^ juurikin näin, ei ole kovin kaksinen operaatio..
Printable View
^ juurikin näin, ei ole kovin kaksinen operaatio..
Anteeksi, mutta mitä on tokenit?
Tuli sen verran paljon tietoa kerralla kun käytiin läpi noita säätöjä, etten varma ole, mutta mulle jäi kyllä mielikuva, että tässä olisi sisäänpäinmenon vaimennustakin. Asia varmistunee lähitulevaisuudessa, itsekään en nyt pidä sitä kovin merkittävänä seikkana kun olen tuota keppiä käyttänyt ja se tuntuu toimivalta ja herkältä käsissä. Se, mitä kaipasin tältä keulalta on juurikin tuo herkkyys, että se reagoisi minunkin painoiseen polkijaan ja sen se tekee. Aika näyttää miten toimii pusikoissa.
Just noin helppoa https://www.youtube.com/watch?v=e69N6Pzt9HI,huom RS:n tokeneita on halkaisijaltaan kahta kokoa.Taulukoista löytyy keulakohtainen max määrä tokeneille.
http://www.mbr.co.uk/how-to-2/tech-a...ect-set-324890
Ainiin, ja mitä öljyjä tai muita tarvikkeita minun pitää ehdottomasti hommata ja mistä kannattaa hommata ne?
Ei paljoa koko tai maksimimäärä tässä haittaa kun nyt ihan alkuun otan sieltä kaikki pois mitä on, jos on. Teoriassa 90 mm Rebassa pitäisi olla kolme mutta saa nähdä onko teoria sinne päinkään. Nykyisellään tuo keula ui omaan makuun ihan liian syvällä jos paineet on laitettu sellaisiksi että se joustaa edes jotenkin ja silti joustovaraa jää vielä vaikka ajaa suoraan pahki päänkokoiseen kiveen, progressiota on pahasti liikaa. Koko joustomatka on kuitenkin mekaanisesti käytössä eli ei ole öljyt alajalassa tai mitään muutakaan kun kerran laskin sieltä ilmat pihalle juuri kyseistä vikaa epäillen.
Jos jostain pidin pari vuotta sitten omistamassani XC30:ssa niin siitä että se kierrejousi oli todella lineaarinen. Olihan se minulle ehkä vähän liian jäykkä, no mitä muuta voi olettaa kun kuskin pituus ja näin ollen pyörän koko on M mutta paino S ellei XS, mutta se oli aivan mahtava sen suhteen että joustoa sai käytettyä reilusti ilman että sagia oli puolet joustomatkasta.
Mulla oli siellä, muistaakseni oikealla puolella alhaalla rebound, eikös se ole se palautuksen säätö? Oli kilpikonnan ja jäniksen kuvat.
Yup, näin on.
^
Ok, hyvä homma. Neuvoi myös pikaisesti noista säädöistä samalla. Rebound tällä hetkellä noin puolessa välissä ja mikäli esim kivisellä polulla ei tahdo pysyä mukana, palautuu liian hitaasti niin jänistä kohti vaan ja sama juttu toisinpäin jos liian nopeaa meinaa tulla.
Oli se tokeneiden poisto todellakin niin helppoa ja sieltä vieläpä löytyi ne kolme palikkaa mitä pitikin. Olen hämmästynyt. :eek: Saa nähdä milloin pääsee testaamaan, huomenna tulee varmaan jo vettä taivaan täydeltä siinä vaiheessa kun herään.
Vähän tuli kyllä sellainen olo että onkohan nyt ihan oikea aika ruveta opettelemaan uusia asioita, kello melkein keskiyö, iso räikkä kädessä ja työn alla jotain mitä ei ole ikinä tullut tehtyä, ja työstettävä kohdehan ei maksa kuin 400€ jos sen onnistuu jotenkin möhlimään hajalle. Mutta tuurilla ne laivatkin seilaa ja valmista tuli.
Noh, viikonloppusin, etenkin öisin kelpaa asenne "Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty ja puoliksi tehty se on kelevannu ennenki". (-Ketonen ja Myllyrinne)
Mutta hyvä jos onnistui ja tuli valmiiksikin! :)
Onks noi Tokenit tullu siis näihin lyhyempiinkin keuloihin? Ei mulla -13 Rebassa muistaakseni mitään tokeneita ollu tai sitten oon vaan puusilmä.
Omassa rebassa ei kyllä progressiossa sinällään ollu hirveesti vikaa, mutta sisäänpäin vaimennus oli turhan kevyt ja helposti "pakkautu" keula ryskeessä. Totahan olis varmaan vähän voinu kompensoida progressiota lisäämällä.
Eikös keula "pakkaa" liiasta paluuvaimennuksesta, kun ei iskujen välillä kerkeä aukeamaan... Samalla keulasta häviää herkkyys.
No molemmathan siihen vaikuttavat. Paluu vielä enemmän varmaan kuin meno, mutta tossa oli jo aika nopeella se paluuvaimennus ja jo yksittäisissä iskuissa joutu sen verran syvälle joustoon, että seuraaviin ei keula palautunut.
Hei kaikki teräsreidet, olisi hiukan kysyttävää jousituksesta.. ensiksi millainen on manitou minute ltd joustohaarukka? pärjääkö tällä tuulipuvussa kulkeva peruspyöräilijä? keula toimii ilman sivuääniä mutta kuinka usein näitä tulisi huoltaa?
Sitten takana on pyörässäni sr suntour epicon ja hintojensa puolesta tietysti kuraa mutta miettiny että tämän voisin heti alkuun päivittää parempaan max400e jos parannus on huomattava.. takaiskari pitää palautuessaan hiukan narisevaa ääntä, tämä varmaan vaatii huoltoa ja sen takia mietinki että jos sitte samantien päivittäisi parempaan.
En ole sijoittamassa takaiskaarin 700e enkä 2000e vaan max400e jos sillä saa paremman.
Pyörä on cube xms 11vm ja tuntuu toimivalta ainaki itellä.
Kiitos.
Kävin tänään keskuspuistossa vähän ajelemassa uuden juuston kanssa. Hyvin tuntuisi pelittävän, mukava oli kiipeillä kallioilla ja laskea niitä alas, ajella juurakkopoluilla yms. En laittanut edes lukitusta päälle tasaisella kun oli niin hauskaa kun keula jousti. Ylämäessäkin kun seisten polki tankoon nojaten keula meni silleen wow, wow, wow, wow, aina polkemisen tahdissa :D über kivaa!
En vieläkään säätänyt tankoa alemmas. Ei toistaiseksi, ainakaan tollaisessa rauhallisemmassa ajossa tuntunut, että olisi liian ylhäällä, vaikka onhan se varmaan sen pari senttiä noussut. Oma kroppa ei kyllä osaa vielä eritellä kumpi olisi ajon kannalta parempi asento.
Ei se välttämättä ole noussut. Sen perusteella mitä itsellä on Suntoureista kokemusta tuntuu että niissä ei ole sagia juuri ollenkaan vaan ne on koko ajan täydessä ulosjoustossa kunnes tulee iskuja eteen. Nyt kun sinulla on ilmakeula jossa on säädöt edes sinne päin siinä on luonnostaan pari senttiä sagia (en tiedä miten paljon pitäisi laittaa ilmaa ettei olisi, pirusti liikaa joka tapauksessa) ja kas kummaa, se nimellisesti 100 mm keula kulkeekin "normaalitilassa" siinä 80 mm kohdilla ellei vähän alempanakin. Etuna tuosta on sekin että jos kesken sileän paikan tuleekin äkillinen monttu etupyörä, ainakin teoriassa, käyttää vielä sitä jemmassa olevaa ulosjoustoa ja myötäilee pintaa paremmin.
Jep, toi tosiaan vaikuttaa paljonkin, sillä nyt keula elää kokoajan, ellei ole lukittuna. Seurailen vähän, eiköhän tuo ennemmin tai myöhemmin selviä onko se sopivalla korkeudella vai kenties liian ylhäällä.
Kyllä sen huomaa jos tanko jää liian ylös esim kun kääntää pyörää jyrkemmin niin tuntuu pyörä kippaavan helpommin jos ei saa tarpeeksi painoa etupyörälle.. Mikäli ei saa tarpeeksi painoa etpyörälle ei myöskään saa sinne pitoa ja etupyörä lähtee helpommin alta kurveissa..
Okei, täytyy seurailla vähän miten fillari käyttäytyy. Vedin minä tänään kertaalleen lipat, mutta se oli niin puhtaasti omaa syytä kuin olla ja voi. Ei sen huonommin oikeastaan kurviin voi ajaa kuin minä tänään kertaalleen ajoin. Hirveä vauhti mutkaisella polulla alamäkeen, liukas maa, juuri ennen kurvia märkiä kiviä ja juuria, joissa jarrutin vauhdista johtuen liian kovaa, tietysti peppu irti satulasta, ettei takarengas vaan saa mistään pitoa ja no, lopun varmaan arvaattekin. :D
Tuli vastaan asiallinen artikkeli etujousituksen säätämisestä, jossa oli jopa muutama havainnollinen video mukana: http://enduro-mtb.com/en/back-issue-...nt-suspension/
RP2 iskarin Propedal/Open -vipu pyörii tyhjää ympäri. Olenko ymmärtäny oikein, että tuo voisi korjaantua huoltamalla eli välttämättä mitään ei olisi mennyt mekaanisesti rikki?
Eli nesteet/ilmat on päässy karkaamaan jostakin vai mitä sanoo iskarivelhot? :)
Mää kysyn nyt täällä, kun ollaan sopivasti suurimmalta osalta palstalaisia piilossa...
Eli täysjoustot.
Onko tarkoitus, jos taka/etujousi sen sallii, satulan selästä kesken ajon napsauttaa joko lukitus päälle tai pois? Kun täysjoustolla on yrittäny tangolta runnoa mäkeä ylös, niin no chance. Lukkoon on laitettava jousitus että se onnistuu, mutta toisaalta, en kovin usein nää porukan kurkottelevan niihin lukkoihin, eli olenko heikko ja epätavallinen kun joudun tangolta nousemaan mäet (kun on tuo selkä muutoin kovin kipeä) siinä missä kovat jätkät tekee kaiken satulasta ja näin ollen ei ole paljon hyötyä laittaa joustoja lukkoon?
Isot pojat on sanonu että niiden pyörissä on niin nerokkaat linkustot ja keulatkin jotain erikoismallia, ettei lukkoja tarvitse käyttää koskaan. Ihan kaikki paikat mennään avoimena. Mutta toisaalta kun on kerran ostettu rahalla hienoja ominaisuuksia niin olisihan se sääli jättää käyttämättä.
Omassa pyörässä lukot on aina päällä (tai ainakin puoliksi päällä) jos ei ole mitään syytä pitää niitä auki. Takana tosin on automaattilukko joka helpottaa elämää sen 50%.
Joissain pyörissä/malleissa on tangossa etäsäätö, jolla iskarin/iskarit saa lukkoon/auki, mutta se on aika pieni osa pyöristä (kai enempi xc-kisoihin suunnattua kalustoa).
Itse en iskareita "roplaa" kesken lenkin. (Ehkä jos kauhea mäki sattuis tiesiirtymällä eteen, mutta eipä täällä sellaisia ole).
Hyvä geometria ja sopivat säädöt niin hyvin pystyy putkelta ajamaan, toki vähän keinuu, mutta pienempi haitta se on, kun mitä menettää pidossa jos iskarit lukitsee.
Oma pyöräni on sellainen 130mm jostava poluajoon tarkoitettu. Voi olla ihan eri juttu, jos on joku 150+ mm joustava enduropyörä tms.
Tää ois 100mm XC tykki. Mites noi prooäijät kun ne välillä ajaa täysjoustolla ja välillä jäykkäperällä; pitääkö ne kisassa joustot aina vaan auki? Ainakin jotain UCI -kisaa katsoin niin kyllä ne täysjoustoillakin seisovilteen valloitti mäkiä.
Kyllä modernit täysjoustot (~100mm) ihan ookoosti toimii putkelta runtatessa ilman lukituksia, kunhan ei nyt aivan pehmeä sohva -asetuksissa pidä keulaa ja erityisesti takaiskaria. Toki se runttaamistekniikkakin vaikuttaa. Mulle putkelta runttaaminen on lähinnä Gluteus maximuksen, eli pakaralihasten, ottamista parempaan hyötykäyttöön.
Shock Lock Tunes Air PressureRL 500 psi, 34.4 bar
^Noin sanotaan Rockshox Monarch RL manuaalissa, mitä toi tarkottaa? Hetkeä myöhemmin nimittäin lukee "When pressurizing the shock, do not exceed 275 psi.".
Haluaisin kokeilla lisätä vähän paineita (löytyy rokkarin oma puNppu).
Paljonkos sulla nyt on paineita? Oma Monarch R haluaa hämmentävän paljon painetta kitusiinsa. En muista nyt tarkkaa lukemaa, mutta ei se montaakymmentä psi:tä maksimista ole, millä tykkään ajella. Pyöränä giant anthem, enkä nyt iha sohvamoodilla ruuka aajella, 15-20% sägiä. Iskarin kyljestä siis löytyy kyllä oikea maksimipaine.
Olin kattovinani että tuossa ei ollu charttia mistä lukea, mutta ängin sinne 150psi ja tuntuu säggi olevan vajaa vajaa 20, kun oli reilu 20.