Puuttuuko sen päältä O-rengas? Näyttäisi ihan siltä, että tuohon olisi päälle tarkoitettu vielä tiiviste.
Printable View
Vaikuttaisi kyllä, että se on ihan oikein vain noin. Tässä on netistä löytyvät kuva Reban sisuksista. Ja samoin tuossa on tuo rinkula vähän selvästikin pullistanut myös ulospäin. Minä en nyt taida tästä vikaa löytää. Vähitellen alan ymmärtää tämän toimintaa ja tämä sählääminen käy vähän helpommaksi, mutta en minä taida osata tälle muuta kuin laittaa taas kasaan ja toivoa parasta. Minä yritän vielä vähän tuota veivata, että mikä ihme siinä kitkuttaa.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/03...g?v=1453420973
Ei siinä varmaan mitään tiivistettä kuulu olla. Netistä löytyy vanhempia ohjeita joissa on myös TK-vaimentimen purku. Näyttäisi, että rakenne on muuttunut ja tuota ei ole tarkoitettukaan enää avattavaksi, tai ainakin avaaminen menee eri tavalla kuin ennen (aiemmin se purettiin alakautta).
Uuden Canyonin Rockshox Reba RL (Solo Air) tuntuu aika kovalta taulukon mukaisilla paineilla (~150 psi). Uskaltaako paineita laskea ja hakea itselle sopivaan asetusta? Nyt paineet on noin 120 psi mikä auttaa asiaa, mutta vieläkin olisi käytetyn jouston perusteella varaa tiputtaa. Vai pitääkö lähteä hakemaan vikaa joka aiheuttaa keulan "kovuutta"?
Millä paineilla saat "perinteisen" 20-30% joustomatkasta sagin aikaiseksi?
orc biker ,
Siinä kuvassa jonka ekaks laitoit,irtoaa se harmaa muovi ruuvimeisselillä;on retaineri vaimentimen hiluille.
Jälkimmäisen kuva kysymyksesi tapauksessa se laajeneva muovirenkula toimii ns. zero-cap männänrenkaan tavoin,eli on se tiiviste,rasvaa asentaessa tuon.
Rokkarin Service puolel xc28/xc30 rev. b 2015 pdf leikkees on käsitelty tuota vaimennin puoltakin.
En tiedä. Noudatin ensin tuota ohjetaulukkoa ja laskin sitten paineita kun ei joustanut. Olen seurannut lenkeillä haarukan toisessa putkessa olevaa rengasta joka merkkaa maksimijouston. Viikonlopun Mäntyharju - Repovesi -reitin jälkeen rengas oli noin puolessa välissä putkea.
Pikaisella googletuksella sag tarkoittaisi haarukan joustoa, kun istun pyörän päällä. Onko näin? Täytyy koittaa hakea illalla kotona tuota 20-30% sagia.
olliw ,se painetaulukko on ohjeellinen,kokeilemalla saat oikeat paineet sinne.
Kyllä mulla Foxin kepissä paineet on ihan muutaman prosentin sisällä kuskin painon mukaisesta oletuksesta.
Voisi luulla että jotain on pielessä, jos käytännön ja valmistajan oletuspaineet on ihan eri hehtaarilla...
Mittarivirheellä ja käyttäjän ajotyylillä on kanssa erittäin suuri merkitys keulan paineissa.
Jos lenkin jäljiltä sägirengas on puolivälissä liukuputkea, niin paineita on ihan liikaa.
Olettaen keulan muuten olevan kunnossa.
Minä rasvasin sen äsken. Aiemmin en, kun ajattelin, että luulisi rasvoittuvan ihan siellä liukuessa rasvaista putkea pitkinkin, mutta ehkä virhe oli sitten siinä. Joka tapauksessa tilanne on edennyt siihen, että laitoin tuon kiinni. Tällä kertaa pari kertaa pumppailin varovasti sitä alaosaa ennen männän painamista kiinni, niin sain sillä nestepinnan alemmaksi, joten ei valunut ylitse mäntää kiinni kiertäessäni. Ehkä jäi nesteestäkin 3-4 millilitraa vajaaksi, kun viimeksi tuli yli, niin ihan varmuudeksi, kun +-5 luki jossain SRAMin ohjeessa. Aika tiukka oli laittaa se mäntä kiinni, mutta kai sen kuuluukin.
Kierrettyäni männän kiinni kokeilin pumppailla sitä. Ensin kuului kunnon lotinat, mutta sitten ääni vähitellen hävisi. Ja se alkoi minusta toimia oikein herkästi ja se taisi palauttaakin ihan alas asti napakasti ja ihan automaattisesti. Mutta siinä hetken innoissani pumpatttuani se lakkasi palauttamista sitä ihan asti asti. Onko se normaalia? Kuitenkin edelleen liikkuu ihan herkästi sisään päin painaessa.
Edit. Löysin jonkin paremman SRAMin videon ja siinä näyttäisi, että mies tarkastaessaan noita vetää tuota puolta alas, eli se ei siis palautuisi ihan automaattisesti? Jos näin on, niin tilanne näyttää ihan lupaavalta ennen kuin lyön loput kiinni!
Ostin vm. 2015 29" jäykkäperän, jossa on Fox 32 Float Evolution CTD O/C -haarukka.
Muutama kysymys jäi kuitenkin keulaan liittyen minua askarruttamaan ja olisi hyvä saada niihin vastaus vaikka sitten tätä kautta.
Kuinka usein tuota keulaa kannattaa ihan aikuisten oikeasti huoltaa, kun ajo on lähinnä pururatojen kiertelyä ja rauhallista polkuajoa?
30h öljynvaihtoväli kuulostaa nöösin korvaan lähinnä röyhkeältä rahastukselta.
Miten tuon CTD järjestelmän oikein kuuluisi toimia?
En tiedä onko keulassani jokin rikki vai olenko vain hölmö, kun en huomaa "Descend" ja "Trail" -tilan välillä kovinkaan suurta eroa. "Climb" -asennossa keula kyllä tiukkenee hienosti ja paluuvaimennuksen säätökin toimii.
Teinkö siis typerän valinnan kun otin RockShox Reba RL keulan sijaan Fox Floatin?
Siis onko Fox paljon vikaherkempi ja kalliimpi huoltaa?
Jonkin verran tätä foorumia lukeneena huomasin pitkän keskustelun liittyen juuri tuon CTD -järjestelmän ongelmiin...
orc biker,vaimennin puolen mäntähän liikkuu nesteessä (ja liikuttaa nestettä ?),eikä siellä ole vetävää tai työntävää voimaa.Voimat siihen mäntään välittyy sen "shaftin" kautta alajalasta.
Keulan palauttava voima on siel ilmajousessa.
Nyt kun se ei enää lotise,ei siellä enää ole ilmaa vaimentimessa = ok.
Sinne yläpäähän jää pieni ilmatila,piripintaanhan tuota ei täytetä.
Sehän tässä on, kun en ymmärrä (kun en ole opetellut) tuota teoriaa. Tässä nyt tuli sentään jotain selväksi, kun tuli tuo sisäinen rakenne jokseenkin tutuksi, mutta pitää ihan opiskella aihetta paremman ajan kanssa. Toinen juttu on sitten se, että ei tässä panikoidessa ole ehtinyt yrittää kuin seurata ohjeita :) Sentään paremmin nukutun yön jälkeen onnistui vähemmällä sähläämisellä. Eilen oli pää ihan tööt, eikä tänäänkään ole mikään kovin välkky olo. Hirmu stressi päällä yrittäen tätäkin sählätä. Mutta suuri kiitos avusta!
Minä laitoin äsken alajalat kiinni, ja jos tuo nyt vain ilmaa pitää, niin kyllä tuo tuntuisi toimivan! Ainakin se jumi on poissa. En osaa sanoa, että mikä siinä oli sitten vikana. Se yhden rinkulan rasvaaminen oli mielestäni ainoa ero, mutta tuntuisi aika hurjalta vaikutukselta noin pienen asian takia etenkin, kun sehän liukuu öljyä täynnä olevassa putkessa (minkä takia en sitä viimeksi rasvannutkaan). Enkä viimeksi mielestäni edes ylitäyttänyt olettaen, että yksi 1 ml = 1 g tuotakin ainetta. Se ylivuoto tuli luultavasti siitä, että se "shaft" ei ollut ihan auki vedettynä. Nythän minä vatkasin sitä hieman edestakaisin, niin se imaisi osan nesteestä sisäänsä (jotain sentään ajattelin tänään ihan itsekin), joten ei ainakaan tullut ylitse.
Jos tämä nyt toimii, niin ensi vuonna sitten uudelleen. Pitää ehkä tilata ihan se huoltokitti, niin saa vaihdettua esim. foam ringit, jotka olivat aika likaiset ja puhdistuksen jälkeen vähän venyneet turhan pitkiksi. O-renkaat näyttivät mielestäni ihan hyviltä, tosin ehkei sitä mahdollista kulumista oikein silmin erotakaan. En osaa sanoa, kovastihan nuo tuntuvat aina videoilla noita vaihtavan. Näyttää olevan vain 15 €, joten varmaan sen verran voi kuitenkin panostaa.
Sama keula paitsi 2014, samat ajatukset Trailin ja Descendin "eroista", muistaakseni täälläkin siitä saatoin kysellä.
2013ssa oli joku takaisinkutsukampanjakin, kun oli tekovikaa, 2016 on taas eri vehkeet.
1,5v tuolla olen nyt neulaspolkuja ja muutamaa satunnaisempaa kivikkoa hinkannut, ajot aika vähissä läskin tultua taloon, mutta pitkästä aikaa ajoon otettaessa tuntui keula todella nihkeältä jouston alussa. Fillari kopilleen, useita reiluja pumppauksia niin johan rupesi liikkumaan... Kai siellä ainakin ne yläpään vaahtokumit kuivana oli? Niiden huoltohan ei ihan järetön rasti ainakaan epävirallisempien huolto-ohjeiden mukaan ole (olikohan pinkbiken vai kenen youtubevideo, oikaisevat pari kohtaa Foxin ohjeeseen nähden)
Olis tarkoitus huoltaa foxin keula. Miten nuo öljyt, pitääkö olla just tuota foxin öljyä vai käykö joku motonetin iskariöljy?
http://service.foxracingshox.com/con...il_volumes.htm
Muutkin öljyt käy. Olikohan itsellä nyt Foxissa redlinen öljyt.
Toinen kysymys: Mun Kona hei heissä on 184/44 takaiskari. Voiko sen tilalle laittaa 190/50 iskarin?
Niitä 190/50 iskareita olis aika paljon paremmin tarjolla...
190/50 iskarin voinee holkittaa lyhyemmäksi huollossa (en mene takuusee tästä aivan jokaisen fillari-iskarin kohdalla erikoisuuksineen, mutta useimmat kepakot voi helposti lyhentää, alkuperäinenkin saattaa olla holkilla) Mutta saattaa se käydä suoraankin, jos linkuissa piisaa liikerata eikä ne mene omituiseen kulmaan. Perä tuossa vähän nousee ja siten keulakulma jyrkkenee.
nih..
miten tonne reverb stealthiin lisätään paineita
Öljyjen tiheydet on luokkaa 0.8-0.9 g/ml, eli liikatäytöltä haiskahtaa. En tuota keulaa sen paremmin tunne, mutta about kaikissa ropaamissani saa kyllä kyllä hydrolockin aikaan liialla öljyllä.
miten helvetissä tonne ylipäätään saa edes ilmaa kun siinä on tollanen nuppi missä lukee 250 psi mutta sitä ei saa pois koska se on tuolla sisällä
Se on kierteellä oleva alumiinikorkki, venttiilin päällä.
juu ymmärsin kyllä sen mutta miten hitossa sen korkin saa pois kun se on siellä putken sisällä ei sinne saa sormia työnnettyy
No, perhana. Tuo saattaisi selittää minunkin aiemman ongelmani. Tosin mittasin vaa'alla 1 litran pullon ja sain jotain 1030 g, eli mietin, että 30 g pullolle olisi aika järkevän tuntuinen paino ja että siten voisi mennä 1 g = 1 ml approksimaatiolla. Mutta jos pullo olikin huomattavasti painavampi ja öljylle oletaan painoksi vaikkapa tuo 0,8, niin laittamani 150 g olisikin ollut n. 188 ml, mikä meni selvästi speksin 150 ml +-5 ylitse ja siten ei ihme, että jumitti.
Hemmetti. Osasin huomioida asian, mutta tein virhearvion. Toisen kerran yrittäessäni otinkin sitten varman päälle tuonkin ja laitoin pienellä ruiskulla tihrustaen ties miten monta kertaa, mutta tuli ilmeisesti sitten oikein.
Vieläkö mistään löytyisi 26" pitkäjoustoista (120mm) ilmakeulaa pikalinkulla ja 1 1/8" kaulaputkella. Tuossa pyörässä tuli aikanaan halpa ja painava joustokeula (ei ilma) 100mm. Olis hauska välillä tehdä lenkkejä tollasella jäykkäperäisellä 26" 120mm. Mitään kovin kallista projektia ei viitsi tehdä, kun ideana vaan vanhan pyörän uusio käyttö.
No, esim. minun XC32:ssani voi tehdä itse muunnoksen 100 -> 120 ottamalla kaksi spaceria pois. Harkitsin sitä avatessani, mutta jätin tekemättä ainakin toistaiseksi, kun en ole ihan varma, miten sen plussat ja miinukset minulle käytännössä menisivät. Eli jos löydät vastaavan 100 millin keulan, niin...
Korjasin virhettä, siis 0.8-0.9g/ml piti sanomani, mutta 1/1 kaavalla tulee silti ylitäyttöä.
laitan tän nyt uusiksi koska saatto tulla vähän epäselvästi eli miten ton alumiinisen korkin saa pois tosta reverb stealthin päästä kun se on tuolla hissitolpan sisällä ja sinne ei todellakaan saa sormia työnnettyy
Eikös siihen 9mm hylsy ole sopiva.
"Use a 9 mm socket to remove the air cap from the upper post"
juu näin hän se aukes ja siellä oli 200 psi laitoin 250 psi no eipä toiminut. vaan huomasin että säätimen tyvestä olevasta liitos kohasta oli tullut nesteet pihalle. On han tämä nyt ihan perseestä että 2vko vanha tuote toimii noin. Ja kyllä tiedän että sitä nestettä saa lisättyä sinne mutta en usko että se olisi ihan ekojen kertojen jälkeen tehtävä toimenpide. takuuseen taitaa mennä?
Osaako joku viisaampi sanoa kuulostaako alla olevan videon Fox Float RP2 ihan normaalilta?
https://youtu.be/brfHa2mVMp8
Aikaisempi boost valvella varustettu RP2 siis vaihtui tuollaiseen ei-boost valvelliseen. Aloin vaan lenkillä ihmetellä, kun tuo iskari piti ihan erilaista ääntä kuin edellinen. Aivan kuin joku heiluttelisi vajaata vesipulloa kokoajan korvan juuressa iskarin liikkuessa. Samanlainen "hölskyntä" käy.
Reba aiheuttaa nyt harmaita hiuksia kaljuun päähän. Joustoista ei kovin ymmärrystä ole, mutta keskiviikkona tuli Grand Canyon SL AL 6.9 koko S josta stemmi vaihdettu alkup 80mm -> samanlaiseen 90mm (kuskin mitat mikäli on väliä: pituus 175cm/sisälahaje 79.5cm/paino n. 85) nyt ihmetyttää keulan toiminta. Aikaisempi pyörä ollut Trek Mamba 2013 malli XC32 TK teräsjousella, kanjonissa nyt sitten Reba RL solo air, pitäisi tietyste olla se 2016 malli. Elikkä selvä parannus edelliseen, kaikin puolin. Mitä olen rl sa rebasta ja muistakin ilmakeuloista videoita katsonut, keulan niin ikään herrkkyys uupuu täysin, kun ajan jotain hiukan epätasaista, tai vaikka vähän enemmänkin epätasaista maankamaraa, niin keulan ilmeisesti kuuluisi elää pienten pomppujen ja epätasaisuuksien myötä, olla edestakaisessa liikkeessä aika tiuhaan, vaan ei minun keula. Keula on paikallaan, kunnes tulee isompi isku jonka kyllä vaimentaa, tuntuu kuin keula ei liukuisi putkilla kunnolla pienemmistä tärinöistä, mutta isommasta lyö sitten selvästi syvenpään. Paineita olen kokeillut 80-140 psi:n väliltä, reboundia on säädetty. Ja eilettäin kokeilin jopa 60 psi:n paineilla, ei herkkyyttää, "pohjaa" vain helpommin. Nyt sitten mietin että mitä tässä pitäisi tehdä, olla yhteydessä Canyonin suomen aspaan? Alkaa aukomaan keulaa? Tyytyä onnettomaan suorituskykyyn (jota en kyllä uskoisi n. 400-500 € keulasta, että en juuri osaisi sanoa eroa n. 120 € XC32 välillä? Vai mitä pentelettä... Keula tuntuu kaikilla (kokeilluilla) paineilla melko jäykältä, kunnes nojaa reilusti stongan päälle ja ryskää alaspäin, silloin huomaa matalilla paineilla että pohjaa todella helposti, mutta penkiltä ajettaessa tai seisaaltaan rullatessa pienissä pompuissa yms, keula on kovin tunnoton. Suositellut paineet minun painoiselle kuskille 100-120 öboots, ja sillä paineella sag jää 15-20% huiteille (rebound ei vaikuta tähän, oli täysin auki tahi kiinni), sagiä vaikea tarkastaa, koska jalat eivät luista pehmeästi. Ja minun ymmärtääkseni kai liukuputkissa saisi olla selvästi öljyä keulan liukuessa edestakaisin, mutta omani tuntuvat turhan kuivilta (mutta voi taasen olla etten vain ymmärrä mistään mitään :D )
Apuja kiitos :/
E. Mitä kaikkea keulalle uskaltaa tehdä jotta mahdollinen takuu vielä kattaa jos kyseessä on huollon tms. vaativa ongelma?
Ps. Näytti niin kuolleelta rebojen harmaahiuksilanka, että siirsin kysymyksen tänne :)
Lukitus tangosta vai kruunusta?
Lukitus tangosta. Mutta kokeilin painella keulaa samalla ku väänsin varmuudeksi ns. lisää auki kuusiokoloavaimella kiekkoa johon lukituksen vaijeri tulee kiinni. Ei vaikutusta.
noniinno; Ei oikeastaan ole sille säätöä, bottomless tokeneilla voi vaikuttaa asiaan ja tietysti reboundilla ja ilmajousen paineilla, mutta varsinaista alkuherkkyys säätöä ei ole... Käsittääkseni. Olikohan bluto tms jossa on kait joku kompressiosäätö (?)
E. Lisähuomio, päätin huvikseni tarkistaa pitääkö liukuputkien sag merkinnät paikkaansa, kyllä pitävät (mittaus keskiverto mieheltä keskiverto rullamitalla 100.5mm :D ) josta seurasi johtopäätös, pyörä kun on ilman kuljettajaa nojallaan tuossa, putket ovat 100.5mm pituudessa
100 psi:n paineilla...?
Oireet kuulostais siltä kuin lukitus olisi päällä ainakin osin. Aiemmissa reboissani lukitus toimi vaijeria vetämällä ohjaustangon vivusta eli kiristämällä kiekkoa. Nyt uusimmassa rockarin Sidissä lukitus toimiikin päinvastoin eli lukossa kun löysällä vaijeri, auki kun kireällä. Koititko varmasti oikeaan suuntaan auttaa kuusiokololla? En ole varma siis kummin päin 2016 rebassa lukitus toimii.
Toki uutena sen pitäis toimia joka tapauksessa eli itse ei kannata alkaa purkuhommiin vaan otat yhteyttä Suomen edustajaan ja sovit miten saat sen takuuseen tarkistettua ja korjautettua.