Mielestäni Turbo Muin on poljintuntumaltaan wattipyörän veroinen. Paitsi että siinä ajetaan omaa pyörää... Viikon kokemuksella en juuri murehdi inertiaa - aika vähän listalla on treenejä joissa lasketellaan vapaalla.
Printable View
Mielestäni Turbo Muin on poljintuntumaltaan wattipyörän veroinen. Paitsi että siinä ajetaan omaa pyörää... Viikon kokemuksella en juuri murehdi inertiaa - aika vähän listalla on treenejä joissa lasketellaan vapaalla.
Ei minuakaan huonot interiat haittaa. Joitain se vaan haittaa niin siksi sanoin. Mag vastuksissa on oikeasti huono interia, ainakin kun on vähän lisätty vastusta. Tosin pysähtyyhän se takarengas jyrkässä ylämäessäkin aika nopeasti kun lopetetaan polkeminen.
Hyvä kun mainitsit, kiitos vain siitä. Satori pysähtyy aivan samantien kun poljennan lopettaa jos vastusta on vähänkään enempää, eikä asia oikeastaan ole häirinnyt minua. Parempi vain kun ei tule treeniin alamäkiä ollenkaan. :D
Edittiä. Tilasin Turbo Muinin ja Misuro B+ anturin. Onneksi tuossa joutilaana olevassa Galaxy Tab Pro 8.4:ssa on Ant+.
Oletko jone1 kokeillut Zwiftiä:
http://zwift.com
Vaihdoin Trainerroadin tuohon. Pelittää Muinin kassa erittäin hyvin.
Ajattelin kokeilla tuota Eliten omaa softaa ja jos se ei miellytä, niin Zwiftiä voisi testata myös. Minun kroppa ei tahdo kestää pidempiä treenejä (kilpirauhanen ei ole aivan hoitotasapainossa) ja siksi ajan mieluummin noita ~30min intervalleja.
Eliten softan luomat reenit ovat kestoltaan 40min. - 75min. Noita 75min. reenejä on neljän viikon reenijaksoon 4kpl. Tänään ajoin tommosen 75min. reenin 260watin keskitehoilla.
Edit. En oo testannu zwiftiä. Mulla noi reenivälineet autotallissa jossa ei ole näyttöä jossa tommosta "virtuaali" hommaa testaisi.
Sisälle jos toisi romut niin sais vaikka pari metrii leveen kuvan tykillä.
Omakohtainen kokemus tuosta eliten softasta on, että se näyttää rajusti liikaa watteja. Tai ainakin Trainnerroadiin verrattuna minulla näyttää noin 50W enemmän samalla vaihteella/kadenssilla polkiessa. Itse ajelin eliten softan mukaan tunnin treenin 375W keskiteholla, mutta trainnerroadissa tuo ei ole vielä onnistunut :D Jos hommaan haluaa oikeasti jotain järkeä, niin trainerroad on varsin hyvin toimiva keksintö turbomunan kaverina. Jos sufferfestin videoita haluaa katsella, niin sitten kannattaa kokeilla sufferfestin omaa softaa...
Missähän vaiheessa nuo Turbo Muinit vaihtuvat versioon jossa on tuki kadenssille Misuro B+:n avulla?
"The sensor transmits speed, power and cadence data when used with Turbo Muin, Turbo Muin Smart B+ (serial nr from 30001) / Turbo Muin thru-axle (serial nr from A30001)"
Lokakuussa 2015 on joku saanut serialin 31621. Luulisi olevan nuo bike-discountin myymät uudempaa mallia, mutta varma ei voi tietysti olla ennen kuin sellaisen saa.
Ainakin ne ovat joita myydään 2016 vuoden mallisina
https://www.bike-components.de/de/El...l-2016-p45290/
BD:n kuvissa on oikea malli, toivotaan että sellainen myös tulee.
Näkyy siinä kadenssikin nopeuden ja wattien lisäksi eliten omalla softalla. Ite hain paikallisesta citymarketista Karhun bluetooth smart sykevyön hintaan alle 40ekuu niin sai sykkeetkin softaan.
Sykevyö ehdoton jos ajaa tota neljän viikon softan luomaa reeniä. Karhun vyö toimii ok hintaisekseen.
Edit. Kadenssin ja nopeuden eliten softa näytti oikein testasin normi mittarilla ja oli ok.
Viime lenkillä Kickr:n tehot vastaan Powertap P1. 2 watin sisällä molemmat, kunnes Kickr lämpesi noin 15min ajelun jälkeen. Lämpeämisen jälkeen erot oli jo useita kymmeniä watteja. Kalibroin molemmat uudestaan ja taas palattiin muutaman % heittoihin. Lämmöt oli aloittaessa varsin alhaalla, noin -5 astetta. Ilmeisesti Wahoon lämpötilakompensointi ei toimi kovin laajalla alueella. Kalibroikaa siis ehdottomasti se Kikkerikin varsinkin ennnen FTP testejä.
Jep, misuro+:n kanssa ei tarvita muita antureita, sikäli kun se nykyään toimii. VesaP ainakin tappeli aikanaan kyseisen palikan kanssa aika ansiokkaasti, mutta taisi joutua testikäyttäjäksi siinä vaiheessa, kun palikka tuli markkinoille... Toinen vaihtoehtohan on tuo Turbomuin smart+, jossa on jo tuo misuro+ sisäänrakennettuna, mutta ainakin toistaiseksi perusmuin ja erillinen misuro-palikka tulee halvemmaksi kuin tuo smart-muin. Itselläni on perinteinen ant-dongle ja nopeus/kadenssisensori -yhdistelmä ja se ainakin toimii hienosti. Ainoa haitta tietysti tuossa on, jos samalla pyörällä ajaa myös ulkona, joutuu nuo sensorit virittämään aina fillariin uudestaan turbomuineilua varten, kun taas misuron kanssa ei pyörään tarvitse viritellä mitään. Talvikaudella minun maantiepyörä joutaa olemaan trainerissa ja kesällä ajan ulkona, joten ei ole iso ongelma itselleni. Jos kadenssi ei toimi misurossa, niin ainakin polarin bluetooth-kadenssisensori toimii trainerroadissa ja eliten softassa..
Eski
No hyvä, kiitos. Joo huomasin kanssa että perus T-M ja Misuro B+ tuli kokonaisuutena halvemmaksi. Jospa sitä pääsis pian pyöritelee.
Tänään testasin ristiin Turbo Muinia ja Quarq-kampia, wattikammet yhdistettynä garminiin ja turbo bluetoothilla puhelimeen eliten softaan. Tuloksena oli noin 10% isommat wattilukemat eliten softalla ja turbolla, mitä quarq antaa. Täytyy testata ant+ kanssa vielä toisella softalla esim zwift antaako se erilaisia lukemia kuin eliten oma softa. Luultavasti? tuo quarq pitäisi olla aika lähellä totuutta, mutta en ole sitä koskaan painon kanssa kalibroinut, joten en nyt siitäkään niin varma ole.
Sellainen huomio että kadenssi tulee tosiaan Misurosta, mutta ei mitään hajua mistä se otetaan. Ei ainakaan kammista, no joka tapauksessa kadenssi tulee. Jotenkin se vaikuttaa hieman heittelevän verrattuna vaikka Garminin "oikeaan" adapteriin mutta ajaa kyllä asiansa.
Tekeekö tällä Tacxin telineellä mitään? Huojuuko kovemmissa vedoissa ja lentääkö hiet näytölle? Tuleekohan tuolla tabletti jo liian lähelle, jos joutuu koko ajan kyttäämään watteja Trainerroadista :seko:
Päätin tarttua härkää sarvista ja eilen tilasin XXL:stä tuollaisen. Ilmeisesti ihan tukeva on mutta jos haluaa käyttää polkupyörän mittaria myös niin sille pitää ilmeisesti keksiä toinen paikka.
Tuo asettuu jonnekin kahvojen tasolle joten tuskin tuohon hiki kovasti lentää.
Ajoin aamulla Turbo Muinilla zwiftissä custom kentän, eli omatekoisen harjoituksen. Ideana inttervallit johon sisältyi kolme 10 sek max vetoa. Keskimmäinen oli paras ja max 830 wattia, joka olikin mun zwiftin enkka. Edellinen 828 W. Edelliseen kertaan erona kuitenkin se että nyt ajoin tunnin harjoituksen Adidaksen lenkkitossuissa, nauhat oli niin löysällä että suijautin kengät seisaaltani jalkaan. Tämä oli tietoinen testi jonka jokainen voi tykönään toistaa. Samanlainen veto ei onnistu maantiellä, se on saletti, kenkien ja lukkojen pitää olla tiukasti kiinni.
Luulin jo jossain vaiheessa että Muinin harjoitukset eivät siirtyneet tielle heikon pyöritystekniikkani vuoksi, syy ei kuitenkaan voi olla se. Wattien ylläpitoon ei tarvita voimaa samalla lailla kuin maantiellä. Olen aivan varma että on olemassa joku mitattava luku wattien lisäksi joka poikkeaa maantiepyöräilyssä olevasta oleellisesti. Nyt kun sen vaan joku kotifyysikko kertoisi että mikä?
Se luku on nimeltään ulkona ajetut kilsat.
Tämäntyyppisiin vastauksiin on tyytyminen luultavasti vielä vuosia. Tulevaisuudessa, kun suuremmalla osalla porukaa on kokemusta erityyppisistä trainereista samalla harjoitussoftalla, asiaan aletaan toivottavasti etsimään vastausta.
Se ei ole keneltäkään pois jos talviharjoittelu pystytään siirtämään suoraan asfaltille.
Mun kokemuksen mukaan nopeustreenien tekeminen trainerilla on varsin hankalaa. Tai on hankalaa ainakin minulle. Jos ulkona tiristää vaikka 1300-1500 wattia 10 sekunnin vedoissa, niin trainerilla jää helposti sinne 800-900 watin korville eikä tietenkään tule treenattua pyörän käsittelyä.
Mitä noihin softiin tulee, niin ainakin Zwift, Virtual Training ja Kinomap ovat vähän vajaita. Velorealitystä olen kuullut hyvää, mutta se on vähän hintava ja pitäisi säätää Windowsin kanssa, eli en ole jaksanut kun Trainerroad toimii omaan makuun niin hyvin. Kunhan ehdin/jaksan, niin kokeilen Virtual Trainingin kykyä tehdä omia videoita eri lenkeistä mitä ajelin viime kesänä Suomessa.
Tuon tyyppinen teline on ihan hyvä. Itse modasin vanhasta mikkiständistä.
http://www.gear4music.fi/fi/Aanentoi...Gear4music/WJS
Kertokaapa mielipiteenne tästä kuntotestitavasta, jota pähkäilin ennen trainer-kauden alkua ja nyt toisin testin.
Lähtöasetelmat:
- Sama pyörä, kumit, traineri
- Sama vastus
- Sama aika
- Vaihde voi vaihtua, mutta kadenssit 90-110
- Tulos on mitattu matka
Eikö näillä periaatteilla kilometrimäärän lopputulos ole periaatteessa suoraan verrannollinen tehoihin? Tai näin ainakin pähkäilin.
Tänään kun ajoin puolen tunnin ajon yhtä vaihdetta isommalla kuin marraskuun testin, niin lukema oli 21km, kun marraskuussa kauden alussa oli 17.5km. Kadenssi ekalla kerralla 94, nyt 95. Testin lopussa olin molemmilla kerroilla ihan yhtä loppu, mutta kauden alussa olin luultavasti väsyneemi testiä tehdessäni.
Onko tuossa testaustavassa jokin aukko mitä en tajua? 20% parannus kuulostaa hurjalta, mutta jos ekan testin tein huonona päivänä, niin ei se mahdoton ole.