Kiitos ripeästä vastauksesta, vähän tota epäilin ja nyt sitten tiedän
Printable View
Kiitoksia! Täytyypä mitata tuo nykyinen.
^Siinä olikin vielä 1 mm:n aluslevy, eli levyn ulkopinnasta kait 3,2 mm. Hyvän työkalun tuon kiristäminen vaatii.
Minkähän tyyppinen eturattaan kiinnitys käy tämmöseen kampisettiin?
https://shop.fullspeedahead.com/en/t...ar-crankset-1x
Uusi pyörä johon pitäis saada 26T eturatas. https://www.xxl.fi/white-7fat-lite-1...163484_1_style
Siis Direct Mount ratas? Tuolta löytyy 26t
https://www.bike24.com/p2119912.html
Kokeilitko vaan pumpata sitä kahvaa? Tosin se nesteen määrä siellä järjestelmässä on niin olematon että sen tipan ulospääsy riittää siihen että jarruja ei enään ole.
Ja sramin ilmaussarjaa valitessa pitää selvittää kumpaa mallia pitää ostaa. Luultavasti sitä uudempaa kun kyseessä apex.
Maantiekiekkojen kanssa DT on toimittanut ainakin kahta erilaista lukitusrengasta.
Korkeammassa on haarukan puolella kovera pinta ja hieman ohuempi versio on tasainen.
Mittasin hätäisesti pyörästä osien ollessa kiinni ja ohuemman ulkopinta olisi alle 3mm levyn vastinpinnasta.
Jos tämäkään ei riitä, eli tilaa on todella vähän, Shimano toimittaa levyjensä kanssa takapakan lukitusrenkaan näköistä mustaa osaa.
Takapakan lukitusrenkaan halkaisija on 35mm ja jarrulevyjen kanssa tulevan 40mm.
Tämän osan käyttörajoite on useimmiten takapakan irrotustyökalun mahtuminen akselin ja lukitusrenkaan väliin,
joissain navoissa non-drive side end cap on halkaisijaltaan drive sidea suurempi.
Osaan liittyvää levyn kokorajoitetta en tiedä.
Shimanon osia kannattaa kysellä pyörähuoltojen roskalaatikoista, levyjen vaihdon yhteydessä vanhat yleensä kai heitetään vaan roskiin.
Tuossa noiden eri ketjujen sisämitat,tuolla tarkemmin ;https://bike.bikegremlin.com/3555/bi...ion-standards/Kaksi kymmenystä on sisämitassa eroa, saattaisi toimiakin,ei välttämättä hyvin.
- Multi speed chains, from 5 to 8 have inner width of 3/32″ (2.38 mm).
- Multi speed chains from 9 to 12 speeds have inner width of 11/128″ (2.18 mm).
Ei taida FSA Comet kampeen käydä tuo ratas. Piti ihan purkaa niin rattaan kiinnitys on tämänlainen direct mount eli on 2 suoraa kohtaa. Ja juuri tämä ratas https://shop.fullspeedahead.com/en/t...inring-1x-3336
Tuolta kun selailee rattaita niin näyttää olevan monenlaista direct mount hahlotusta.
https://www.bikester.fi/sram-x-sync-...ta-404767.html
Mikä on minimitila vaihtajan rattaan ja isoimman rattaan välillä joka pitäisi olla. Minulla on SLX-vaihtaja jossa on speksien mukaan maksimi 36 piikkinen ratas ja 11-36 pakka ja kaikki ny viritetty ääriasentoihin. Tuollainen tila jää, onko liian vähän:
https://i.ibb.co/PM7YKXb/20200112-134105.jpg
Speksien mukaan pitäisi toimia kyllä...
Mikäli sulla on M7000 SLX, sanoo dealer manual että 5-6mm on sopiva etäisyys jos suurin takaratas on 42t tai pienempi.
Linkki manuaaliin: https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-MBRD001-04-ENG.pdf
Hyvä bongaus, ketju tosiaan on viety häkin läpi väärin.
Linkittämästäni oppaasta löytyy tähänkin havainnollistava kuva.
Shimanon Dealer's Manualit on oikeasti tosi hyviä ja yksityiskohtaisia, ne löytyy Shimanon sivuilta kaikille, ainakin nykyisille, tuotteille.
Kiitos tarkoista huomioista. Vaihtaja on 10-vaihteinen max. 36-rattaalle eli eri malli. Säädin ketjun oikealle puolella ja olin saanut vaihtajan korvakkeeseen kiinni väärään asentoon, nyt on taempana hyvällä säätövaralla ja toimii nätisti. Tuleepahan hyvin oppia kun laittaa kaiken aluksi väärin :) Katsotaan saanko vielä lopun pyörän kasaan.
Se toimii sittenkin ja hienosti vaihtaa eikä rutise. Projekti pysyi budjetissa (alle 200€) ja tulipahan monenlaista opittua tästäkin. Vanha hybridi sai seuraavat osat sekalaisista alennusmyynneistä:
Shimano HG50 kasetti 11-36 30€
SLX M675 takavaihtaja 20€
Shimano Zee vaihtaja 22€
Clarks jarrukahvat 9€
10 speed ketjut 20€
Race Face Evolve kampisetti + laakeri 51€
Deckas NW eturatas 15€
Kysymys levyjarruista.
Pyörässäni on Hayes Stroker Ryde -levyjarrut.
Pyysin hinta-arviota pyörähuollosta jarrupalojen vaihdolle ja sain vastauksen:
”Ikäväkyllä meillä ei ole jarrupaloja tuohon jarrumalliin, muutenkin kyseisessä jarrussa, vaikka toimisikin vanhoilla jarrupaloilla niin uusilla paloilla levy ei enää mahdu edes pyörimään.”
Eli pitääkö jarrut vaihtaa kokonaan???
Voiko edes vanhoja kahvoja, litkuja ja letkuja hyödyntää vai pitääkö ostaa koko setti (x2)
eli voiko vaihtaa pelkän jarrusatulan?
^ Ensimmäiseksi kysyisin toista mielipidettä toisesta huollosta. Olemattomalla levyjarruosaamisellani voisin arvuutella, että ei kai tuollaisia toimimattomia jarruja pahemmin valmisteta (saatan olla väärässä). Tai hankkisin palat itse ja kokeileisin vaihtaa omatoimisesti (hakemalla Youtubesta esim. ohjeita, äkkiä löytyi yksi video).
https://www.bikester.fi/red-cycling-...wE&ev_chn=shop
Sent from my iPad using Tapatalk
[QUOTE=mhanttu;2941420]Kysymys levyjarruista.
Pyörässäni on Hayes Stroker Ryde -levyjarrut.
”Ikäväkyllä meillä ei ole jarrupaloja tuohon jarrumalliin, muutenkin kyseisessä jarrussa, vaikka toimisikin vanhoilla jarrupaloilla niin uusilla paloilla levy ei enää mahdu edes pyörimään.”
QUOTE]
Ei tainu olla ihan kartalla tuon arvion antaja. Ei se levy mahdukaan siihen väliin, jos mäntiä ei paina sisään,
Et kehtaisi tämän huippuliikkeen, josta nämä kommentit sait. nimeä tai edes paikkakuntaa kertoa.
Liikettä en halua mustamaalata. Olen ymmärtänyt, että kyseinen putiikki on asiantunteva. Paikkakunta on Espoo ja liike sijaitsee Etelä-Espoossa :)
Kiitos tiedosta. Yritän vielä itse. Jarrusetti maksaa 100€ tilattuna Saksasta (olin jo tilaamassa), mutta kokeillaan miten jarrupalat mahtuu.
Sen muistan että Stroker Rydeissä on harvinaisen pieni palojen väli. Huolella painelee männät sisään niin luulisi tuon silti onnistuvan. Keskittäminen tuskallisen tarkka operaatio.
EIköhän mihin vaan jarruihin saa palat vaihdettua vaikka olisikin pieni väli :D Toki jarrulevyjen paksuus saattaa myös vaihdella merkeittäin ja niiden yhteensopivuus kannattaa tarkastaa.
Pakan osto edessä. Pohdinnassa Xg-1295 ja xg-1275 pakkojen kestävyys. Palttiarallaa tupla hinta X01:ssä, onko myös lähellä tupla kestävyyttä?
Tällä hetkellä xg-1275 eli GX Eagle -pakka käytössä.
Pikasella guuglauksella löysin tällaisen kestävyystestin;
https://bikepacking.com/gear/sram-eagle-review/
Eiköhän tuo ole lähinnä kevyempi ei välttämättä yhtään kestävämpi.
^
NX: Standard stamped steel cogs, and other than the three-cog cluster at the top, each are individual pieces with plastic spacers between them, offering 11-50 range.
GX: Upgrades to a one-piece construction with all cogs pinned together, and increases to 10-50 range.
X01: Upgrades to a one-piece hollow machined steel main cluster with alloy 50-tooth cog pressed onto the back. Premium black ano coating to reduce friction and increase durability.
XX1: Same construction as X01 cassette, upgrades to PVD gold Ti-Nitride-like coating to improve corrosion resistance and durability.
https://bikerumor.com/2018/06/23/com...nx-gx-x01-xx1/
Eli anodisoitu pinnoitus olisi kestävyyden kannalta mahdollisuus. Ajattelin vaan, jos jollain sattuisi olemaan omaa ”testidataa” jaettavaksi tai muiden testaajien dataa tiedossa.
Ja kelpaa vertailu Garbarukin vastaavaankin, jos löytyy.
Onko kukaan saanut Sram GXP kampia paritettua simpan keskiölaakerin kanssa? Itse hommasin adapterin keskiölaakerin toiselle puolelle ja kävin tuumasta toimeen, mutta kampea ei tarvinnut juurikaan ihmeemmin kiristää kun huomasin sen paivavan laakeria ja kammet eivät kunnolla pyörineet.
En ole Sram:in kampien kanssa aikaisemmin ollutkaan tekemisissä. Onko tässä jotain mitä en tajua vai ostanko suoraan GXP keskiölaakerin? Kyseessä brittikierre versio, jos sillä merkitystä on.
Mitkäs noi käyttis ja salasana saitille tech.mavic.com olikaan?
Tuolla ; https://singletrackworld.com/forum/t...ch-page-login/ kertoivat tuollaista ;User: mavic-com
Pass: dealer
Haettu tuolla ;www.tech-mavic.com password
Dia-compen tangonpää jarrukahvojen kiinnitys ongelmia eli kahvat ei kiristy tarpeeksi, kyseessä Dia-compen 188 malli https://www.veloshop.fi/fi/dia-compe...rrukahvat.html.
Ei kiristy sitten millään tapeeksi että pysyisi paikallaan, olen kokeillut laittaa sähkö- ja kangasteippiä ( erkkaria ) tuon holkin ympärille, mutta ei auta mitään.
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ko. tai vastaavien kahvojen kanssa? Hirmu kiva jos pitää ostaa uudet erilaiset kahvat kun kerkesin jo laittaa vaijerit ja tankonauhat paikalleen :(
Teippiä parempi on "tölkkialumiinin" suikale. Tanko taitaa olla hyvin ohennettu kun kiinnike ei yllä täyttämään tilaa.
Kiitos vinkistä, pitää käydä tölkki kaupoilla
2x11 vaihteisto maantiepyörässä.
Yleensä kuulee/lukee suositeltavan, että pari ratasta tyhjänä takarattaalta etummaisen rattaan vastakkaiselta puolelta on sopiva ketjulinja ja ei ketju/rattaat liikaa rasitu.
Nyt olen oppinut/jaksanut ottaa edestä suuremmankin rattaan jopa käyttöön. Edellinen vuosi
meni melkolailla kokonaan pienellä eturattaalla.
Mutta pienemmissä ylämäissä laitan välillä ketjun sille toiseksi suurimmalle takarattaalle (fyysisesti), kun edessä on suurimmalla rattaalla.
-Rasittaako kovasti ketjua/rattaita, voiko hetkellisesti käyttää näin vinoa ketjulinjaa ilman suurempia pelkoja ketjujen/rattaiden ylenpalttisesta kulumisesta?
Kuinka sinä käytät/hyödynnät 2x10-11 ratttaiden kapasiteettia.