Säädin täpärin puhtauden talvisäilytyskuntoon ja nostin seinälle odottamaan kevättä.
Printable View
Säädin täpärin puhtauden talvisäilytyskuntoon ja nostin seinälle odottamaan kevättä.
Eilen läskitäpäriin nastarenkaat, tehomittari ja 32T ovaali etulimppu. Ovaali siinä oli ennenkin, mutta cinch-kiinnityksellä. Nyt tuli 104BSD. Onnistuin tietysti ensin asentamaan ovaalin väärin ja sen kyllä huomasi koeajolla. Sanoisin, että jos ovaali tuntuu jaloissa, se on väärin asennettu. Tosin mulla on nyt ovaalit kaikissa paitsi sähkärissä, kun siihen ei sellaista saa, eikä tarvettakaan ole.
Takalokaria joutui modaamaan, että 4.6” rengas mahtui pyörimään. Mulla on ajopyörissä täysipitkät takalokarit näin talviaikaan, kun ei kylmillä keleillä viitsi ajella perse märkänä. Kesällä se vielä menee.
Gräveliin talvitakakiekolle uusi nastarengas, hätäratkaisuna turhan pieni kasetti (joka oli oikeastaan jo metallikeräysjonossa), talvikiekot sitten alle ja vaihteiden sekä jarrusatuloiden säätöä.
Purjeveneen peräsimen irroitin ja toin lämpimään. Olikin yllättävän painava
Graveliin Gravdal eturenkaaksi. Paljoa asentamista tarvinut kun oli toisella kiekolla.
Vanhaan jäykkäperään pro stealt satula ja stemmi 70/0deg => 100/-10deg.
Katsoo jos eturenkaalle saisi vähän pitoa kelviajeluun. Hämärästi luistelee keula tuolla lumella alta. Tuntuu, ettei eturenkaalla ole painoa lainkaan. Ispit tietysti omalla vahvuus alueellaan pehmeässä lumessa...
Selvästi parempi.
Cobrafistit läskiin.
Sähköjopoon Ergonin gripit, orkkikset on siunaaman kovat. Eläköitynyt 26 jäykkperä luovutti, ois luovuttanut kuitutangonkin mutta liian kapea, halavattu.
Eilisen perusteella työmatkakrossariin kombipolkimet, jotta jalkaan voi laittaa nastatossut. Tosin vielä ei ollut mahdottoman liukasta, mutta edellytykset erittäin liukkaalle ovat olemassa: kosteaa ja takana pakkasjakso.
Kauppakassi-hypriittiin nastarengas taakse sliksin tilalle
^ainakin saman näköiset, mutta useamman vuoden takaa. Ovat olleet viimeisinä vuosina pelkästään talvella liukkaiden kelien aikana, eikä nastatossu ole tuntunut ollenkaan liukkaalta.
Liukkaiden mentyä ohi olen vaihtanut tavalliset lukkopolkimet.
Mitään muistikuvaa ei ole muilla kengillä ajamisesta, paitsi lukollisilla ja niillä jalan alle tuntuu hakeutuvan aina väärä puoli.
Vaihdoin keskiön nineriin. 11min pyörän ja työkalujen hakemisen kanssa.
Bsa on aika näppärä. Nyt voi kanssa lopullisesti kehua noita tokenin pf To bsa adaptereita. Kolmesti vaihdettu keskiö ja edelleen ovat nätisti rungossa kiinni.
https://m.media-amazon.com/images/I/..._AC_SY580_.jpg
Hiukan täyty säätää mavicin halvennuksesta hankittuja kiekkoja, ennenkun tuommosilla uskaltaa lähtee ajaan. Mikähän on kasauksessa kriteerinä, että voi tuollaiset laittaa pakettiin.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...ea69960002.jpg
Kai tuossa on nippeli jo jotenkin pettänyt tai tullut kehästä läpi?
Kyllä se oli vaan ihan perseelleen kiristelty, suora oli kyllä ja on nytkin, kun tein niistä säädylliset.
Muut talouteen sitoutuneet henkilöt olivat ...jalattaneet kuusipuun taimen.
Ehkä tuosta kiilojen kanssa jotakin tulee.
Vaihdoin grävelin talvikiekkojen pakan ja asensin rämistimet. Jäkärin ketjut voitelin.
Graveliin 100-millisen -6 asteisen stemmin ja kävin vähän pyörähtämässä: ihan kiva. Jos sitten innostuisi kokeilemaan eeSilk-stemmiä -ihan mielen virkistykseksi ja vertailuksi kiinteään.
(vähän on tehnyt myös mieli uutta runkoa, mutta ehkä sijoitan irtoavan valuutan juttujen kokeiluun)
Cyclocrossariin heitin nastat alle. Vaihdevaijerikin piti vaihtaa kun katkesi säätöjä tarkistaessa. Hyvä toisaalta että katkesi verstaalla eikä lenkillä
Vaihdoin haarukan keveämpään ja pikkuisen modailin, ei sen kummempia...
Kaivoin katkenneen sielun venttiilistä ja kierrettävän pumpun sisuksista. Olisi ollut kentällä, pimeässä ja räntäsateessa mahdollisesti erittäin haastavaa.
https://live.staticflickr.com/65535/...d4df4a88_c.jpg
Vaihdoin graveliin vaihtajan vaijerin ja kuoret -tahmeutta pienemmälle rattaalle siirryttäessä alkoi esiintyä vähäistä enemmän.
Nastat toiseen pyörään ja taas uudet eturattaat.
Tein pellettipolttimen uudelle syöttömoottorille diy-asennuslevyn 4 mm rosterista ilman pylväsporakonetta. Varuistena n. 30 euron halppis-verkkovirtaporakone, kiillotuskone, jossa 1 mm rälläkän laikka, sopivia teriä, pistepuikko ja pyöreitä moottorisahaviiloja. Annoin itselleni papukaijamerkin ketjunkiristäjästä, joka on tehty 5 mm ruuvista ja motonetin polttoaineletkusta.
https://pic.useful.fi/MermXXoKO.jpghttps://pic.useful.fi/H1KhGvveS.jpg
Läppäriin isomman kovalevyn. Nyt mahtuu taas joitain vuosia.
Ilmasin läskin takajarrun.
Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
eeSilk-stemmin. Paikallaan ollut elastomeeri oli liian pehmeä, joten vaihdoin koeajon jälkeen tilalle jäykimmän, sillä tanko keinui levottomasti. Jäykin kumi tuntuu sopivalta 100-millisen stemmin kaverina: ei häiritsevää keinumista ja tanko tuntuu kädessä kiinteältä.
Hieman piti kääntää kahvoja pystympään jäykkään stemmiin nähden.
Ihan heti en kokenut suurta ihastumista, mutta eiköhän kilometrit tuo selvyyttä.
^ Kokemukset kiinnostaa heti, kun on selvyyttä :)
Jatkoa edelliseen pellettipannujuttuuni. Uuden moottorin myötä tuli heikkoa palamista - en ostanut uutta prosessoria (vajaa 60 ekee), jossa on ilmeisesti uudet säädöt. Pellettirakeesta jäi siis osa palamatta. Tehdas myy myös kokonaista poltinta (2300,-), jossa on sama moottori kuin juuri hommasin. Nettisivuilla oli sattumoisin uuden polttimen säätöarvot, jos asentaa sen saman tehtaan vanhempaan kattilaan. Syötin ne koneelle ja kas, tuhka on jo ihan tuhkan näköistä. Kustannus nolla egeä. :)
Vaihdoin vaihdevaijerin, alkoi rispaantunut pää ärsyttämään.
Tänään kävin pyörähtämässä jotain 70 km huonoa pintaa etsien. Elastomeerin vaihdoin pykälää pehmeämpään. Stemmissä oleva SOFT<->FIRM -nuppi on hyödyllinen: tasaiselle toinen asento ja röykkyiselle toinen.
https://live.staticflickr.com/65535/...e2acc991_c.jpg
Pari havaintoa:
-Alaotteelta ajaessa ei ole joustoa, jousto toimii lähinnä kahvoilta ajaessa
-Jyrkässä laskussa kahvoilta ajaessa SOFT-asennossa tanko myötää vähän oudon oloisesti
-Röykkyisellä kovaa ajaessa tangon liikettä ei niinkään rekisteröi, vaan tekee mieli antaa palaa
(Alla litkutetut Gravdalit, 2.5/2.75 bar, ukko jotain 93 kg, droppia 6 cm)
Graveli kitisi, kun kampia pyöritti taakse ja kammessa tuntuu selvää vastusta; ketjut pois, keskiö se ei ole; kiekko pois ja havainto, että aika vähän ajettu vapaarattaan laakeri on entinen.
Täytynee laittaa uusi tilalle ja tutkia, saako tuota kitisevää elvytettyä varaosaksi.
Samalla tuli käytettyä takavaihtaja irti, putsattua, voideltua ja säädettyä kitkaa vähän kevyemmäksi.
eeSilk+ -satulatolpan. Satulan säätö ei ole helpoimmasta päästä: edessä olevan pultin 10-millinen kanta voi joillakin satuloilla jäädä hankalasti saavutettavaksi. Näin on laita oman WTB Silverado-satulan kanssa: suoraan sivusta ei pääse, vaan on kikkailtava taittuvalla räikkälenkillä. Ei tuota ainakaan maastossa kiristetä, ellei mukana ole kyseista työkalua.
https://live.staticflickr.com/65535/...ee5a6b3b_c.jpg
Vähän myöskin pohditutti elastomeerin vaihtamiseksi pois otettavan akselin lukitusruuvin ohuus ja väljyys kierteisiin. Takaisin asentaessa ohjeen mukaiseen momenttiin ja varmistukseksi tippa ruuvilukitetta.
^ Itselläni vähän samantyyppinen systeemi yhdessä maantiekonkelissa, mutta tuota etummaista ruuvia pyöritetään sormin (ruuvin päässä n. 2 cm halkaisijaltaan suurennos jossa ruusaus, että ei ole tarkoitettukaan muuta kuin sormin kierrettäväksi), kun on tuo takaruuvi on riittävästi löysätty, niin sitten vain sormin pyöritellään haluttuun suuntaan ja kiristetään takana olevalla lukitusruuvilla.
^musta tuon eeSilk-tolpan toteutus on aivan tavallinen "kahden pultin keinu": molemmat pultit on oltava kohtuullisessa kireydessä. Cane Creekin asennusohje kertoo, että ensin säädetään kulma oikeaksi, sitten kiristetään takimmainen momenttiin ja lopuksi etummaiselle annetaan puolen kierroksen lisäkiristys. Käytännössä satulan kulma muuttuu, kun takimmaisen pultin kiristää momentiin.
Aloin uusimman projektin kasaamisen, pari pakettia vielä puuttuu että pääsee jatkamaan.