Kestävyysurheilun perusteet
Kestävyysurheilun perusteet
Hyvät perehtyneemmät kestävyysurheilutoverit! Minulla on pulma, johon mieluusti kuulisin kokeneempien vinkkejä.
Alkuun pohjatietoja. Aloitin tehoperusteisen harjoittelun noin vuosi sitten. Sitä ennen noin vuosi synkeiden ja tuntemuksen mukaan ajelua. Pyöräilyä olen harrastanut yhteensä noin kolme vuotta. Enenevissä määrin ohjelmassa on ollut myös sisätreeniä. Nyt vuoden vaihteen jälkeen noin 120h harjoittelua polarisoidusti (neljä kevyttä ja kaksi kovaa treeniä/vko).
Olen siirtynyt treenianalyysissä käyttämään golden cheetahia. GC arpoo näillä ajoilla critical poweriksi 222w. Trainer roadissa olen vääntänyt treenien lisäksi myös 2x8min FTP testit. Niissä tulos on pikkuhiljaa kehittynyt ja tuorein tulos on 261w. Missään nimessä en kuitenkaan kuvittele että voisin tällä hetkellä ajaa tuntia tuolla teholla.
Kysymys: kummalla arvolla (CP vai FTP testi) arvon raadin mielestä treenejä kannattaisi jatkossa skaalata ja harjoitusalueen asettaa?
Noiden välillä on sen verran iso ero, että harjoitusalueet vaihtuvat tyystin toiseksi riippuen kumpaa arvoa käyttää. Toistaiseksi olen skaalannut Trainer roadin treenit tuon ftp testin mukaan, mutta nyt on käynyt arveluttamaan antaako testi ylioptimistisen kuvan kunnosta ja näin vie esim. Z2 tarkoitetut kevyet treenit tempo alueelle?
Sinällään olen pystynyt ajamaan esim Trainer roadin 5x6min VO2 max vedot 110% FTPstä läpi puhtaasti ja Z2 treeneissä sykkeet pysyy alle 130bpm. Edit: tämä siis FTP testin mukaan skaalattuna.
Eli kummalla minun kannattaa teidän mielestä treenit skaalata. Golden cheetah CP vai trainer roadin FTP arvio? Vai onko ohjeena ajaa pidempiä testejä? 20 min FTP? 40km tempoajoa ja siitä keskiteho?