Jees, lähetin duden keskiölaakerin vaihtoon Canyonille, heillä on 3 viikon jono huollossa. Oli kyl viimeinen kerta.
Printable View
Jees, lähetin duden keskiölaakerin vaihtoon Canyonille, heillä on 3 viikon jono huollossa. Oli kyl viimeinen kerta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...51d5bb2a6b.jpg
Kannattaa myös keulan laakereita välillä tsekata. Vaikka ohjaus toimi jonninmoisen rohinan kanssa, niin avaaminen paljasti totuuden laakerin kunnosta. Hyvä ku oli laakeri valmiiksi hankittuna niin sai takas pakettiin. Toi siis 2,5v vanha orkkis laakeri.
Sent from my iPad using Tapatalk
Dude kyllä söi reilusti ohjainlaakereita, ilmeisesti vettä uittaa laakereille aika herkästi, ja koskaan en pessyt painepesurilla.
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Meikällä oli melko samassa kondiksessa kuin MRa:lla, aikaa vaan oli mennyt reilusti alle vuosi. Suosittelen kaikille dudettajille laittamaan varalaakerin tilaukseen jo nyt, sillä takuuseen nuo eivät mene.
1-2 kertaa vuodessa huoltaa laakerit, näyttää hyviltä vielä 15000km ajettunaki.
Jep, hyvä kuva. Havainnollistava. Omakin ohjainlaakeri on huoltamatta, se on kyl aika helppo irroittaa ja rasvata uudelleen.
Tää olis varmaan monelle muullekin pyörälle hyvä ohje. Ei mulla noin hianoja pyöriä o varaa ostaa... Eipä oo kyllä tarvinnu ohjainlaakerin kanssa tapella. Voi liittyä keulakulmaan, loivempi kulma vääntää sitä laakeria enemmän ja si se löystyy helpommin ja pääsee kaikki roskamoska sisään.
Joo, on ton Kanjoninkin laakerit suht helppo huoltaa. Toki esim se yläkupin päällä oleva ympäripyörimistä rajoittava osa pikkasen vaikeuttaa kun keula ei heti tipu ku stemmin irrottaa. Siinä keulassa olevassa ˚crown race”ssa on kumitiiviste. Sen tarkoitus lienee täs tapaukses ehkäistä veden pääsyä laakeriin. Mut ainakin mulla se oli suht hapero ja oli siinä pieni kolokin. Eli helpottaa veden pääsyä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Voisko joku kuka omaa Sramin GX eaglella varustetun Duden vilkaista mitä eturattaassa lukee? Rattaan Offset lähinnä kiinnostaa.
Siitä olen melko varma, että kammet on NS. Fat5 missä ketjulunja on 76.5mm.
Esitetääs jatkokysymyt millä vaihteellaa ketjulinja on suorassa? Kehtaatko napata kuvan edestäpäin ratasta ilman ketjua, niin siitä näkee onko ratas kupilla ulospäin? Näinhän se varmasti onkin.
Edit. ei helvata tossahan lukee -4mm offset eli seuraavan kappaleen mitat kusee, jos se on oikeasti -4mm eli 3boost ratas tuokin ketjulinjan 69.5mm tienoolle. Tosin minulla nytkin 64bcd Wolfthoothilla aika liki tuota ja sekin toimii 4.8/80mm vielä.
"EHKÄ HÖPÖÄ Eli tuo Fat kampien 4mm offset ratas antaa ketjulinja 76.5mm. 3mm offsetin Boost ratas antaa 77.5mm ketjulinjan ja normi 6mm offsetin ratas antaa 74.5mm ketjulinjan mikä toimii vielä oikeinkin hyvin noissa Fat 5 kammissa 4.8/80mm kombolla."
Itse olen nyt kustannus ja meteriaali syistä ihastunut Sramin teräs rattaisiin a15€ pala vaikka ovaali onkin jees, mutta alurattaat tuppaa kulumaan silmissä. Lisäksi teräs ratas sallii vahinko osumia enempi, jos ei ole Bash:ia käytössä https://www.bike-components.de/en/SR...-X0-X9-p56999/
No nyt on kuvio selvillä, jos seuraavakaan 30mm akselille oleva RF keskiölaakeri on samaa kestoltaan, no voiko noilta paljon odottaakkaan kun laakerin mitat on 41mm/30mm. 41mm/24mm kuulostaa jo huomattavasti järkevämmälle. Lisäksi Sramin perus GXP keskiöllä on nyt +pyörässä ajettu vuosi noin 200H ja mitään rohinoita ei ole laakerissa ja vettä on tänä syksynä ainakin tarjoiltu. Tämä siis vastaava mikä Sopii Dudeen Sramin 24mm akselin kammille https://www.bike-components.de/en/SR...121-mm-p40737/
Kappas RF.kin tullu teräs DM rattaita https://www.raceface.com/products/de...el-narrow-wide
Vahasin Duden. Olisi pitänyt jo silloin kaksi vuotta sitten. Nyt huokoinen mattapinta on imenyt itseensä rasvaa ja likaa pakoin niin ettei enää puhtaaksi lähde, lähinnä takahaarukan päät.
Esim. Motonetista saa jotain mattavahaa mutta minä hieroin ihan tavallisella hioma-aineettomalla autovahalla (Collinite 476). Ainoastaan seatstayn sillan alla mattalakka oli niin huokoinen että vaha kuivui valkoiseksi. Muualta pyyhkiytyi normaalisti.
Olisko jollakin heittää vinkkiä hyvästä/sopivasta runkolaukusta s-kokoiseen dudeen. Sellanen mikä tayttäisi tuon kolmion sopusuhtaisesti. Whiten musta laukku liian iso.
Vai olisiko joku putkimallinen varteenotettava vaihtoehto[emoji848]
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
Onkos kenelläkään Dudessa Snowshoe 2XL renkaita eli mahtuuko ja jos on, niin kommentteja kiitos?
Niinno.
Säälin lisää ja kurkistin ohjainlaakerin kuntoa. Priimaa edelleen. Konsteina laakerin naamojen rasvaus uutena kaksi vuotta sitten, Muckynutz-kuraläppä haarukassa ja se etten ole ajanut pyörääni laakereita myöten järveen. Samaten keskiölaakeri on edelleen äänetön.
Minullakin on orkkis ohjainlaakerit 1.5v vanhassa Dudessa ilman ongelmia. Keskiolaakeri rohisi jo uutena rasvasin heti 0 ajolla. Keväällä kävi Turussa laakerin takuu vaihdossa ja taas on aivan rohiseva vaikka oli, niin tuhdit rasvat lisätty keväällä, että kammet ei tyhjänä pyörähtänyt kierrosta enempää ja Dudella ei edes ajettu kesällä, kuin 2 viikkoa ja silti tuossa kunnossa jo. Tänään kammet irti ja katsotaan vieläkö rasvaan vai pullautanko e13 kurat ulos ja RF seuraavaan kokeiluun.
No, mulle vaihdettiin uusi keskiölaakeri (e13) ja vissiin rasvat on niin tönköt ettei tuo vapaana pyöri kuin ½ kierrosta. Taitaapi olla ominaisuus. Tuskin tuo ajossa niiiiin paljoa haittaa.
Ohjauslaakeri oli kyl säilynyt ihan hyvänä, melkein vuosi ajettu keleistä huolimatta.
Keväällä saa kuitenkin Dude vaihtua Poleen, kuha vaan noita runkoja saa.
Pieni tilannepäivitys.
Alla on nyt itse nastoitetut 4.4" JJ:t Schwalben alumiinirunkoisilla piikkikärkinastoilla. Hintaa kertyi tarvikkeineen kaikkineen kahdelle renkaalle 150€. Varanastojakin jäi vielä toistakymmentä.
Parin lenkin perusteella ihan toimivat renkaat ja kaikki nastat vielä tallella.
Ainoa miinus on, että renkaiden todellinen leveys uloimpien nappuloiden kohdalta on vain 105mm.
4" JJ:ssä leveys oli 100mm. niin kuin pitikin.
Ilmeisesti vakiovanne sullakin?
Paljonko renkaan leveys mitattuna?
Ok.
Mulla on molemmat rengaskoot liteskinit ja paineita tällä hetkellä 0.5 bar @ 10C°
Ja sisurit on.
Se 4" kumi antaa nimellis leveytensä helpommin 80mm vanteella, kuin isommat. Mun lite 4.8" JJ 113mm ja Bud 115mm 80mm vanteella, jos nuo laittaa 100mm vanteelle antanee nimellis leveytensä varmasti. Onhan nuo em 4.8" aivan toistamaata ilmatilaltaan/leveydeltään/kantavuudeltaan, kuin 4" 80mm vanteellakin. Ajojälki pehmeässä lumessa 0.3 bar ja alle taitanee lähennellä 130mm.
Joku jolla on hyvä painemittari voisikin tehdä testin kuinka leveä jälki tulee samoilla paineilla kun se taitaa talvella olla oleellisempaa kuin mitata renkaan leveys kun sillä ei ole painoa päällä. Jos siis kantavuutta ajatellaan.
No muuta en tiiä, mut 105mm vanne 4.8" JJ vs 80mm vanne 4.8 JJ käytänön nousuero takasena kriittisellä lumialustalla on aika nimelinen, jos paineet on molemmissa suhteutettu komboon järkeväksi. 105mm ei ehken tarvitse laskea, niin lussuksi, kun antaa litteaämmän profiilin jo valmiiksi. Sama paine on, niin suhteellinen käsite näissä hommissa, etta on aika joutavaa kuskin paino, vanteen/kumin leveys vaikuttaa käytökseen, niin paljon.
Jahas alle puolivuotiaan duden keskiö alkoi rohisemaan, taidanpa käyttää pyörän Turussa.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Mulla rupesi kanssa puolivuotiaasta Spessun Endurosta ei vetopuolen RaceFace laakeri rohisemaan, että kyllä muistakin menee.
Onneksi on kierteellinen keskiö niin on niin helppo ja halpa korjata niin en jaksa takuiden kanssa edes ruveta pulaamaan kun pyörä on tilattu Englannista. Uusi 34€ shimano Saint keskiö odottaa asennusta:)
Jos käytät Canyonilla huollossa, kannataa kysyä onko muita laakereita kuin e13.
Moi, oisiko mahdollista loiventaa ohjauskulmaa/etuhaarukka Dudesta laakerisetillä? Jos niin linkit laakerisetteihin tervetulleita ;) kiitos.
Dudeen ei saa anglesettia, koska alalaakeri on suoraan rungossa. Mutta 120mm 29+ Pikellä ja sen tuomalla noin asteen loivennuksella Dude on ihgu.
Dudeissa tähän asti ollut BB92 pressfit keskiö, tiedä sitten joskus jos uusivat/muuttavat runkoa, niin muuttuuko myös laakerit. Runkohan ollut sama alusta saakka, vain väritys muuttunut ajan saatossa.
Laakereiksi käy kammen akselin halkaisijasta (30 tai 24mm) riippuen joko nämä: https://www.raceface.com/products/details/cinch-bb92-bb
Tai nämä: https://www.raceface.com/products/de...x-type-adapter