta.
Laitoin Soijjerin satulan vaateriin ja lubrikaattia ketjuun.
Huomasin että talvikäyttöön hankitussa etukiekossa oli napojen laakereissa välystä reippaasti, eli liikettä. Sain kiristettyä. Mutta nyt mietityttää tuliko kiristettyä liikaa, kun Park Toolin ohjeiden mukaan pikalinkulla varustetussa kiekossa pitäisikin olla pientä liikettä kun kiekko ei ole paikallaan mutta liikkeen pitäisi poistua kun kiekko kiristetään paikalleen.
Fillari-lehden huolto-ohjeissa kerrotaan että
Eipä ole tällaistakaan pientä operaatiota tullut tehtyä muistaakseni koskaan aikaisemmin tai asiaan kiinnitettyä huomiota...Lainaus:
Pyörän kiekkojen napalaakerien kireys kannattaa tarkistaa siten että pitää toisella kädellä kiinni haarukasta ja toisella vanteesta ja tunnustelee, onko tuntuvaa sivuliikettä. Jos sivuliike tuntuu, napojen laakereiden välys täytyy säätää pian, sillä välys kuluttaa napojen laakerikupit loppuun todella nopeasti ja taka-akselikin voi katketa yllättävän herkästi kun paine ei jakaudu tasaisesti.
Rotlichtin asetuksia rukkasin.
Mökkimaasturiin WXC 300 nastakumekset ja toista takajarrupalaa ja v-jarruttinta kun ei ollut keskellä ja jopa otti hieman renkaaseen kiinni.
Melkein koko päivän asensin uutta läppäriä ja sen asetuksia.
Nastakumit vanteilta A vanteille B. Pakan siirto A --> B. Uudet jarrulevyt vanteille B. Ja pienen kiroilun jälkeen vanhan kuluneen jarrulevyn siirto A --> B. Ja sit vielä koko paskan asennus pyörään ja 3h testilenkki päälle illan ratoksi.
Pollen virittelyä: Fox Transfer -hissitolppa Wolftoothin liipaisimella ja XTR-vaihdevipu GX Eagle 12-sp vaihteistoon. Hyvin toimii kumpikin vipu, sekä niillä operoitavat laitteistot.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...95541df9e8.jpg
Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä
Uudet takajarrupalat v-jarruttimiin ettei tarvi pelkällä etujarrulla jarrutella peilijäillä. Yllättäen joutui vaihtamaan myös vaijerin kun ei vanha yltänytkään mutta nyt sitten on vähän tuntumaakin eikä tarvi väkisin rutistaa kahvasta.
Lokarit läskiin...
Salsan liplockin onzan alkuperäisen vipuhirvityksen tilalle ja thomsoniin uudet ruuvit.
Asensin paikan kahteen sisärenkaaseen. Toisessa on nyt viisi paikkaa.
Suvikumit teräskaksysäriin ja titskugrainderiin.
Pariin kiekkosettiin suvikumeja ja huomaan että sisureista pulaa. Asia korjaantuu Bike24:n avulla.
Juuri ostamaani -71 jopoon schwalben Kevlar renkaita. Ei nyt niin aikakauden mukaisia, tai retro hengen mukaisia mutta kun satasen pyörään tuli uuden takapyörän lisäksi kaupanpäällisinä. Schwalben sisuritkin.
Joku heitti joskus kieli poskessa idean sisurillisen renkaan litkuttamisesta. Ajatus herätti yleisesti hilpeyttä. Minä otin idean tosissani ja litkutin puhjenneen sisurillisen renkaan.
Kulkuneuvo on tosin kottikärry Schrader- venttiilillä. Vaikuttaa hyvältä, ilman litkuja rengas tyhjeni 10 min. Ilmat on pysynyt litkun kanssa jo pari tuntia. En edes käynyt oikeaoppisesti kärryjen kanssa lenkillä litkun leviämisen helpottamiseksi. Olen tosin pyöritellyt rengasta paikallaan.
Olen yrittänyt aikaisemmin kottikärryn sisurin vaihtamistakin, selvästi hankalampaa kuin polkupyörän renkaan vaihtaminen. Jos litkutus ei toimikaan, ainoa todellinen vaihtoehto on kokonaisen renkaan ostaminen vanteineen. Halpisrengas ei edes maksa paljoakaan enempää kuin sisuri. Odottelen tässä nyt tarinoita kottikärryn tubelesoinnista. Jokuhan on kumminkin jo toteuttanut sen.