Koulussa taidettiin jättää jotakin kertomatta mulle tai sitten mun opinnot on vielä pahasti kesken...:seko:
Printable View
Ilmeisesti Te ette ole, mutta joku on ja tykkääkin siitä vielä:
http://forums.mtbr.com/showpost.php?...48&postcount=3
Siitä se just on kiinni, optiikasta. Linssin hyötysuhde on 70-80%, kun hyvällä heijastimella jopa 95%. Nuo on tullut testattua moneen kertaan. Ja ei tarvitse olla kummoinen matemaatikko, kun eron voi laskea.
Ja níinkuin mteebee kerto, niin Q5:lle löytyy paljon erilaisia heijastimia, joilla saa just mieleisen keilan aikaiseksi. Ja mitä noita ledejä olen itse testannut, niin Q5:lla hajonta on lähes olematonta verrattuna P7:n tai MC-E:n valotehoihin. Silmällä ei kuitenkaan pysty erottamaan, kumpi on kirkkaampi 900lm vai 800lm. Mittareilla se on katsottava.
Optiikan suunnittelussa yleisesti käytetty nyrkkisääntö kertoo, että jokainen rajapinta hukkaa 10% valotehosta. Heijastimen eteen pitää laittaa lasi, ettei LED:n primäärilinssi likaantuisi. 10%:sta voi tulla alaspäin antireflective coatingeilla ja joillain ihmelaseilla, mutta silti siinä on kaksi rajapintaa ihan niin kuin linssissäkin ja sitten tulee vielä se heijastimen osuus. Käytännössä heijastinratkaisun hyötysuhde saattaa olla jonkin verran parempi.
Se mitä heijastimella saadaan, on selkeä raja hajavalon leviämiselle. Se, ettei valo huku niin laajalle kulmalle, lisää keilan kirkkautta jonkin verran. Lisäksi omissa kokeiluissa hotspot on heijastinratkaisuissa kohtuullisen kirkas. Hotspot tekee kaukovalo-efektin, eikä linssillä oikein millään tunnu saavan samanlaista kaukovlaoa aikaiseksi. Sopii oikein hyvin kypärävaloon ja varmaan maantiepyörään. Sen sijaan maastopyörän ohjaustankoon kiinnitettävään valoon en välttämättä heijastinta halua.
Kuitenkin, Tamperelaisissa pyöräilypiireissä esiintyy hyvin erilaisia näkemyksiä siitä, minkälainen valokuvion tulee olla. Ylläoleva on siis minun mielipide ja teillä muilla on omanne, tai sitten sellainen on muodostumassa enemmän tai vähemmän.
Hyvä että tuo testi aiheutti keskustelua, tästä voi jotain uutta oppia itsekkin. Täytyy näköjään hieman täsmentää, niin ei tule liikaa teorioita tapahtumista :).
Ajurina toimi Konlux dc 2800mA, ledeille P7 D ja C- bin sekä Cree MC-E ledille.
Ugly One sisältää Maxflex 3. ajurin joka mittarin avulla ohjelmoitu 0,7A virralle.
Tuo seoulin himmeys aiheutti niin suurta ihmetystä itselle että testi tuli tehtyä kahdesti. Aluksi en mitannut jännitteitä tai virtoja, mutta kun näin seoulin tositoimissa päätin selvittää myös tehon.
Virrat konluxilla pysyy 2,8A, jännitteissä oli vaihtelua. P7 D-bin 3,2V C-bin 3,56V ja MC-E 3,24V. Maxflexin tekemiset, 0,7A 3XQ5=10,7V.
Tiedä sitten onko tuo P7 C-bin vain huono yksilö, vai joutuiko tässä testissä liian kovaan seuraan?
Tokmannilta Led-halogeeni 3w/12v, 1.2Ah akku juomapullon sisään ja kaipa tuolla metsässä näkee..?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/p...pictureid=1101
onkohan kyseessä tämmöinen lamppu ?
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1351
tuohan vois olla hyvä halogeenin tilalle, mitenhän menee tuo valoteho, 3w led vs. 20w irc xenon halogeeni
Jotakuinkin tommonenhan se on..
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/p...pictureid=1104
Luulisin, että valo riittää metsässä ajamiseen..
Testailin hieman varhaista prototyyppiä ...
Minun osuus rojektissa on ohjelmisto kehitys ja testailen videossa eri tilojen toimintaa.
http://www.codershouse.com/pictures/...star_testi.mp4
Lamppua ohjaillaan Atmel Attiny13 mikrocontrollerilla. AVR toimii jännite vahtina sekä ohjaa LED driveri piiriä pwm signaalilla.
Ihan vaan vertailun vuoksi kokeilin äsken 20w halogeenia ja DX:n sku.4452:ta rinnakkain. Halogeeni hävisi 6-0. Ledilamppu tosin hyytyy jo 35 minuutin jälkeen himmenemättä pätkääkään, jolloin halogeeni näyttää koirankuselta lumessa. Halogeenin akku voi olla kyllä heikossa hapessa, joten kunhan saan nuo isommat litiumkennot ladattua, niin teen testin niilläkin.
Hintansa puolesta nuo markettilamput voi unohtaa saman tien. Vaikka tuolle DX:n lampulle pitäisikin olla puoli tusinaa kennoja mukana lenkillä, niin valoa ainakin olisi enemmän ja painoaa korkeintaan neljännes.
Tänään tuli postissa Ledilin CMC-SS -linssit. Illalla pääsee kokeilemaan, miten tupla MCE-valon valokuvio paranee noilla verrattuna CRS-SS -linsseihin. Toivottavasti noilla valokuvio muuttuu hieman kapeammaksi.
Mulle tuli eilen fikkarirojektiin heijastimia kaidomain.com:sta. Ne on prkl muuttanu speksejä aikasemmasta. Joutuu sorvaamaan siivun poies.
Eikö kukaan edelleenkään ole kokeillut niitä Fraenin uusia heijastimia? Näyttää tasan samalle kuin Lupinen Teslassakin on. No, mie kokeilen ite jahka fikkarirojekti on hoidettu.
Keneltä muilta valmistajilta löytyy Ledilin lisäksi ulkohalkaisijaltaan 2-3cm heijastimia SSC P7:lle? Suunnitelmissa olisi ruveta suunnittelemaan Teslan kokoluokan lamppua ja pitäisi kartoittaa saatavissa olevat heijastimet.
Alkaa ole valolenkit taas paketissa puoleksi vuodeksi. Tässä kuitenkin vielä linkkivinkki, jos joku halajaa hyvän aihion askarteluun. Vaikka sivulla luvataan vain 1000+ lumenia, niin todellisuudessa tosta taitaa tulla ulos enemmän valoa kuin bettystä, muotoilu on mukavan matala ja hintakin jää suht kohtuulliseksi. Maxflexin 1,2A maksimivirralla 1,2A, R2 tuottaa n.300 lumenia/kpl :P Tossa kotelossa vois jopa toimia, mut ledien kiinnityksen kanssa pitäis siinä vaiheessa varmaan jo kikkailla.
http://www.troutie.com/Product%20page%201.html
Nyt on tullu vedettyä lumisessa maastossa omalla MC-E:llä jo useampi lenkura, ja valo on riittänyt todella. Akku kestää yli neljä tuntia reippaasti, parin-kolmen tunnin lenkeillä en viittiny tuikkua sammuttaa muuta ku fiiliksen takia.
Hajavalo edessä riittää reippaasti hiljaiseen pujotteluun metsässä, missään vaiheessa lähelle (0-5m) ei tarvitse lisää valoa. Spotti toimii silloin kun mennään suoraan tai loivia mutkia kovaa, ja on maantiellä varmasti yksi parhaista valoista mihin olen törmännyt. Lisäheijastin muokkaa valon niin, että 93% valosta suuntautuu keskilinjan alapuolelle.
Mutta, yleisvaloksi kunnolliseen metsärymistelyyn kaipaan vähän leveempää spotin keilaa.
Viime lenkillä pääsi vähän vertailemaan Bettyn kanssa, ja täytyy kyllä varauksetta kehua Bettyn valotehoa ja sävyä. Keilan leveys hipoo täydellisyyttä, ja valoa on tasaisesti ja paljon. Nyt ainakin tietää, mitä lisäonminaisuutta keilalta voi hakea.
Uskaltaako noita R2:sia polttaa 1,2A:lla? Valoa tulee vielä 1A->1,2A ihan kivasti lisää ja toi Maxflex sen suoraan antaisi. Miten iso riski siinä on ledien ylikuumenemiseen. Ledit, neljä kappaletta, on valmiiksi Cutterin 35mm levylle laittamat ja itse levy on lämpötahnalla alumiini kotelossa, (6mm pohjalevyssä,) joka ei ulkona jaksa lämmetä yhtään.
Jäähdytys koteloinnin puolesta on varmaan kunnossa. Rahallinen riski ei tietenkään ole suuri, mutta harmittaa se lamppu polttaa kun se 1A:n virralla on jo hyvä lamppu. 1,2A se vaan ois parempi.
Hunvo, jos luotat eri liitosten kykyyn siirtää lämpö ulkokuoreen ja lamppua kestää käsin pidellä ei sen ledin siitä kyttyrää pitäis ottaa.
Olen antanut itseni ymmärtää että LED:t tuppaa virran nostossa lisäämään enempi lämmöntuottoa suhteessa valon määrään.
Mutta jos koppa hukkaa lämmöt hyvin niin ei se testaus niin vaikeaa ole.
HammerSTAR III protoa testailin jokin aika sitten. Työpöydällä se 100% teholla lämpesi jonkin verran. Sen takia koodaillaan lämpötila vahtia.
Spyshot HammerSTAR III:stä? Vai mikä tää nyt on?
http://media.share.ovi.com/m1/medium...19731ca535.jpg
Painavakin tuo näyttää olevan, eikä tässä vielä ole akkua...
http://media.share.ovi.com/m1/medium...63da702539.jpg
nonni, saipas se kuvat julkastua :)
Tää on sama asia kun volkkarin tehtailla. Samalla aluslevyllä tulee erimerkkisiä autoja ... vai miten se meni ;)
Tässä oma yritykseni lediajurista:
http://media.share.ovi.com/m1/s/0755...128d98ee6d.jpg
http://share.ovi.com/album/mikoro.BikeLight
Ajurina toimii sama LM3401 mitä mantis on käyttänyt ja sitä on ohjaamassa Atmelin mikrokontrolleri. Laudassa ja ledissä on lämpötila-anturit joita seurataan, ja valkoiseen liittimeen tulee myöhemmin ohjausnappula ja muutama ledi kiinni. Kaikkea muuta pientä kivaa löytyy myös. Tuo on nyt toinen proto, ja korjattavaa on vielä jonkin verran.
Ajattelin laittaa ajurin akkupussiin. Nyt kun olen tuota tuossa pyörittänyt, niin ainakin kela lämpenee avoimessa tilassa aika kuumaksi. Tiedä sitten mitä se tykkää jos sen sinne pussiin laittaa sisälle... Pussin kyllä voi kustomoida minkälaiseksi tahansa, vaikka jotain jäähdytyslevyä sinne. Haluaisin pitää valopään mahdollisimman yksinkertaisena elektroniikan suhteen.
(mitenköhän Ovi-palvelusta saisi pienempiä thumbnaileja?)