Mites toi litkuttaminen, kun vanteessa lukee "not for tubeless use"? Vanteet on Dt swissin X430. Onnistuuko ja onko parempi ostaa uudet renkaat?
Printable View
Mites toi litkuttaminen, kun vanteessa lukee "not for tubeless use"? Vanteet on Dt swissin X430. Onnistuuko ja onko parempi ostaa uudet renkaat?
^ en tunne vannetta mutta samaa sanoi WTB LaserDisc XC ja 29er Trail vanteistaan. Ovat ne paremmat tubeless-vanteet, toiset on DT-Swiss:n. Ei ole kallista kokeilla ja ghetto sitten jos ei muuten pelitä...
Sent from Lumia phone using Tapatalk
Jos rengas hyllylle noustuaan myös jää sinne ilman paineita, niin voi huoletta käyttää tupeleksena (ja vaikkei jäiskään, niin omalla vastuullaan kannattaa kokeilla)
Okei. Mitäs toi "ghetto-style" tarkottaa? :D
Tämmöstä, tai sitten jotain muuta einiinkovintehdasvalmisteista viritystä, jolla pärjää ilman sisäkumeja
Lienee kysytty, mutta: onko tuon litkusaastan poistamiseen renkaan sisäpinnasta mitään järkevää tapaa?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tarviiko se saada pois?
Kiinnostaisi myös. Olen poistanut kuumalla vedellä ja juuresharjalla, mutta kova hinkkaaminen siinä on, eikä varmasti tee kumille hyvää.
Niin, tarviiko? Lisäähän se painoa [emoji1]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Asetonilla lähtee, mutta ei sekään tee kumille hyvää. Koko rengasta en ole uskaltanut vetää, mutta muutaman kyljestä revenneen USTin paikkaamisessa olen siivonnut jämät pois jotta paikka ottaa paremmin kiinni.
Muuten en ole sisältä siivonnut, mutta reunat olen putsannut ennen asennusta, ettei kuivahtaneet nökköset aiheuta ylimääräistä vuotoa.
Asetonilla tahi tinnerillä puhdistunee myös venttiilit, joiden sisäpintaan on jämähtänyt litkukerros?
Tässä tekniikka, jolla sain pääosan sotkusta pois renkaan sisäpinnalta: Vastairroitetusta renkaasta vielä kostea litku lähtee vaivattomimmin hankaamalla kuivalla kankaalla.
Kuivunut soosi irtoaa helposti, paksu kumihanska käteen ja sillä hankaus, 5 minsaa /rengas.
BikeRumorissa oli muistaakseni alkuvuodesta juttu sen litkumähmän poistamisesta renkaan sisäpinnasta. Siihen on viitattu tässä ketjussa. Muistaakseni siinä puhdistettiin pitkään ajetun renkaan sisäpinta ja punnittiin rengas mähmäisenä ja puhtaana. Ero oli muistaakseni noin 50 grammaa.
Kun otetaan vielä huomioon että puhdas rengas kerännee enemmän sitä mähmää kuin valmiiksi mähmäinen rengas, voidaan olettaa että mähmän määrä on tietyllä aikavälillä lähes vakio ja se 50 grammaa muodostuu sinne ennemmin tai myöhemmin. Onhan se hinkkaaminen tietysti hieno ajanviete pimeiden syysiltojen ratoksi.
En kyllä käyttäisi voimakkaita liuottimia venttiilin putsaamiseen, jos sielua ei ole ensin poistettu. Venttiilin sielun O-rengas ei kestä ainakaan Bräkleeniä, vaan turpoaa/sulaa käyttökelvottomaksi. Kokeiltu on.
En jaksa kahlata koko ketjua, et onko ollu puhetta Napsauttimesta? On se kätsä peli esim. kisareisulla jos tarvii nostaa rengasta vanteelle tai muutenvain pikaisesti paineistaa rengas.
Virittelin alkuperäisen suukappaleen tilalle kumiletkun pätkän jolla saa puskettua ilmaa niin ettei ventiilin sielua tarvitse poistaa. Kuvassa näkyvä rengas&vanne yhdistelmä napsahti
paikoilleen tuolla virityksellä. Litkut oli laitettu ekana.
e: mikä on Napsautin? http://enduristi.wordpress.com/napsautin/
https://lh6.googleusercontent.com/-v...0/P1060827.JPG
Ei sitä sielua ole pakko poistaa, ainakin mulla nous laakista maxxis highroller 2 mavic crossmaxille. Eikä ollu mitään extra härpäkkeitä.
Napsautin on aivan helmi laite, tosin omat ongelmat katosi vanteiden vaihdon myötä
Minun mielestä tuota napsautinta on ihan hyvä tuoda välillä esille. Itsellä ollut napsautin nyt vuoden käytössä, tosin tein omani 6 litran pönikkään.. Käyttöä löytynyt paljon myös pyöräilyn ulkopuolella mm. pölyjen putsaaminen elektroniikkalaitteista
Itse tein kanssa napsauttimen 6kg sammuttimesta, mutta jostain syystä sieltä ei tule ilmaa riittävästi pihalle jotta hankalat Continental Baronit nousisivat paikoilleen. Huoltoaseman kompuralla ne kyllä nousee. Mielestäni laitoin ihan riittävän paksua letkua jotta sen ei pitäisi liikaa ahistaa, mutta joku siellä kuristaa virtausta liikaa jotta homma toimisi kunnolla.
Mulla on 4bar riittänyt hienosti kaikkien isojen ja pienien renkaiden kanssa.
[offtopic]Napsautin on helppo tehdä halvalla, mutta itse nappasin Motonetistä paineilma kierreletkun(6x8mm+liittimet) ja ilmantäyttölaiteen(mittari+suutinsarja) ihan vaan tulevaisuuden varalle.
[/offtopic]
Mun kompura on 8bar ja oon säätäny sen sillai, että siitä sais mahdollisimman kovalla paineella ilmaa ulos. Silti eräät schwalben maastorenkaat ei nouse vanteelle ilman jäätävää sähläämistä. Pitäis jostain keksiä joku laite josta sais veemäisimpiin renkaisiin yli 12bar paineella ilmaa. Paljos noi vaahtosammuttimet kestää?
Tuossa omassa säiliössä painemittari loppuu 24bar:ssa, mutta se optimaali paine raja(ns. vihreä-alue) on 9.5-16 bar eli kyllähän tuohon paineita saa pistettyä, omalla vastuulla tietenkin. Melkoisia voimia kyseessä kuitenkin ja varmaan se suurin kysymys on, että millä laitteella saat puskettua tuollaiset 12-15 baria sinne säiliöön. Mä en jaksa pumpata kuin 7-8 baria(täytyy mennä salille). T-pumppun letku on muuten ihan hemmetin kuuma tuon jälkeen :D
Mun tornipumppu menee vaan 8bar asti eli pitäis hommata uus vanhan liiton metallinen ratapumppu. Kyllähän noi ratapyöräilijät iskee tuubeihinsa 12bar vielä.
Siltä varalta että joku nöösi lukee edellisen. Älkää laittako tubelessia nostaessa painetta yli valmistajan suositusrajan. Älkää edes lähelle sitä. Jos 2,5 bar ei riitä, lisätkää liukastetta/ korjatkaa teippiä/keksikää jotain.
Muuten rengas räjähtää, litkut on pitkin seiniä, tulee kuulovaurio ja saa oudon maineen rapussa.
Muistakaa toki ottaa se venttiilin sielu irti ennen räveltämistä, alentaa kummasti verenpainetta... 6kg ja 2kg napsauttimella en ole toiminnallisesti kokenut olevan muuta eroa, kuin että 2kg sammuttimen saa pumpattua toimintakuntoon noin 3 kertaa nopeammin... :D yli 5 bar paineita en oo vielä tullut Napsauttimessa tarvinneeksi, kun tosiaan malttaa irroittaa sen sielun...
Jossain tapauksissa liian ohut tai pitkä letku saattaa kanssa rajoittaa ilman virtaamista, joten riittävän jöötiä letkua... Suukappaleeksi suosittelen jotakin SKS EVA tyyppistä, jonka saa venttiiliin kiinni riippumatta siitä onko sielu paikoillaan vai irti.
http://ecx.images-amazon.com/images/...L._SL1500_.jpg
Ja korjataas edellistä. Ongelmahan ei ollut se nouseminen eli jo tiivistynyt rengas ottaa oikean paikan. Sen kanssa mulla ei koskaan ole ongelmia.
Ongelmat on siinä, että saa sen renkaan ylipäänsä tiivistymään vanteelle. Kompurassa loppuu joidenkin renkaiden kanssa ilmantuottoteho ennen kuin napsahtaa.
Maxxis crossmaxit on abaut pahin, mutta myös uudet schwalben NobbyNicit ja Hans Dampfit ovat vaatineet useamman viikon sisäkumiajelut ennen kuin on voinut edes harkita tubelessia.
Kokeiltu on sekä sielulla että ilman, ei mitään vaikutusta. Ilma karkaa vanteen ja renkaan välistä, kun sitä ei vaan tule tarpeeksi suurta tilavuusvirtaa jotta se saisi renkaan liikkeelle. Painetta pumppasin pulloon noin 7 bar.
Huoltoaseman kompuralla renkaat nousee nätisti sielut paikallaankin.
Täytyy ehkä vielä yrittää jotain paksumpaa letkua, jos se onkin kuitenkin siitä kiinni.
Karelle vielä vastaus: napsauttimessa täytyy olla tarpeeksi suuri paine, jotta se saa tarpeeksi suuren tilavuusvirran aikaiseksi letkun, venttiilin ynnä muiden matkan varrella olevien kuristimien läpi. Renkaan paine ei nouse liian korkealle, ellei jatka renkaan täyttämistä liian kauan.
Häh, eikös napsahtaminen ja nouseminen ole sama asia, eli että renkaan reunat nousevat keskiurasta omalle paikalleen vanteen hyllylle, josta usein kuuluu napsahtava ääni? Tiivistyminen on sitten se välillä hidas prosessi, kun litku tukkii kaikki hitaasti vuotavat kohdat.